Författare Ämne: Beställningar av SWEA 2015 Sala silvergruva - NU KÖR VI!  (läst 85294 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Beställningar av SWEA 2015 Sala silvergruva - NU KÖR VI!
« Svar #105 skrivet: måndag 09, maj 2016, 20:50:51 »
Vill inte ha Swea. Tycker att de är motbjudande fula och intetsägande.

There I said it....  ;D

I en annan värld befriat från monarkister och som lever kvar i uppfattningen att Kungen är beskyddaren av ett utgivet silvermynt, behöver få sin reality checked. På svenska : Lägg av med flörten till kungahuset och tillhörande överlägset anhang . Det är MOTBJUDANDE.

Inte meningen att ta udden av initiativet, Men myntet är bara för gammaldags och rent av motbjudande, för att ens beställa...

Trollbete...? Vill du få någon slags uppmärksamhet?
Det är helt frivilligt att köpa. Och om man inte vill det. Köp inte. Varför basha?

/H

Menar du att trollbete, är alla andra som avviker från konsensus ?

För en skopa självkritik (det betyder alltså DIG): Swea är ganska sådär präglat och till på köpet fått en underfundig rent idiotisk hyllande av en person, som aldrig funnits, och som i ett 1600_talet i bästa fall är en ren uppfinning , taget ur luften, och i sämsta fall är en typ av Walt Disney produktion av en tysk variant av en Valkyria , som SWEA är-

Grattis till ett jobb, som är faktiskt blivit exakt lika spännande som att slicka på en vaniljglass  :D

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2631
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #106 skrivet: måndag 09, maj 2016, 21:00:43 »
Sweamyntet är ett uttryck för vårt arv och vår stolthet över vårt fina och kulturspäckade land. Tänk bara på ABBA och August Strindberg bara för att nämna något.
Jag ryser av respekt när jag håller detta mynt i min hand.  ;D

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 869
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #107 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 10:53:17 »
På svenska : Lägg av med flörten till kungahuset och tillhörande överlägset anhang .

Är det Moder Swea du pratar om? Vad har du emot Lena Philipsson???

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lena_Philipsson_(musikalbum)

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #108 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 11:53:15 »
Kungahuset? En med ett skepp på, en med en viking, nu en gruva. I och för sig är Vikingar kungligt, men jag ser ingen koppling.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
« Svar #109 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 12:07:06 »
Sweamyntet är ett uttryck för vårt arv och vår stolthet över vårt fina och kulturspäckade land. Tänk bara på ABBA ....

Åhh mmmm Abbas sill....en kulturklassiker som förtjänar ett mynt.  ;)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #110 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 14:24:38 »
En pilsner på det, och lite ljuvlig gammaldags vaniljglass som efterrätt :)
Plötsligt har vi uppslag till ytterligare en myntserie.
- Svenska kulinariska klassiker :D

Inloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2611
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #111 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 15:56:16 »
En pilsner på det, och lite ljuvlig gammaldags vaniljglass som efterrätt :)
Plötsligt har vi uppslag till ytterligare en myntserie.
- Svenska kulinariska klassiker :D

Och en lille en till

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #112 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 17:33:33 »
Och en lille en till
Jag kan tänka mig en serie bara över svenskt brännvin. Där har vi verkligen ett kulturarv värt att bevara.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #113 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 20:23:51 »
SWEA kommer säkert att bli eftertraktad och få kultstatus inom en krets av 1000 pers. En "Swea" poserar med ett lejon sida vid sida med draget svärd. En apselut viktig symbol för en generation förslappade Mc Donalds generation. En liten påminnelse om hur Sverige genom tvångsrekryteringar av medborgare från landets provinser fick agera kanonmat för Konungens 1600-tals stormaktshallucinationer

På andra sidan porträtteras en medlem av den vikinska slaktartrorden . Klädd i vadå ? En Outfit som kristen korsriddare ?  Hur fan gick det här till. Hur kan man koka ihop en sådan soppa ?

Vikingar , om ni inte visste. Så var dom en minoritet i skandinavien under samtiden.
Det är en bedrövlig smörja av forntid och nutid. Hela upplägget är klandervärt baserat på en mängd av falsarier och önsketänkande,

Och ja. jag gillar ABBA, vaniljglass . Tar en lille en och gillar kräftor och klär julgranen som sig bör.
Men Swea känns inte rätt någonstans.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #114 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 20:39:36 »
Kan hålla med om att mynten är lite kitschiga men det är ju också en konstform som många älskar.
Personligen så bryr jag mig inte om motivet så mycket tycker bara att det är så himla kul att Forumet och dess duktiga medarbetare kan åstadkomma något sådant här.  :)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #115 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 21:06:41 »
Kan hålla med om att mynten är lite kitschiga men det är ju också en konstform som många älskar.
Personligen så bryr jag mig inte om motivet så mycket tycker bara att det är så himla kul att Forumet och dess duktiga medarbetare kan åstadkomma något sådant här.  :)

Jag tycker också att forumets upphovsmän är duktiga. Det finns driv och initiativ . Bara att prägla en upplaga av ett nytt silvermynt, av bara farten , är hedervärt. Mycket jobb som står bakom. Det är bara att gratulera att det har gått hela vägen fram.

Ser fram emot Swea V.2.  :D

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #116 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 21:19:42 »
Kanske skulle vara lite mer Birgit Nilsson-stuket och inte så sexistiskt stereotypt.  :D

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #117 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 21:23:40 »
SWEA kommer säkert att bli eftertraktad och få kultstatus inom en krets av 1000 pers. En "Swea" poserar med ett lejon sida vid sida med draget svärd. En apselut viktig symbol för en generation förslappade Mc Donalds generation. En liten påminnelse om hur Sverige genom tvångsrekryteringar av medborgare från landets provinser fick agera kanonmat för Konungens 1600-tals stormaktshallucinationer

På andra sidan porträtteras en medlem av den vikinska slaktartrorden . Klädd i vadå ? En Outfit som kristen korsriddare ?  Hur fan gick det här till. Hur kan man koka ihop en sådan soppa ?

Vikingar , om ni inte visste. Så var dom en minoritet i skandinavien under samtiden.
Det är en bedrövlig smörja av forntid och nutid. Hela upplägget är klandervärt baserat på en mängd av falsarier och önsketänkande,

Och ja. jag gillar ABBA, vaniljglass . Tar en lille en och gillar kräftor och klär julgranen som sig bör.
Men Swea känns inte rätt någonstans.

Vet inte vad du fick lära dig för historia när du gick i skolan. Du kanske fick tag i något exemplar av Rudbecks böcker. Eller så saknar du kanske bara hornen på hjälmen för det hade väl alla "vikingar"? Jo visst vikingarna som för övrigt är ett efterkonstruerat begrepp för de som härjade och plundrade var kanske inte så många men såväl spelade de en stor roll i historien. Men desto fler av de som levde då och verkligen påverkade utvecklingen var inte medlemmar av någon "slaktarorder"( haha va fan, kom igen?) utan skickliga handelsmän, sjöfarare, navigerare, båtbyggare, hantverkare, upptäcksresare med mycket mera. Därför tror jag vår illustratör och skapare valde att ta med en "viking" som motiv och om jag får säga ett väldigt välförtjänt sådant. Varför ska man klaga och förminska vår historia? Minns och lär istället för att försök glömma och censurera. Länge Leva SWEA.. och kungen;)

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #118 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 22:22:10 »
" Länge Leva SWEA.. och kungen;) "

Hehe. Ja på den nivån så är ju alla diskussioner meningslösa.

En äkta monarkist går in i döden för vilken Kung som helst. Bravo ! Bra initiativ där. Det uppskattas av dina befälshavare, Duktig monarkist  ;D

Nu är det ju en sak att sitta och snacka ren dynga rakt av - Eller att faktiskt sätta lite fart bakom påståenden om det plötsliga uppoffrande av en tänkt nation bestående av Valkyrior som är immuna mot Lejonbett och ett gäng Korsriddare som poserar med bakgrund av ett vikingaskepp.

Inte ens du, som så villig att offra allt för kungen, ser falsariet ?
SWEAS stockkonservativa design är en ren återgivning av en föråldrad passé glorifiering av svunna tider, som inte ens passerar grundläggande Svensk historieåtergivning.

Därför är den ytterligt falsk och därför förfular svensk historia. SWEA myntet är ett initiativ som hjälper till på den punkten.

Jag gissar att den dessutom försvårar utgivningen i bredare lagrar. Vem vill ha ännu ett mynt som avbildar monarker (Är moder Swea en monark eller ett påstående) ?  Ett mynt som avbildar en svunnen minoritet (Vikingar)  Hur har man tänkt då?

« Senast ändrad: tisdag 10, maj 2016, 22:26:43 av Fiat de Lux »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1773
  • Affärsomdömen: 180
« Svar #119 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 22:36:30 »
Jämfört med alla "mynt" med zombies, fåglar och andra djur så är det en frisk fläkt med Swea med sina svenska teman..

"Nu är det ju en sak att sitta och snacka ren dynga rakt av"...
Jag skulle dock föredra att du inte gjorde det... ;)

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 21:48

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by cyber
Igår kl. 16:53

JP Morgan by JohanB
tisdag 29, september 2020, 23:51:29

50 Francs - 1974 - 1979 Frankrike silvermynt by Andy
tisdag 29, september 2020, 18:31:42

Byte av 1 kg silvertackor till silvermynt by I_am_mine