Författare Ämne: Beställningar av SWEA 2015 Sala silvergruva - NU KÖR VI!  (läst 133476 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2127
  • Affärsomdömen: 50
SV: Beställningar av SWEA 2015 Sala silvergruva - NU KÖR VI!
« Svar #120 skrivet: tisdag 10, maj 2016, 23:17:54 »
Det är helt frivilligt att köpa. Och om man inte vill det. Köp inte. Varför basha?
Detta är bland de mest mystiska trådar jag varit med om och nyckeln ligger exakt i mega_n's kommentar ovan. Ingen ifrågasätter, så vitt jag vet, Fiat de Lux' rätt att ha vilken åsikt han vill. Men bara att man har en åsikt är inte detsamma som att man har någon sorts ansvar för att informera någon särskild målgrupp om denna.

Jag har två kamrater som är fullständigt insnöade på Star Wars i alla dess former. De följer SW listor och forum, de åker på gettogethers, de nördar SW så att vi andra blir kräkfärdiga. Jag anser att de är fullständigt knäppa i detta avseende. Men betyder det att jag nödvändigtvis måste skriva dem detta på näsan? Absolut inte.

En fråga som det är klokt att ställa sig, innan man postar någonting man vet att det är kontroversiellt, är "för vems skull känns det viktigt att säga detta?" Om svaret är "för att upplysa motparten" så är det i grunden ok. Om svaret är "för att informera tredje part (dvs inte mig själv och inte 'motparten')", då är det mer tveksamt, men kan vara ok (alltid jobbigt med personer som måste tala om saker för andra som de tror att andra inte fattar själva). Om svaret däremot är att det är viktigt för mig själv så är det väldigt sannolikt att man är fel ute. Och med den bakgrunden är min syn att vad gäller:
Citat från: Fiat de Lux
Menar du att trollbete, är alla andra som avviker från konsensus ?
att svaret är nej, det handlar inte om att avvika från konsensus. Det handlar om att ikläda sig någon sorts allmän informatörsmantel ("så här ser historien ut och Swea är helt fel") i tron att ingen annan förstår.

Det du inte verkar förstå är att vi är här för att vi tycker att det är kul. Vi tycker att Sweaprojektet är kul. Och då blir den självpåtagna informatörsrollen ungefär lika populär som att informera om alkoholens biverkningar efter midnatt på en kräftskiva, eller att på dagis i december informera om att jultomten inte finns, eller...

Så om du verkligen tror att du fyller en viktig funktion som informatör om historiska fakta, tänk en gång till. Och om det inte är det utan bara är för egen skull, tänk en gång till. Och om du efter att ha tänkt en gång till fortfarande tycker att det bästa du kan göra är att axla manteln och informera oss om det du inte tror att vi förstår på egen hand, tja, då får du väl göra det. Förhoppningsvis gör det dig lite lyckligare.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #121 skrivet: onsdag 11, maj 2016, 02:55:35 »
Även om mega_n sammanfattade det hela på ett föredömligt kort och konsist sätt, tänkte jag ändå försöka hjälpa till med lite fakta i målet.

Trots en påfallande hög svansföring i inläggen tycks såväl argumentation som innehåll vila på en kombination av gungfly och snömos.
Med all respekt för FDL.s unika historiska insikter, tänkte jag ändå bjuda på några relevanta trådcitat som kanske kunde nyansera diskussionen något.
Till att börja med några strofer att suga på från den nordiska "slaktarsektens" dikt Hávamál.
Citera
Ovis man vakar var natt, grubblar och grämer sig för allt.
Matt är han när morgonen kommer, vedermödan är som den var.
samt
Citera
Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett.
Lika sant idag, som för tusen år sedan...

Sedan har vi en beskrivning av den s.k. korsriddarmunderingen.
Citera
Vår viking är dock givetvis välbeställd i silver, och har därför råd med en (hjälm-)modell som anses ha använts.
Han bär även en kort ringbrynja, en 7 mm tjock furusköld med oxhud, ett VLFBERHT-svärd, ett stötspjut,
en vapenkniv för närstrid och kanske även en lättare stridsyxa hängande bakom skölden.
Vad av ovanstående utrustning är inte historiskt korrekt för tiden anser du?
En stor mängd arkeologer och historiker vore säkerligen intresserade om FDL kunde påvisa några nya rön här.

Vi har även avhandlat den lilla nordiska minoritetens erövring av Storbritannien, deras Amerikaäventyr och handel med Konstantinopel.
Så har du några frågor om t.ex. Korpbanér, Ledung eller Odens Gungnir, kan du ju alltid läsa lite i Sweatrådarna ;)

Vad det gäller talet om royalister o.d. förstår jag inte riktigt hur du får ihop det.
Svenska Ostindiska Kompaniet var ett privat initiativ av skotten Colin Campbell och göteborgaren Niclas Sahlgren. Svear, Göter och Vender är folk som kom att ingå i nationen Sverige, och Swea är en allmän nationalsymbol för vårt land.
Hur din syn på symboler verkar ha färgats av dina ideologiska glasögon må vara en börda för dig, men kanske inte känns lika relevant för övriga.

Angående hyllningar av Kungar och påstådda falsarier etc. skrev jag 2012
Citera
I en tid med "Kalle-Ankamynt" i järn och andra skitmetaller, så vill jag sätta silver i en historisk kontext där metallen stod för ett reellt värde. Det hjälpte inte hur mycket papperslappar, ettor eller nollor man rapade upp.
 -Den som inget silver har, han får stå med... osv.
Det var ett koncentrat av min personliga syn på Swea.
Sedan så skiter jag i om det är kungar, presidenter, banker eller advokater i Panama som manipulerar och parasiterar på befolkningen.

Vill även passa på att berömma August för ett balanserat och tänkvärt inlägg.
Han beskriver ett fenomen som förvisso ej är nytt, men som man tyvärr ser alltför ofta idag.
Avslutar därför med Hjalmar Söderbergs så träffande rader...

Man vill bli älskad, i brist därpå
beundrad, i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna något
slags känsla.
Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad
pris som helst.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #122 skrivet: onsdag 11, maj 2016, 20:00:48 »
 2818181

Gratulerar till ett riktigt heltäckande inlägg komplett med det mest berömda citatet ur Doktor Glas, det känns fint att forumet också består av individer med något slags socialt patos.

Citaten ur Havamal är också otvetydigt folkbildande och den personliga tolkningen är rent av världsklass , och det ökar ju trovärdigheten i sin helhet.

Jag vill också påpeka att inläggen jag skrev inte var avsedda att kritisera initiativet i sig, utan meningen var att skapa opinion i tråden för (eller emot) replikerande av präglade mynt som ständigt och jämt avbildar en svunnen parentetisk tid. Storhetstiden är en sådan parantes (det ligger mer än 400 år tillbaka) - och/eller ett rätt och slätt hyllande av monarker och regenter , som i vår historia inte spelat någon avgörande roll. Varken då eller idag. Och ja. Hävdar fortfarande att "vikingen" har på sig regalier som för tankarna till korsriddarna. Vilket inte är kritik, utan bara ett konstaterande.

Det var bara ett försök att loda forumets åsikter. Inget annat. Vill ni ha konungar och Vikingar med korsriddarregalier på myntet så gör ni förstås så.  ;)

« Senast ändrad: onsdag 11, maj 2016, 20:03:36 av Fiat de Lux »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #123 skrivet: torsdag 12, maj 2016, 02:00:43 »
Storhetstiden är en sådan parantes (det ligger mer än 400 år tillbaka)
???
  • Vikingarna levde för ca 1000 år sedan.
  • SOIC avvecklades 1813.
  • Sala silvergruva stängdes 1962.

Så här långt har du konstaterat att du inte kan se skillnad på en korsriddare och en viking, samt att det inte är bra med kungar.
Det budskapet framgår med all önskvärd tydlighet.

Du har även slagit fast att du "Vill inte ha Swea", vilket vi givetvis respekterar.

I övrigt är det faktiskt svårt att se vart du vill komma med dina egenkomponerade historiska analyser (utöver då att gödsla med div. invektiv och versaler).

Om du varken förstår eller sympatiserar med Sweaprojektet, kan du förslagsvis införskaffa silver i någon annan form.
Det finns mängder av alternativ. Tackor utan motiv borde t.ex. kunna inhandlas utan att blodtrycket ditt går upp alltför mycket.

I annat fall återstår ju endast att ta fram ett eget mynt. Givetvis med ett motiv sanktionerat av dig själv.
Det kräver förvisso ett större åtagande än att medelst tangentbordet kritisera andras förehavanden.
Men vad göra om världen inte verkar ha förstånd nog att anpassa sig till alla dina visdomar?

Den som inte kan sin historia, kan omöjligen förstå sin samtid.

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #124 skrivet: torsdag 12, maj 2016, 20:05:21 »
Jag tolkar FDL senaste inlägg som en form av, ja ursäkt är kanske mycket sagt, men ändå nån form av förklaring till sitt tidigare utfall. Tycker nog att man då kan låta udda var jämnt och inte späda på igen.

Personligen har jag heller inte köpt nån Swea, trots att jag verkligen gillar motiven, speciellt damen med lejonet ☺utan endast för att jag inte känner för det just nu, men även jag uppskattar initiativet och respekterar jobbet och intresset bakom.

En fråga till 2818181, vad är det för avatar du har? Är det nåt egenritat eller? Det "myntet" hade jag köpt omedel genast!

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #125 skrivet: torsdag 12, maj 2016, 20:40:51 »
Oj vad trött jag blir, låt alla ha sina åsikter oavsett vilka de är men inte här.
Här vill jag läsa om Guld & Silver samt andra ädla metaller och dess värde, nytta, historia och framtid.
Och hette inte tråden "Beställningar av SWEA 2015 Sala silvergruva - NU KÖR VI ?"

« Senast ändrad: torsdag 12, maj 2016, 20:46:02 av guldbob »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #126 skrivet: torsdag 12, maj 2016, 23:54:39 »
Vill inte ha Swea. Tycker att de är motbjudande fula och intetsägande.
Lägg av med flörten till kungahuset och tillhörande överlägset anhang . Det är MOTBJUDANDE.
Men myntet är bara för gammaldags och rent av motbjudande, för att ens beställa...
Jag tycker nog ungefär som du.
Visst är desgnen med "sign of Leo" the Lion in the stars,Akethon aka Aton, illuminati, saturnus osv osv..HÔGST OSMAKLIGT för att vara svensk.
Jag som svensk kan inte associera mig själv, mitt liv, min familj eller min kultur med det där fula lejonet på varenda mynt, flagga eller symbol på varenda sak man ser runt omkring i samhället.
Minst sagt irriterande!
Dock gillar jag lejon och mynt så jag ser mellan fingrarna och stödjer Ädelmetallforum och tänker att det är försent(2016 ) att tänka på Lions :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #127 skrivet: fredag 13, maj 2016, 16:22:29 »
Tycker nog att man då kan låta udda var jämnt och inte inte späda på igen
Absolut!
Att folk har åsikter är bara inspirerande, och det värsta vore ju om ingen brydde sig alls.
Problemet var att osaklig kritik riktades mot det som är fundamentet i projektet.

Vi lägger ner stor möda på faktagranskning och historisk korrekthet. Exempelvis tog det ett par veckor av studier i ämnet vikingatida fotbeklädnader, innan nuvarande skodon med tillhörande yllelindor spikades.
Liknande process var det på alla övriga detaljer i motivet. Spjutspetsar, mantelspänne, brynja etc.
Dessutom är hela poängen med att framhäva silvrets historiska tyngd, att ingen stod över dess betydelse.
Oavsett om du var kung, präst eller bonde, var du tvungen att förhålla sig till detta faktum, och alla  försök till manipulation straffar sig tids nog.

Genom att kapa dessa band har dagens maktelit byggt ett luftslott, och fått nya redskap med tidigare oanade möjligheter att manipulera världens ekonomier. Detta vill vi uppmärksamma.
Dvs vår fokus ligger i diametralt motsatt riktning än vad som påstods. Allt detta finns att läsa i Sweatrådarna för den intresserade.

Därför känns det viktigt för projektets trovärdighet, att anklagelser om historierevison och hyllade av makten inte får stå oemotsagt.
Det kan ju i värsta fall finnas personer som kan ta anklagelserna för sanning.

Sedan kan tyvärr forumdiskussioner ibland utmynna i meningslös pajkastning och fortsätta in absurdum. Jag har sannerligen varken lust eller tid till det, men ibland måste vissa saker faktiskt redas ut.
En fråga till 2818181, vad är det för avatar du har? Är det nåt egenritat eller? Det "myntet" hade jag köpt omedel genast!
Japp!
Finns tyvärr endast som digital valuta...
Jag gjorde faktiskt en variant av kookaburra och skickade till Perth mint.
Det var i samband med att burrorna började se ut som seriefigurer.
Då var det en hätsk diskussion på internationella forum, och P.M. svarade surt att "Gör det bättre själv då, så lovar vi att prägla det..."
I ett infall av hybris skickade jag då givetvis in ett förslag, men hörde aldrig något mer.
Det hade annars varit kul att ha på sitt CV :D

I övrigt har jag ännu ingen ny info om hur processen fortskrider i Schweiz.  Vi får ge oss till tåls lite till :)

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
« Svar #128 skrivet: onsdag 18, maj 2016, 13:58:38 »
"We have struck a test mint of SWEA 2015 and will send it to you tomorrow"

;D ;D ;D

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #129 skrivet: måndag 30, maj 2016, 17:49:50 »
Hur ser Swean ut, fick den godkännt?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #130 skrivet: måndag 30, maj 2016, 20:02:31 »
Jag har precis hämtat ut försändelsen på bilden, vilken förhoppningsvis innehåller en rykande färsk Swea.
Den måste ha skickats med någon form av flaskpost, med tanke på tiden det tagit :)
To be continued...
« Senast ändrad: måndag 30, maj 2016, 21:08:40 av 2818181 »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #131 skrivet: tisdag 31, maj 2016, 00:48:32 »
Här kommer de första bilderna på Swea 2015.
Jag måste faktiskt medge att jag är imponerad av detaljerna i motivet. -Knivskarpa, men samtidigt så behagligt skira.
Bilderna gör inte motivet riktigt rättvisa, men ni får hålla tillgodo med dessa tills vidare :)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #132 skrivet: onsdag 01, juni 2016, 23:26:10 »
Och här har vi några detaljer från Sweasidan :)
Hela motivet har fått en grundlig ansiktslyftning, och helhetsintrycket känns klart mer sofistikerat än tidigare.
Ledorden i omarbetningen är raffinerad förfining.

Omskriften har de lyckats riktigt bra med, och lejonets ansikte är betydligt mer levande än tidigare.
Tittar man sedan på detaljerna så är det faktiskt närmast otroligt väl utfört.
Lejonets klor ligger nu riktigt snyggt begravda i randen, och man kan t.o.m. räkna morrhåren och se läderstrukturen i Sweas rustning.
Men framförallt känns helhetsintrycket mer moget vid en direkt jämförelse sida vid sida.

Se bilderna nedan, och njut av schweiziskt hantverk av världsklass 8)
« Senast ändrad: fredag 03, juni 2016, 12:02:56 av 2818181 »

Utloggad Robax

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #133 skrivet: torsdag 02, juni 2016, 08:47:44 »
Riktigt snyggt. Nu är jag bara sugen på att få hålla den i handen också  ;D

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3333
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #134 skrivet: torsdag 02, juni 2016, 10:05:50 »
Jäklar, vad bra det blir!  :D

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes- Silvertackor 10 OZ by AndrewJackson72
Idag kl. 02:57

Sökes : Sigma Metalytics PMV Original by Bosse68
Idag kl. 02:25

Lunar årgång 2025 2oz by Os
Igår kl. 09:47

Lot med svenska silvermynt 40% samt 80 % sammanlagt rent silver 1286,4 gram by cleztone
söndag 22, juni 2025, 22:12:35

MMidsommar by august
lördag 21, juni 2025, 21:32:53

sommar äntligen by Sarek
lördag 21, juni 2025, 09:59:56

Oseriösa säljare på Tradera. by Sarek
fredag 20, juni 2025, 15:52:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 20, juni 2025, 10:30:09

Vart testa sitt guld i Stockholm mha XRF eller ultrasonic? by gbz
onsdag 18, juni 2025, 09:55:53

Silver köpes by M-Ädel