Författare Ämne: Ocirkulerade nya sedlar.  (läst 12773 gånger)

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 248
  • Affärsomdömen: 4
SV: Ocirkulerade nya sedlar.
« Svar #15 skrivet: fredag 26, februari 2016, 20:57:31 »
 Fy fan va knepiga dom är på Forex - tänkte att jag skulle ta ut 5000 i ocirkulerade tusenlappar.

- Kan jag göra ett uttag, vill ha 5000 kr i tusenlappar!
 - Vilken bank har du?
 - Ica banken!
 - Vad ska du ha pengarna till?
 - Vill ha ocirkulerade sedlar för jag är samlare (va fan skulle jag säga " det ska du skita i eller " alla dessa frågor för en sån skitsumma)
 - Tyvärr vi har inge tusenlappar kvar

Hua ...

Slutsats ,,, du kan inte ta ut pengar i nya sedlar i omgångar från Forex om du inte har konto hos dom ,,, undra hur dom skulle reagera om jag ville fortsätta ta ut pengar varje månad ,,, en jävla massa frågor :-(
« Senast ändrad: fredag 26, februari 2016, 21:04:48 av sputnik »

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1400
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #16 skrivet: fredag 26, februari 2016, 21:08:04 »
Jag tog ut 5000kr i nya tusingar hos Forex härom veckan, helt utan frågor. Gick in, frågade om dom hade nya lapparna. Fick svaret ja, bad om att få göra ett uttag. Och det var allt. Inga frågor.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #17 skrivet: fredag 26, februari 2016, 21:25:25 »
Jag tog ut lite mer kontanter i veckan...

Ringde min bank Handelsbanken först och frågade efter ett kontantuttag med nya sedlarna.
De sa de tog inte hem några tusenlappar så då bad jag få 200kr. De hade många 500kr sa dom
men jag ville inte ha dem. Jag tog alla 200-kronorssedlarna de hade. (Inte mycket.)
Jag frågade om de kunde beställa hem. Visst. Men det tar 1-2 veckor... !???

Sedan vidare till Forex. Bad om tusenlappar. De sa att de var populära och troligen slut, men de kollade och hade lite hemma och jag kunde få en bunt(ocirkulerade). Gjorde kontantuttag, betalade med kreditkortet...

De bad om ID. Såg jag varit där förra veckan och frågade vad jag skulle ha dem till. En kontantbuffert sa jag och att Handelsbanken inte kunde hjälpa mig idag. Det gick bra...

/H
« Senast ändrad: fredag 26, februari 2016, 21:31:37 av mega_n »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #18 skrivet: fredag 26, februari 2016, 21:48:21 »
Det står på Riksbank.se att de nya tusenlapparna inte är giltiga före 1:a Oktober 2016.
Finns dem redan i cirkulation?

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1400
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #19 skrivet: fredag 26, februari 2016, 21:52:08 »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2573
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #20 skrivet: fredag 26, februari 2016, 21:54:44 »
Jag hittade bunkar med UNC sedlar på en bank.
Banken lade undan dem de har till mig, riktigt sjysst.
Om du inte orkar leta och vill ge mig en premium på 10% så ska jag skicka dig UNC sedlar.
Valører;
200 SEK Bergman
50 SEK Taube
20 SEK Lindgren

Krugern...

Sälja sedlar på forumet hmm!  ;D

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #21 skrivet: fredag 26, februari 2016, 22:08:20 »
Jag hittade bunkar med UNC sedlar på en bank.
Banken lade undan dem de har till mig, riktigt sjysst.
Om du inte orkar leta och vill ge mig en premium på 10% så ska jag skicka dig UNC sedlar.
Valører;
200 SEK Bergman
50 SEK Taube
20 SEK Lindgren

Krugern...

Sälja sedlar på forumet hmm!  ;D
Sälja och sälja....tänk på alla forums medlemmar som bor långt ifrån närmaste Forex och inte vill köra 10 eller 20 mil för att chansa på om det finns några ovikta sedlar.
Jobbigt för den som är upptagen eller inte har tid men vill ha ovikta sedlar.
En liten service-avgift helt enkelt :)

10% är hjälpa till

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #22 skrivet: fredag 26, februari 2016, 23:12:58 »
Tog bort p.g.a. fel tråd
« Senast ändrad: lördag 27, februari 2016, 08:20:22 av Asrael »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: lördag 27, februari 2016, 00:27:16 »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
« Svar #24 skrivet: lördag 27, februari 2016, 16:07:17 »
Hämtat ut över dubbel ranson/kvot. av vad som finns i kontanter per svensk. Sedan består ju inte hela kontantreserven 200-lappar heller.     Något är ruttet om det fortfarande nästan alltid är ocirkulerade sedlar man får ut när man tar ut pengar över disk. Det tyder på att befintliga sedlar i cirkulation är få, vilket tyder på en stark ovilja till att överhuvudtaget låta kontanter cirkulera i Sverige.    Banken vek några utav mina sedlar som är i nummerordning ca 70st. Svineri! Men de är mjukt vikta så kan ju räta ut dem utan att det syns troligen...

Det är så oerhört anmärkningsvärt att man inte ens får 200kr sedlarna i bankomaterna.   

https://bankomat.se/wp-content/uploads/2015/09/automater-med-200-kronorssedeln.pdf

I dessa få bankomater finns 200kr-sedlar.  IBLAND... ja ibland.   Du får dessutom bara göra ett begränsat antal uttag. Och automaten väljer automatisk de största valörerna. Det innebär att du bara kan ta ut 2x200kr åt gången..     1200kr per dag om du får göra tre uttag om dagen.   

Suger rätt hårt om du har 250k att ta ut eller hur ?  Sedan så kanske du måste åka en bit eftersom inte alla maskiner har sedlarna.  Att sitta lugnt i båten och vänta till de nya 500lapparna kommer medan världen brinner känns väldigt riskabelt.   Tar man inte ut kontanter nu så kanske man aldrig kan ta ut.   

Trots att det kan verka motsägelsefullt så passar ju sedelbytet  ganska bra in i "kampen" för det kontantlösa samhället.  Vi ska inte gärna ta emot gamla sedlar av rädsla för att inte bli av med dem och det ska vara svårt att få ut nya sedlar.. Självklar leder det till att det blir färre kontanter i samhället

Utloggad Micke

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #25 skrivet: lördag 27, februari 2016, 16:36:51 »
Hämtat ut över dubbel ranson/kvot. av vad som finns i kontanter per svensk. Sedan består ju inte hela kontantreserven 200-lappar heller.     Något är ruttet om det fortfarande nästan alltid är ocirkulerade sedlar man får ut när man tar ut pengar över disk. Det tyder på att befintliga sedlar i cirkulation är få, vilket tyder på en stark ovilja till att överhuvudtaget låta kontanter cirkulera i Sverige.    Banken vek några utav mina sedlar som är i nummerordning ca 70st. Svineri! Men de är mjukt vikta så kan ju räta ut dem utan att det syns troligen...

Det är så oerhört anmärkningsvärt att man inte ens får 200kr sedlarna i bankomaterna.   

https://bankomat.se/wp-content/uploads/2015/09/automater-med-200-kronorssedeln.pdf

I dessa få bankomater finns 200kr-sedlar.  IBLAND... ja ibland.   Du får dessutom bara göra ett begränsat antal uttag. Och automaten väljer automatisk de största valörerna. Det innebär att du bara kan ta ut 2x200kr åt gången..     1200kr per dag om du får göra tre uttag om dagen.   

Suger rätt hårt om du har 250k att ta ut eller hur ?  Sedan så kanske du måste åka en bit eftersom inte alla maskiner har sedlarna.  Att sitta lugnt i båten och vänta till de nya 500lapparna kommer medan världen brinner känns väldigt riskabelt.   Tar man inte ut kontanter nu så kanske man aldrig kan ta ut.   

Trots att det kan verka motsägelsefullt så passar ju sedelbytet  ganska bra in i "kampen" för det kontantlösa samhället.  Vi ska inte gärna ta emot gamla sedlar av rädsla för att inte bli av med dem och det ska vara svårt att få ut nya sedlar.. Självklar leder det till att det blir färre kontanter i samhället

Apropå 200 sedlar i automat.
Finns en automat där jag bor som har 200:- sedlar och inga maxuttag, får ta och testa om 1000:- lapparna också finns när jag ska ta ut nästa gång :)

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #26 skrivet: lördag 27, februari 2016, 16:42:29 »
Finns en automat där jag bor som har 200:- sedlar och inga maxuttag, får ta och testa om 1000:- lapparna också finns när jag ska ta ut nästa gång :)

Glöm det. De passar inte ens i bankomaten enl. DI. Bra att veta.  ;)

http://www.di.se/artiklar/2016/2/25/ont-om-plats-for-nya-tusenlappen/

Utloggad Micke

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #27 skrivet: lördag 27, februari 2016, 17:33:42 »

Glöm det. De passar inte ens i bankomaten enl. DI. Bra att veta.  ;)

http://www.di.se/artiklar/2016/2/25/ont-om-plats-for-nya-tusenlappen/

Okej, bra att veta! :) får satsa på 200:- då.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 814
« Svar #28 skrivet: lördag 27, februari 2016, 17:47:56 »

Micke grattis i så fall men enligt mina erfarenheter så finns ingen så sympatisk bankomat  :P "Bankomat" ägs av storbanksmaffian i ett samarbete.

Berende på vilket kort du har o trycker in i uttagsautomaten och vilket institut kortet är kopplat till så fungerar samma automat totalt olika.
Layout på skräm och kvitto , antal försök med för högt uttagsbelopp, max antal uttag per tid, max uttagsbelopp per dag, max uttagsbelopp per uttag osv osv. Allt blir olika.
« Senast ändrad: lördag 27, februari 2016, 18:08:08 av Unmanipulatable »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köper guldmynt by Goldman
Idag kl. 17:34

Någon som vill sälja krypto? by Goldman
Idag kl. 17:30

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by RuttenFisk
Idag kl. 17:16

www.gold-silber-muenzen-shop by Sarek
Idag kl. 16:55

SÄLJES: 100g UBS guldtacka by Hans Augustsson
Idag kl. 11:28

USA - hur har dom det by hasse_A
Igår kl. 08:13

Behöver er hjälp att välja namn till Youtube kanal by cyber
fredag 03, juli 2020, 16:19:48

SÄNKT PRIS! [Säljes] Silver. Lunar 2. Orm 5 oz och get 5 oz. by Birka
torsdag 02, juli 2020, 14:46:14

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
onsdag 01, juli 2020, 23:53:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
onsdag 01, juli 2020, 22:40:45

COMEX leveranser by JL_GBG
onsdag 01, juli 2020, 18:34:45

Avslutad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
onsdag 01, juli 2020, 18:21:25

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:32:18

Peter Schiff by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:08:30

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
onsdag 01, juli 2020, 16:35:04