Författare Ämne: Hur länge kan man ta tjänsledigt från jobbet?  (läst 2451 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 259
  • Affärsomdömen: 4
Hur länge kan man ta tjänsledigt från jobbet?
« skrivet: söndag 14, februari 2016, 17:07:33 »

Tjena, jag fundera på ta tjänstledigt från jobbet och tror att dom inte kan neka om man anger studier.
- Men måste man ange skola och utbildning eller räcker det med att bara skriva studier som anledning eller kollar dom upp om det är sant?
Skulle vilja ta ledigt två år.

MVH

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 562
  • Affärsomdömen: 6
SV: Hur länge kan man ta tjänsledigt från jobbet?
« Svar #1 skrivet: söndag 14, februari 2016, 18:07:52 »
Jag tycker du är ute på hal is.
Varför inte vara ärlig och fråga arbetsgivaren om du kan ta tjänstledigt i 2 år i stället för att hålla på och konstra.
Att försöka föra den man har sin utkomst från bakom ljuset tycker jag är fel.
Min fru bad om tjänstledigt i 2 år när vi skulle ut och långsegla och det var ok.
Enda förbehållet var att hon inte kunde räkna med att hux flux komma tillbaks och förvänta sig att få börja jobba dessförinnan.
Det kan man ju förstå eftersom arbetsgivaren måste kunna planera verksamheten.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #2 skrivet: söndag 14, februari 2016, 20:56:56 »
Beroende på arbetsgivare kan det eventuellt  finnas ett avtal som du kan hitta på nätet.  Där framgår olika  möjligheter.    Sedan finns det lagen om anställningsskydd och sådant som gäller för alla anställda utanför kollektivavtal och individuella avtal.  Eftersom jag inte sympatiserar med facken o inte är med så har jag tyckt det varit svårt att hitta dessa avtal men det bör gå. Känns nästan som att de försöker göra dessa lite hemliga.

Jag är också sugen på att sluta jobba eftersom jag inte vill betala för mitt eget slaveri. Jag sympatiserar nästan inte med något alls som politiker och deras uppdragsgivare (finanssektorn) åstadkommer med Sverige och utomlands. Jag vill inte bidra till dessa orättvisor och denna ineffektivitet. "Synd" att jag är alltför medveten om vad som är på gång nationalekonomiskt och att jag vill vara beredd på alla eventualiteter; bland annat genom att behålla en fast inkomst som ju faktiskt kan visa sig  vara "bra att ha". Annars hade jag gjort slag i saken på en gång. Kan säga att jag arbetar så lite jag kan inom ramen för mitt jobb. Kanske också ska ta tjänstledigt :) Blev sugen nu!!  Känns viktigare nu att placera kapitalet innan det blir värdelöst.

Om du arbetar på ett stort ondskefullt företag som priviligerats av korrupta politiker eller om du jobbar för skattepengar.....LJUG!  Är du privatanställd hos en verksamhet som producerar något som människor vill ha.. Då har du en moralisk skyldighet att vara ärlig. 

Utloggad Auric Goldfinger

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: måndag 15, februari 2016, 21:29:17 »
Klart att du ska vara tjänstledig om du vill det. Svensken, generellt, jobbar för mycket.
Ta ett halvår ledigt och ägna dig åt barnen, lär dig måla, studera "för ditt nöjes skull" eller bara ta det lugnt.

Men som tidigare skrivits; Var ärlig med din arbetsgivare. Det är onödigt att bli avskedat för detta.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

#silversqueeze by mega_n
Idag kl. 10:35

JP Morgan har gjort det igen by TraderRoark
Idag kl. 09:51

Pausad.[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Igår kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Igår kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
tisdag 20, april 2021, 21:33:42