Vart är paniken? Jag förväntar mig se åtgärder tas för att förhindra denna krasch, åtgärder av samma proportioner som krachen kan tänkas bli. Jag tycker mig inte se några, snarare är det tvärt om. Läget rapporteras vara GRÖNT, man kan lugnt köpa Villan, Volvon, Vuvven - framtiden är ljus. Ljus nog att vi har folk som försörjer sig på att köpa brf-lägenheter för att måla om och kränga för X+100K. Samtigt smyghöjs priser överallt, kinaskit är numera dyrtskit.
Vad missar jag?
Så här tror jag: panik får man för att det skall pumpas ut adrenalin i blodet så att man kan springa ifrån björnen. Dvs paniken är i grunden en rationell reaktion. Orsaken till att du inte ser någon panik (publikt) än är att sådan panik (bland De Som Bestämmer) skulle trigga än värre panik hos resten av befolkningen, dvs den vore systemmässigt kontraproduktiv. Dvs DSB gör den rationella (och sannolikt korrekta) bedömningen att det är mer att förlora än att vinna på att få panik publikt.
Samtidigt så får man inte glömma att minnet är kort :-) Alltför få har egen erfarenhet av hur illa saker kan gå: valutor som kraschar, bankruns, etc, är för de flesta bara teori. Och detta i kombination med att man verkligen vill att det skall ordna sig gör att man tittar i backspegeln några decennier bakåt, eller kanske rent av till 1929. Vad man då ser är att det fixar sig efter några svåra år. Och eftersom man aktivt
vill tro på detta... så gör man det.
Det kallas för förnekelse och funkar extremt bra för otroligt många människor.