Författare Ämne: Köpa billiga silver rounds  (läst 15749 gånger)

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 22
Köpa billiga silver rounds
« skrivet: tisdag 26, januari 2016, 01:30:37 »
Jag har kommit på mig själv med att ha en viss förkärlek till s.k. silver rounds utan någon representation av nominellt fiat-värde och utan Bettan eller annan monark på baksidan. Är man jänkare och handlar från Apmex kan man ju på ett bekvämt vis köpa t.ex. Sunshine Mint eller RMC billigare än både kängurur och maples. Vad har vi för vettiga alternativ? Hos våra tyska och belgiska favorit-shoppar finns det ju i princip bara mynt och tackor att tillgå som jag sett. Liberty Silver har sina egna rounds, men de verkar ju vara ständigt slut. Förslag?

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
SV: Köpa billiga silver rounds
« Svar #1 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 07:27:50 »
Jag kommer här sticka ut hakan och säga "kolla Swedengoldbullion.se" - de har några snygga rounds (och några riktigt fula) till "ok priser om man räknar med att man faktiskt betalar moms också".

Jag vet att några på forumet nu kommer att hoppa in och skriva att det är ett skojarföretag - men jag har handlat av dem några gånger under det senaste året - alltifrån några hundra kronor till femsiffrigt och det har ALDRIG varit något strul. Leveranserna har gått fort och har det varit något som de just då inte haft hemma har de hört av sig med en gång och föreslagit lösningar. All in all väldigt service minded.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 08:39:02 »
Jajemen, jag har köpt flera gånger av SGB och det har fungerat ypperligt. Det är ju dock mer när man vill lyxa till det med enstaka fin-rounds till samlingen. Jag tänkte mer om det går att köpa budget-rounds tub-vis med samma prisbild som vi ger för maples från Tyskland för runt 170 kronor per mynt och därifrån har ju inte momsen varit ett bekymmer. I USA kan de ju som sagt t.o.m. köpa rounds för nån dollar under maples så varför kan vi inte ha samma möjlighet här?
« Senast ändrad: tisdag 26, januari 2016, 08:43:54 av glimbert »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #3 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 14:02:37 »
Kort och gott pga av momslagstiftningen inom EU som har andra regler för mynt som ej är lagliga betalningsmedel.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 14:23:57 »
Kort och gott pga av momslagstiftningen inom EU som har andra regler för mynt som ej är lagliga betalningsmedel.
Aha, det blir annorlunda moms så fort mynten saknar nominellt värde. Då är det fullt förståeligt att "rounds" inte är lika eftertraktade att handla med.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #5 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 15:02:38 »
Likt tackor har dem även annorlunda försäkringsvillkor vid en ev "båtolycka".

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
« Svar #6 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 17:43:25 »
Jag har kommit på mig själv med att ha en viss förkärlek till s.k. silver rounds utan någon representation av nominellt fiat-värde och utan Bettan eller annan monark på baksidan. Är man jänkare och handlar från Apmex kan man ju på ett bekvämt vis köpa t.ex. Sunshine Mint eller RMC billigare än både kängurur och maples. Vad har vi för vettiga alternativ? Hos våra tyska och belgiska favorit-shoppar finns det ju i princip bara mynt och tackor att tillgå som jag sett. Liberty Silver har sina egna rounds, men de verkar ju vara ständigt slut. Förslag?

Kraatz har ett stort sortiment och hyfsade priser.
http://www.kraatz-edelmetalle.de/

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #7 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 19:45:56 »
Jag kommer här sticka ut hakan och säga "kolla Swedengoldbullion.se" - de har några snygga rounds (och några riktigt fula) till "ok priser om man räknar med att man faktiskt betalar moms också".

Jag vet att några på forumet nu kommer att hoppa in och skriva att det är ett skojarföretag - men jag har handlat av dem några gånger under det senaste året - alltifrån några hundra kronor till femsiffrigt och det har ALDRIG varit något strul. Leveranserna har gått fort och har det varit något som de just då inte haft hemma har de hört av sig med en gång och föreslagit lösningar. All in all väldigt service minded.
Tummen upp för dem.
Jag har handlat 6 siffrigt där sedan sommaren.
Och dem har varit runda i kanten med mig med god service och lite vanliga missuppfattningar som kan hända vid textkommunikation.
Jag får alltid rabatt på priset också :)
[/quote]

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: tisdag 26, januari 2016, 19:48:36 »
Eftersom en round inte är ett mynt :)

Utloggad blaserk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: onsdag 27, januari 2016, 18:29:48 »

Tack! Är ny på silver och har funderat. :)

Utloggad ikonane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #10 skrivet: fredag 29, januari 2016, 23:55:27 »
Jag la en beställning hos Sweden gold bullion I början av veckan. Får se om det funkar som det skall eller ej. De har väldigt mycket på sidan men det står inget om någon leveranstid vilket känns lite skumt.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: lördag 30, januari 2016, 01:21:10 »
Jag la en beställning hos Sweden gold bullion I början av veckan. Får se om det funkar som det skall eller ej. De har väldigt mycket på sidan men det står inget om någon leveranstid vilket känns lite skumt.

SwGBu har inget guld på lager så guld kan ta 3-4veckor att få levererat(2ggr har det hänt ).
Silver har funkat fint att få hem på några dagar.

Utloggad ikonane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 97
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #12 skrivet: lördag 30, januari 2016, 12:01:32 »

SwGBu har inget guld på lager så guld kan ta 3-4veckor att få levererat(2ggr har det hänt ).
Silver har funkat fint att få hem på några dagar.
Ok, tack för svaret.
Det blev inget guld för mig denna gången.

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #13 skrivet: fredag 05, februari 2016, 09:47:10 »
Har handlat några begagnade rounds från suisse gold på tradera. De har tydligen en webshop på http://www.suissegold.com men jag har inte handlat ifrån dem och vet inte hur det funkar? Deras rounds tycker jag både är snygga (jag är duktigt sugen på matterhorn) och de verkar ha hyfsade priser?

Har någon annan på forumet handlat ifrån dem?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
« Svar #14 skrivet: fredag 05, februari 2016, 10:29:08 »
Jag har handlat från dem. Tänk bara på att du måste betala moms 20 %. Fraktpriset är hyfsat.
Du måste också krångla med att skicka in ett dokument om penningtvätt.
De har ganska långa leveranstider och lite dålig kommunikation om något krånglar. Annars är de väl bra.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld- Spotpris! by AndrewJackson72
Idag kl. 18:38

Silvermynt Krugerrands och Kängurur. by Kulkuri
Idag kl. 14:55

Bostadstillägg + ädelmetaller = sant by Tyr
Igår kl. 19:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 06:47

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane