Författare Ämne: Hugo Chavez  (läst 17645 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Hugo Chavez
« skrivet: fredag 25, november 2011, 22:28:30 »
Hugo Chavez begärde i Augusti hem sitt guld som förvarades utomlands, det är ca. 200ton. nu verkar det första komma från England.

CARACAS, Venezuela -- Venezuelan President Hugo Chavez says a shipment of gold is being flown to Caracas as the government withdraws its gold reserves from U.S. and European banks.

Chavez said in a televised speech that the first shipment of gold is arriving on a flight today. He says the gold was previously held in Britain.

Chavez announced in August that his government would repatriate all of the gold reserves held in the United States and Europe, about 211 tons.

The leftist president has said his decision is aimed at helping to protect the oil-producing country from economic troubles in those countries.

Chavez's opponents have called the plan costly and ill-advised.

Utloggad TheHun

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 7
SV: Hugo Chavez
« Svar #1 skrivet: lördag 26, november 2011, 11:49:17 »
Att ha både olja och guld lär vara en bra kombination, samt att IMF är inte med och "stöttar" landet längre.
Sedan förstår hans rädsla, USA och England kan komma på en dag att landet ger hjälp åt terrorister eller att Chavez är "diktator" och fryser landets tillgångar utomlands.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: lördag 26, november 2011, 13:10:22 »
Personligen hade jag, om jag vore statsöverhuvud, förvarat guldreserven inom landet från början. Man vet aldrig vad för sorts elände som kan tänka sig inträffa i framtiden, och att då sitta med hela landets guldreserv på andra sidan jordklotet kan då kännas som en väldigt dålig idé... Särskilt om man dessutom heter Chavez och är måttligt populär i västländerna.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: lördag 26, november 2011, 17:43:26 »
Kan undra var vår Svenska Guldreserv är placerad

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 1
  • Det är fult att spara.
« Svar #4 skrivet: söndag 27, november 2011, 00:24:29 »
Att länder inte har sin guldreserv på hemmaplan är märkligt med tanke på vilka konflikter som kan ske under kristider. Vart svenska guldreserven finns är en intressant fråga. Fort Knox eller England? Om Guldreserven inte finns i Sverige vore konstigt med tanke på vilket konfliktneutralt land vi är. Eller finns det rädsla för ett helikopterrån? ;) Kan ju vara lite högre säkerhet än så och i samma veva skapa lite fler arbetstillfällen på hemmaplan än att köpa in sig någon annanstans. Vilka har vetskap om Sveriges guldreserv, några högt upp på Riksbanken? Som lyckas hålla det så hemligt att det inte läcker ut.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: söndag 27, november 2011, 17:51:14 »
Njae, det är bara USA som har sin guldreserv i Fort Knox, eller kanske snarare delar av den. Om det nu finns nåt kvar av den vilket en del ifrågasätter. De europeiska guldreserverna förvarades till stor del i Federal Reserve Bank of New York tror jag väl den heter. En del hann flytta sin guldreserv innan landet föll för tyskarna och då gick den oftast till UK och sedan vidare till USA. Efter kriget var det praktiskt att ha i varje fall delar av reseverna kvar där eftersom det var lättare att flytta någr guldtackor mellan olika burar i samma valv när transaktioner gjordes än att flytta dem mellan länder. Hur det är nu är mer oklart, den praktiska aspekten av att ha delar av den i New York lär väl ha minskat kraftigt i varje fall. Den svenska påstås, senast jag läste något i ämnet förvaras delvis utomlands, delvis i Sverige. Den del som är kvar i Sverige antas finnas i någon hemlig anläggning i urberget, man kan väl tänka sig en del av en militär anläggning eller så.

Utloggad Arkivet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 200
  • Affärsomdömen: 1
  • Det är fult att spara.
« Svar #6 skrivet: söndag 27, november 2011, 20:25:11 »
Jag såg denna dokumentär på tre delar för en tid sedan:

Och om jag inte minns fel så tog dokumentären upp att Fort Knox även tog hand om värdesaker från England och Frankrike under andra världskriget. Har inte tid att titta igenom om det stämmer just nu.

Här var någon annan dokumentär från History Channel om Fort Knox när jag ändå är i farten. Har dock inte tittat på den själv ännu utan hittade den precis:

Edit: Här var det i tredje delen på den förstnämnda dokumentären:

Se 01:16 och framåt. Hur det ligger till nu vet jag inte.
« Senast ändrad: söndag 27, november 2011, 20:28:57 av Arkivet »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 27, november 2011, 22:29:47 »
Ah, där ser man, det var senare det flyttades till New York alltså.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: onsdag 30, november 2011, 22:47:37 »
Tycker att Chavez gör rätt. Det är Venezuelas guld så varför skulle de inte vilja förvara det hos sig själva när världsekonomin är på väg dit den är på väg?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 30, november 2011, 23:09:04 »
Den uppenbara nackdelen med att förvara guldreserven på ett ställe "hemma" såg vi i Irak där den fallande regimen hämtade hela skiten med lastbilar. Det största rånet genom alla tider typ. Jag vet inte om den faktiskt hittats igen.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: onsdag 30, november 2011, 23:41:46 »
Den uppenbara nackdelen med att förvara guldreserven på ett ställe "hemma" såg vi i Irak där den fallande regimen hämtade hela skiten med lastbilar. Det största rånet genom alla tider typ. Jag vet inte om den faktiskt hittats igen.

Det är visserligen sant. I diktaturer är nog den risken ganska överhängande när landet börjar knaka i fogarna. I en s.k. demokrati kanske inte den egna regeringen kan lägga beslag på guldet hur som helst, men man vet ju aldrig vad främmande makt hittar på. Om vårt guld ligger i USA och amerikanerna vid ett läge blir desperata? Ganska långsökt visserligen, men man ska aldrig säga aldrig...

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: torsdag 01, december 2011, 00:47:45 »
Långsökt eller inte, risken finns, förvarar man 10% i USA är det kanske värt det, 10% i UK, 10% i Schweiz och resten på några olika ställen i Sverige så är risken klart mindre. Dyker det upp orostecken på ett ställe kan ju alltid förvaringen förändras osv.

Utloggad devetu

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
« Svar #12 skrivet: torsdag 01, december 2011, 06:30:55 »
För Sveriges del så borde vi dela upp guldet. Men i Venezuelas fall så förstår jag varför de vill ta tillbaks guldet. Chavez gillar att ha bra läge i förhandlingar. Och i dagsläget har han i sitt Venezuela olja, guld och en mängd andra naturresurser.

Off-Topic här är två av mina favorit Chavez citat:
"I hereby accuse the North American empire of being the biggest menace to our planet. "

The devil came here yesterday. And it smells of sulphur still today.
Det sista sa han efter att George Bush hade talat inför FN  8)
« Senast ändrad: torsdag 01, december 2011, 06:32:28 av devetu »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: tisdag 07, februari 2012, 18:41:01 »
Hur gick det med farbror Hugos guld - verkar vara på villovägar eller???

Re Venezuela repatriation of gold:

Chavez announced that there were two shipments of gold:

Nov 29.2011
Jan 31.2012

Venezuela has 365 tonnes of gold to its credit with 154 tonnes of gold
originally stored in Caracas

thus in the original announcement by Chavez (Aug 2011) a total of 211 tonnes of gold was to be repatriated in many shipments.

yet only 2 arrive.

Emma Rowley of the UK Telegraph reported that the first shipment consisted of 18 tonnes of gold.

With equal fanfare to the first, Chavez announces 14 tonnes of gold repatriated.

of the 160 tonnes that was scheduled to be returned, the gold was stored in these places:

1. Bank of England 99 tonnes
2. USA Federal Bank of NY
3. Canada... Bank of Nova Scotia 40 King st W Toronto
4. Barclays Bullion Bank.

thus 61 tonnes was stored in places 2,3,4.

Chavez announced initially that 15 tonnes would be kept abroad for trading purposes.

The locus of that gold was no doubt London England.

However after the first shipment arrived, Chavez announces that 51 tonnes would be kept abroad for trading purposes.

Thus on the original 211 tonnes
held abroad, 160 tonnes was to be repatriated and thus probably 51 tonnes is still in London England.

what happened to the rest of Chavez/Venezuelan gold?

something is just not right

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #14 skrivet: onsdag 08, februari 2012, 01:19:28 »
Hur gick det med farbror Hugos guld - verkar vara på villovägar eller???

Nejdå, resten är på väg. Han har bara inte hunnit bygga ut utrymmet i källaren under huset tillräckligt än.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by fåtöljpanda
Idag kl. 11:02

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal