Författare Ämne: NGC Gradering erbjudande vecka 3, 2016 (№6)/ "deadline" 25 januari!  (läst 9802 gånger)

Utloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1558
  • Affärsomdömen: 403
  • "Allting är relativt"
NGC Gradering erbjudande vecka 3, 2016 (№6)/ "deadline" 25 januari!
« skrivet: måndag 18, januari 2016, 01:38:47 »
Tjenare, dags till graderingen igen (äntligen)!  :)

Jag skickar mynt till NGC den 26 januari.
Så, Ni har 5 dagar på Er att fundera och skicka mynt till mig (ni måste alltså hinna posta innan fredag den 22 januari kl. 16:00) om ni alltså vill vara med och gradera mynt.

Priset, enligt NGCs sida : https://www.ngccoin.com/services/services.aspx
Och kategåri endast under "Modern" mynt

NGC gradering : 17$ per mynt
(Modern
Most US coins 1955 to present and all World coins 1970 to present (no patterns, die trials, etc.). Maximum value $1,000. Five (5) coin minimum...)

Övriga kostnaden som tillkommer:

$8 handling fee den ska delas på alla inblandade medlemmar.

Frakt till USA den ska delas på alla inblandade medlemmar.

Frakt tillbaka den ska delas på alla inblandade medlemmar.
(brukar kosta ca. 40-48$)

15 kr per mynt för hantering till en snåljåp Fantom!  8)

Beräkna även med frakt från Er till mig och från mig till Er (60 kr - spårbar frakt).

Slutliga priser brukar landa mellan 200-290 kr/mynt (beror på hur många medlemmar ska vara med, samt SEK/USD kursen)

Alla medlemmar som är intresserad och vill skicka sina silvermynt (och eventuellt guldmynt) till NGC för gradering kan anmäla sig i tråden, sen vi tar kontakt via PM eller mejlet!

Kravet Silver mynt:

# myntet ska vara nyare än år 1970!
# storlek 1 oz och/eller mindre (typ ½ oz) och diameter inte mer än 46 mm. 

Som exempel alla 1 oz silver bullion mynt.

Kravet Guld mynt:

# myntet ska vara nyare än år 1970!
# storlek 1/20 oz, 1/10 oz och 1/4 oz... möjligtvis 1/2 oz (OBS! ej 1 oz guldmynt) (ja, även 1 gr, 3 gr, 8 gr, 15 gr senaste Panda Guld mynt)
# gärna bara investerings guld mynt (Kina Panda, Lunar, mm...)

Jag skickar själv ca. 7-9 mynt den här gången inklusive guld Panda mynt.

OBS! Ja graderar själv endast Panda mynt! Ni kan skicka vilket mynt som helst, dock bestäm själv om ni verkligen vill gradera exempelvis 1 oz Silver Eagle 2015 och om det lönar sig att gradera detta mynt, kanske det blir billigare att köpa redan graderade mynt!!!

OBS! Jag ger inga garantier för vilket betyg myntet får eller kan få! Även att jag fick det mesta av graderade tidigare mynt ms70 och ms69! Så även ett fint fint och felfritt mynt som borde får ms70 kan få ms67!

NCS conservation service & NGC?! Nej, inte den här gången.

CrossOver PCGS hållare till NGC (behåller samma grad) Ja, dock jag gör en separat order för det, så tillkommer några avgifter (förhoppningsvis endast 8$ för hela order). :)

Jag ska inte skriva så mycket om NGC och själva graderingsbetydelsen här i tråden. Jag skriver endast kort om ms68, ms69, ms70:

(MS-68) Ocirkulerat mynt med perfekt lyster, inga synliga kontaktmärken för blotta ögat och exceptionellt vackert. Präglingen är skarp och attraktiv.

(MS-69)  Ocirkulerat mynt med perfekt lyster, skarp, attraktiv prägling, och mycket exceptionellt vackert för ögat. Ett perfekt mynt förutom för mikroskopiska sprickor med 8x förstoring.

(MS-70) Den perfekta myntet. Det finns inga mikroskopiska sprickor synliga till 8x förstoring. Präglingen är skarp, perfekt centrerad, och på en felfri bakgrund. Ljusa och full ursprunglig lyster och enastående  vackert för ögat.

Mer om NCS och NGC gradering (samt gradering №1 och №2) läs här (från sidan 7) : Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS

Gradering №3 : NGC Gradering (grupp gradering) i slutet av november 2014

Gradering №4 : NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015

Gradering №5 : NGC Gradering erbjudande i slutet av maj 2015 (№5)

Frågor? Fråga här i tråden och jag svarar när jag har tid!

Medlemmar SoulCrew, toblov, Bosse68, august, mowi_af, sextio8, Mange, Azure, Sarek, Silver, MrLibertad och alla andra som förstår vad innebär ord "Gradering", "NGC", "PCGS CrossOver", "S10Y Panda 2000 Mirrored" får gärna svara på frågor som förekommer i tråden från exempelvis nya medlemmar, då jag kan vara riktigt seg med svar på grund av studier och jobb. :)

Tack!
« Senast ändrad: måndag 18, januari 2016, 01:40:47 av Fantom »

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1183
  • Affärsomdömen: 98
SV: NGC Gradering erbjudande vecka 3, 2016 (№6)/ "deadline" 25 januari!
« Svar #1 skrivet: måndag 18, januari 2016, 09:10:51 »
Har redan börjat packa
Har några silvermynt som ska graderas
2-3 som ska ha crossover
Samt 2-4 gudpandor.

Utloggad Rynkan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: måndag 18, januari 2016, 10:16:36 »
Varför gradera?
Tillför det myntet någon märkbar värde ökning?

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1457
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #3 skrivet: måndag 18, januari 2016, 10:28:47 »
Det kan det göra i vissa fal, men inte nödvändigtvis. Får man ex MS70 och i vissa fall även MS69 kan det höja samlarvärdet. MS70 är ju ett "perfekt" mynt. Många mynt kan dock om man ser till marknaden idag vara helt onödiga att gradera dock om man ser till eventuell värdeökning. Populäraste myntet att gradera är nog Panda, dock är detta fenomen att gradera tyvärr inte alls lika stort i Sverige som i framförallt USA men kanske också Kina. Så vill man sälja gradera mynt i framtiden gäller främst eBay. Personligen skulle jag nog endast gradera lite äldre Pandor/mynt som har lite lägra upplaga då kostnaden av att gradera en Panda 2016 för oss i Sverige nästintill överstiger vad du kan köpa dem för på eBay.

Prova sök på ex "Panda ms70 NGC" på eBay, filtrera sedan fram sold listings och sortera högsta till lägsta pris. Då ser du vad en MS70 panda kan gå för :)

Utloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: måndag 18, januari 2016, 22:44:06 »
Tack toblov! :)
Helt rätt och jag själv, som skrevs i tråden, graderar endast Panda mynt äldre + även senaste mynt. Det är framförallt på grund av jag samlar på graderade Panda mynt (jag samlar även ograderade) och oftast blir det billigare för mig att skicka mynt till graderingen istället att köpa redan graderade, speciellt när det gäller mer sällsynta äldre Panda mynt.

Här visar jag 2 små Panda mynt 2002. Platina och Guld 1/10 oz. I den här fallet så är guldmyntet mer intressant, prova söka på "1/10 oz gold panda 2002" och "1/10 oz gold panda 2002 MS69"  på eBay så ser du att prisskillnaden är nästan dubbel så stor. ;) (båda mynt graderade jag ifjol) :P

Utloggad Rynkan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: måndag 18, januari 2016, 23:30:54 »
Tack toblov! :)
Helt rätt och jag själv, som skrevs i tråden, graderar endast Panda mynt äldre + även senaste mynt. Det är framförallt på grund av jag samlar på graderade Panda mynt (jag samlar även ograderade) och oftast blir det billigare för mig att skicka mynt till graderingen istället att köpa redan graderade, speciellt när det gäller mer sällsynta äldre Panda mynt.

Här visar jag 2 små Panda mynt 2002. Platina och Guld 1/10 oz. I den här fallet så är guldmyntet mer intressant, prova söka på "1/10 oz gold panda 2002" och "1/10 oz gold panda 2002 MS69"  på eBay så ser du att prisskillnaden är nästan dubbel så stor. ;) (båda mynt graderade jag ifjol) :P

Tack Toblov!
Jag förstår, imponerande värde skillnad på guld pandan, där en gradering helt klart värd det.

Ytterligare fråga då: spelar det roll när man graderar myntet? Om vi tar 2002 guld pandan ovan som ett exempel, hade det varit skillnad i värde på två pandor med samma graderingsgrad där den ena var graderad 2002 och den andra säg 2015?

Om inte så är det smarta draget att köpa fler silver pandor för kostnanden det skulle ta att gradera de jag har för tillfället och gradera längre fram (i det fall 30g silver panda 2016 skulle vara sällsynt mynt framöver)..
« Senast ändrad: måndag 18, januari 2016, 23:36:26 av Rynkan »

Utloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 759
  • Affärsomdömen: 78
« Svar #6 skrivet: tisdag 19, januari 2016, 05:26:54 »
Tack Toblov!
Jag förstår, imponerande värde skillnad på guld pandan, där en gradering helt klart värd det.

Ytterligare fråga då: spelar det roll när man graderar myntet? Om vi tar 2002 guld pandan ovan som ett exempel, hade det varit skillnad i värde på två pandor med samma graderingsgrad där den ena var graderad 2002 och den andra säg 2015?

Om inte så är det smarta draget att köpa fler silver pandor för kostnanden det skulle ta att gradera de jag har för tillfället och gradera längre fram (i det fall 30g silver panda 2016 skulle vara sällsynt mynt framöver)..

När ett mynt graderas är inte av någon större vikt, visst finns det samlare som köper sk. "First Strikes" & "Early Releases" till en högre premie än en vanlig etikett.
Men dessa är inte någon grupp man bör planera sina köp/graderingar efter, First Strike & Early Releases och liknande är helt enkelt mynt som graderats inom en viss tid efter myntet släppts på marknaden (t. ex. 30 dagar).

En sak att ha i åtanke är att upplagorna är avsevärt större idag än tidigare när det gäller pandor, likaså har antalet graderade pandor följt samma mönster, dvs. ökade upplagor = fler graderade av dessa årtal.
De senaste 5-6 åren har upplagorna rört sig om ända upp till 8 miljoner mynt, före detta låg upplagorna på som mest 800.000 mynt och som lägst uppskattas vissa årtal haft ned mot 50.000 mynt.
Då sällsyntheten utgör en stor del av priset så är nyare pandor med största sannolikhet ingen potentiell guldgruva, även om de säljer under förväntan och landar på 3 miljoner lär det finnas 5-60 gånger fler pandor 2016 jämfört med 2009 och bakåt.

Precis som toblov beskrev så kan det rentav resultera i en förlustaffär att gradera nyare pandor, då priset för mynt + gradering för normalkunden inte alls motsvarar nivåerna för stora handlare.
De har både lägre kostnad för mynten och genom att skicka in hundratals eller rentav tusentals mynt för gradering får de bulk-rabatter för graderingen, vilket innebär att de kan sälja mynt med vinst för en kostnad som understiger vad normalkunden skulle landat på.
Dessutom är man extrem känslig för vilken gradering man får i detta läge, har man otur och får färre MS70/MS69 än man hoppats på så är förlusten garanterad.
« Senast ändrad: tisdag 19, januari 2016, 05:41:25 av Mange »

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1183
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #7 skrivet: tisdag 19, januari 2016, 17:05:26 »
Vill du ha betalt något i förskott, så du slipper ligga ute med massa pengar?
Har packat ner 4 silverpandor, 3 crossover och 3 guldpandor
Dessa är på väg till dig.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #8 skrivet: tisdag 19, januari 2016, 22:40:38 »
Rynkan

man kan tjäna ordentliga pengar om man har tillräckligt med cash.. Om man nu ska tro den här killen då..

https://www.youtube.com/watch?v=gBApz38SJD8

Utloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #9 skrivet: tisdag 19, januari 2016, 23:30:48 »
Vill du ha betalt något i förskott, så du slipper ligga ute med massa pengar?
Har packat ner 4 silverpandor, 3 crossover och 3 guldpandor
Dessa är på väg till dig.

Förskott behövs inte (jag ska få en bra lön den 25 januari) :D
Samt, det känns att det blir bara du och jag som skickar mynt till NGC den här gången. :)

Utloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #10 skrivet: onsdag 27, januari 2016, 18:42:12 »
Så, det var bara jag och Bosse68 den här gången.
Totalt 18 mynt och försändelsen var skickad häromdagen och är i USA redan (borde hinna komma till NGC innan helg). :)
Jag återkommer om 3-4 veckor med resultatet! :)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #11 skrivet: torsdag 01, februari 2018, 21:50:47 »
Hur gick det med graderingen av de 18 mynten?
Blev det ngn success?

Utloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: torsdag 01, februari 2018, 23:02:04 »
Hur gick det med graderingen av de 18 mynten?
Blev det ngn success?

Se bilagor
« Senast ändrad: torsdag 01, februari 2018, 23:28:14 av Fantom »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Statusuppdatering för forumet by zodiac
torsdag 12, december 2024, 17:11:30

Avdelningen för byråkrati rapporterar by mega_n
onsdag 11, december 2024, 08:28:29

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
måndag 09, december 2024, 19:26:59

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
måndag 09, december 2024, 14:00:56

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24