Författare Ämne: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?  (läst 12706 gånger)

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« skrivet: torsdag 07, januari 2016, 17:03:06 »
I den här artikeln - daterat 30dec 2015 -  så blir det ganska uppenbart att RB´s - hot (löfte) om att försvaga kronan rycker allt närmare.

http://www.dn.se/ekonomi/ingves-flaggar-for-att-riksbanken-pressar-ned-kronans-vaxelkurs/



Detta blir jag aningens nervös av,eftersom jag har en hobby vid sidan av som innebär en ganska god inkomst i affärer gjorda i $ och Euro. Om växelkursen blir mycket sämre så innebär det betydligt mindre affärer och bra mycket sämre marginal .

Behöver ha tips av valutaproffs hur att gå tillväga för att rädda undan mina SEK från att devalveras. Hur görs det ?


Varje tips är värdefullt

« Senast ändrad: torsdag 07, januari 2016, 17:16:42 av Fiat de Lux »

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #1 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 17:16:01 »
Köp guld!

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #2 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 17:20:28 »
Köp guld!

Funderat på det.

Men jag måste ha tillgång till en valuta,helst knutet till ett kort-där jag kan betala säljare som vill ha betalt i Dollar eller Euro.

Om jag köper guld så måste jag regelbundet sälja tackor för att sätta in SEK på mitt svenska bankkonto och sedan växla igen till annan valuta.


Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #3 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 17:48:35 »
Även om jag själv är en skeptiker till Bitgold så kanske det är en lösning som skulle passa dig. Guld, kort och köpa valutor, låter som om det skulle kunna funka.

Utloggad ífing

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 47
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #4 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 17:51:20 »
Jag talar inte av kunskap nu. Dåligt insatt i paypal.

Men jag har fått in pengar där i olika valutor. Och man ser dem uppradade i de olika EUR, USD, AUD och SEK.
Om man nu skulle handla från en person i EUR, då skulle väl pengarna som syns som EUR användas? vilket borde betyda att man inte åker på valutapåslag?

Som sagt jag vet inte hur detta fungerar men kanske något som fungerar för dig.
Om någon vet bättre hur detta fungerar så hoppas jag någon skriver det :D

Inloggad Sverre

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #5 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 18:02:15 »
Du kan köpa räntefonder med dollar eller euro som underliggande valuta.

Utloggad toblov

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #6 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 18:15:02 »
Beror nog mycket på hur likvid du behöver vara. Räntefonder kan ta ett tag att sälja. Bitgold eller liknande lösning låter som en bra alternativ. Dem har kort du kan knyta men dem tar 1% i avgift på köp och sälj.

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #7 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 19:01:06 »
Bitgold och ev. Räntefonder låter bra,måste kollas upp .Tack

Fler förslag tas tacksamt emot...

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #8 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 19:57:15 »
Vid en €-kurs på 9-9,10kr/€ verkar ha framkommit som en nedre gräns för när Stefan Ingves ger sig in.
Det är naturligtvis bra att då ha alternativen klart för sig MEN
Lite skeptisk kan man vara då Schweiz Nationalbank försökte pressa ned sin valuta gentemot € med mindre lyckat resultat.
Kan undra hur många miljarder Ingves måste hantera för att få ett märkbart resultat?

Vem minns inte när förre Riksbankschefen Bengt Dennis tyckte att det var deras sak att bestämma vad en Krona var värd, och inte omvärlden.
Då slutade det med räntan upp till 500% innan man var tvungen släppa tanken att det är Sverige själva som kan bestämma vad en krona ska vara värd.

Säger inte att Ingves inte kan lyckas, men lite skeptisk får man nog lov att vara.

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #9 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 21:05:02 »
Vid en €-kurs på 9-9,10kr/€ verkar ha framkommit som en nedre gräns för när Stefan Ingves ger sig in.
Det är naturligtvis bra att då ha alternativen klart för sig MEN
Lite skeptisk kan man vara då Schweiz Nationalbank försökte pressa ned sin valuta gentemot € med mindre lyckat resultat.
Kan undra hur många miljarder Ingves måste hantera för att få ett märkbart resultat?

Vem minns inte när förre Riksbankschefen Bengt Dennis tyckte att det var deras sak att bestämma vad en Krona var värd, och inte omvärlden.
Då slutade det med räntan upp till 500% innan man var tvungen släppa tanken att det är Sverige själva som kan bestämma vad en krona ska vara värd.

Säger inte att Ingves inte kan lyckas, men lite skeptisk får man nog lov att vara.


Vad jag förstår så är RB:s plan att köpa utländsk valuta med nytryckta SEK för att skapa ett överskott i Sek på valutamarknaden, som kommer att sänka värdet på kronan.
Då kan det alltså gå rätt fort utför med Växelkursen Sek-Euro Sek-Dollar ?

Det är alltså inte en repris på Bengt Dennis 500% höjning av räntan. Vi har flytande växelkurs nuförtiden. Bengt Dennis försvarade en fast kronkurs när det begav sig.

I en artikel daterat 2009 mitt under brinnande globala bailout-program så resonerades det såhär :

"För Riksbanken är det inte svårt att omgående driva fram en lägre kronkurs. Det räcker att förklara sig villig att exempelvis betala 13 kronor per euro och utfästa sig att hålla fast vid detta pris. I praktiken handlar det då om en tillfällig återgång till fast växelkurs och därmed också om en avsiktligt genomförd devalvering."

Artikeln här : http://www.dn.se/ekonomi/devalvering-av-kronan-en-riskfylld-vag-ut-ur-krisen/


Det tycker jag är nog med information att anta att RB nu har bestämt sig för genomföra :

1. En penningpolitik som syftar till att permanent devalvera kronan gentemot Euron som ett långtidsmål.

2. Med 13 kronor/per 1 Euro. Så är kronans devalvering från dagens kurs gentemot euron över 30%.

3. Inga småsummor precis.

Extrapoleringar :

1. Köp Guld NU.
2. Flytta Sek NU
3. Växla in Sek till Dollar kontant rakt över disk på Forex ?



Eller som gavs som förslag i tråden :

1. Bitgold ?
2. Räntefonder?

« Senast ändrad: torsdag 07, januari 2016, 21:46:51 av Fiat de Lux »

Utloggad Micromax

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #10 skrivet: torsdag 07, januari 2016, 23:09:52 »
Du kan lösa det genom att öppna två valutakonton på din bank, ett i Euro och ett i $,
och pytsa över pengar dit. Så länge de räcker (antar att du gör inköp i Euro och $ och säljer i SEK?) är du
skyddad mot kronfall. Du skulle också kunna teckna en "försäkring" genom att tex köpa Mini futures tex longeuro och longdollar. Med hög hävstång (vilket också betyder hög risk) kan du "försäkra" högre belopp för en liten peng. Bull och bear finns ju också, de kan ej "knockas" som mini futures men "gröps ur" av volatilitet.

Tyvärr är jag ingen expert på hur du bäst kan skydda dig med ovanstående lösning(ar) men ta det som ett tips du kan kolla upp. Köper du sedlar via forex slipper du förstås motpartsrisken som ändå finns med ovanstående instrument.

Köper du fysiskt guld så slipper du all motpartsrisk!.. :)
« Senast ändrad: torsdag 07, januari 2016, 23:15:52 av Micromax »

Inloggad PennyLane

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 88
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #11 skrivet: fredag 08, januari 2016, 10:24:36 »
Indiens centralbankschef vill att länder ska sluta försvaga sina valutor.
Han vill att IMF ska göra mer.

Länk till artikel i DI:

http://www.di.se/artiklar/2016/1/7/superekonomen-stoppa-valutakriget-nu/

Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #12 skrivet: fredag 08, januari 2016, 12:53:35 »
Indiens centralbankschef vill att länder ska sluta försvaga sina valutor.
Han vill att IMF ska göra mer.

Länk till artikel i DI:

http://www.di.se/artiklar/2016/1/7/superekonomen-stoppa-valutakriget-nu/

Tvetydigt! Gillar ju Brics och deras sunda syn på guld. Han utrycker sig som en österrikiskt skolad ekonom MEN sedan vänder det och lutar plötsligt åt monopol NWO och en världsvaluta.    Kanske kära Bonnier som tolkat om det till något de gillar...

"Utan ett striktare globalt valutasystem kommer valutakriget att rasa vidare och Världsekonomin fortsätta halta, anser Raghuram Rajan."
Blir nervös av sådana uttalanden.. vad vill han ? 


Kom igång att det är en kartell.  Under inga omständigheter är det ett krig. Centralbankerna finns i härskarelitens kärna och , ja de pratar med varandra. För att uttrycka sig milt.

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #13 skrivet: fredag 08, januari 2016, 14:29:38 »


Behöver ha tips av valutaproffs hur att gå tillväga för att rädda undan mina SEK från att devalveras. Hur görs det ?


Varje tips är värdefullt



En tanke slog mej att du kanske skulle höra med Tavex om en affärslösning. De handlar ju både med guld och valuta. Det bästa vore ju om du kunde göra detta utan att alls blanda in SEK. Bor du i Stockholmstrakten kan du ju också sköta detta snabbt över disk.

Utloggad Fiat de Lux

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
SV: Riksbanken vill vårt bästa. Vill försvaga kronan. Hur gör man nu ?
« Svar #14 skrivet: fredag 08, januari 2016, 17:04:01 »


Behöver ha tips av valutaproffs hur att gå tillväga för att rädda undan mina SEK från att devalveras. Hur görs det ?


Varje tips är värdefullt



En tanke slog mej att du kanske skulle höra med Tavex om en affärslösning. De handlar ju både med guld och valuta. Det bästa vore ju om du kunde göra detta utan att alls blanda in SEK. Bor du i Stockholmstrakten kan du ju också sköta detta snabbt över disk.

GbG här. Finns ej tavex här. Men ska ta mig en titt på hemsidan.

Kom fram till att spreaden mellan sälj/köp $ över disk på Forex är nästan 10 %

En 20g guldtacka Heraeus har en nuvarande spread på  5,20 % . (Liberty silvers priser på sälj/köp)

Bitgold låter lite för mycket Las Vegas för min smak. Det är jag för feg för att pröva.

Fortsätta köpa fysiskt guld verkar vara förnuftigast, särskilt nu när RP planerar en eventuell valutaintervention för att försvaga kronan och dessutom ett pågående valutakrig omkring oss. Då vill man inte sitta med för $ in Cash. Diversifiering med Fysiskt Guld och $-sedlar samtidigt känns mest realistiskt just nu.





 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17