Författare Ämne: Sverige och världen 2015 - vad har hänt?  (läst 43429 gånger)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
SV: Sverige och världen 2015 - vad har hänt?
« Svar #30 skrivet: söndag 04, januari 2015, 07:17:35 »
Ser jag kommentarer i stil med "alla gillar inte olika" och annat som låter som något direkt från avpixlat.info så stryker det mig inte direkt medhårs, och då kommer jag skriva vad jag tycker. Precis som allt jag skriver inte gillas av dig och därför bestämmer du dig för att skriva. Det kallas att ha olika åsikter.

Jag tänker dock be dig att inte fortsätta använda det nedsättande språket mot mig, som t.ex att jag verkligen behöver lära mig läsa etc. Med tanke på hur du betedde dig mot mig senast vi diskuterade politik, då du faktist fick en varning av moderator. Tack.

Intressant, för jag kan inte komma ihåg att jag fått någon enskild varning.

Här är också tråden för den nyfikne: http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2664.msg27534#msg27534

Sedan tycker även jag ”vi gillar lika-kampanjen” är genuint töntig grovt förenklande och rent kontraproduktiv om syftet är ökad tolerans. Detta då frågan är betydligt större och mer komplex än den uppsträckta handen med det genomtöntiga budskapet. För att exemplifiera, jag har flera bekanta som har utländskt påbrå, några av den vilka jag också betraktar som mina goda vänner och som jag verkligen också gillar. Detta utan att jag för den skull gillar religiösa fundamentalister.

Den har också fått en mängd skämtvarianter, här är en.

Jag är precis som du (och precis som jag skrev) också innerligt trött på tramsandet som finns på många andra ställen på nätet, men som du (till skillnad mot mig) nu även menar finns här. Något jag menar är antingen inbillning eller för all del, att du inte läst eller förstått (ta det som du vill).

Precis lika trött är jag på de som hittar rasism och främlingsfientlighet i varenda buske, där denna trots detta inte existerar. Jag är precis också lika innerligt trött att man kladdar på andra rasistiska och främlingsfientliga epitet och åsikter som de faktiskt inte representerar. En demonisering och ett skuldbeläggande som uppenbart har flera syften. Dels att framhäva och framställa sig själv (eller gruppen man tillhör) som moraliskt överlägsen. Dels att nedvärdera motparten som rasist/rasister och därför lägre stående moraliskt. Inte sällan med slutklämmen att man därför ”inte längre behöver diskutera” vidare, för att det är under den moraliskt överlägsnes ”värdighet att diskutera med rasister”.

Det är just också detta som totalt dödat det diskussionsklimat och den objektivitet som verkligen hade behövts för att komma tillrätta med de problem som också faktiskt finns. För annars är det bara rasisterna som är kvar i, äger och driver debatten. Verkliga rasister som också är stolta över vad de är.

Men varsågod och för all del, berätta gärna vad det rasistiska och osakliga var i Condor2000´s inlägg.
Jag tycker en del som var verkligen klockren i citatet nedan.

Visst växer främlingsfientligheten och högerextremismen inom landet. Så gör även vänsterextremismen och Islamismen.  Frågan om färgen på tortyrredskapen lär för offren vara ganska betydelselös.

Vad jag minns så togs mycket av det som sades bort i den tråden, så det kan vara lite missvisande att läsa den nu. Men kul att du lyckades rota fram det gamla sattyget! The good old days ;)..

Skämt åsido, jag tycker inte heller att den kampanjen är/var speciellt produktiv, den åstadkom åtminstone knappast det den syftade till. Men det uttrycket som skrevs "alla gillar inte olika" har jag hört främst från diverse minst sagt intelligensbefriade troglodyter i t.ex aftonbladets kommentarsfält. Därav min aversion mot det. Det kan mycket väl ha menats på ett annat sätt än hur jag tolkade det.

Jag tycker inte heller att forumet har varit översållat med älska SD-trådar, jag syftade enbart på det jag läste i denna tråden nu.
Det handlar inte om läsa och förstå, innebörden av skrivna ord är inte ristat i sten, det är öppet för tolkning helt beroende på vilka infallsvinklar och erfarenheter man har. Jag tolkade helt enkelt vissa saker som skrevs på det sättet för att jag haft erfarenheter i andra sammanhang som fick mig att tänka så. Exakt vad personen som skrev det menade får nog denne svara på.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #31 skrivet: söndag 04, januari 2015, 08:15:33 »
OK. Kan det räcka med det här nu...
Inte för att det gått för långt men för att det lätt kan göra det...

/Mod

Utloggad Amazon93

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #32 skrivet: söndag 04, januari 2015, 10:42:29 »
Jag instämmer också i det Condor2000 skriver.

Jag vet även av egen erfarenhet att det är omöjligt att diskutera invandringsfrågan utan personangrepp från båda hållen om man tycker olika.

Kan jämföras med att försöka säga till en troende att gud inte finns.

Personligen har jag tröttnat på allt som har med politik att göra, svårt att ha hopp för framtiden, och det finns många anledningar för det.

Men en sak vi alla kan hålla med om är vikten av riktiga pengar, guld & silver, tycker att vi ska behålla fokus där :)

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #33 skrivet: söndag 04, januari 2015, 11:52:27 »
Detta är även min erfarenhet Amazon. Det som händer just nu kommer kulturellt och demografiskt att förändra Sverige för all framtid. Därför är tabustämpeln och locket på attityden när det gäller debatten i allra högsta grad allvarlig och sorglig. De som står för de grövsta påhoppen bekänner sig själva icke sällan till politiska strömningar där yttrandefrihet och fria val är lågprioriterade företeelser.

Härmed lämnar jag detta ämne.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #34 skrivet: söndag 04, januari 2015, 16:26:41 »
OK. Kan det räcka med det här nu...
Inte för att det gått för långt men för att det lätt kan göra det...

/Mod

Jag förstår vad du menar, men det är nog samtidigt omöjligt att ha en tråd som heter ”Sverige och världen 2015” och att inte då frågorna ändå kommer upp. I synnerhet som de påverkar ekonomi och samhället i allra högsta grad.

Jag tycker inte heller (glädjande nog) mig ha sett vare sig någon rasism eller främlingsfientlighet. Detta vare sig i ämnet eller på forumet som helhet. Hoppas det fortsätter så.

Det är samtidigt sorgligt att ämnet inte kan diskuteras utan att rasiststämpeln kommer flygande. Tyvärr är det heller inte något unikt för den här tråden eller för samhället i allmänhet. Åsiktskorridoren är trång, ack så trång och nåde den som vill ifrågasätta det minsta.

För min del är jag klar så här långt. :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #35 skrivet: söndag 04, januari 2015, 17:56:57 »
Condor 2000

Håller med dig väldigt mycket om det du skriver här

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
Sverige och världen 2015 - vad har hänt?
« Svar #36 skrivet: söndag 04, januari 2015, 18:02:12 »
När vi summerar 2015 kan jag, utan närmare detaljförklaring, tänka mig att;

- guldpriset har gått upp i både sek och usd
- sek har hämtat in något på usd jmf 1/1
- sek har hämtat in än mer på eur än usd
- "arb.lösheten" har sjunkit något mest pga statliga åtgärder
- den sk decemberöverenskommelsen bröts efter sommaren och nyval utlystes
- antalet flyktinginvandrare slår migrationsverkets prognoser (ett av skälen till nyval) pga ökade oroligheter i främst mellanöstern
- antalet invandrande från övr världen minstar
- skolresultaten sjunker, fridolin avgår inte.
- pga ökade militära aktiviteter i ryssland ges extra anslag till försvaret
- återinförande av allmän värnplikt hamnar högt på riksdagens dagordning
- nuvarande kulturminister avgår
- nuvarande vice statsminister avgår
- nuvarande bostadsminister avgår
- riksbank och regering börjar i slutet av året inse att stor risk föreligger att sverige hamnar i lågränteträsket a la japan. "Inflationsåtgärder" diskuteras i november. Allvarligt
- usa via nato ökar sin närvaro i europa, möjligen i norge
- sommaren blev kort
- antalet företag som startade 2015 överstiger antalet som startade 2014
- antalet företagskonkurser ökar inte
- de svenska bankerna kommer återigen göra rekordvinster
- börsen går upp 5,2% men går ned 6 % sista 3 månaderna. Nedgång fortsätter in i 2016.
- 46 kommuner som lät bli att besluta om skattehöjning 2015 kommer ta beslut 2015 om att göra det 2016.
- hälften av de kommuner som höjde 2015 kommer besluta göra det även 2016.
- av 2015 genomförda kommunala skattehöjningar kommer noll och inget märkas för den vanligen medborgaren. Allra minst för dem som faktiskt betalar.
- antalet insändare om just detta kommer öka i de lokala tidningarna. Insändarna författas främst av de som inte betala skatt (på lön)
- som tidigare kommunicerats höjs tobaksskatten under året. Fler svenskar kommer snusa 31/12 än 1/1.
- malmö ff vinner återigen allsvenskan
- jag äger mer pm 31/12 än jag gjorde 1/1

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #37 skrivet: söndag 04, januari 2015, 18:06:43 »
Det enda jag vet med all säkerhet kommer hända är vad du skriver i din sista punkt. Jag kommer äga mer metall 31/12-15 än jag gjorde 1/1-15.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
Sverige och världen 2015 - vad har hänt?
« Svar #38 skrivet: söndag 04, januari 2015, 18:25:51 »

Det enda jag vet med all säkerhet kommer hända är vad du skriver i din sista punkt. Jag kommer äga mer metall 31/12-15 än jag gjorde 1/1-15.
Samma här. Men det föranleder frågan om det är någon som har ledsnat nog av den trista utvecklingen de senaste åren att han eller hon letar efter att faktiskt minska sin PM-exponering om chansen ges (t ex i form av ett bulltrap-rally nu under tidig vår)?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #39 skrivet: söndag 04, januari 2015, 20:16:44 »
Kungsleden

Mycket kan jag hålla med om men att MFF vinner allsvenskan tror jag inte

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #40 skrivet: söndag 04, januari 2015, 20:20:11 »
Tror inte så mycket dramatiskt kommer hända, men jag tror att vi kommer se fortsatta indikationer på att det inte så långt fram i tiden kommer hända dramatiska saker i Sverige och världen. Vi lever just nu i upptakten till världsomfattande förändringar. Det samhälle vi haft sedan andra världskrigets slut lever på sina sista dagar, och en ny, hårdare och farliga värld väntar med all säkerhet runt knuten.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #41 skrivet: måndag 05, januari 2015, 13:12:45 »
Med tanke på valutgången och att SÄPO nu står under direkt inflytande av regeringen, så tror jag att medelsvenssons personliga frihet krymper alltmer under året, även om det inte kommer direkt att märkas. Samma sak gällande Sveriges ekonomi till följd av bl a tidigare diskuterat ämne, skattehöjningar och/eller försämrade samhällstjänster kommer också smyga sig på än mer. De små stegens tyranni...

Men som alltid har jag en positiv syn på min personliga framtid, men en negativ sådan för landet som helhet. Man ska inte tappa humöret även om framtiden ser mörk ut :D
« Senast ändrad: måndag 05, januari 2015, 13:14:40 av Silverräven »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #42 skrivet: tisdag 06, januari 2015, 13:23:55 »
Jag blev uppringd av Demoskop (http://www.demoskop.se/) häromdagen som ville göra en kort utfrågning om politik och ekonomin för de nästa 12 månaderna, så det kunde jag tänka mig att ställa upp på.

Det som i slutändan visade sig intressantast som de frågade var: (parafraserat då jag inte minns exakt formulering)

"Det har varit debatt om svenskarnas belåning och en av åtgärderna som har föreslagits är att låntagare måste ha minst 50% av lånet med bunden ränta. Vad tycker om du om det förslaget på en skala från ett till fem, där ett är 'mycket dåligt' och fem är 'mycket bra'."

Hmmm?!?

Känner någon här igen ett sånt förslag? Personligen har jag inte hört talas om det alls. Det som känns lite intressant i det hela är att det ju i praktiken inte är en åtgärd som kommer att kunna göra något reellt åt lånebilden, utan enbart skapa permanenta kunder till specifika banker och faktiskt motverka möjligheten att amortera av lånen extra snabbt om man önskar det. Jag har inget emot möjligheten att ha bunden ränta på lånen, men att inte kunna välja känns... suspekt.

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #43 skrivet: tisdag 06, januari 2015, 21:01:31 »
Jag har jobbat rätt många år inom finanssektorn och jag vet att förslaget har diskuterats i olika sammanhang. Det har dock inte varit någon som har drivit det speciellt hårt, mig veterligen, utan mer en av många synvinklar som har stötts och blötts i debatten. Myndigheter/regeringar har ju alltid ett intresse av olika åtgärder som är mer eller mindre motiverade av realiteten. I kampen mellan vänsterblocket och Alliansen har jag en känsla av att många beslut mer varit ideologiskt färgade än "nödvändiga".
Till den gamla regeringens plussida kan läggas det faktum att de uttalat ville stoppa eller minska bankernas möjligheter att ta ut "straffränta" och avgifter i samband med flytt av bundna lån.
Vänstersidan har ju traditionellt varit mer för kollektiva lösningar där det är bekvämt att medborgarna är hänvisade till samma fålla.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #44 skrivet: söndag 25, januari 2015, 12:28:12 »
Kanske kastar bensin på brasan men vad sägs om en januariuppgörelse?
S och M kommer överens om att alltid rösta för det största av de två partierna? på så sätt är man demokratisk så länge de tillsammans är större än 50% och man slipper alla små enfrågepartier på  båda sidor. jag tror sverige hade blivit bättre om vi gått mot tvåpartistat vilket detta i princip skulle vara.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by Berlusconi
Idag kl. 07:48

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi