Författare Ämne: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?  (läst 17491 gånger)

Utloggad Rynkan

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« skrivet: söndag 27, december 2015, 15:14:37 »
Beroende på vem man lyssnar på så ser framtiden för ädelmetaller olika ut.

Mike Maloney har tillexempel länge predikat om hur dagens "skuldekonomi" kommer att falla med hyperinflation som följd. Räddningen är då ädelmetaller.

Vissa menar att ädelmetaller spelat ut sin roll medan andra hävdar att cykeln bara gått i sin låga fas. Där är även de som hävdar silver inte längre har en sådan efterfrågan och att vi inte kommer se silver stiga från 10-20 USD.

Allt det åt sidan, då jag vet att där är en del veteraner här, vad tror ni? Vad får er att fortsätta investera i främst silver men även i ädelmetaller generellt?

/en som vill lära

Edit: autocorrect, svenska....
« Senast ändrad: söndag 27, december 2015, 15:31:13 av Rynkan »

Utloggad Condor2ooo

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 757
  • Affärsomdömen: 86
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #1 skrivet: söndag 27, december 2015, 17:07:36 »
En någorlunda objektiv presentaion:

2015. Is Silver A Good Investment? Here’s What You Need To Know

http://www.hardassetsalliance.com/blog/is-silver-a-good-investment-heres-what-you-need-to-know#.VoALL79Bngk

Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #2 skrivet: måndag 28, december 2015, 19:43:10 »

Jag tror ädelmetaller kommer värderas betydligt högre än idag på några års sikt.  Guld och silver är pengar och pengar finns i olika former som konkurrerar med varandra.  Andra sparformer och betalmedel kommer att tappa sitt värde. 
Ädelmetaller kommer att ingå i den framledes allt mindre skaran av bestående och kvarvarande tillgångar och ädelmetaller kommer därmed hävda sig allt bättre i konkurrensen.


Eliten i form av finansinstitut och politiker tycker inte om guld eftersom det är svårare att parasitera på guldet när det används som betalmedel och sparande( av andra än de själva).
Därför svartmålas manipuleras och pressas ädelmeteller ner så mycket som det går.  Bara när elitens system krackelerar värderas ädelmetallerna mer naturligt vilket då är högre.  I alla andra situationer kommer metallerna vara nedtryckta och ganska volatila i förhållande till elitens (för massorna) föredragna tillgångslag.   Folk som gillar guld/silver kan ha lurats att satsa på pappersguld för vilken marknaden är 300 gånger större än för den fysiska marknaden. 
När det börja blåsa kallt så vill folk ha sitt guld fysiskt och allt pappersguld visar sig vara övervärderat.
Eliten tycker om att ligga som mellanhand, skapa valuta ur luft och öka och minska valutamängden och utan att tillföra något till världen och suga åt sig riktiga värden på bekostnad av arbetande människor.

Det finns fundamenta som pekar på att bank/finans och valutasystemet är ohållbart.   Det är inget nytt. Det man måste fråga sig är varför dagens situation skiljer sig från de senaste decennierna. Varför kan inte det ädla tryckas ner i ytterligare någon mansålder ?

Skulderna , privata / offentliga är högre nu än någonsin. Den kommunistiskt centralplanerade räntan hos den globala centralbankskartellen har aldrig varit så låg.   Derivatinstrumenten är en bomb som tickar mer än nånsin. Börsen fastighetsmarknaden och obligationsmarknaden har aldrig varit så övervärderad. För ytterligare minusräntor så måste kontanterna bort. Svårt att säga om folk är så sinnesslöa och lättledda att de går med på detta eller ej.  Minusräntor måste till för att öka utlåningen. När folk inte vill låna mer så tar vårt valutasystem slut. Det tar även slut när nyskapad valuta inte längre kan öka omsättningen i ekonomin.

Det finns nästan inga pengar i Sverige och världen ute hos folket. Bara en massa skulder.   Tillgångarna sitter några få på .  Förmodligen därför det diskuteras basinkomst på olika håll ? Vad tror ni ?

Finland ska testa "medborgarlön" från 2017. 

Jag vet inte så mycket om hur basinkomst fungerar. Men det låter som socialism och hokus-pokus. Gillar Milton Friedmans negativa inkomstskatt mer än det vi har idag dock,  när det ju finns en uppsjö med bidrag med tillhörande inlåsningseffekter.

 På något sätt har bankerna lyckats i praktiken bli ägare till en massa pantsatt egendom utan att de själva ens gått in i affären med speciellt mycket pengar eller speciellt mycket risktagande.
Vad händer när pyramidspelet rasar och folk inser att kejsaren är naken ?  När alla lån som kan existera därför att man har en pantsatt säkerhet vilken  sedan visat sig vara i en bubbla... har banken då inte en pant som är värd mycket mindre än vad man trott från början varvid lånet måste amorteras ?     Vad händer med (tex fastighets) marknaden när marknaden svämmas över och ingen (väldigt få) har pengar och ingen kan låna och därför ingen efterfrågan ?  Vad händer med valutorna när folk inser vilka (inflaitonskspande) stimulansåtgärder  som väntar som ett reusltat av att skulderna aldrig kan betalas. Förtroendet minskar = hyperinflation.
Om skulderna skrivs av så existerar heller inga pengar eftersom de ju egentligen inte är pengar utan skulder.

När allt rasar.  Vilket är värt mest då ?   Fysiska saker utan motpartsrisk såsom guld eller ettor och nollor i datorer med onskefulla banker och politker som motpart.   ?   

Jag tror att ädelmetallerna kommer att stärka sin position som betalmedel och värdebevarare/sparform när det går åt h-e med elitens tillgångslag.


Hälsningar en icke-veteran med en massa silver- o guld-mynt.  :o  ;)


Utloggad Rynkan

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #3 skrivet: måndag 28, december 2015, 21:50:37 »
Först och främst: Tack Condor2ooo för länken, där var lite nyttigt och tack Unmanipulatab för ditt mycket givande inlägg!


Jag tror ädelmetaller kommer värderas betydligt högre än idag på några års sikt.  Guld och silver är pengar och pengar finns i olika former som konkurrerar med varandra.  Andra sparformer och betalmedel kommer att tappa sitt värde. 
Ädelmetaller kommer att ingå i den framledes allt mindre skaran av bestående och kvarvarande tillgångar och ädelmetaller kommer därmed hävda sig allt bättre i konkurrensen.

Eliten i form av finansinstitut och politiker tycker inte om guld eftersom det är svårare att parasitera på guldet när det används som betalmedel och sparande( av andra än de själva).
Därför svartmålas manipuleras och pressas ädelmeteller ner så mycket som det går.  Bara när elitens system krackelerar värderas ädelmetallerna mer naturligt vilket då är högre.  I alla andra situationer kommer metallerna vara nedtryckta och ganska volatila i förhållande till elitens (för massorna) föredragna tillgångslag.   Folk som gillar guld/silver kan ha lurats att satsa på pappersguld för vilken marknaden är 300 gånger större än för den fysiska marknaden. 
När det börja blåsa kallt så vill folk ha sitt guld fysiskt och allt pappersguld visar sig vara övervärderat.
Eliten tycker om att ligga som mellanhand, skapa valuta ur luft och öka och minska valutamängden och utan att tillföra något till världen och suga åt sig riktiga värden på bekostnad av arbetande människor.

Det finns fundamenta som pekar på att bank/finans och valutasystemet är ohållbart.   Det är inget nytt. Det man måste fråga sig är varför dagens situation skiljer sig från de senaste decennierna. Varför kan inte det ädla tryckas ner i ytterligare någon mansålder ?
Precis, att det nuvarande systemet är ohållbart, detta är jag helt övertygad om. Man (jag) hör det från alla håll och det har man (jag) gjort det under ett bra tag men först nu som man (jag) agerar ... senvaken är fårket (jag igen)

Personligen fick jag upp ögonen för detta då jag sett att priserna skenat under lång tid på flera ställen, allt från lågprisvaruhusen (biltema [SHIT vad det rusat!!!], jem&fix, rusta mfl), hemarm, bil/hem-försäkringen mm...

Skulderna , privata / offentliga är högre nu än någonsin. Den kommunistiskt centralplanerade räntan hos den globala centralbankskartellen har aldrig varit så låg.   Derivatinstrumenten är en bomb som tickar mer än nånsin. Börsen fastighetsmarknaden och obligationsmarknaden har aldrig varit så övervärderad. För ytterligare minusräntor så måste kontanterna bort. Svårt att säga om folk är så sinnesslöa och lättledda att de går med på detta eller ej.  Minusräntor måste till för att öka utlåningen. När folk inte vill låna mer så tar vårt valutasystem slut. Det tar även slut när nyskapad valuta inte längre kan öka omsättningen i ekonomin.

Det finns nästan inga pengar i Sverige och världen ute hos folket. Bara en massa skulder.   Tillgångarna sitter några få på .  Förmodligen därför det diskuteras basinkomst på olika håll ? Vad tror ni ?

Finland ska testa "medborgarlön" från 2017. 

Jag vet inte så mycket om hur basinkomst fungerar. Men det låter som socialism och hokus-pokus. Gillar Milton Friedmans negativa inkomstskatt mer än det vi har idag dock,  när det ju finns en uppsjö med bidrag med tillhörande inlåsningseffekter.
Känner mig inte tillräckligt insatt för att ha en uppfattning och svara på detta :)

På något sätt har bankerna lyckats i praktiken bli ägare till en massa pantsatt egendom utan att de själva ens gått in i affären med speciellt mycket pengar eller speciellt mycket risktagande.
Vad händer när pyramidspelet rasar och folk inser att kejsaren är naken ?  När alla lån som kan existera därför att man har en pantsatt säkerhet vilken  sedan visat sig vara i en bubbla... har banken då inte en pant som är värd mycket mindre än vad man trott från början varvid lånet måste amorteras ?     Vad händer med (tex fastighets) marknaden när marknaden svämmas över och ingen (väldigt få) har pengar och ingen kan låna och därför ingen efterfrågan ?  Vad händer med valutorna när folk inser vilka (inflaitonskspande) stimulansåtgärder  som väntar som ett reusltat av att skulderna aldrig kan betalas. Förtroendet minskar = hyperinflation.
Om skulderna skrivs av så existerar heller inga pengar eftersom de ju egentligen inte är pengar utan skulder.

När allt rasar.  Vilket är värt mest då ?   Fysiska saker utan motpartsrisk såsom guld eller ettor och nollor i datorer med onskefulla banker och politker som motpart.   ?   

Jag tror att ädelmetallerna kommer att stärka sin position som betalmedel och värdebevarare/sparform när det går åt h-e med elitens tillgångslag.

Hälsningar en icke-veteran med en massa silver- o guld-mynt.  :o  ;)

Tyvärr är man själv bolånetorsk (skuldkvot på 75%) som jag för tillfället amorterar aggressivt på, då det inte förblir gratis att ha lån länge till...

Samtidigt har jag börjat tömma mina sparkonton (varför hade jag pengar där?) och köper upp ädelmetaller (guld och silver) - för tillfället fördelat jämnt då det verkar logiskt och jag inte vet bättre just nu... Funderar även om det är en bra idé att köpa upp lite SEK, EUR, USD, GBP, CNY? Vad är en bra nivå?

Angående ädelmetaller så går jag mest i tankarna om man ska köpa en större mängd Silver än Guld och på sikt byta till Guld? Guld/Silver-kvoten är skyhög just nu och kommer antagligen bli högre, frågan är om man ska gå på det och hamstra ytterligare Silver https://www.tradingview.com/chart/nPOsADf3/

Aja, mycket man inte vet, har iallafall ~200oz zilver på ingång från goldsilver.be och mer lär det bli framöver... :)

Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #4 skrivet: tisdag 29, december 2015, 01:08:21 »
Prishöjningar på Feltema.  :o  Har i ett inlägg skrivit om väldigt kraftiga prishöjningar på Biltema.  Bara fint folk här tydligen som inte handlar på Biltema :)   :D Kina Yan är ju dyrare.   Men det verkar bara vara vissa priser som gått upp och jag tror att vi kommer få prisdeflation innan den kraftiga prisinflationen  kommer. Pris-bilden verkar spreta lite.  Ska bli intressant att se vad julhelgen gav.. Jag tycker det är rabatter och utförsäljningar här och där rent allmänt (menar inte mellandagsrea nu).

Tror du gör rätt som både amorterar och köper ädelmetall. Köp nu när det är billigt.
Jag tor det är väldigt farligt med rörliga räntor på sikt.   Just nu är det jättebra.. Men om ett år ????   Jag har amorterat ned mina skulder. Jobbade som ett djur :)   Vem vet om det var rätt..  Och så kommer staten väl beslagtar min fastighet i framtiden i form av fastighetsskatt .. vem vet..  Hur ska staten få in alla skatter i framtiden för att täcka de skenande kostnaderna med den katastrofala demografiska utvecklingen som vi har.   Och vår arbetslöshetsinvandring...

Har också tänkt på en portfölj med olika valutor.  Men verkar dyrt och svårt. Dollarn kommer hänga kvar så länge Kina äger en stor del av jänkarnas skulder. De hedgear ju med guld eftersom de ju vet att USA är bankrupt.   Jag tror ju att Fiat är väldigt riskabelt.   Så kommer nog inte satsa på det. Å andra sidan så har jag rätt mkt SEK likvid mkt kontant och på konto så det är ju inte heller så smart. Så olika fiat är ju bättre då... Har jättehög guld o silver kvot redan. 

Utloggad Repairman

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Affärsomdömen: 3
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #5 skrivet: tisdag 29, december 2015, 08:57:20 »
Enligt min åsikt ska man sprida riskerna. Man ska samla i PM, utländsk valuta tex CHF, EUR, USD, GBP. Bli skuldfri. Äga Jord med jakträttighet. Kontanter.

Rent historiskt när man har tittat på länder som har haft hyperinflation, etc är de som har klarat sig är de som har spridit sina risker.

Utloggad Silverpoppe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #6 skrivet: tisdag 29, december 2015, 19:10:52 »
Först vill jag säga att jag har stor respekt för många uppenbart intelligenta personers inlägg som visar på stor förståelse och kunskap om ekonomi. Vill också hålla mig on topic genom att svara Rynkan att orsakerna till att jag fortsätter köpa ÄM är flera.
Sprida risk. En trevlig känsla av att ha en egen skatt. Ett försök att bevara värde över tid. Och att kunna lämna nåt till barnen som känns mer stabilt än sekiner. Visst att hus o hem har ett värde, men vem skulle inte bli glad att få en hink ÄM i arv?

Min ingress speglar min egen osäkerhet på vart det bär hän här i världen, problemet är att jag inte riktigt kan förmå mig att lösa biljett på domedagståget. Ok att världsekonomin är ett luftslott, jag är med på den grejen, men att några nävar guld o silvermynt skulle vara räddningen för oss som nu råkar ha det tror jag icke på.
Om det skulle gå åt helvete med besked rasar ju samhällssystemet ändå! Och nån form av apokalyps i klass med Mad Max är nog inte aktuell misstänker jag, åtminstone inte i vår livstid.

Nä, min slutsats för stunden  :o är att ÄM-priserna är på väg ner men att det säkert kan rusa mot höjderna likt perioden 2009-2013 (ungefär) igen nån gång beroende på hur världsekonomin, flyktingströmmar etc utvecklas.
Kan inte peka på vad som sätter sprätt på ÄM- priserna, men jag har i färskt minne vad som hände med europas ekonomi 2008.
Vårt företag, och en massa andra, och våra leverantörers marknad minskade med hälften på en månad!
Det och den efterföljande uppgången sammanfaller förhållandvis väl med prisutvecklingen på ÄM, just saying...😇

Det finns en mycket intressant sida på Swedbanks hemsida som jag använt ganska många år. Det heter inköpschefsindex och är en mycket säker och snabb mätare på konjunkturen.
Där kan man tydligt se förloppet på krisen och jag bevakar detta noga för att inte bli helt tagen på sängen igen.

https://www.swedbank.se/om-swedbank/swedbank-insikt/swedbank-makroanalys/inkopschefsindex-industri/index.htm?ssSourceSiteId=8313se

Klicka sen vidare på länken där det står Inköpschefsindex för november. Där finns längre historik etc.
Detta index är utarbetat sen början av 80- talet och bygger på att inköpschefer från ca 200 stora företag Sverige varje månad svarar på ett antal frågor rörande orderingång, materialpriser och en hel del annat. Dessa uppgifter sätts  sedan samman till indexet. Skillnaden på detta och en vanlig historik är att det är ett oerhört snabbt verktyg, det kommer nya uppgifter varje månad från 200 väl insatta personer från en stor branschvidd.

Och hörru Unmanipulatable, (fasen, du får väl välja ett nick man kan stava till 😨), det finns visst nån mer här än du som handlar på Biltema! 😁
« Senast ändrad: onsdag 30, december 2015, 11:19:33 av Silverpoppe »

Utloggad Rynkan

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #7 skrivet: tisdag 29, december 2015, 20:22:09 »
Tack alla! Jag är med på allt ni skriver ovan, visar att mina egna tankar  och idéer går åt rätt håll :-[ imposter syndrome is a dirty mistress...

Personligen är jag ganska intresserad hur väl IT-branchen klarar sig vid nästa ekonomiska fall...

Tillbaka till topic:
Vad tror ni om guld kontra silver? Vilket köper ni mest av och varför?




Utloggad guldbob

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 30
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #8 skrivet: tisdag 29, december 2015, 20:54:03 »
Jag har mot bättre vetande köpt på mig för mycket silver men kommer att gå över mer mot guld, idealet i mina tankar är att värdemässigt ha lika mycket silver och guld.
Visst vore det kul att ha lika med guld & silver viktmässigt men det klarar inte min plånbok av :'(

Utloggad Silverpoppe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #9 skrivet: tisdag 29, december 2015, 21:20:29 »


Tillbaka till topic:
Vad tror ni om guld kontra silver? Vilket köper ni mest av och varför?

Har värdemässigt samlat på mig tre gånger så mycket guld som silver. Tänker inte minska den ration, tvärtom. Orsak? Vet ej riktigt, men guld är ju alltid guld... Silvret känns för mig betydligt mer spekulativt. Köper numer nästan enbart semi typ Lunar och Pandas och hoppas på samlarvärdeökning ej så hårt kopplad till spotpriset.
Det räcker ju med att man faller för en liten söt  bisonoxe så måste man ju beställa en liten kasse silver för att hänga med i fördelningen 😉

Har börjat snegla lite på Guldlunars och Guldpandor men har inte satt mig in i kostnadsbilden på de olika storlekarna mm än.
Blev lite trött när jag såg att 2016 pandan är på 30 gr istället för en oz. Har inte kollat än men misstänker att premien är högre än på de tidigare?
« Senast ändrad: tisdag 29, december 2015, 21:29:54 av Silverpoppe »

Utloggad Unmanipulatable

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #10 skrivet: tisdag 29, december 2015, 23:58:53 »
Alla bra alias var redan tagna så det blev Unmanipulatable. Jag är inte ens säker om det är ett ord.  Jag kör markera ctrl c - ctrl v varje gång jag skriver mitt alias.  Kan knappt heller stava det.  Manipulation är normaltillståndet och en utav de vitala , bärande delarna i vårt finansiella system. Det fungerar en begränsad tid. Men verkligheten hinner alltid ikapp och visar sig men bara en stund. Då lär man vara på hugget innan nästa "välgörare" presenterar ett helt nytt system. SDR tror jag kan få en betydande roll i framtiden. Jag vill tro att jag är hyfsat omutbar/omanipulerbar.   Tror man tjänar i längden på att hålla sig till det som är rätt och riktigt.  Därför vill jag stötta djupt omoraliska institutioner och väsen såsom banker och politiker så lite som möjligt.   Det enda de kan ge dig är låtsaspengar, låtsasjobb, låtsastrygghet låtsaskunskap och äkta huvudvärk . Inget som bär frukt i längden.

Jag har kanske cirkus 60-40 guld / silver räknat marknadsvärde spot SEK. Har stort innehav och hög andel i portföljen.  Sover gott om natten trots stora minskningar i spot sedan inköp. Både guld och silver har monetära(penga-aktiga) och råvarumässiga egenskaper. Hos guld väger de monetära egenskaperna tyngre kontra råvara än hos silver.   Vill nog ha mer guld än silver men vägrar släppa silvret för det tror jag har god potential.  Dessutom är ju guldmynten ofta för värdefulla. Med 1 uns-mynt på fickan  blir det kanske i framtiden som att betala med 30 000kr sedlar..   otympligt ! Tilllochmed på dyra Biltema  :-[ ;D 8)

Utloggad ífing

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 47
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #11 skrivet: onsdag 30, december 2015, 04:33:06 »
....Med 1 uns-mynt på fickan  blir det kanske i framtiden som att betala med 30 000kr sedlar..   otympligt ! Tilllochmed på dyra Biltema  :-[ ;D 8)

Fast det är väl inte troligt att när vi väl är där, att vi kommer ha sedlar i dessa valör som Italien eller tyskland, med nominellt värde på 100 000/1 000 000 typ. De lär nog försvinna med plastkort som betalningslösning.

Nere i Zimbabwe nu så ju valutan så värdelös att mycket handel bedrivs med råvara, en brödlimpa för 0,1 gram guld. Händer det här ock, så är ju många här väl rustade.

Utloggad silverhamstern

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 468
  • Affärsomdömen: 27
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #12 skrivet: onsdag 30, december 2015, 12:32:03 »
....Med 1 uns-mynt på fickan  blir det kanske i framtiden som att betala med 30 000kr sedlar..   otympligt ! Tilllochmed på dyra Biltema  :-[ ;D 8)

Fast det är väl inte troligt att när vi väl är där, att vi kommer ha sedlar i dessa valör som Italien eller tyskland, med nominellt värde på 100 000/1 000 000 typ. De lär nog försvinna med plastkort som betalningslösning.

Nere i Zimbabwe nu så ju valutan så värdelös att mycket handel bedrivs med råvara, en brödlimpa för 0,1 gram guld. Händer det här ock, så är ju många här väl rustade.

Däri ligger ett problem om det blir hyperinflation eller om guldet skulle stiga säg 10×. En 100 grams guldbar blir värd 300000kr, vem köper den? Om det blir byteshandel? Ska man ha en såg och våg med sig till affären  ;D

Utloggad Rynkan

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #13 skrivet: onsdag 30, december 2015, 12:51:19 »
Däri ligger ett problem om det blir hyperinflation eller om guldet skulle stiga säg 10×. En 100 grams guldbar blir värd 300000kr, vem köper den? Om det blir byteshandel? Ska man ha en såg och våg med sig till affären  ;D
Osthyvel eller kanske en grov bågfil? :)

Om det kommer till att det blir ett mardrömsscenario så får man ha en bredare vy på det. Du byter din 100gram guldtacka mot en tomt, sommarstuga, skog, bostadsrätt, bil. Sådant som folk med skulder upp över öronen måste göra sig av med för att ha råd med boende/mat :)

Utloggad Silverpoppe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: Fråga till våra PM-veteraner: Ädelmetallers, då främst silvrets, framtid?
« Svar #14 skrivet: onsdag 30, december 2015, 13:42:34 »
Däri ligger ett problem om det blir hyperinflation eller om guldet skulle stiga säg 10×. En 100 grams guldbar blir värd 300000kr, vem köper den? Om det blir byteshandel? Ska man ha en såg och våg med sig till affären  ;D
Osthyvel eller kanske en grov bågfil? :)

Om det kommer till att det blir ett mardrömsscenario så får man ha en bredare vy på det. Du byter din 100gram guldtacka mot en tomt, sommarstuga, skog, bostadsrätt, bil. Sådant som folk med skulder upp över öronen måste göra sig av med för att ha råd med boende/mat :)

Bågfil? Nä fy fanken, tänk vad mycket spånor det blir! Bättre arr banka ut den mjuka metallen och klippa med en sidavbitare 😁
Fast jag är mest förvånad över att det finns nån här som vet att det heter bågfil och inte " järnsåg" eller nåt lika illa. Menat som en komplimang alltså.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23