Författare Ämne: Pengar för handel kommer vara kvar inom öveskådlig framtid.  (läst 7976 gånger)

Utloggad guldbob

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 30
Pengar för handel kommer vara kvar inom öveskådlig framtid.
« skrivet: onsdag 02, december 2015, 16:31:20 »
Det har nämnts på forumet att riktiga pengar skall försvinna inom några år. Glöm detta. >:(
Har under 2 veckors tid försökt betala med kort och få kvitton på de transaktioner jag gjort, jag har nu 3st kvitton... Och bara lyckats betala med kort 3ggr. (Av ca 65 köp).

Är just nu i den södra delen av EU, Teneriffa.
På Teneriffa kommer du ingenstans utan kontanter. Köpa internettid på hotellet, taxi, frisör, matvaruaffärer, turistatraktioner, betala i resturang osv...
Inga eller extremt få tar kort, Cash is king!
Defakto, en av 20 taxi som jag åkt med tar kort. Visst i rutan visar de diverse kort men när det kommer till kritan så är kortapparaten trasig.

Min slutsats är att det kontantlösa sammhället ligger långt långt bort.
Att vi i Nordliga länder betalar avgifter och skatter och ser det kontantlösa samhället komma gäller inte i södra Europa. Eller i övriga världen som inte är så hårt tuktade av myndigheter som vi.

Eu... det finns inte, vi är lurade. Om det skall vara en gemensam marknad så skall den genomföras på lika vilkor. Svarta pengar och ingen skatt gäller i södra EU så varför inte i Sverige. Fram för lika vilkor!
« Senast ändrad: onsdag 02, december 2015, 16:44:42 av guldbob »

Utloggad Silverpoppe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: Pengar för handel kommer vara kvar inom öveskådlig framtid.
« Svar #1 skrivet: onsdag 02, december 2015, 19:56:35 »
Håller med om att det inte råder rättvisa inom EU. Däremot har jag svårt att tro lösningen är att vi inte ska betala skatt heller, är nog mer en anhängare av att få bort korruption och skattesmitning i dessa länder (och alla andra länder med f.ö.).
Var i östra Lettland nyligen på ett leverantörsbesök. Ett kriterium i leveransbedömningen är att utröna huruvida de är certifierade eller ej. Vanligt är ISO 9001 och ISO 14001. Kvalité och miljö alltså.

Flera av de leverantörer som siktar på att jobba med "väst" är certifierade av välkända revisionsbolag. Trots detta är det inte ovanligt att både kvalitets och miljöarbetet är långt under det som krävs av västliga bolag för att erhålla och behålla certifikaten. Det är tydligt att det ibland råder olika krav för att bli godkänd. Tror absolut inte det handlar om korruption utan om lokala avvikelser. Det gör att jag är beredd att instämma med dig om att inte EU fungerar som det var tänkt. Men vissa fördelar finns det ju onekligen, tänk på tullfrihet tex ☺

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Pengar för handel kommer vara kvar inom öveskådlig framtid.
« Svar #2 skrivet: onsdag 02, december 2015, 22:38:36 »
Håller med om att det inte råder rättvisa inom EU. Däremot har jag svårt att tro lösningen är att vi inte ska betala skatt heller, är nog mer en anhängare av att få bort korruption och skattesmitning i dessa länder (och alla andra länder med f.ö.).
Var i östra Lettland nyligen på ett leverantörsbesök. Ett kriterium i leveransbedömningen är att utröna huruvida de är certifierade eller ej. Vanligt är ISO 9001 och ISO 14001. Kvalité och miljö alltså.

Flera av de leverantörer som siktar på att jobba med "väst" är certifierade av välkända revisionsbolag. Trots detta är det inte ovanligt att både kvalitets och miljöarbetet är långt under det som krävs av västliga bolag för att erhålla och behålla certifikaten. Det är tydligt att det ibland råder olika krav för att bli godkänd. Tror absolut inte det handlar om korruption utan om lokala avvikelser. Det gör att jag är beredd att instämma med dig om att inte EU fungerar som det var tänkt. Men vissa fördelar finns det ju onekligen, tänk på tullfrihet tex ☺

När det gäller kvalité såsom iso9001 så är syftet att den ska vara jämn, inte att den ska vara så bra/hög  som möjligt.

Utloggad Silverpoppe

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: Pengar för handel kommer vara kvar inom öveskådlig framtid.
« Svar #3 skrivet: onsdag 02, december 2015, 22:47:57 »


När det gäller kvalité såsom iso9001 så är syftet att den ska vara jämn, inte att den ska vara så bra/hög  som möjligt.
[/quote]

Vilket jag heller ej påstår.

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Pengar för handel kommer vara kvar inom öveskådlig framtid.
« Svar #4 skrivet: onsdag 02, december 2015, 22:54:53 »


När det gäller kvalité såsom iso9001 så är syftet att den ska vara jämn, inte att den ska vara så bra/hög  som möjligt.

Vilket jag heller ej påstår.
[/quote]

Ville bara förtydliga då många tror att en iso-certifiering = hög kvalite.

Utloggad machom

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Affärsomdömen: 0
SV: Pengar för handel kommer vara kvar inom öveskådlig framtid.
« Svar #5 skrivet: måndag 09, januari 2017, 23:21:52 »
ISO syftar väl till att man hela tiden blir bättre och bättre?  Oavsett vilken nivå man börjar på måste man hela tiden förbättra sig. Sedan finns det ju såklart en lägsta nivå man tillåts starta på om man vill ha certifieringen.

Utloggad Asrael

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Pengar för handel kommer vara kvar inom öveskådlig framtid.
« Svar #6 skrivet: tisdag 10, januari 2017, 00:00:05 »
Det har nämnts på forumet att riktiga pengar skall försvinna inom några år. Glöm detta. >:(

Varför så arg? Var glad istället!

Om du tittar tillbaka på utvecklingen i Sverige ser du att vägen mot "det kontantlösa samhället" gått väldigt snabbt. Fortsätter det i samma hastighet är vi där inom 10 år. Ett "kontantlöst samhälle" behöver nödvändigtvis inte heller betyda kontantlöst utan mestadels kontantlöst. Mängden kontanter i Sverige minskar rejält/capita efter sedel- och myntutbytet och det kommer minska drastiskt när de större sedlarna dras in. Andelen kontanta transaktioner minskar också rejält. Kontrollsamhället jublar!

Frasen "det kontantlösa samhället" är också propaganda som visar vägen för pöbeln. De måste lära sig att använda tekniska mojänger och därför bankar man in lögner i skallen på dem. De förstår inte att allt de stoppar korten i visar var de har varit och vad de har gjort. De har blivit av med stora delar av sin frihet.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld by AndrewJackson72
Idag kl. 13:11

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53