Författare Ämne: Argument för och emot en bubbla.... fyll på.  (läst 6585 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Argument för och emot en bubbla.... fyll på.
« skrivet: onsdag 25, maj 2011, 22:37:50 »
Argument för och emot en bubbla.

Det vore rätt roligt att få höra sakliga argument för och emot varför ädelmetall är en bubbla eller ej. Jag kan börja, fyll på…..Jag börjar,

Argument mot att det är en bubbla.
*. Redan skuldsatta stater fortsätter att skuldsätta sig ytterligare. Något som kommer leda till en total krasch längre fram.

*. Ett antal valutor har historiskt blivit värdelösa. Detta då staterna bakom dessa skapat allt mer av valutan, tills den blivit värdelös. Idag trycks det allt mer pengar digitalt och samma öde kan väntas.

*. Ädelmetall har ett oslaget track-record som pengar och värdebevarare.

Argument för att det är en bubbla.
*. Priserna på ädelmetall har rusat och fortsätter rusa, något som stigit och fortsätter stiga, kommer för eller senare falla tillbaka.

*. Allt fler ropar ”KÖP NU ELLER MISSA TÅGET”, när man hör sådant, skall man dra öronen åt sig, för då är risken för bubbla väldigt stor.

*. Det praktiska användningsområdena för guld och silver, motiverar knappast dagens värderingar av de samma.

*. Allt högre priser har inneburit att gruvnäringen går för högfart och allt mer guld och silver bryts. Ädelmetall som kommer att komma ut på marknaden.

*. När priserna börjat dala, är risken stor att många kommer dra sig ur och sälja i panik, något som kommer trycka priserna ytterligare nedåt.

*. En valuta av ädelmetall är knappast speciellt praktisk.

*. Man kan inte äta guld! (min absoluta favorit av argument, då alla vet ju att man kan äta sedlar och statsskuldväxlar).  :P

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #1 skrivet: torsdag 26, maj 2011, 17:20:15 »
Argument för en bubbla:

[list=*]
  • Guld har bara det värde marknaden ger det. Det praktiska värdet är egentligen lika med noll.[/*]
  • Guld är en barbarisk relik som inte platsar i dagens civiliserade värld.[/*]
För övrigt älskar även jag argumentet att man inte kan äta guld. Men det stämmer ju inte, guld har ju en egen E-beteckning! Måhända har papperspengar högre näringsvärde, plus att det går att både elda och isolera med... :P

Utloggad anton

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #2 skrivet: torsdag 26, maj 2011, 19:46:15 »
Citat från: Åbama

*. Allt fler ropar ”KÖP NU ELLER MISSA TÅGET”,

Men det är är ju sant  ;)

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: tisdag 07, juni 2011, 20:04:19 »
Argument mot att det är en bubbla:

Många länder utanför klassiska västvärlden köper på sig guld som en säkerhet och det finns rykten om införandet av guldmyntfötter ifrån en hel del länder utanför västvärlden.

Fler människor ser guld igen som en långsiktig investering som fungerar bra i portföljen, det vill säga att vi återupptäcker guld som investeringsform.

Argument för att det är en bubbla:

Om guld bara ses som ännu en investeringsform bland många, ingen större enskilt betydelse, kan prisutveckling bromsas av ren okunnighet, ovilja eller på pin kiv? Jag köper inte själv argumentet!!

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #4 skrivet: tisdag 07, juni 2011, 23:43:46 »
Tror varken guld eller silver är i en bubbla. Bubblan brister när \"alla\" är med och inga nya kommer till för att pressa priset ännu längre upp.
Fundera hur många ni känner som har placerat i fysiskt guld/silver, känns det som om alla är med?
Ser inte guld/silver som en investering, då jag har avkastningskrav mm på en investering. Ser det som ett sätt att bevara värde och köpkraft över tiden.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 00:13:03 »
Tja, om det är en bubbla eller inte lär framtiden utvisa. Personligen investerar många idag i guld och silver av den klassiska bubbelorsaken, för att de skall kunna sälja dyrare i framtiden. D.v.s. av ungefär samma orsaker som många köper en dyr lägenhet (med massa lån) för att den skall bli mer värd.

Detta är i mitt tycke ett reellt argument för en bubbla.

Det som talar mot att det är en bubbla, är alla de vansinniga åtgärder som sker i världsekonomin. Ständigt ökat beskattande, ökad byråkrati och politisk toppstyrning. Nytryckta pengar (och skuldsättning) till div. redan skuldsatta och vanskötta ekonomier. Mängden quantitative easing som är i full gång, inte minst i USA som knappast kan vända skuldsättningsprocessen, enbart underhålla den.

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #6 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 09:36:18 »
Om priset på guld och silver vore dyrt idag, kunde vi spekulera om det är i en bubbla, men eftersom det fortfarande är ett lågt grampris i förhållande till andra fysiska värdesaker och i jämförelse med t.ex reallöneökningen under de senast 35 åren, kanske vi istället ska fråga oss varför är inte guld och silver i en bubbla?
Om guldpriset idag hade legat på 1500:-/g, ja då hade det nog varit en bubbla.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 11:16:12 »
Det är även ganska kul hur man definierar bubblor olika för olika tillgångar. Vissa hävdar konstant att guld är i en bubbla, men om t ex oljepriset eller bostadspriser ökar radikalt är det pga tillgång och efterfrågan. Man vill alltså gärna smutskasta sådant som går emot vanligt finansiellt tänkande, och snacka upp övriga tillgångar. Men innan taxichauffören eller frisören börjar rekommendera guldköp så har inte Medelsvensson hakat på, och är därför ingen bubbla :)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 21:53:54 »
Citat från: Bergstrollet
Om priset på guld och silver vore dyrt idag, kunde vi spekulera om det är i en bubbla, men eftersom det fortfarande är ett lågt grampris i förhållande till andra fysiska värdesaker och i jämförelse med t.ex reallöneökningen under de senast 35 åren, kanske vi istället ska fråga oss varför är inte guld och silver i en bubbla?
Men guld och silver ÄR… rätt dyrt idag om du jämför. Även i historiska mått mätt. En enkrona 1968 vägde sju gram, och innehöll 40% silver, detta var en vardagsvaluta. Silverinnehållet då (1968) i en enkrona motsvarar alltså, 2,8 gram. Med dagens priser (7,30 kr/gram) blir värdet innehållsmässigt teoretiskt 20,44 kr. Nu är det visserligen inte det man får, då utvinning och inköparens marginal också kostar, men om du räknar inflationsbaserat på en enkrona 1968 mot idag, så blir värdet idag 8 kr, inte 20,44.

Jo, jag ifrågasätter (och kan nog uppfattas som jobbig på grund av detta), men det var just då jag ifrågasatte som jag började investera i ädelmetall för ett antal år sedan.

Citat från: Silverräven
Men innan taxichauffören eller frisören börjar rekommendera guldköp så har inte Medelsvensson hakat på, och är därför ingen bubbla :)

Faktum är att jag hört en taxichaufför reka ädelmetall.  :P

Japp, jag leker lite djävulens advokat, och missförstå mig rätt, jag har själv investerat i ädelmetall och betydligt tidigare än många andra, varför utvecklingen varit lyckosam. Men varför köper man ädelmetall, för att öka kapital eller skydda det kapital man idag har?

I mitt fall är det för att bevara kapital, för att skydda det.

Jag menar också att mycket av priserna idag bygger på ren spekulation (och bubbelvarning).

Många av dem som predikar köp, gör det för att de tjänar pengar på att sälja.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #9 skrivet: fredag 10, juni 2011, 00:01:16 »
Diskussionen om fastigheter flyttad hit.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #10 skrivet: fredag 10, juni 2011, 15:03:24 »
Citat från: Åbama
Citat från: Bergstrollet
Men guld och silver ÄR… rätt dyrt idag om du jämför. Även i historiska mått mätt. En enkrona 1968 vägde sju gram, och innehöll 40% silver, detta var en vardagsvaluta. Silverinnehållet då (1968) i en enkrona motsvarar alltså, 2,8 gram. Med dagens priser (7,30 kr/gram) blir värdet innehållsmässigt teoretiskt 20,44 kr. Nu är det visserligen inte det man får, då utvinning och inköparens marginal också kostar, men om du räknar inflationsbaserat på en enkrona 1968 mot idag, så blir värdet idag 8 kr, inte 20,44.

Jo, jag ifrågasätter (och kan nog uppfattas som jobbig på grund av detta), men det var just då jag ifrågasatte som jag började investera i ädelmetall för ett antal år sedan.

Citat från: Silverräven
Men innan taxichauffören eller frisören börjar rekommendera guldköp så har inte Medelsvensson hakat på, och är därför ingen bubbla :)

Faktum är att jag hört en taxichaufför reka ädelmetall.  :P

Japp, jag leker lite djävulens advokat, och missförstå mig rätt, jag har själv investerat i ädelmetall och betydligt tidigare än många andra, varför utvecklingen varit lyckosam. Men varför köper man ädelmetall, för att öka kapital eller skydda det kapital man idag har?

I mitt fall är det för att bevara kapital, för att skydda det.

Jag menar också att mycket av priserna idag bygger på ren spekulation (och bubbelvarning).

Många av dem som predikar köp, gör det för att de tjänar pengar på att sälja.

Nu när du ändå räknar lite, har du tänkt på tillgång och efterfrågan. Hur mycket fysiskt silver finns det idag jmf med 1968? Hur mycket tror du det kommer det finnas 2015?
Ställ samma fråga om guld. En annan fråga. Varför lämnades systemet med \"guldfoten\" som hade fungerat så bra? Först av USA, sedan Tyskland, sedan alla andra?

Ju mer lag läser om guld och silver, desto mindre tycker jag priserna är i en bubbla. Medelsvensson och alla mina vänner har absolut inte en mening om ädelmetallpriserna, ingen taxichaffis har prata med mig om det och jag åker mycket taxi samt när silverpriset peakade sist upp till 50$/Oz. så sprang inte folk och smälte ner allt sitt skrotsilver(läs silverbestick och ljusstakar). Hur tycker ni handeln med papperssilvret fungerar, vad är dina slutsatser? Vad med QE1, QE2 och andra krislån, bailouts. Vad är dina slutsatser? Är det som att ge heroin till en heroinmissbrukare eller funkar det!?

Det finns mer som talar för silver och guld.

Lite emot, men.... :-)

.. en sak som skulle tala mot guld, silver och vara en TOTAL game-changer är om italienarna som utvecklar E-cat verkligen lyckats med stabil kall fusion. Det skulle iofs förändra allt!!! Man skulle skapa massa koppar genom kallfusion med nickel+väte, och lösa energiproblemet på köpet. Kan man skapa koppar så skulle man snart försöka sig på guld, silver och andra metaller som är svåra av bara farten.
Därför har jag även köpt aktier inom detta nya fält som skulle kunna vara the next BIG thing! :-)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Swedbank krasch by pennypacker
Idag kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac
Igår kl. 17:32

Hej på er alla fina! – En nygammal här som har hittat hem igen! by zodiac
Igår kl. 14:26

Hej, ny här (Koppar) by Silvernewb
onsdag 23, april 2025, 14:05:55

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by RickyB
onsdag 23, april 2025, 11:28:35