Författare Ämne: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp  (läst 68685 gånger)

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
Vem som blir lurad vet jag inte. Tycker bara att några av skåpen verkar vara likadana när man tittar på hur de är konstruerade.
Insidan av dörr och väggar skiljer.
Sprängsäkringar o.s.v

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 141
En möjlig förklaring är ju tricket som många livsmedelskedjor kör med. Att sälja samma vara fast i en annan förpackning till ett billigare pris. Säg att det kostar skjortan att få ett skåp stöldklassat som därför får ett högt pris. Sen kan man ju sälja ett ej klassat skåp med lite annorlunda design för 2/3 av priset och ändå tjäna pengar pga att man ej haft kostnaden för klassningen. Fast i grunden är det samma skåp med samma konstruktionskostnad och samma patentkostnad. Skåpen byggs i samma fabrik på samma lina och plattform.

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
Jag kollar just nu på ett värdeskåp Grade3, det är mediumstort och väger ca: 800kg
Det måste dessutom vara fastbultat i golv då det väger under 1000kg
Allt för att min samling ska vara fullvärdesförsäkrad (behövs igentligen bara grade2, men satsar framåt)
Har bra kontakt med mitt försäkringsbolad som tagit sig tid att sätta sig in i PM samlingar

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 141
En rejäl rackare.
Kolla så att golvet håller bara. :-)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2095
  • Affärsomdömen: 230
Ok, von gold, hur öppnar man ett dokumentskåp som är konstruerat som ett värdeskåp på under två minuter?
Med en granat eller? :-)

Det finns en tv-serie som heter safe crackers.
Dom visar hur det går till...

http://www.sidereel.com/tv-shows/the-safecrackers#

Ofta kan de öppna ett enklare skåp genom att borra ett hål och med en slägga sabba någon mekanism inuti.

/H

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
Så här kan det gå om man inte bultar fast sitt skåp ordentligt

http://www.expressen.se/nyheter/de-kor-i-vag-med-ett-kassaskap--pa-moped/

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
Så här kan det gå om man inte bultar fast sitt skåp ordentligt

http://www.expressen.se/nyheter/de-kor-i-vag-med-ett-kassaskap--pa-moped/

Det där ser ut som ett säkerhetsskåp och väger förmodligen inte mer än 150 kg. Även om man bultar fast det tar det inte mer än max 2 min att öppna med kofot, kil och hammare för den som inte räds lite oväsen.

Som tidigare nämnts i tråden är det en stor skillnad på skåp, skåp och skåp. Man bör dock ha klart för sig att inget skåp i denna värld är fullständigt inbrottssäkert och att även ett enklare skåp kan stoppa eller fördröja en inbrottstjuv.

Några grundregler är att förankra skåpet ordentligt som också har ett tillräckligt inbrottsskydd så att det krävs betydligt mer än en kofot eller borrmaskin för att öppna det om någon fått nys om att det existerar. Kommer en kassaskåpssprängare eller en skicklig låssmed och får arbeta ostört finns inget skåp som stoppar tjuven.

Youtube har massor med fina klipp på hur man tar sig in i olika sorters skåp.

2 min våld.
! No longer available

5 min ljudlöst.
! No longer available

2 min extremt våld.
! No longer available

Lite om hur inbrottsskyddet i skåp
! No longer available

! No longer available

Magnet
! No longer available

Borrmaskin
! No longer available

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 13

Tack, visste inte att det va så enkelt ...
Det här får en att fundera, tänker på vad någon nämnt tidigare i denna tråd att sprida riskerna genom att inte förvara allt guld/silver på ett och samma ställe.

Vad är sannolikheten att någon gör inbrott i omklädning-skåpet på jobbet, men då blir det problem med försäkringen.
Men om man förvarar hos släkt och nära vänner, så bör ju deras försäkring täcka inbrott och brand, men man måste då ta kort på sitt innehav, samt tillhörande kvitto och ladda upp i molnet, så att bevisen finns säkert lagrade.

En sådan lösning kanske vore bättre om man absolut vill undvika att få tillbaks en del i försäkringspengar vid eventuellt inbrott och vara säker på att bibehålla huvuddelen av sitt innehav.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Tänk på att molnet är någon annans "hårddisk".

Varför inte ett eller två USB.

Utloggad Gollum

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & v...
« Svar #84 skrivet: måndag 18, juli 2016, 13:21:21 »
Om du förvarar hos släkt och vänner och det blir stulet får du (eller eventuellt de) nog problem skulle jag tro. Försäkringar är krångliga, men de försöker landa på den sida som är bäst för dem.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
Efter som din hemförsäkringen ändå står för 1 mille och uppåt så tror jag mer på detta konceptet:
"Hidden in plain sight " dvs göm det där det syns, men ändå inte.
Exempel: dörrkarmar, luckor i golvet, högtalare, socklar, balkonglådor, syltburkar mm mm, bara fantasin sätter gränser.

Detta känns mycket säkrare än att köpa ett "skåp", oavsätt klassning, som kan öppnas på "5 röda", och många får vetskap om att du har det (läs flyttfirman, där jobbar fler kriminella än på ICA om jag säger så).  :)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 13
Efter som din hemförsäkringen ändå står för 1 mille och uppåt så tror jag mer på detta konceptet:
"Hidden in plain sight " dvs göm det där det syns, men ändå inte.
Exempel: dörrkarmar, luckor i golvet, högtalare, socklar, balkonglådor, syltburkar mm mm, bara fantasin sätter gränser.

Detta känns mycket säkrare än att köpa ett "skåp", oavsätt klassning, som kan öppnas på "5 röda", och många får vetskap om att du har det (läs flyttfirman, där jobbar fler kriminella än på ICA om jag säger så).  :)

Den där liknelsen med flyttfirma och ica fick mig att skratta :-) och jag gillar ditt resonemang.

Tänk på att molnet är någon annans "hårddisk".

Varför inte ett eller två USB.

En USB sticka klarar inte av en brand och du kan kryptera foldern med bilder på guld/silver, samt kvitton, innan du laddar upp det i molnet, vilken har backup om det skulle börja brinna eller hända något annat, känns mycket säkrare.
« Senast ändrad: måndag 18, juli 2016, 14:37:41 av sputnik »

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
En USB sticka klarar inte av en brand och du kan kryptera foldern med bilder på guld/silver, samt kvitton, innan du laddar upp det i molnet, vilken har backup om det skulle börja brinna eller hända något annat, känns mycket säkrare.

Bra där.  :D
Jag laddar upp mina kvitton och bilder på flera sk. "molnet". Dvs. Dropbox och Google drive etc....shit om flera fallerar samtidigt.
Men om dom gör det..... så har jag även kopior på en extern disk plus datorn. Kan man ha mer hängslen och en livrem :-)

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
För att öppna skåp behövs tre saker.
Kunskap (alla skåp är inte lika i konstruktion)
Verktyg (kräver olika verktyg till olika skåp)
Tid (ibland lite och ibland mer)

Om nu hemförsäkringen står för 1 mille så är väl det vid en totalskada?
Ditt hus brinner ner till grunden och du har PM för 995000:- då blir det inte mycket till kniv o gaffel, säng, Tv o.s.v.

Syltburken kanske inte heller är så bra om huset brinner och du får brått hem och träffar på en älg hamnar på sjukhus 3 veckor i koma vem hittar syltburken?

Försök att tänka utanför lådan.

Vad vill jag skydda och hur?
Vad får det kosta? (man får vad man betalar för)

Släkt och vänner är bra så länge man inte blir ovänner.

Använd inte samma alias på flera siter.
Berätta inte vad du har.
Visa inte bilder.
Berätta inte vad du ska använda pengarna till vid försäljning.
Köp av fler.
Sälj till fler
Berätta inte på FB när du åker på semester.

Lista kan göras hur lång så helst.
Använd sunt förnuft.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
Om nu hemförsäkringen står för 1 mille så är väl det vid en totalskada?
Ditt hus brinner ner till grunden och du har PM för 995000:- då blir det inte mycket till kniv o gaffel, säng, Tv o.s.v.
Syltburken kanske inte heller är så bra om huset brinner och du får brått hem och träffar på en älg hamnar på sjukhus 3 veckor i koma vem hittar syltburken?

Mycket bra det du säger.
Min hemförsäkring täcker 1,5 mill och då har jag inte mycket av "annat" värde. Det är så klart viktigt att anpassa hemförsäkringen efter sitt totala värde. Trodde det var självklart.  ;)
En annan bra sak du säger är att anhöriga eller ett fåtal andra får veta vart du har gömt skatten "in plain sight".

Edit, allt är i varje fall säkrare/bättre än att "Svenne banan" från flyttfirman "Nisses flytt" bär upp/in mitt nya kassaskåp ;)
« Senast ändrad: tisdag 19, juli 2016, 05:46:13 av Brageson »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Små guldmynt köpes. 1/10 oz, 1/4 oz etc. by Bond
Idag kl. 12:08

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver Last chance! Nya bilder by AndrewJackson72
Idag kl. 10:27

Vad som egentligen händer! by mega_n
Idag kl. 05:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by DEScypher
Igår kl. 22:07

SÄLJES: 10 Mark Guldmynt Friedrich III 1888 by Kookaburra01
Igår kl. 18:53

Ny medlem, intresse silver och guld by Nils
Igår kl. 15:30

1/4 oz Gold Libertad- Nära spot! by AndrewJackson72
söndag 08, mars 2026, 09:46:00

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 06, mars 2026, 14:17:04

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 oz silvertacka- Säljes by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:37:38