Författare Ämne: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp  (läst 66708 gånger)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #15 skrivet: onsdag 23, december 2015, 21:50:30 »
Här en notis (med länkar) om guld som försvann spårlöst ur ett bankfack.

https://viktualiebrodern.wordpress.com/2011/04/26/guld-i-bankfack-forsvann/

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #16 skrivet: torsdag 24, december 2015, 10:11:46 »
Om nån tar sig in i bostaden när man är borta är nog ett kodlås att föredra, är det ett nyckelskåp så finns ju nyckeln med stor säkerhet nånstans i huset. Det är nog viktigt att ha en bra gömma till nyckeln om de inte ska hitta den.
Är man hemma när de kommer så går de nog inte in annat än om de specifikt är ute efter skåpet. Då vet de att det finns och är förberedda. I det läget spelar det nog ingen större roll om det är kod eller nyckel.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #17 skrivet: torsdag 24, december 2015, 23:30:10 »
Om nån tar sig in i bostaden när man är borta är nog ett kodlås att föredra, är det ett nyckelskåp så finns ju nyckeln med stor säkerhet nånstans i huset.
Är man hemma när de kommer spelar det nog ingen större roll om det är kod eller nyckel.

Jag föredrar nyckelskåp och skulle inte ha nyckeln hemma utan på annat ställe. Man kan ju planera när man skall accessa skåpet.

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #18 skrivet: fredag 05, februari 2016, 23:41:18 »
Mitt tips för förvaring som jag gav till en orolig vän en gång är följande, en fågelholk som sitter på tex ens egen ladugård. En fågelholk i naturen rekommenderas inte.

Använder det dock inte själv för jag har redan detta löst på ett för mig tillräckligt bra sätt. Är heller inte så paranoid om att det ska stjälas av mig.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 346
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #19 skrivet: måndag 08, februari 2016, 09:15:17 »
En sak rörande denna tråd som kan vara av intresse, kolla din hemförsäkring och ring och ställ frågor.
Jag ringde för att kolla om jag kan få pengar om mitt guld skulle bli stulet vid ett inbrott, bor i lägenhet, har säkerhetsdörr och låser alltid under och överlåset, annar gäller inte försäkringen.

Dom sa att om jag fotograferar guldtackorna och kvittona, vilka jag ladda upp till dropbox, så är mitt guld försäkrat.
Hemförsäkringen täcker ett värde på 1 miljon.

Detta utan kassaskåp, men har ett säkerhetskåp, men tror försäkringen gäller även utan.
Bra att veta.

Försäkringsbolaget heter Trygghansa
« Senast ändrad: måndag 08, februari 2016, 09:20:02 av sputnik »

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: söndag 14, februari 2016, 20:48:39 »
En sak rörande denna tråd som kan vara av intresse, kolla din hemförsäkring och ring och ställ frågor.
Jag ringde för att kolla om jag kan få pengar om mitt guld skulle bli stulet vid ett inbrott, bor i lägenhet, har säkerhetsdörr och låser alltid under och överlåset, annar gäller inte försäkringen.

Dom sa att om jag fotograferar guldtackorna och kvittona, vilka jag ladda upp till dropbox, så är mitt guld försäkrat.

Detta utan kassaskåp, men har ett säkerhetskåp, men tror försäkringen gäller även utan.
Bra att veta.

Och detta är alltså en vanlig hemförsäkring utan några tillägg? Jag har också trygghansa och jag trodde att de bara ersatte upp till typ 35 000 kr.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #21 skrivet: måndag 15, februari 2016, 00:39:04 »
Om nån tar sig in i bostaden när man är borta är nog ett kodlås att föredra, är det ett nyckelskåp så finns ju nyckeln med stor säkerhet nånstans i huset. Det är nog viktigt att ha en bra gömma till nyckeln om de inte ska hitta den.
Är man hemma när de kommer så går de nog inte in annat än om de specifikt är ute efter skåpet. Då vet de att det finns och är förberedda. I det läget spelar det nog ingen större roll om det är kod eller nyckel.
Alla(många av ) våra vänner och familj vet att vi har metall och dem pratar till sina vänner osv osv.
Förr eller senare så får fel person reda på att vi har ett kassaskåp, hemma, i källaren, eller uppe på andra våningen.
Två karlar med kofot, massa adrenalin, spänning, ont om tid, utan gym, tar med sig hela skåpet.
Dem vet vad som ligger där ungefär och det hägras byte a la semester för två i Thailand i ett halvår! Och då får tre stycken betalt 8)
Dem bryter upp varenda bult och plockar med sig hela skåpet och knäcker hela skiten i skogen.
Lätt jobb för den erfarne.
Kassaskåp är lika med inbrott är min mening.
The bible teaches diversity!
Mao sprid det runt och skulle bli 100 eller 300 Ozt bli stulet så finns det lika mycket till på 5-6 ställen till.
Hos mormor, syrran, farsan, bankboxen, under sängen, byggt in under köket, bakom garderoben, under golvet, i en gammal högtalare, nergrävt m.m m.m.
Mycket enklare.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: måndag 15, februari 2016, 05:58:42 »

Bra att veta.

Och detta är alltså en vanlig hemförsäkring utan några tillägg? Jag har också trygghansa och jag trodde att de bara ersatte upp till typ 35 000 kr.

Ja, jag har vanlig hemförsäkring med drulle samt barnförsäkring hos Trygg Hansa, men bättre om du slår dom en signal, återgav bara vad dom sa till mig när jag ringde.
Kanske det skiljer sig från fall till fall.
Kan ju vara ett tillfälle att ändra i din försäkring om det behövs.

MVH
« Senast ändrad: måndag 15, februari 2016, 06:07:17 av sputnik »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #23 skrivet: måndag 15, februari 2016, 07:36:32 »
Alla(många av ) våra vänner och familj vet att vi har metall och dem pratar till sina vänner osv osv.
Förr eller senare så får fel person reda på att vi har ett kassaskåp, hemma, i källaren, eller uppe på andra våningen.
Två karlar med kofot, massa adrenalin, spänning, ont om tid, utan gym, tar med sig hela skåpet.
Dem vet vad som ligger där ungefär och det hägras byte a la semester för två i Thailand i ett halvår! Och då får tre stycken betalt 8)
Dem bryter upp varenda bult och plockar med sig hela skåpet och knäcker hela skiten i skogen.
Lätt jobb för den erfarne.
Kassaskåp är lika med inbrott är min mening.
The bible teaches diversity!
Mao sprid det runt och skulle bli 100 eller 300 Ozt bli stulet så finns det lika mycket till på 5-6 ställen till.
Hos mormor, syrran, farsan, bankboxen, under sängen, byggt in under köket, bakom garderoben, under golvet, i en gammal högtalare, nergrävt m.m m.m.
Mycket enklare.

Jag vill se de tjuvar som bryter loss ett skåp som väger 1 ton och är bultat i betonggolv och sedan bär ut det i skogen och lyckas bryta upp det med kofot.

I övrigt håller jag med om att det är bra att sprida sina gracer.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #24 skrivet: måndag 15, februari 2016, 10:05:44 »

Jag vill se de tjuvar som bryter loss ett skåp som väger 1 ton och är bultat i betonggolv och sedan bär ut det i skogen och lyckas bryta upp det med kofot.
Jag håller med om att stort och tungt är bra egenskaper. Men jag kan inte låta bli att tänka på förra hösten när SEB lade ner sina bankfack på huvudkontoret vid Hötorget. Då hade de en utställlning med skåp i receptionen till bankfacksavdelningen. Ni vet små skåp för sådär 5000kr som väger 60-100kg. Detta pushade SEB som fullgoda alternativ till bankfack. Att en dedikerad bov förmodligen tar sig in i ett sånt på en kvart talas det givetvis tyst om. Att två bovar (modulo att de lyckas bryta loss bultarna) helt enkelt kan lyfta in det i en bil skall vi inte heller prata om.
Citera
I övrigt håller jag med om att det är bra att sprida sina gracer.
Amen.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #25 skrivet: måndag 15, februari 2016, 13:57:34 »

Vill bara nämna att inbrott kan ske mitt på dagen medans det finns människor i rörelse.
Och det spelar ingen roll om du har säkerhetsdörr.

En dag på jobbet vid fyra tiden på eftermiddagen gick jag till en vårdtagare.
I trappen på botten-våningen var det två personer som höll på med en dörr, trodde det var hantverkare och tänkte inte mer på den saken.

Sedan vid sju tiden på kvällen när jag skulle tillbaks en andra gång till vårdtagaren, så möttes jag av polisen och kvinnan som bodde i lägenheten.
Hon hade haft inbrott.

Jag berätta vad jag sett och kände mig lite dum som inte hade fattat bättre.

Cheers

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #26 skrivet: måndag 15, februari 2016, 16:33:57 »
Det finns en sida som heter Rika Tillsammans av Jan Bolmenson - Han har skrivit allmänt om att spara i Guld/Silver och hur man förvarar det ...
I slutet av artikeln kan du läsa och se att du tjänar på att förvara Guldet/Silvret hemma, då bankfack försäkrar upp till 400.000 kr och hemförsäkringens lösöre 1.000.000 kr.
Han fick samma svar som jag av försäkringsbolaget.

Notera: att det gäller oavsett om du har säkerhetsdörr eller värdeskåp.

Jag citerar:

Förvaring av guld och silver hemma

Till syvende och sist kommer man då till alternativet till att förvara det hemma. Inget bra alternativ av så många anledningar – förutom en enda. Vid det tillfället när jag kollade upp det här för något år sedan var jag både bank- och hemförsäkringskund hos Swedbank. När jag ringde till dem och frågade om försäkringen gällde om jag förvarade guldet hemma, döm av min förvåning att de sa ja. Att så länge där fanns utrymmer i lösöres-värderingen så skulle de ersätta det. Utan någon annan begränsning, jag behövde inget värdeskåp, ingen extra säkerhetsdörr eller motsvarande. Bara ett tillräckligt högt värde på lösöres-summan.

Jag hoppas att du ser ironin i det. Swedbank säger själva – om än två avdelningar – att det är både bättre och billigare att jag förvarar min värdesak hemma än i deras bankfack. Bankfacket är bara försäkrat till 400 000 kr, men om jag har det hemma och lägger på 1 000 000 kr i lösöresvärde (kostar mindre än bankfacket per år) så får jag ersättningen. Helt crazy!

https://rikatillsammans.se/2016/02/07/forvaring-av-fysiskt-guld-och-silver-i-hemmet-bankfacket-eller-andra-stallen/

Min åsikt:
Ska man förvara Guld/Silver hemma, så ska man kunna bevisa att man äger Guld/Silver genom att ta bilder på kvitton och fysiskt Guld/Silver.
Sen laddar man upp bilderna till sitt dropbox konto.

Hade en kompis som la mycket pengar på ljud-utrustning till sin bil, där kablarna delvis var av guld och annan värsting utrustning.
Han tog bilder på allt och mycket riktigt så fick han inbrott i bilen och dom tog rubbet.
Fick ersättning för allt och det var inget krångel.

« Senast ändrad: måndag 15, februari 2016, 16:50:31 av sputnik »

Inloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #27 skrivet: måndag 15, februari 2016, 16:41:36 »
Det man ska kolla upp är om försäkringsbolaget gör skillnad på guldmynt och guldtackor.

Mynt kan dom hävda är, eller tillhör en myntsamling och då kan det vara andra villkor gäller.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2040
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #28 skrivet: måndag 15, februari 2016, 17:40:44 »
Sist jag kollade var inte bankfacket försäkrat. Åtminstone fanns det skrivningar att om det inte var bankens fel att innehållet försvann så gällde den inte... Ska kolla igen med mina banker...

Och som MrLibertad säger är det oftast inte så lätt som man kan tro. Tex att mynt, tackor mm hanteras olika...

/H

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #29 skrivet: måndag 15, februari 2016, 18:29:21 »
Jag vet att det gäller Guldtackor med mitt försäkringsbolag, eftersom jag har pratat med dom.
Mynt har jag ingen aning om, man får väl ringa och prata med sitt försäkringsbolag.

En tanke som slog mig, är man försäkrad om man har en massa kontanter i ett värdeskåp?
Och om nåt händer hur ser bevisbördan ut gentemot försäkringsbolaget?
Verkar ju krångligt att påvisa hur mycket man haft i kontanter (om man är försäkrad) ... då är det ju mycket lättare att ta bilder på kvitton och guldtackor och ladda upp dom till dropbox.

Om man inte är försäkrad med att ha en massa kontanter i ett värdeskåp, så är det ju bra mycket bättre att investera i guldtackor och vara försäkrad.
Det vill säga om man av någon anledning inte kan ha pengarna på banken där dom syns.

Åsikter om detta?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
Igår kl. 09:26

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom