Författare Ämne: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp  (läst 66713 gånger)

Utloggad nils.karlsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
God dag/kväll/natt ärade forum-medlemmar,

Jag är ute efter att köpa ett kassaskåp för att förvara lite guld, värdesaker och andra viktiga privata minnen med affektionsvärde.

Sökte på ordet kassaskåp och fann tråden "Fara med medlemskap" och fann argumenten och ståndpunkterna mycket läsvärda. Bl.a. det där med att bankfacken inte får innehålla kontanta medel är för mig ett mysterium (kom i kontakt med denna tanke för ca 2-3 år sedan) tills jag för ett tag sedan kom över denna intressanta text http://www.provista.nu/data/Korten.P%C3%A5.Bordet.print_.pdf om att alla storbankerna vill att kontanterna skall försvinna från samhället. Mycket läsvärt. Då förstod jag varför kreditkort, internethandeln och andra nymodigheter som Swish har fått sådant fotfäste i vårt moderna samhälle.  ;)

Jag däremot börjar snegla mer på byteshandel med lokal valuta och framför allt det som alltid har ett reelt värde såsom ex guld. Därav mitt nu påbörjade letande efter ett värdeskåp eller kassaskåp som det också kallas i dagligt tal.

Vet någon av er ärade forum-medlemmar ett eller två bra kassaskåp som kostar runt 5-7000 kr och 8-12000 kr? Varför två? Jo, jag är också lite försiktig av mig så jag vill sprida "riskerna" så att man har det på två olika ställen delar av värdesakerna förvarade. Tror inte det räcker att ha allt på ett och samma ställe nämligen.

Tages emot tacksam om råd och varför det ena eller andra kassaskåpet eller värdeskåpet är bättre än det andra. Vill få det mesta utav min investering.

Vänligen Nils.

Inloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 42
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #1 skrivet: tisdag 10, november 2015, 16:43:27 »
Du kan även snegla på vapenskåp, då dessa håller en hög standard. Om det är ur ett försäkringssynpunkt, så bör du se vad ditt försäkringsbolag säger.

Ska va klassad SS 3492, för att vara godkänt vapenskåp.

Inloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #2 skrivet: tisdag 10, november 2015, 16:55:02 »
God dag/kväll/natt ärade forum-medlemmar,

Jag är ute efter att köpa ett kassaskåp för att förvara lite guld, värdesaker och andra viktiga privata minnen med affektionsvärde.

Sökte på ordet kassaskåp och fann tråden "Fara med medlemskap" och fann argumenten och ståndpunkterna mycket läsvärda. Bl.a. det där med att bankfacken inte får innehålla kontanta medel är för mig ett mysterium (kom i kontakt med denna tanke för ca 2-3 år sedan) tills jag för ett tag sedan kom över denna intressanta text http://www.provista.nu/data/Korten.P%C3%A5.Bordet.print_.pdf om att alla storbankerna vill att kontanterna skall försvinna från samhället. Mycket läsvärt. Då förstod jag varför kreditkort, internethandeln och andra nymodigheter som Swish har fått sådant fotfäste i vårt moderna samhälle.  ;)

Jag däremot börjar snegla mer på byteshandel med lokal valuta och framför allt det som alltid har ett reelt värde såsom ex guld. Därav mitt nu påbörjade letande efter ett värdeskåp eller kassaskåp som det också kallas i dagligt tal.

Vet någon av er ärade forum-medlemmar ett eller två bra kassaskåp som kostar runt 5-7000 kr och 8-12000 kr? Varför två? Jo, jag är också lite försiktig av mig så jag vill sprida "riskerna" så att man har det på två olika ställen delar av värdesakerna förvarade. Tror inte det räcker att ha allt på ett och samma ställe nämligen.

Tages emot tacksam om råd och varför det ena eller andra kassaskåpet eller värdeskåpet är bättre än det andra. Vill få det mesta utav min investering.

Vänligen Nils.

Hej Nils och välkommen till forumet.

Ta en titt i den här tråden.... http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=1209.0

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: tisdag 10, november 2015, 18:20:20 »
Tages emot tacksam om råd och varför det ena eller andra kassaskåpet eller värdeskåpet är bättre än det andra.
Jag tror inte att det är meningsfullt att snöa in på vilken modell som är bäst. "Bäst" är alltid relativt och det är inte bara frågan om pris och modell utan en massa andra parametrar (elektroniskt lås eller nyckel? vikt? exakta mått? klassning? max förvaringsbelopp för försäkringsbolagen? etc). Jag vill dock slå ett slag för betydelsen av hög vikt. Du vill inte att boven istället för att bryta upp skåpet helt sonika lyckas ta det med sig till annan plats.

Men när du bestämt dig för vilka parametrar som är viktigast för dig så föreslår jag att du söker på "begagnade värdeskåp". Hittar du ett begagnat skåp med rätt mått och vikt så är det sannolikt ett bra pris oavsett fabrikat och exakt modell.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #5 skrivet: måndag 16, november 2015, 11:02:32 »
Uppfyller absolut kravet på att det skall vara tungt :-) men 4-5 ton styck låter ärligt talat osannolikt. Jag skulle gissa på max 2 ton st. Men även så bör man tänka efter noga så att golvet har tillräcklig bärighet innan man ställer dit en sån kloss.

Utloggad nils.karlsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: tisdag 22, december 2015, 14:58:41 »
http://www.blocket.se/kalmar/Vardeskap_vapenskap_skankes_mot_bortforsling_63559870.htm?ca=18&w=2

Har du utrymme så?...  ;)

Tack alla ni med svaren. Har hunnit titta runt mellan varven.

Ja, vikt på skåpet är också viktigt såsom klassningen. Desto bättre skåp d.v.s. högre vikt desto högre pris. En svår balansgång där dock. Kanske bäst att bara köpa ett skåp till att börja med men med mer vikt och skaffa senare en något lättare skåp med mindre värde i. Fast det tar emot där också. Vill helst inte lägga alla äggen (det värdefullaste) i en och samma korg. Svårt det här. Smakar det så kostar det.

Visst, att köpa begagnat kassaskåp kan vara ett sätt att finna ett bra sådant. Vad tro ni om detta? http://shop.nordsec.se/begagnade-skap-c-330-1.aspx Verkar vara bra priser också på Grade 0 och Grade I skåp.

Tages tacksamt emot flera råd.

Vill passa på och önska alla här en God Jul och ett Gott Nytt År!

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #7 skrivet: tisdag 22, december 2015, 20:15:23 »
Jag vet inte riktigt vad problemet är? Behöver du ett skåp och inget har så köp ett bara. Lägg så mycket din budget medger. Är själv en sån som ofta vänder o vrider på en massa alternativ men nån gång får man dra ur tummen o komma till skott.
Själv hade jag valt ett begagnat, man får garanterat ett vassare skåp för pengarna då. Mvh Silverpoppe.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #8 skrivet: tisdag 22, december 2015, 22:50:56 »

Ja, vikt på skåpet är också viktigt såsom klassningen. Desto bättre skåp d.v.s. högre vikt desto högre pris. En svår balansgång där dock. Kanske bäst att bara köpa ett skåp till att börja med men med mer vikt och skaffa senare en något lättare skåp med mindre värde i. Fast det tar emot där också. Vill helst inte lägga alla äggen (det värdefullaste) i en och samma korg. Svårt det här. Smakar det så kostar det.

Man bör fråga sig varför klassning och vikt är viktigt.

Om man börjar med försäkringsvärde så är det inte säkert att man vill uppge för ett försäkringsbolag att man har stora värden i hemmet. Det i sig är en risk, men blir också en dyr försäkring. Så om man är ute efter att uppnå ett visst försäkringsvärde bör man tänka lite längre.

Om man går in på vikten som indirekt hänger ihop med klassning eftersom ett bättre skåp är mer gediget. Anta att man t ex har ett mellanstort Grade II skåp som väger 350 kg och lägger i 150 kg silver så blir totalvikten 500 kg. Det krävs mer än 3 starka bovar och en trilla för att flytta det. För att Grade II (eller andra klassningar) skall gälla måste skåpet dessutom vara fastbultat i golvet. Är det gjort på rätt sätt behövs en hjullastare eller liknande för att få bort det. Vikten är i det avseendet mindre betydelsefullt. Betänk att ett stort Grade V kan väga flera ton medan ett litet några hundra kilo. Samma klassning likväl.

Om man sedan går in på inbrottsskydd så är det tyvärr så att inget skåp är omöjligt att forcera. Det är en fråga om tid, kunskap, verktyg och resurser. Kan någon frakta bort skåpet innebär det för skurken i princip obegränsat med tid att bryta sig in i skåpet vilket också medför att denne kan införskaffa både kunskap, verktyg och resurser. Att bryta sig in i ett skåp som inte går att flytta är mycket svårare och det gör ingen vardagsbov som på sin höjd har en skruvdragare och kofot i handen. Sett ur den synvinkeln bör förankrade vapenskåp duga väl.

Det vanligaste sättet att bryta sig in i vapenskåp är att hitta nyckeln. Det näst vanligaste är att bära iväg det. Det händer att de bryts upp på plats, men då rör det sig oftast om äldre skåp. Detsamma torde gälla värdeskåp.

Om man istället föreställer sig att någon som vet vad den håller på med försöker bryta sig in i skåpet så pratar vi riktat inbrott. För att undvika det är det bästa att låta både "guld" och sig själv befinna sig i stealth-mode. Det kan innebära att man handlar över disk, inte berättar för någon att man har ett skåp, undanhålla skåpet och vetskapen om guldet för barnen o s v. Ytterligare sätt är att gömma guldet för tjuven. Ser tjuven ett vapenskåp letar tjuven förmodligen inte efter älgstudsaren i skidfodralen. Att göra så med vapen är en dålig idé och inte tillåtet, men med "guld" som dessutom är lättare att gömma är det tillåtet. Jag vill se den skurk som utför ett riktat inbrott gräva under rosenbusken för att hitta en guldtacka efter att den sett ett värdeskåp i arbetsrummet.

Det finns väldigt många olika sätt att se på detta, men för de flesta bör ett förankrat värdeskåp eller bättre vapenskåp vara tillräckligt för att hålla tjuvarna borta från guldet.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #9 skrivet: tisdag 22, december 2015, 23:57:12 »
Vikten är väl inget problem? Väger det för lite så är det ju bara att öka mängden guld i det tills det väger som önskat...? ;)

Utloggad Rynkan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #10 skrivet: onsdag 23, december 2015, 13:43:18 »
Ett tungt skåp som dessutom är ankrat i golvet låter ganska lovande måste jag erkänna...

Jag är anser dock att skurken inte stjäl det hen inte ser, lite som Asrael. Personligen, då jag bodde i hus, använde jag mig av biltemas enkla 300kr-skåp som ankrade fast på ställen som både är svår åtkomliga men även inte helt uppenbara.

Vi hade dessutom inbrott (tänk bovarnas årliga sommarturné) och vi blev av med lite smycken alá 2-3kkr som min fru lämnat kvar i sovrummet. Medan våra grannar blev av med både det ena och det andra så klarade våra kontanter sig utmärkt (hade inga ädelmettaller).

Receptet var:
+ Matkällare
+ Två plankor med "klick-skruvar?"
+ Ett biltema skåp ankrat i betongen

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: onsdag 23, december 2015, 18:31:50 »
Det jag menar är att om man gjort valet att skaffa ett skåp så är det bara hårklyverier att diskutera nyckel kontra kodlås etc. Det är för all del intressanta diskussioner, men under tiden kan man ju få inbrott och då kvittar det ju vad man tänkt välja, eller hur?
Anser att om man bor så att man kan se in i bostaden utifrån bör man absolut inte ha ett skåp stående synligt. Finns ett skåp måste det ju vara bräddfyllt med kosing, tänker tjyven.
Ett förankrat skåp i juste storlek på undanskymd plats och helst ej kvittot från Tavex framme på köksbänken så kan man knappt göra mer. Som tidigare nämnts, är det en riktad stöt så tar de sig in skåpet ändå, alternativt snokar upp glittret. Ska man vara 100 är det bankfack som gäller och där vare sig vill eller får man förvara dylika ting i större mängd.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #12 skrivet: onsdag 23, december 2015, 18:58:59 »
Det jag menar är att om man gjort valet att skaffa ett skåp så är det bara hårklyverier att diskutera nyckel kontra kodlås etc. Det är för all del intressanta diskussioner, men under tiden kan man ju få inbrott och då kvittar det ju vad man tänkt välja, eller hur?
Anser att om man bor så att man kan se in i bostaden utifrån bör man absolut inte ha ett skåp stående synligt. Finns ett skåp måste det ju vara bräddfyllt med kosing, tänker tjyven.
Ett förankrat skåp i juste storlek på undanskymd plats och helst ej kvittot från Tavex framme på köksbänken så kan man knappt göra mer. Som tidigare nämnts, är det en riktad stöt så tar de sig in skåpet ändå, alternativt snokar upp glittret. Ska man vara 100 är det bankfack som gäller och där vare sig vill eller får man förvara dylika ting i större mängd.

Bra att påpeka att skåpet bör vara dolt.

Nyckel eller kodlås är intressant. Mest intressant tycker jag är att det vanligaste sättet att ta sig in i vapenskåp är genom att leta upp nyckeln. (Då gäller heller inte försäkringen). Vanligaste argumentet mot kodlås är att man kan bli avtvingad koden, men man kan bli avtvingad nyckeln också. Om man väljer kodlås är det enligt min mening viktigt att det är ett lås som har tidsfördröjning både när man slår rätt och när man slår fel kod.

Bankfack är uteslutet av många skäl. Huvudsyftet till att många har fysiska ädelmetaller är misstron på det finansiella systemet. Om vi får den ekonomiska kollaps vi innerst inne inte hoppas kommer inträffa kan innehållet i bankfacken mycket väl konfiskeras. Det har hänt förr när banker haft problem. För några år sedan lade en av mina banker ner bankfacken utan att erbjuda något annat i stället. Bättre det än att det försvinner...

http://wwwc.aftonbladet.se/stockholm/0008/28/bankfack.html

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: onsdag 23, december 2015, 20:16:04 »

Anser att om man bor så att man kan se in i bostaden utifrån bör man absolut inte ha ett skåp stående synligt.
Det kan man visst ha men här förvarar man pläterade tackor. D.v.s. värdelösa saker.

Ett förankrat skåp i juste storlek på undanskymd plats.
Japp, helst ingjutet i källargolvet med mycket armering runt. Varför inte övergjutet ?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: onsdag 23, december 2015, 21:47:02 »

Anser att om man bor så att man kan se in i bostaden utifrån bör man absolut inte ha ett skåp stående synligt.
Det kan man visst ha men här förvarar man pläterade tackor. D.v.s. värdelösa saker.

Jag håller inte med till fullo.

Två skåp varav ett med mindre betydande innehåll som är mer synligt än det andra är en utomordentlig idé, men varför skylta med att man har ett skåp? Då bjuder man ju in tjuvarna som annars kanske skulle lämnat huset i fred. Denna gång har han dessutom med sig verktyg för att forcera eller bryta loss och frakta bort skåpet. Ännu värre är om han berättar för kassaskåpsexperten att det står ett "Franz Jäger" på Vallingatan 1B.

Vore det inte bättre om skurken lät bli huset i första skedet och om han gjorde slumpinbrott stötte på ett skåp där han förväntas leta (sovrum, arbetsrum, källare) som han inte kunde forcera och därför gav sig därifrån. Lyckas han forcera det och finner AliExpress-tackor så låt honom med glädje ta dem så att han kan känna sig lyckligt rik åtminstone för ett tag framöver.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
Igår kl. 09:26

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom