Författare Ämne: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp  (läst 66709 gånger)

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 2
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde
« Svar #45 skrivet: söndag 21, februari 2016, 23:33:52 »
På den tiden när det ännu inte ännu fanns bankfack och riktiga kassaskåp fick man ta till andra sätt att lura tillträde av obehöriga. I videon nedan så ser vi ett sådant sinnrikt skåp tillverkat på 1700-talet av den tyske möbelsnickaren David Roentgen.

The Roentgens' Berlin Secretary Cabinet

Ett riktigt häftigt skåp! Tänk vilket hantverk och timmarna med jobb bakom det, var nog inget hjon som hade det skåpet direkt.

Förövrigt bra med alla tips i trådet som skrivit, jag spelade nyss in en "dokumentär" om mina metaller ifall någon skulle göra inbrott.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #46 skrivet: måndag 22, februari 2016, 11:41:08 »
på tal om att tiga är guld...
laddar man upp "dokumentären" på valfri molntjänst så kan ju informationen läcka enklare. jag föredrar att endast pm leverantörer vet om innehavet.

kanske onödigt försiktigt, men dokumentation är en bra grej att ha det ska jag också fixa. frågan är om filerna hamnar offline på samma ställe som metallerna? snor hederlige harry ett usb minne? troligen inte, men brinner det är ju allt borta.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #47 skrivet: måndag 22, februari 2016, 12:15:41 »
"There is no cloud, it's just someone else's computer".

Utloggad fyrkiplast

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #48 skrivet: måndag 22, februari 2016, 21:21:38 »
på tal om att tiga är guld...
laddar man upp "dokumentären" på valfri molntjänst så kan ju informationen läcka enklare. jag föredrar att endast pm leverantörer vet om innehavet.

kanske onödigt försiktigt, men dokumentation är en bra grej att ha det ska jag också fixa. frågan är om filerna hamnar offline på samma ställe som metallerna? snor hederlige harry ett usb minne? troligen inte, men brinner det är ju allt borta.

Riktigt så paranoid är jag inte, går att förvara USB minnet hos någon släkting annars eller lägga det i bankfacket. Om jag vore riktigt paranoid så skulle jag nog om jag hade möjligheten lägga ädelmetall i ett uthus, gräva ner eller i vedhögen.

Men en liten historia som har gjort mig paranoid ska jag dra nu. För några år sedan så var det en företagare en bekant till mig jobbade åt som blev bestulen på en myntsamling värd 300 K. Dagarna innan var han i färd med att få den försäkrad, och det skulle komma en värderingsman. Men innan denne dök upp så blev myntsamlingen stulen. Och vad jag hörde av min bekante så misstänkte företagaren att det var ett insiderbrott och att dennes huvudmisstänkte var värderingsmannen, eller också att den som han pratade med på försäkringsbolaget tipsade någon kriminell typ. Och försäkringsbolag finns det väl inte mindre skumma anställda på än på andra ställen. Jag personligen tror ju på det sistnämnda. Man kan ju lätt tänka sig att det var ett försäkringsbedrägeri, men jag vet att att han inte fick något och ifall han nu fick det så var det en struntsumma. Företagaren gick till och med ut med en belöning för tips om myntsamlingens försvinnande. Denna händelse har gjort att jag aldrig ens har yppat för försäkringsbolaget att jag har en samling. Jag tror att detta är en större risk än att man laddar upp något på ett moln någonstans(vet faktiskt inte en hur man gör det, att skriva på ett forum är nog komplicerat för mig. Det tog flera år innan jag lärde mig hur man citerar inlägg  ::) ).

Men denna risk har redan nämnts i tråden i och för sig.
« Senast ändrad: måndag 22, februari 2016, 21:23:10 av fyrkiplast »

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #49 skrivet: tisdag 23, februari 2016, 08:31:42 »

Riktigt så paranoid är jag inte, går att förvara USB minnet hos någon släkting annars eller lägga det i bankfacket. Om jag vore riktigt paranoid så skulle jag nog om jag hade möjligheten lägga ädelmetall i ett uthus, gräva ner eller i vedhögen.

USB-minnen är ganska bra för att lagra saker ett antal år (upp till 10 kanske) utan att vara rädd för att de degraderar så mycket att de inte går att läsa. De är mycket bättre än brännbara CD/DVD-skivor bland annat. Däremot så är det bra att tänka på att USB-minnen försämras varje gång de används, så om du ska lagra nåt länge bör du använd en hyfsat nyinköpt enhet och sedan låta den vara ifred tills du behöver den.

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1219
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #50 skrivet: tisdag 23, februari 2016, 08:40:11 »
Jag kan rekomendera att använda ett micro sd kort
Tar ingen plats och är lätt att förvara långt från din stack
Jag använder 2st, 1 som jag alltid har med mig, och 1 gömt i huset
Uppgraderar båda minst 1 gång/veckan

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #51 skrivet: tisdag 23, februari 2016, 22:00:26 »

USB-minnen är ganska bra för att lagra saker ett antal år (upp till 10 kanske) utan att vara rädd för att de degraderar så mycket att de inte går att läsa.
Detta med långtidslagring av känsligt data är ett intressant problem. Ett enkelt svar är t ex några Corsair Flash Survivor, de verkar överleva allt. Jag har (på fullt allvar) kört över dem med bilen, bultat på dem med rejäl yxa och haft en fäst vid min bojsten i ett år. Funkar fortfarande utmärkt och mitt äldsta är mer än tio år gammalt.

Men jag är gammal nog att ha data på rullband som jag inte längre kan läsa. Och QIC-tape. Etc. Format kommer och går och även om ett USB-minne funkar om 15 år så är det inte säkert att filsystemet på minnet går att läsa på framtidens dator.

Detta gör att jag undrar om inte molnet trots allt är rätt svar eftersom filsystemsformatet då blir någon annans problem. Men innan man laddar upp det känsliga datat så krypterar man det med en rejäl nyckel och skriver ut nyckeln som en QR-kod på papper. Detta sistnämnda är en metod som jag lärt mig av bitcoin-folket som använder det för s.k. "paper wallets". They have the right idea.

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
« Svar #52 skrivet: onsdag 24, februari 2016, 09:04:12 »

... krypterar man det med en rejäl nyckel och skriver ut nyckeln som en QR-kod på papper.

Under förutsättningen att du hittar nån teknisk enhet som klarar av att läsa en QR-kod om 15 år...

;D ;D ;D

Det är otroligt spännande med lagring av digital data för framtiden. Jag har varit involverad i ett projekt i hur man ska rädda svenskt kulturarv som bara finns digitalt till eftervärlden, tex dialektinspelningar, foton av gamla industriminnen osv. Det är inte enkelt...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #53 skrivet: onsdag 24, februari 2016, 15:31:28 »
Under förutsättningen att du hittar nån teknisk enhet som klarar av att läsa en QR-kod om 15 år...
Givetvis, men där tror jag faktiskt att förutsättningarna är bättre eftersom det bara kräver mjukvara (någonting som scannar ett papper och producerar en JPEG hoppas jag att det fortfarande finns). Problemet med gamla band är att det kräver hårdvara som inte längre tillverkas och problemet med gamla filsystem är att de kräver OS-support som inte hålls bakåtkompatibelt mer än några år. Men ett program som läser en QR-kod är helt user space och när det väl är skrivet så fortsätter det i princip att funka.

... men å andra sidan skriver ju nästan ingen några program nuförtiden. Det man gör är att kombinera valda delar av tusentals libbar och projekt som andra redan gjort. Så skall man vara mer konservativ så skall man ha ett QR-läsarprogram skrivet från scratch utan användande av några externa libbar. Det erkänner jag att jag inte har :-)
Citera
spännande med lagring av digital data för framtiden. Jag har varit involverad i ett projekt i hur man ska rädda svenskt kulturarv som bara finns digitalt till eftervärlden, tex dialektinspelningar, foton av gamla industriminnen osv. Det är inte enkelt...
Inte enkelt, sa Bull. Jag träffade Tim Berners-Lee på KTH i början av 90-talet och såg för första gången i mitt liv "webben" strax innan detta (då fanns det totalt färre än 200 websidor på Internet). Jag kommer ihåg att vi diskuterade att detta snabbt skulle bli någonting där de tidiga åren gick förlorade, men vi hade inte tid eller insikt nog för att lista ut hur man skulle kunna spara det. Sedan startade Kulturarw3 mot slutet på 90-talet och gjorde ett seriöst försök. Men lätt är det inte. Och det data du talar om är på sitt sätt både enklare och svårare (mer statiskt, men svårare att indexera och organisera).

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #54 skrivet: onsdag 24, februari 2016, 20:18:54 »
Frågan var väl egentligen detta med att lagra bilder på skatten och kanske pdf på kvitton på USB eller SD. Jag antar att det är väldigt få av oss som har en statisk stack över tid och därför finns ju ett behov att uppdatera filerna lite då och då.
Jag har en gammal Instamatic hemma men väljer att att plåta med telefonen eller digikameran nuförtiden...
Det jag menar är förstås att man får väl välja ett modernt lagringsmedia allteftersom det kommer nya format. Ser inget problem i detta.

Däremot långtidssparande på gamla format kan bli trist, tex VHS minikassetter på ungarna som vi inte kan kolla på längre. Det går ju att fixa än så länge förstås om man bara vill.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #55 skrivet: söndag 28, februari 2016, 17:29:23 »

Jag antar att det är väldigt få av oss som har en statisk stack över tid och därför finns ju ett behov att uppdatera filerna lite då och då.
Det jag menar är förstås att man får väl välja ett modernt lagringsmedia allteftersom det kommer nya format. Ser inget problem i detta.
Detta är naturligtvis helt korrekt...givet lätt tillgänglig stack. Sprider man ut stacken i multipla länder, murar in en del, planterar en poppel över en annan del, etc, så kommer saken i ett annat läge.

Utloggad nils.karlsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
Intressanta tankar som kommer upp här.  ;)

Skåpet jag har köpt är faktiskt brandisolerat. Ja, det är inte brandsäkert och tål inte brand i 90 minuter som det andra skåpet jag tänker köpa. Det jag har gått på mycket är stöldsäkerheten, alltså att ingen kommer lätt in i skåpet för att stjäla dess innehåll. Det är klassat enligt Grade I (1) EN 1143-1 och heter som sagt va, Värdeskåp NORD-1-100SD. Ett riktigt stort skåp när man väl har den hemma. Riktigt nöjd faktiskt! Kassaskåpet eller snarare värdeskåpet har en brandskyddande egenskap för att tåla tillfällig och lättare brand i rummet, vilket givetvis förutsätter att räddningskåren kommer till platsen inom 10-20 minuter eller så. Jag fick också med på köpet ett brandsäkert brandbox som tål brand upp till 30 minuter i 1000°C (grader Celsius). Tänker köpa flera sådana boxar några modeller större.

Skall köpa innan dess ett datamediainsats http://shop.nordsec.se/datamediainsats-db100-p-505-c-281.aspx för att förvara känslig elektronik såsom min juvel av Panasonic kompaktkamera, USB-minnen och en och annan extern HD med värdefulla minnen och dokument samt backup på programvara för både Mac OSX och Windows 10. Likaså min externa HD med Native Instrument Ultimate. Det är några gibabyte på den hårddisken.  ;)

Som sagt, ser stöldfaran vara större än brandfaran, men kanske har jag fel.

Sedan gäller det att inte prata bredvid mun om det viktigaste man har.

Tack för era tankar.

Utloggad nils.karlsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0

Jag antar att det är väldigt få av oss som har en statisk stack över tid och därför finns ju ett behov att uppdatera filerna lite då och då.
Detta är naturligtvis helt korrekt...givet lätt tillgänglig stack. Sprider man ut stacken i multipla länder, murar in en del, planterar en poppel över en annan del, etc, så kommer saken i ett annat läge.

Mycket intressanta tankar om just hur man skall förvara det riktigt värdefulla inför framtiden. Tänker mer för eftervärlden. Det är kunskapen, historian som är viktig att den lämnas över så sanningsenligt som möjligt för framtiden. Det är just historien och kunskapen som gör oss människor till just människor. Det är det här som egentligen är det verkligt riktigt värdefulla att förvalta.

Visst, pengar, personliga ägodelar och likaså minnen är viktiga för en själv. Det som däremot har mer värde är marken eller fastigheten man så att säga äger. Att grundvattnet och naturen är friskt och likaså växt- och djurriket får frodas och utvecklas på sitt sätt utan att människan lägger i sig för mycket och leker "gud".

Ja, det finns mycket annat som är mer viktigare än fysiska ting. Dock är en del fysiska ting värdefulla för de skapar ett sken av tillfällig trygghet såsom guld, värdeföremål och pengar gör - frihet att välja och frihet att använda sin fritid till annat än att bara jobba för att överleva, för dessa ständiga höga skatter som ändå inte används till det mer viktigare i livet att ta hand om våra pensionärer (som har byggt upp detta land), våra ungdomar (som är vår framtid) och vårt land istället för att bara ge bort våra skattade pengar till höger och vänster.

Ja, så vad är det värdefullaste eller enklare fråga, vad är det mer värdefullare i våra liv? Det är bra frågor att ställa sig.

Tack för era nya intressanta synvinklar.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Kan vara värt att påminna om att ens kassaskåp bör vara fastbultat, annars går det som på bilden nedan. Upptäckte ett sprängt kassaskåp nyss när jag var ute med hunden här på Hisingen. Någon stackare fick sina förmodade värdesaker stulna (och eventuellt sprängda).

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3338
  • Affärsomdömen: 138
Jag har precis beställt ett kassaskåp på Skånska byggvaror.
Skåpet heter RDL 160 och jag tycker att det verkar riktigt prisvärt.
Är det någon mer som blir sugen så passa på. Kampanjpriset, 3995:-, gäller bara till måndag.
Skåpet går att bulta fast och det tål 1000 grader i 90 minuter. Vikt 80 kg.

http://www.skanskabyggvaror.se/search?q=Dokumentsk%C3%A5p
« Senast ändrad: fredag 15, juli 2016, 14:54:49 av Birka »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
Igår kl. 09:26

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom