Författare Ämne: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp  (läst 63204 gånger)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #30 skrivet: måndag 15, februari 2016, 21:24:59 »
Om nån tar sig in i bostaden när man är borta är nog ett kodlås att föredra, är det ett nyckelskåp så finns ju nyckeln med stor säkerhet nånstans i huset. Det är nog viktigt att ha en bra gömma till nyckeln om de inte ska hitta den.
Är man hemma när de kommer så går de nog inte in annat än om de specifikt är ute efter skåpet. Då vet de att det finns och är förberedda. I det läget spelar det nog ingen större roll om det är kod eller nyckel.
Alla(många av ) våra vänner och familj vet att vi har metall och dem pratar till sina vänner osv osv.
Förr eller senare så får fel person reda på att vi har ett kassaskåp, hemma, i källaren, eller uppe på andra våningen.
Två karlar med kofot, massa adrenalin, spänning, ont om tid, utan gym, tar med sig hela skåpet.
Dem vet vad som ligger där ungefär och det hägras byte a la semester för två i Thailand i ett halvår! Och då får tre stycken betalt 8)
Dem bryter upp varenda bult och plockar med sig hela skåpet och knäcker hela skiten i skogen.
Lätt jobb för den erfarne.
Kassaskåp är lika med inbrott är min mening.
The bible teaches diversity!
Mao sprid det runt och skulle 100 eller 300 Ozt bli stulet så finns det lika mycket på 5-6 ställen till.
Hos mormor, syrran, farsan, bankboxen, under sängen, byggt in under köket, bakom garderoben, under golvet, i en gammal högtalare, nergrävt m.m m.m.
Mycket enklare.

Jag vill se de tjuvar som bryter loss ett skåp som väger 1 ton och är bultat i betonggolv och sedan bär ut det i skogen och lyckas bryta upp det med kofot.

I övrigt håller jag med om att det är bra att sprida sina gracer.
Kassaskåp på ett ton eller över 200KG är ganska ovanligt.
De flesta äger kassaskåp som väger mellan 50 och 150KG.
« Senast ändrad: måndag 22, februari 2016, 07:32:31 av Krugerangel »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #31 skrivet: måndag 15, februari 2016, 21:49:56 »

Jag vill se de tjuvar som bryter loss ett skåp som väger 1 ton och är bultat i betonggolv och sedan bär ut det i skogen och lyckas bryta upp det med kofot.
Kassaskåp på ett ton eller över 200KG är ganska ovanligt.
De flesta äger kassaskåp som väger mellan 50 och 150KG.
Då har de kanske inte tänkt igenom problembilden helt korrekt.

Och eftersom det också är ovanligt att överhuvudtaget äga PM så borde ju inte att någonting är ovanligt vara särskilt avskräckande.

Värdeskåp är billiga idag. Det har säkert att göra med att kontanthantering upphör kors pch tvärs. Men resultatet är att just nu är det inte svårt att hitta ett rejält stort och tungt skåp för överkomliga pengar. Bor man då i egen kåk verkar en sardinburk på 100kg lite kortsiktigt.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #32 skrivet: måndag 15, februari 2016, 21:52:28 »
Jag ringde mitt försäkringsbolag för några år sedan och frågade just på hur de ser på guld och silverförvaring i hemmet. Svaret jag fick var att de inte gjorde skillnad på i vilken form metallerna var i (mynt eller tackor) och att det kvittade huruvida jag hade kassaskåp eller ej.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 299
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #33 skrivet: tisdag 16, februari 2016, 07:16:37 »

Har inte sett att någon nämnt brand, det är ju en bra anledning till varför man ska ha värdeskåp.
 Olika för olika värdeskåp, men skyddar emot 1000 grader i en timme.

Cheers

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #34 skrivet: tisdag 16, februari 2016, 15:08:14 »
Jag vet att det gäller Guldtackor med mitt försäkringsbolag, eftersom jag har pratat med dom.
Mynt har jag ingen aning om, man får väl ringa och prata med sitt försäkringsbolag.

En tanke som slog mig, är man försäkrad om man har en massa kontanter i ett värdeskåp?
Och om nåt händer hur ser bevisbördan ut gentemot försäkringsbolaget?
Verkar ju krångligt att påvisa hur mycket man haft i kontanter (om man är försäkrad) ... då är det ju mycket lättare att ta bilder på kvitton och guldtackor och ladda upp dom till dropbox.

Om man inte är försäkrad med att ha en massa kontanter i ett värdeskåp, så är det ju bra mycket bättre att investera i guldtackor och vara försäkrad.
Det vill säga om man av någon anledning inte kan ha pengarna på banken där dom syns.

Åsikter om detta?

Jag hade rätt och visste inte att det var på detta sätt, men har nu pratat med försäkringsbolaget igen för att bekräfta.
Man är bara försäkrad upp till 3000 kr om du förvarar kontanter hemma.
Men om du har guldtackor så är man försäkrad upp till 1.000.000 kr (min försäkring Trygg-Hansa).
Notera:
Dom nämnde även att om man tar med sig guldtackorna ut från lägenheten av någon anledning så är man endast försäkrad med 50.000 kr.

Så det stämmer inte att Cash is King ur ett säkerhets-perspektiv.
« Senast ändrad: tisdag 16, februari 2016, 15:10:07 av sputnik »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #35 skrivet: onsdag 17, februari 2016, 19:20:07 »

Jag hade rätt och visste inte att det var på detta sätt, men har nu pratat med försäkringsbolaget igen för att bekräfta.
Man är bara försäkrad upp till 3000 kr om du förvarar kontanter hemma.

...

Så det stämmer inte att Cash is King ur ett säkerhets-perspektiv.

Sjävklart inte, det är ju bara kriminella som har kontanter. Hederligt folk har bara plastkort ;) Skämt åsido, men det kan vara på ett liknande sätt försäkringsbolagen resonerar. Egentligen vore det inget skumt att förvara cash hemma om man kan vissa upp kvitton på uttag eller affärer där man fått betalt kontant. Dock får väl kontanter betraktas som högst stöldbegärliga, vilket kan vara en anledning till det låga försäkringsvärdet. Detsamma borde ju dock gälla för guld... men vi får väl vara glada över att våra försäkringar täcker våra innehav överhuvudtaget :)

Utloggad nils.karlsson

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #36 skrivet: torsdag 18, februari 2016, 15:23:24 »
Mycket stort tack för er allas värdefulla synpunkter.

Måste hålla med om Asraels välgenomtänkta argument om att inte alls över huvudtaget "inbjuda" någon rövare in i hemmet.

Skall man skydda ordentligt så skulle ett stort och tungt skåp som ser ut som ett "vanligt" arkivskåp. Framför skulle man ha vanliga A4-pärmar, men längst bak kan man ha både lådor och tygpåsar det värdefullaste man vill förvara. Detta skulle då kunna förvaras icke synligt i ett lämpligt arbetsrum, som man låter några pålitliga vänner bygga ett litet "skenrum". Dit flyttar man in senare detta värdeskåp.

I mitt fall nöjer jag med ett enklare värdeskåp i samma serie som ovan nämnd med Grade 1 med en vikt på 230 kg. Rejäla kolvar och givetvis med elkodlås. http://shop.nordsec.se/vardeskap-nord1100sd-p-487-c-335.aspx

Senare tänker jag också inhandla ett enklare kassaskåp/dokumentskåp med en förankringsenhet så att den kan sättas in i ett stadigt klädskåp.

http://shop.nordsec.se/kassaskap-sd-p-734-c-158.aspx

Mycket handlar om, såsom Asrael talar här om, att låta så få som möjligt ha kännedom om ens dyrbarheter - gäller likväl försäkringsbolaget såsom de man känner. Gäller att inte ens prata om det eller ens visa det på något sätt. Då väcker man inga tankar om att äga någonting speciellt. Ensamt, javisst - men också säkrare.

Det som är mindre värdefullt förvarar jag i det billigare kassaskåpet och det riktigt dyrbara i värdeskåpet.

Då kan man prata om det mindre värdefulla med de man litar mest på. Det värdefullaste får man hålla för sig själv tillsammans med sin käresta.

Ser framemot era tankar om det enklare kassaskåpet. Det dyrare och med Grade 1 är jag, mer eller mindre, helt säker på att inhandla.

Tack än en gång för era goda råd!

P.S. Är en sådan som behöver tänka och analysera fram och tillbaka innan ett klokt köp kan göras.

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #37 skrivet: torsdag 18, februari 2016, 16:14:00 »

Första alternativet kan du skippa, är inte brandsäkert.
 Andra alternativet är bra: skyddar 1000 grader i 90 minuter.

Min åsikt.

MVH

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2093
  • Affärsomdömen: 50
Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde i kassaskåp & värdeskåp
« Svar #38 skrivet: fredag 19, februari 2016, 01:49:49 »

Första alternativet kan du skippa, är inte brandsäkert. Andra alternativet är bra: skyddar 1000 grader i 90 minuter.
Bra att frågan om brandskydd kom upp, det är en viktig aspekt.

Sedan ett ord om detta med hemförsäkring och vad den täcker och om man ens behöver ha ett värdeskåp (om försäkringen inte kräver det).

Som jag ser det så har man ett skåp för att när man kommer hem och upptäcker  att Klåfingrige Konrad och hans kamrater brutit sig in så skall man just slippa göra ett försäkringsärende av stulna metallbitar.

Naturligtvis skall man ha dokumentation, kvitton, bilder, etc. Men bättre än alla bilder på saker som är borta är att komma hem och i det övriga kaoset efter ett inbrott åtminstone hitta ett orört skåp (om än med lite nya repor). Handen på hjärtat, skulle ni vara helt, helt trygga över att Konrad inte tar sig in i ert skåp som väger under 100kg medan familjen är på semester och Konrad har ett par timmar på sig?

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
« Svar #39 skrivet: fredag 19, februari 2016, 07:37:11 »
Bor man i lägenhet så är min åsikt att brand är en större risk än inbrott och branden kan ju starta hos en granne, inte nödvändigtvis hos mig.
Konrad ska ta sig igenom en säkerhetsdörr obemärkt och larm på detta skulle ju försvåra oerhört för att sedan mötas av ett värdeskåp.
Nej jag tror inte på detta med Konrad och hans kamrater om man ligger lågt och inte pratar om sitt innehav.
Kanske en skillnad om man bor i hus.

Sedan det här med hemförsäkring, som täcker den en eventuell förlust om olyckan är framme.
Detta är det viktigaste aspekten, för jag har lärt mig en sak efter att läst boken "Vem tog mina pengar" av Robert T Kiyosaki, författaren till Rich Dad Poor Dad, som sålt i mer  än tio miljoner exemplar.

Aldrig investera pengar i sånt du inte kan försäkra.

Aktier och fonder kan man inte försäkra, men man kan kontra sin investering med ränteplaceringar såsom saveland och trustbuddy samt Toborrow med 8 till 12% vardera.
Risk 2 på fondskalan 1 till 7 men är inte en riktig försäkring, utan diversifiering.

Mark, Bostadsrätt, Hus, Företag, Guld/Silver är sådant man kan försäkra och listan kan säkert göras mycket längre.

« Senast ändrad: fredag 19, februari 2016, 07:48:06 av sputnik »

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 217
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #40 skrivet: fredag 19, februari 2016, 08:11:36 »
Eftersom mina ädelmetaller (och då främst mitt guld) är den dyrbaraste jordiska tillgång jag äger har jag hört av mig till mitt försäkringsbolag:

Jag bor i en förort till en storstad - i ett typiskt "miljonprogramsområde" - i bostadsrätt i "den lugna delen av byn". Försäkringsbolaget ville veta "i vilket spann" på en sisådär 100.000 (hundra tusen) kronor när när vi pratade om försäkringspremie/värde/självrisk. Jag har trygg hansa, kanske jag ska tillägga. Men Trygg hansa har i alla fall nu registrerat att jag faktiskt HAR guld och vet - i det fall jag kommer att kontakta deras skadereglerare i framtiden - hur det varit förvarat och sådär. Givetvis har jag tagit bilder på allt och försökt spara kvitton i de fall det förekommit.

Själva förvaringen då:

Jag förvarar själv mitt guld i ett par brandskyddskasetter inlåsta i mitt vapenskåp. Detta står "lite dolt"i en garderob (egentligen en garderobsvägg med skjutdörrar) och är - då jag inte ville bulta fast det i golvet, försett med extra viktplattor i skåpet och ståendes bultad på en betongsockel. Sockeln väger 80kg, tror jag (jag köpte skåpet för ett par år sedan då jag flyttade till den här lägenheten - så jag minns inte exakt) och extravikterna i skåpet är på 25kg vardera. Skåpet är alltså "tomt" eller "naket" närmare 250kg tungt.

Givetvis har jag säkerhetsdörr till lägenheten.

Jag bor högst upp i huset. Jag har inget larm, förutom ett litet, som är kopplat till själva vapenskåpet, men det verkar som om både försäkringsbolag (vad det gäller försäkringen på guldet) och polis (vad gäller förvarandet av skjutvapen) tycker att det är en rimlig skyddsnivå.

Tja - lite så har jag gjort...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #41 skrivet: fredag 19, februari 2016, 14:54:04 »
Eftersom mina ädelmetaller (och då främst mitt guld) är den dyrbaraste jordiska tillgång jag äger har jag hört av mig till mitt försäkringsbolag:

Jag bor i en förort till en storstad - i ett typiskt "miljonprogramsområde" - i bostadsrätt i "den lugna delen av byn". Försäkringsbolaget ville veta "i vilket spann" på en sisådär 100.000 (hundra tusen) kronor när när vi pratade om försäkringspremie/värde/självrisk. Jag har trygg hansa, kanske jag ska tillägga. Men Trygg hansa har i alla fall nu registrerat att jag faktiskt HAR guld och vet - i det fall jag kommer att kontakta deras skadereglerare i framtiden - hur det varit förvarat och sådär. Givetvis har jag tagit bilder på allt och försökt spara kvitton i de fall det förekommit.

Själva förvaringen då:

Jag förvarar själv mitt guld i ett par brandskyddskasetter inlåsta i mitt vapenskåp. Detta står "lite dolt"i en garderob (egentligen en garderobsvägg med skjutdörrar) och är - då jag inte ville bulta fast det i golvet, försett med extra viktplattor i skåpet och ståendes bultad på en betongsockel. Sockeln väger 80kg, tror jag (jag köpte skåpet för ett par år sedan då jag flyttade till den här lägenheten - så jag minns inte exakt) och extravikterna i skåpet är på 25kg vardera. Skåpet är alltså "tomt" eller "naket" närmare 250kg tungt.

Givetvis har jag säkerhetsdörr till lägenheten.

Jag bor högst upp i huset. Jag har inget larm, förutom ett litet, som är kopplat till själva vapenskåpet, men det verkar som om både försäkringsbolag (vad det gäller försäkringen på guldet) och polis (vad gäller förvarandet av skjutvapen) tycker att det är en rimlig skyddsnivå.

Tja - lite så har jag gjort...

Du gör definitivt skäl för ditt användarnamn må jag säga!

Men "Better safe than sorry" - Bättre kassaskåp än ledsen! :P

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #42 skrivet: fredag 19, februari 2016, 20:37:30 »
Det kan ändå hända att buset kommer och tar det som man vill ha kvar.
Lite att läsa:
http://www.falcoin.se/pages/min-blogg.php

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3552302-villainbrott-stal-guld

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 217
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #43 skrivet: lördag 20, februari 2016, 16:14:21 »

Du gör definitivt skäl för ditt användarnamn må jag säga!

Men "Better safe than sorry" - Bättre kassaskåp än ledsen! :P

Tack! :)

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 987
  • Affärsomdömen: 3
SV: Förvara värdesaker, guld och annat med affektionsvärde
« Svar #44 skrivet: söndag 21, februari 2016, 23:09:58 »
På den tiden när det ännu inte ännu fanns bankfack och riktiga kassaskåp fick man ta till andra sätt att lura tillträde av obehöriga. I videon nedan så ser vi ett sådant sinnrikt skåp tillverkat på 1700-talet av den tyske möbelsnickaren David Roentgen.

The Roentgens' Berlin Secretary Cabinet

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka (udda och unik) by mega_n
Idag kl. 14:41

[Säljes] 25st 5kr 1935 by Grimi
Idag kl. 08:50

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
Idag kl. 00:57

Bilder på silver. by Fantom
Idag kl. 00:52

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
Igår kl. 11:16

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Sarek
måndag 03, februari 2025, 10:05:11

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51

Den amerikanska heraldiska örnen. Konspirationer... by Philip
lördag 25, januari 2025, 22:53:51

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
lördag 25, januari 2025, 11:44:44