Om nån tar sig in i bostaden när man är borta är nog ett kodlås att föredra, är det ett nyckelskåp så finns ju nyckeln med stor säkerhet nånstans i huset.Är man hemma när de kommer spelar det nog ingen större roll om det är kod eller nyckel.
En sak rörande denna tråd som kan vara av intresse, kolla din hemförsäkring och ring och ställ frågor.Jag ringde för att kolla om jag kan få pengar om mitt guld skulle bli stulet vid ett inbrott, bor i lägenhet, har säkerhetsdörr och låser alltid under och överlåset, annar gäller inte försäkringen.Dom sa att om jag fotograferar guldtackorna och kvittona, vilka jag ladda upp till dropbox, så är mitt guld försäkrat.Hemförsäkringen täcker ett värde på 1 miljon.Detta utan kassaskåp, men har ett säkerhetskåp, men tror försäkringen gäller även utan.Bra att veta.Försäkringsbolaget heter Trygghansa
Om nån tar sig in i bostaden när man är borta är nog ett kodlås att föredra, är det ett nyckelskåp så finns ju nyckeln med stor säkerhet nånstans i huset. Det är nog viktigt att ha en bra gömma till nyckeln om de inte ska hitta den.Är man hemma när de kommer så går de nog inte in annat än om de specifikt är ute efter skåpet. Då vet de att det finns och är förberedda. I det läget spelar det nog ingen större roll om det är kod eller nyckel.
Citat från: sputnik skrivet måndag 08, februari 2016, 09:15:17En sak rörande denna tråd som kan vara av intresse, kolla din hemförsäkring och ring och ställ frågor.Jag ringde för att kolla om jag kan få pengar om mitt guld skulle bli stulet vid ett inbrott, bor i lägenhet, har säkerhetsdörr och låser alltid under och överlåset, annar gäller inte försäkringen.Dom sa att om jag fotograferar guldtackorna och kvittona, vilka jag ladda upp till dropbox, så är mitt guld försäkrat.Hemförsäkringen täcker ett värde på 1 miljon.Detta utan kassaskåp, men har ett säkerhetskåp, men tror försäkringen gäller även utan.Bra att veta.Försäkringsbolaget heter TrygghansaOch detta är alltså en vanlig hemförsäkring utan några tillägg? Jag har också trygghansa och jag trodde att de bara ersatte upp till typ 35 000 kr.
Citat från: Silverpoppe skrivet torsdag 24, december 2015, 10:11:46Om nån tar sig in i bostaden när man är borta är nog ett kodlås att föredra, är det ett nyckelskåp så finns ju nyckeln med stor säkerhet nånstans i huset. Det är nog viktigt att ha en bra gömma till nyckeln om de inte ska hitta den.Är man hemma när de kommer så går de nog inte in annat än om de specifikt är ute efter skåpet. Då vet de att det finns och är förberedda. I det läget spelar det nog ingen större roll om det är kod eller nyckel.Alla(många av ) våra vänner och familj vet att vi har metall och dem pratar till sina vänner osv osv.Förr eller senare så får fel person reda på att vi har ett kassaskåp, hemma, i källaren, eller uppe på andra våningen.Två karlar med kofot, massa adrenalin, spänning, ont om tid, utan gym, tar med sig hela skåpet.Dem vet vad som ligger där ungefär och det hägras byte a la semester för två i Thailand i ett halvår! Och då får tre stycken betalt Dem bryter upp varenda bult och plockar med sig hela skåpet och knäcker hela skiten i skogen.Lätt jobb för den erfarne.Kassaskåp är lika med inbrott är min mening.The bible teaches diversity!Mao sprid det runt och skulle bli 100 eller 300 Ozt bli stulet så finns det lika mycket till på 5-6 ställen till.Hos mormor, syrran, farsan, bankboxen, under sängen, byggt in under köket, bakom garderoben, under golvet, i en gammal högtalare, nergrävt m.m m.m.Mycket enklare.
Jag vill se de tjuvar som bryter loss ett skåp som väger 1 ton och är bultat i betonggolv och sedan bär ut det i skogen och lyckas bryta upp det med kofot.
I övrigt håller jag med om att det är bra att sprida sina gracer.