Författare Ämne: När ska man köpa guld? priset på 343 kr/g för ett par månader sen & nu 376 kr/g  (läst 7112 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 346
  • Affärsomdömen: 10
Finns det bättre och sämre köptillfällen, tycker priset per gram ligger lite väl högt just nu.

MVH

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Vad som är bra eller dåligt köptillfälle eller vad som är högt respektive lågt pris kan bara du svara på. Allt är relativt :)

Du kanske borde fråga dig varför du vill köpa guld, för vilka summor och på hur lång sikt? Ser du på guldköpet som en långsiktig värdesäkring så är tillfälliga prisstegringar inget att bekymra sig för. Det viktiga är vad som driver guldpriset och hur detta förändras över tid, vilket bör ligga till grund för hur du värderar guldet du köpt.

Med andra ord: satsa inte pengar på något för att någon annan sagt åt dig, utan gör din egen bedömning och agera därefter :)

Utloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
Det är ju mer riskabelt att köpa på nästan ATH då det kan falla en bit igen

Utloggad Stol81

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 10
Jag avvaktar just nu guldköp för att se om priset ligger kvar på denna nivå eller sjnker igen. Om det ligger kvar på dagens nivå om ca 3-4 månader så kommer jag börja köpa igen.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
Kan sjunka, kan stiga. Ingen vet. Jag tror att om man har en horisont på 4 år eller mer och verkligen är likvid nog att hålla sig till planen så kommer man att gå med vinst. Men säkert är det aldrig. Ingen vet vad som händer imorgon.

Mitt generella råd, mer än att fundera över toppar och dalar, är att aldrig tumma på sin likviditet. Köp inte mer än du kan sitta på i lugn och ro.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1575
  • Affärsomdömen: 413
  • "Allting är relativt"
priset på 343 kr/g för ett par månader sen & nu 376 kr/g och 488 kr/gr om ett par månader :D

Köp regelbundet (varje månad/varannan månad) liknade mängd guld så slipper du oroa dig om det var försent eller förtidigt! :)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
Är du glad - köp guld!
Är du ledsen - köp guld!
Har du lite pengar så är det kanske för att du äger för lite guld - köp guld.
Har du för mycket "pengar"(bank-sedlar-data ) byt ut det till - guld. Lättare att lagra, inte konfiskerbart och stiger ï värde över tid. Ju mer dåliga nyheter, ju bättre går det för guldägare.
Vad kostade det? -Det du betalade för det.
För varje gram ädelmetall du äger så lägger du på en 0.a, så kan du räkna ut hur mycket du har säkrat din framtida ekonomi med.
Det sista du säljer för att få tag i likvida medel är ditt guld om inte liv och hälsa står på spel så att säga.
Allt annat blir bara mindre värt ändå så sälj hellre av kapitalvaror än det som varar för alltid - guld.
Mitt tips till dig är - köp mer guld och silver!

Krugern

Utloggad zupay

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
Rekommenderar också "månadssparande". Då sprider man riskerna mycket bättre än att göra alltför stora köp.

ATH är det kanske i svenska kronor, men i USD har vi mycket kvar än!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2215
  • Affärsomdömen: 50
Finns det bättre och sämre köptillfällen, tycker priset per gram ligger lite väl högt just nu.
"Det beror på."

Ställ dig följande frågor:

1. Vad oroar dig mest: att priset skall gå upp ytterligare utan att du köpte eller att priset skall gå ner efter det du köpte? Gör sedan en bedömning av hur mycket du tror att det kan gå ner om det dippa respektive gå upp om det fortsätter.

2. Vilken exponering mot guld vill du ha? 5%? 20%? 75%? Annan? Hur långt ifrån den exponeringen är du idag?

3. När du säger att priset ligger lite högt, menar du relativt din budget (det skulle bli för få gram för kunna bada i), relativt priset för en månad sedan (dvs det känns överköpt just nu) eller relativt var du tror att det står i höst? Eller relativt silverpriset?

Övriga råd om att köpa regelbundet, etc, håller jag med om, men det är bara du som vet svaret på frågorna ovan och det är där åtminstone jag tror att svaret ligger.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Sarek
Igår kl. 09:26

Säljer Sigma Metalytics Pro Mini by Luukas
tisdag 11, november 2025, 19:15:49

Säljes: Swea alla årtal by sff123
tisdag 11, november 2025, 16:03:12

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
tisdag 11, november 2025, 13:15:38

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Ny medlem by Maestro
måndag 20, oktober 2025, 08:46:03

Silver Lunar 2026 Säljes by Fantom