Författare Ämne: Riksbanken  (läst 79582 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 2
Riksbanken
« Svar #30 skrivet: lördag 21, april 2018, 18:03:56 »
Den svenska guldreserven. Morgonpasset P3, 2018-04-20.
Kalle, Hanna och David träffar Heidi Elmér och pratar om guld. Hon ansvarar för cirka tiotusen guldtackor (ca 125 ton) i Sveriges guldreserv.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1076382?programid=4765
https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/6463231.mp3
« Senast ändrad: lördag 21, april 2018, 18:11:55 av Cash Is King »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
SV: Riksbanken
« Svar #31 skrivet: lördag 21, april 2018, 19:50:00 »
Skojigt program. Lite pinsamt bara att Heidi inte visste vad karat är.

Utloggad K

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 0
« Senast ändrad: onsdag 02, maj 2018, 20:58:32 av K »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
Riksbanken
« Svar #33 skrivet: torsdag 03, maj 2018, 17:22:18 »

Öppet forum: Hur betalar vi i framtiden (60 minuter).
Sedan 2008 har kontantanvändningen minskat med över 40 procent i Sverige. Flera butiker och banker accepterar inte längre kontanter. Vem ska ansvara för att våra betalningar går att genomföra i framtiden – i såväl normala tider som kristider? Den 3 maj bjöd Riksbanken in till ett Öppet forum om framtidens betalningar.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/riksbanken-play/2018/oppet-forum-hur-betalar-vi-i-framtiden/

Finansutskottet håller en öppen utfrågning med bland annat riksbankschef Stefan Ingves om rapporten Redogörelse för penningpolitiken 2017.
http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/oppen-utfragning/oppen-utfragning-om-penningpolitiken_H5C220180503ou2
http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/oppen-utfragning/oppen-utfragning-om-tillsyn-av-stallforetradare_H5C220180503ou1

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #34 skrivet: torsdag 03, maj 2018, 19:52:39 »
Fler än mig som tycker Ignves förstör värdet av svanska kronan. Min tes är att han skyddar bolånetorskarna och struntar i de som försöker spara.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/05/03/tv-svenska-kronan-utan-verklighetsforankring.html

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #35 skrivet: torsdag 03, maj 2018, 21:11:00 »
Fler än mig som tycker Ignves förstör värdet av svanska kronan. Min tes är att han skyddar bolånetorskarna och struntar i de som försöker spara.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/05/03/tv-svenska-kronan-utan-verklighetsforankring.html

Vi får nog räkna med ytterligare försvagning mot övriga valutor

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
Riksbanken
« Svar #36 skrivet: måndag 07, maj 2018, 13:03:52 »
Stefan Ingves visar upp delar av guldreserven i samband med att Riksbanken firar 350 år.

Stefan Ingves berättar hur "Guld är ingen annans skuld" och att "Guld är en slags försäkring i fall det skulle gå illa någonstans i världen eller i Sverige" samt att "Guld är en viktig tillgång att ha därför den fungerar alltid".

https://www.di.se/nyheter/ingves-firar-fodelsedagen-med-guldtackor/
https://www.expressen.se/dinapengar/riksbanken-350-ar-visar-for-forsta-gangen-upp-guld-fran-guldreserven/
https://www.youtube.com/watch?v=Ibf1sZBLJyY

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #37 skrivet: fredag 11, maj 2018, 17:13:00 »

Bankmaffians intresseförening = Riksbanken  erkänner att bostadsbubblans hälsa är viktigare för dem än folkets hälsa och viktigare än alla andra mål som vi lurat i dem att vi har haft genom att vilseleda dem i talet om inflationsmål och annat.
Man öppnar upp för ännu kraftigare stölder från folket genom minusräntan.
Man beaktar folks räntekostnader i inflationsmålet bara när det kan leda till sänkt repo ränta. Man gör det INTE när det skulle innebära att reporäntan ska höjas. Allt detta innebär att man använder olika måttstockar som i sin tur  leder till att vår köpkraft urgröps mer än om de hade haft en och samma måttstock. Detta är en stöld av folket som ofta inte ens fattar detta. Bara några "haverister o foliehattar" yttrar sig.  Övriga som vet detta tjänar på det genom sin parasitism så de säger ju inget förutom att håna "konspirationsteoretikerna"

Många av oss har ju förutspått att spararna, arbetarna och pensionärerna  ska offras för att hålla liv i bostadsbubblan och rädda personer som dragit på sig lån som endast varit möjliga att betala av så länge som pyramidspelet var igång och med detta även rädda vår finansiella infrastruktur då hela vår valuta är beroende av privata bankers utlåning samt är räntebärande till dessa parasiter som inte producerar annat än en snedvriden dåligt fungerande ekonomi och en värld fylld av orättvisor falska nyheter och lidande.

Den kommunistiska och planekonomiska centralbanken har yttrat sig på ett sätt som låter oss förstå att statusen på bostadsbubblan är styrande för deras agerande.

Vår köpkraft skall urgröpas och därmed kollektivt betala för finansparasiternas härjande och upptrissande av priser på bostäder som de åstadkommit genom att lura till sig skuldslavar vilket de kunnat göra eftersom de fått möjligheten av politikerna.

Planekonomi har aldrig o kommer aldrig att fungera i ett komplext system. Riksbanken har köpt obligationer och hållit räntan nere.  Man har åstadkommit bostadsbubblan med fula metoder och när desperationen ökar och vi närmar oss den oundvikliga kraschen så blir åtgärderna allt galnare.   Bara att Riksbanken göra sådan uttalanden gör ju att marknadens förväntningar påverkar vår köpkraft utan att de ens rör reporäntan.  Tack Gud för guld och silver.

Kärringen Skingsley som är centralplanerare på Riksbanken  har bestämt att bostadspriserna har sjunkit färdigt. Står i regimvänliga SVD. 
Dock är svenska bostadslån beroende av utländska investerare vilket betyder att det är kört ändå för de som inte vill ha högre bolåneräntor tror jag.  Sverige är ett misskött land med ett skuldsatt folk som aldrig kommer kunna betala sina skulder. Klart de vill ha riskpremier i form av räntor.  (Utländska investerare i dåliga svenska lån)
över 40 000 uppehållstillstånd har beviljats bara i april månad. Bara arbetskaftsinvandring färdigutbildade kirurger arkitekter och ingenjörer såklart.  Stängda gränser ? Eller hur :)
Då kanske man ska vara glad...räntorna kan inte sjunka mer..    men nåt j-velskap hittar de ju på oavsett så det är alltid folket o spararna som får betala.

Riksbanken
    "Skulle ett stort bostadsprisfall äventyra Riksbankens 2-procentiga inflationsmål står banken redo att skjuta fram tidspunkten för en första räntehöjning eller till och med sänka räntan djupare under nollstrecket från redan rekordlåga minus 0,5 procent.
    – Om vi ser att vi behöver göra mer för att stabilisera inflationen, ja då gör vi det, säger Cecilia Skingsley."

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #38 skrivet: fredag 11, maj 2018, 17:32:58 »

Bankmaffians intresseförening = Riksbanken  erkänner att bostadsbubblans hälsa är viktigare för dem än folkets hälsa och viktigare än alla andra mål som vi lurat i dem att vi har haft genom att vilseleda dem i talet om inflationsmål och annat.
Man öppnar upp för ännu kraftigare stölder från folket genom minusräntan.
Man beaktar folks räntekostnader i inflationsmålet bara när det kan leda till sänkt repo ränta. Man gör det INTE när det skulle innebära att reporäntan ska höjas. Allt detta innebär att man använder olika måttstockar som i sin tur  leder till att vår köpkraft urgröps mer än om de hade haft en och samma måttstock. Detta är en stöld av folket som ofta inte ens fattar detta. Bara några "haverister o foliehattar" yttrar sig.  Övriga som vet detta tjänar på det genom sin parasitism så de säger ju inget förutom att håna "konspirationsteoretikerna"

Många av oss har ju förutspått att spararna, arbetarna och pensionärerna  ska offras för att hålla liv i bostadsbubblan och rädda personer som dragit på sig lån som endast varit möjliga att betala av så länge som pyramidspelet var igång och med detta även rädda vår finansiella infrastruktur då hela vår valuta är beroende av privata bankers utlåning samt är räntebärande till dessa parasiter som inte producerar annat än en snedvriden dåligt fungerande ekonomi och en värld fylld av orättvisor falska nyheter och lidande.

Den kommunistiska och planekonomiska centralbanken har yttrat sig på ett sätt som låter oss förstå att statusen på bostadsbubblan är styrande för deras agerande.

Vår köpkraft skall urgröpas och därmed kollektivt betala för finansparasiternas härjande och upptrissande av priser på bostäder som de åstadkommit genom att lura till sig skuldslavar vilket de kunnat göra eftersom de fått möjligheten av politikerna.

Planekonomi har aldrig o kommer aldrig att fungera i ett komplext system. Riksbanken har köpt obligationer och hållit räntan nere.  Man har åstadkommit bostadsbubblan med fula metoder och när desperationen ökar och vi närmar oss den oundvikliga kraschen så blir åtgärderna allt galnare.   Bara att Riksbanken göra sådan uttalanden gör ju att marknadens förväntningar påverkar vår köpkraft utan att de ens rör reporäntan.  Tack Gud för guld och silver.

Kärringen Skingsley som är centralplanerare på Riksbanken  har bestämt att bostadspriserna har sjunkit färdigt. Står i regimvänliga SVD. 
Dock är svenska bostadslån beroende av utländska investerare vilket betyder att det är kört ändå för de som inte vill ha högre bolåneräntor tror jag.  Sverige är ett misskött land med ett skuldsatt folk som aldrig kommer kunna betala sina skulder. Klart de vill ha riskpremier i form av räntor.  (Utländska investerare i dåliga svenska lån)
över 40 000 uppehållstillstånd har beviljats bara i april månad. Bara arbetskaftsinvandring färdigutbildade kirurger arkitekter och ingenjörer såklart.  Stängda gränser ? Eller hur :)
Då kanske man ska vara glad...räntorna kan inte sjunka mer..    men nåt j-velskap hittar de ju på oavsett så det är alltid folket o spararna som får betala.

Riksbanken
    "Skulle ett stort bostadsprisfall äventyra Riksbankens 2-procentiga inflationsmål står banken redo att skjuta fram tidspunkten för en första räntehöjning eller till och med sänka räntan djupare under nollstrecket från redan rekordlåga minus 0,5 procent.
    – Om vi ser att vi behöver göra mer för att stabilisera inflationen, ja då gör vi det, säger Cecilia Skingsley."

Jag älskar ranten i det här inlägget, blir mycket enklare att ta till sig cynismen bakom korthuset :)

Jag förstår inte allt i detalj mer än att individen alltid kommer att offras för kollektivet och varför det faktiskt är nödvändigt att placera utanför systemet, även om man såklart först måste förstå det och det är nog ett jobb som väldigt få idag klarar av eller har uppmuntrats till. Det är tragiskt dock att gemene man och kvinna kommer offras på det här sättet när det inte går längre. Det blir ett brysk uppvaknande och det kommer pekas finger åt alla möjliga håll.

Då vill jag ha värdet av mina hårt nedlagda timmar skyddat.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #39 skrivet: fredag 11, maj 2018, 18:39:23 »
Jag läste precis detta och hade tänkt beklaga mig lite jag också men jag tror unmanipulate fick med allt och lite till :D

Svenska kronan lär ju fortsätta sjunka i så fall och jag känner en större press på mig att köpa Ädelmetaller

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #40 skrivet: fredag 11, maj 2018, 20:04:02 »
Jag läste precis detta och hade tänkt beklaga mig lite jag också men jag tror unmanipulate fick med allt och lite till :D

Svenska kronan lär ju fortsätta sjunka i så fall och jag känner en större press på mig att köpa Ädelmetaller

Passa på nu när den stärkts lite efter beskedet, om det nu var det som stärkte den :)

Utloggad hof

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #41 skrivet: lördag 12, maj 2018, 21:30:33 »
”Våra sedlar kommer att fortsätta att tillverkas i Tumba och det ska ske precis som förut”, sa vice riksbankschef Lars Nyberg till Aftonbladet då.

Det var då det. Andra tider nu.

https://www.aftonbladet.se/a/7lwdOW

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #42 skrivet: lördag 12, maj 2018, 22:59:23 »
Det måste väl vara ett försenat aprilskämt.  ;D

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
Riksbanken
« Svar #43 skrivet: söndag 13, maj 2018, 03:13:49 »
Riksbanken har enligt uppgift endast kvar 47 st 20-kronorsmynt i guld från 1925. Resterande mynt har smälts ner eller sålts på auktioner runt om i världen vilket skedde under 1980- och 1990-talen.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2018/information-om-guldmynt-fran-1925/

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2189
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #44 skrivet: söndag 13, maj 2018, 12:59:49 »
Riksbanken har enligt uppgift endast kvar 47 st 20-kronorsmynt i guld från 1925. Resterande mynt har smälts ner eller sålts på auktioner runt om i världen vilket skedde under 1980- och 1990-talen.
"Riksbanken har endast 47 stycken sådana mynt kvar. Resterande mynt har smälts ner eller sålts på auktioner runt om i världen. Detta skedde under 1980- och 1990-talen.
– Det var under en tid då man skulle uppgradera guldet och då valde man att smälta ned stora delar av de här guldmynten, sedan valde man också att sälja dem på auktion. Men tyvärr finns inte jättemycket information kvar i våra arkiv.

Ni har ju 47 mynt kvar, hur mycket är ett sådant här mynt värt?
Sin vikt i guld, skulle jag säga. Sedan finns det säkert ett värde på myntsamlarmarknaden, säger Tomas Lundberg presschef för Riksbanken. ."

"Uppgradera guldet och då valde man att smälta ned stora delar"

Är det någon som förstår logiken i det uttalandet? Skulle en guldtacka var mer värd än präglade guldmynt?

Men så var det att Riksbanken smälte ner större delen av de 387.257 st. präglade 20 kr 1925 Gustav V guldmynten. Men ca. 80.000 såldes ut till marknaden.
Jag minns tydligt än idag då jag fick ett brev från en förmedlare av dessa 1925 års guldmynt. Det var redan år 1979 och man skulle få köpa dem till dåvarande spotpriset i guld som då låg på 35.000/kg.

Tyvärr hade jag inte pengar på den tiden, men jag har tänkt många gånger efteråt vilket tillfälle det hade varit att köpa då.
Priset per styck skulle då ha varit 35 x 8,96 x 0,9 = 282 SEK. Att man inte ens hade så mycket pengar då att man åtminstone hade kunnat köpa en 10 stycken. Idag går de på auktioner för över 10.000 SEK/st

Här är ett exemplar 20 kr 1925 Gustav V som gick för 14.200 SEK nyligen
Guldmyntsauktion Tradra

Och andra vill ha ha ännu mer för dem, eller 18.00 SEK:

Sverige Gustav V Guldmynt 1925 20 Kronor

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Jakob264
Idag kl. 11:02

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
Idag kl. 10:58

Oseriösa säljare på Tradera. by mega_n
Igår kl. 17:30