Författare Ämne: Riksbanken  (läst 79586 gånger)

Utloggad Hodja

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
  • Affärsomdömen: 23
SV: Riksbanken
« Svar #60 skrivet: onsdag 12, juni 2019, 19:27:01 »
Bättre för medborgaren men ohållbart för det finansiella systemet.
Kontanter är riksbankspengar, en e-krona borde vara samma. Om alla hade sina pengar i e-kronor så fallerar hela ekonomin som den ser ut idag då bankerna inte kan låna ut i all oändlighet och ekonomin stannar upp och kontrakterar

Men nån gång måste vi väl ändå avvänja oss från fiat-heroinet och komma tillbaka till verkligheten? bättre i längden (kommande och kanske även unga generationer).

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #61 skrivet: onsdag 12, juni 2019, 21:40:19 »
Men nån gång måste vi väl ändå avvänja oss från fiat-heroinet och komma tillbaka till verkligheten?

Det är krediter/privatbankspengar, (dvs skulder på fiat) som är de riktigt tunga drogerna.
Fiat i sig, som t ex den svenska kronan är nog mer som opium.

Men börjar man med opium är det lätt att man på sikt går över till heroin.
Och vi vi ju vad en överdos heroin slutar med.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #62 skrivet: onsdag 12, juni 2019, 22:44:43 »

Vore det inte bättre att ge svenska folket tillgång till Riksbankens betalningssystem RIX direkt via "e-kronor" eller liknande så att den som vill kan ha sina besparingar i SEK utanför bankväsendet för att slippa ta den risk det innebär att placera besparingar hos banken.
Bättre för medborgaren men ohållbart för det finansiella systemet.
Kontanter är riksbankspengar, en e-krona borde vara samma. Om alla hade sina pengar i e-kronor så fallerar hela ekonomin som den ser ut idag då bankerna inte kan låna ut i all oändlighet och ekonomin stannar upp och kontrakterar
Jag håller med om denna beskrivning, men tycker att den bör kompletteras med någonting a la:

”En alternativ ekonomi som inte baseras på kontinuerlig utlånging från bankerna vore fullt möjlig. Det är dock oklart om det går att ta sig från dagens system till ett sådant utan att det blir besvärligt i övergången.”

En annan sak som är värd att begrunda är att dagens system inte är ett resultat av någon specifik ovilja eller elakhet från någons sida, utan är en ren konsekvens av att folk har vant sig vid att kunna konsumera saker de inte har kontanter nog att betala för. Detta gör att jag tror att en eventuell övergång till ett annat system (oavsett hur sannolikt eller ej det vore) till stor del innebär ett pedagogiskt problem (”nej du kan inte köpa de där nya slalomskidorna förrän du sparat ihop till kostnaden. Med din nuvarande sparkvot så kommer det att ta ca tre år...”).

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
« Svar #63 skrivet: onsdag 12, juni 2019, 23:17:10 »
Ovilja eller elakhet kan man ju diskutera, men jag utgår från att riksbanken förstod vad de gjorde då de avreglerade den svenska kreditmarknaden den 21 november 1985.
Novemberrevolutionen lade grunden för dagens gigantiska krediter. Det skedde dessutom odemokratiskt och utan någon som helst debatt.

Här är för övrigt Harry Dents kommentarer om skuld som en drog, se 10:00 in i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=8GP87dgTqF8

"Debt, especially when it is extreme, is a financial enhancing drug. It gives you more than you deserve and makes you feel good in the short term."

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2084
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #64 skrivet: torsdag 13, juni 2019, 12:58:39 »
Ovilja eller elakhet kan man ju diskutera, men jag utgår från att riksbanken förstod vad de gjorde då de avreglerade den svenska kreditmarknaden den 21 november 1985.
Novemberrevolutionen lade grunden för dagens gigantiska krediter. Det skedde dessutom odemokratiskt och utan någon som helst debatt.
Jag tror inte att Riksbanken förstod vad de gjorde. Men det kan ju till viss del bero på att jag inte tycker att centralbanker rent allmänt verkar veta vad de gör, de agerar mest som en skock får.

I just detta fall (Novemberrevolutionen) så var det allt jobbigare att förvalta en reglerad kreditmarknad i Sverige medan omvärlden i rask takt avreglerade. Så som ett normalfuntat får ville man hellre vara en i mängden än den som stack ut.

Hade de vetat vad de gjorde skulle de rimligen insett att det var rent livsfarligt att avreglera i kombination med att behålla den fasta växelkursen. Med fast växelkurs så försvinner till stor del räntan som styrmedel eftersom en höjning av räntan leder till att utländskt kapital dras till kronan vilket leder till att kronan stärks. Hade man först slopat den fasta växelkursen är det möjligt att det hade gått att avreglera med mindre katastrofala effekter. Men det är ju en ren gissning.

Men min poäng (om att folk vill låna) var mer menad som en fundamental observation, snarare än att jag förnekar att det finns tydliga punkter där kritiska beslut (ffa felaktiga) har tagits. Det jag menar är att jag är övertygad om att även om vi får en ny akut kris och denna kris leder till en kraftig finansiell expansion (må det vara helikopterpengar eller mer traditionell QE eller nåt), vilket i sin tur leder till så kraftig urholkning av kronans köpkraft att t.o.m. gemene man märker det... så kommer folk likafullt att i ett framtida val mellan ”hard money” (liten kreditexpansion, höga räntor, spara först, konsumera sedan) och ”soft money” (lättillgängliga krediter, business as usual) att i stor omfattning återigen välja det senare (trots att det just slutat i kris). De skulle därmed rösta på politiker som lovar sån politik.

Jag menar att det går inte att ”laga” systemet så länge vi håller fast vid en modell där man i stor utsträckning definierar sig genom sin konsumtion. Det är bl a därför jag inte tror på en ”guldstandard”, eftersom den skulle innebära en tvångströja på folk och samhälle som står i strid med vad de faktiskt vill göra (konsumera för pengar de inte har).

En sådan tvångströja är dömd att rämna och det var på sitt sätt det vi såg med avregleringen av kreditmarknaden 1985: vi kan kritisera beslutet och det sätt det togs på, men åtminstone jag tror inte att det hade varit möjligt att bara säga nej och fortsätta med en reglerad kreditmarknad. Det hade blivit ohållbart och då skulle tvångströjan ha rämnat på något sätt.

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
« Svar #65 skrivet: torsdag 13, juni 2019, 21:33:18 »

Jag menar att det går inte att ”laga” systemet så länge vi håller fast vid en modell där man i stor utsträckning definierar sig genom sin konsumtion. Det är bl a därför jag inte tror på en ”guldstandard”, eftersom den skulle innebära en tvångströja på folk och samhälle som står i strid med vad de faktiskt vill göra (konsumera för pengar de inte har).

En sådan tvångströja är dömd att rämna och det var på sitt sätt det vi såg med avregleringen av kreditmarknaden 1985: vi kan kritisera beslutet och det sätt det togs på, men åtminstone jag tror inte att det hade varit möjligt att bara säga nej och fortsätta med en reglerad kreditmarknad. Det hade blivit ohållbart och då skulle tvångströjan ha rämnat på något sätt.

En övergång till en guldstandard eller motsvarande kommer inte ske frivilligt av den stora massan, så långt är det helt klart.

Men problemet är att vi lever över våra tillgångar, och det kan man inte gör annat än under relativt korta perioder.
Skulderna i samhället ökar och detta innebär att vi lever över våra tillgångar, annars skulle skulderna inte behöva öka.

Det är det nuvarande systemet som är dömt att rämna, det är inte en hållbar situation vi befinner oss i.
Och det vi kommer tvingas tillbaka till är en guldstandard eller motsvarande.

Den enda lösningen centralbanker har för deflationshotet är att öka penningmängden i en mängd variationer som QE, MMT, helikopterpengar etc.
Förtroendet för fiat kommer försvinna när inflationen tar fart ordentligt, och då är nuvarande system inte möjligt längre.

Den dag den stora massan inte accepterar en betalning i fiat utan vill ha en valuta med guldbackning är det game over.
Man kan ju ge hur stora fiat-krediter som helst, men när handlare inte accepterar betalmedlet är det omöjligt att använda.

Övergången till en guldstandard kommer bli riktigt plågsam men det är där vi kommer hamna.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #66 skrivet: fredag 14, juni 2019, 07:42:54 »
Jag tror inte det kommer bli en övergång till guldstandard.

Som det ser ut idag om förtroendet för fiat försvinner så vet gemene man mer om bitcoin än om guld.
Jag tror inte lösningen heter Bitcoin men jag kan ge mig fan på att lösningen på nästa kreditkris är någon form av digital valuta, något nytt som ska inge förtroende, något som egentligen inte kommer vara nytt över huvudtaget utan bara en digital form av det vi redan är vana vid och de flesta kommer inte förstå för de vill inte förstå, de vill ha sin fix

Kanske så kommer vi se en global digital valuta?

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #67 skrivet: fredag 14, juni 2019, 09:38:59 »
Jag tror inte det kommer bli en övergång till guldstandard.

Som det ser ut idag om förtroendet för fiat försvinner så vet gemene man mer om bitcoin än om guld.
Jag tror inte lösningen heter Bitcoin men jag kan ge mig fan på att lösningen på nästa kreditkris är någon form av digital valuta, något nytt som ska inge förtroende, något som egentligen inte kommer vara nytt över huvudtaget utan bara en digital form av det vi redan är vana vid och de flesta kommer inte förstå för de vill inte förstå, de vill ha sin fix

Kanske så kommer vi se en global digital valuta?

Kanske får vi en global digital valuta kontrollerad av facebook *storgråter* https://www.svd.se/globala-jattar-stottar-facebooks-kryptovaluta/i/senaste

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 2
Riksbanken
« Svar #68 skrivet: fredag 26, juli 2019, 20:52:30 »
Europeiskt guldavtal förnyas inte enligt uppgifter på Riksbankens hemsida (publicerad 2019-07-26)

Europeiska centralbanken, ECB, och 21 andra europeiska centralbanker, däribland
Riksbanken, har gemensamt beslutat att inte förnya ”Central Bank Gold
Agreement (CBGA)” när det löper ut i september 2019.

Det första avtalet ingicks 1999 för att koordinera planerade försäljningar av guld från de olika centralbankerna. Avtalet har sedan dess förnyats tre gånger: 2004, 2009 och senast 2014. Det nuvarande avtalet löper ut den 26 september 2019.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2019/europeiskt-guldavtal-fornyas-inte/
https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2019/html/ecb.pr190726_1~3eaf64db9d.en.html

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #69 skrivet: lördag 27, juli 2019, 00:18:08 »
Enligt diagrammet så låg försäljningarna på maxgränsen innan finanskrisen och sen har det knappt sålts alls

Undrar om det är som dom säger att överenskommelsen inte behövs längre (för att ingen säljer) eller om det är en förvarning om att det kommer säljas stora mängder framöver, varför avsluta något som kan vara en restriktion bara för att det inte behövs just nu liksom...

Intressant är att man skulle kunna kalla den här överenskommelsen för marknadsmanipulation och att det är en bra grej att det upphör men det gäller väl som vanligt at hålla koll på vad centralbankerna gör framöver och "göra som dom gör inte göra som dom säger"

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #70 skrivet: lördag 27, juli 2019, 17:15:46 »
ECB står inte kvar länge till, ingen idé att sluta några nya avtal.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #71 skrivet: lördag 27, juli 2019, 20:27:33 »
ECB står inte kvar länge till, ingen idé att sluta några nya avtal.

Vad menar du?

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 2
Riksbanken
« Svar #72 skrivet: torsdag 05, september 2019, 16:03:17 »
Riksbanken lämnar reporäntan oförändrad på −0,25 procent.
Pressmeddelandet beskriver att "Stark svensk ekonomi går in i en lugnare fas" och "Liksom tidigare väntas räntan höjas mot slutet av året eller i början av nästa år". Hittills har dock Riksbankens prognoser slått fel varför det tvärtemot Riksbankens prognoser kan förväntas att svensk ekonomi går in i en turbulent fas och att nuvarande expansiva och kreditfrämjande penningpolitik fortsätter.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2019/reporantan-oforandrad-pa-025-procent4/

Utloggad Hodja

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #73 skrivet: torsdag 05, september 2019, 20:21:43 »
Hur f*n kan svenska kronan stärkas på denna rapport??

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #74 skrivet: torsdag 05, september 2019, 20:57:18 »
Hur f*n kan svenska kronan stärkas på denna rapport??

Inte alls konstigt. Marknaden förväntade sig tydliga signaler om att räntehöjningarna skjuts fram, och dessa signaler uteblev. Vissa analytiker, t ex Nordeas, förväntade sig t o m en SÄNKNING i år, vilket nog får ses som helt uteslutet nu.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Jakob264
Idag kl. 11:19

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Jakob264
Idag kl. 11:02

Ny medlem? Läs detta först! by Jakob264
Idag kl. 10:58

Värde, hur stora serier av SWEA mynten? by sff123
Igår kl. 03:02

The great taking -David Rogers Webb by Maestro
onsdag 22, januari 2025, 19:56:21