Författare Ämne: PM-inköp eller amortering på bolån?  (läst 10957 gånger)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
PM-inköp eller amortering på bolån?
« skrivet: lördag 24, oktober 2015, 17:48:17 »
Hej!

En tanke slog mig nyligen. Jag, som många andra som äger sitt boende, har både bolån, sparande i aktier/fonder, samt en liten men växande del i PM.

Den största fördelen jag ser med sparande i PM är just skyddet mot inflation. Men som bolånetorsk är jag ju redan negativt exponerad mot inflation (jag har mindre i cash/räntesparande/liknande än jag har i lån).

Men guldet i sig ger ju ingen avkastning, medans jag måste betala ränta på bolånet. Borde jag inte då amortera färdigt på bolånet innan jag köper på mig mer PM?

Sen kan ju guldet värderas upp kortsiktigt, men i längden ser jag inte hur det skulle kunna överträffa inflationen (sen finns det säkert många som tror det, men det är inte det som den här frågan handlar om..)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 143
SV: PM-inköp eller amortering på bolån?
« Svar #1 skrivet: lördag 24, oktober 2015, 18:04:32 »
Själv amorterar jag ungefär lika mycket som jag köper pm för. Alltså 50/50.

Utloggad vonswartz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #2 skrivet: lördag 24, oktober 2015, 21:25:55 »
Hej!

En tanke slog mig nyligen. Jag, som många andra som äger sitt boende, har både bolån, sparande i aktier/fonder, samt en liten men växande del i PM.

Den största fördelen jag ser med sparande i PM är just skyddet mot inflation. Men som bolånetorsk är jag ju redan negativt exponerad mot inflation (jag har mindre i cash/räntesparande/liknande än jag har i lån).

Men guldet i sig ger ju ingen avkastning, medans jag måste betala ränta på bolånet. Borde jag inte då amortera färdigt på bolånet innan jag köper på mig mer PM?

Sen kan ju guldet värderas upp kortsiktigt, men i längden ser jag inte hur det skulle kunna överträffa inflationen (sen finns det säkert många som tror det, men det är inte det som den här frågan handlar om..)

Definitivt mer i amortering än i PM inköp. En vill fortsätta förbli gift.... :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: söndag 25, oktober 2015, 00:34:39 »
Amortering är det säkraste sättet för dig att få garanterad avkastning så klart. PM är snarare en slags försäkring ifall att saker skulle gå riktigt illa. Flyr du utomlands eller så spelar skulder ingen/liten roll så nog kan man tänka sig en kombo med en övervikt på amortering då de fyller lite olika funktioner. Söker du snabb avkastning är det nog börsen som gäller men då kan du ju så klart förlora också.

Caset för guld är väl kanske inte att det ska slå inflationen över tid, tanken är att det ska omvärderas (uppvärderas) och återta sin forna roll som trygg "store of value" istället för att som idag behandlas som en råvara vilken som helst i princip. Om/när det sker är upp till var och en att gissa.

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #4 skrivet: måndag 26, oktober 2015, 08:50:32 »
Jag skulle ha jätteont i magen ifall jag hade lån nu. Allt pekar på att räntorna är på väg uppåt - inte minst då staten lånar mer till statskassan. Det är rimligt att tro att amortering på lån alltid är den kortsiktigt mest lönsamma hushållsekonomiska operationen man kan göra.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
PM-inköp eller amortering på bolån?
« Svar #5 skrivet: måndag 26, oktober 2015, 21:04:56 »

Jag skulle ha jätteont i magen ifall jag hade lån nu. Allt pekar på att räntorna är på väg uppåt - inte minst då staten lånar mer till statskassan.
Kanske, kanske inte. Jag skulle inte bli förvånad om de lyckas hålla räntorna nere i flera år framåt. "Don't fight the Fed", som det heter.
Citera
Det är rimligt att tro att amortering på lån alltid är den kortsiktigt mest lönsamma hushållsekonomiska operationen man kan göra.
Heh. Och eftersom min syn är att amortering nästan alltid är en bra långsiktig operation så blir ju slutsatsen att amortering oftast bör vara bland det bästa man kan göra.

Men måtta i allt, det vore korkat att lägga varenda krona på amortering och inte ha någon som helst PM-buffert. En huvudkudde i hårda PM är bland de mjukaste huvudkuddar man kan ha.

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: onsdag 28, oktober 2015, 21:01:21 »
Instämmer med dem som förordar amortering. Om inte annat för den oslagbara känslan när man betalar in sista amorteringen. Det är det bästa jag gjort i mitt liv. Nu kan bankerna dra åt pepparn och vi lägger pengarna på vad vi vill. (Men man behöver ju fortfarande hyra bankfacket till PM förstås) 

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #7 skrivet: torsdag 29, oktober 2015, 21:13:42 »
Jag skulle ha jätteont i magen ifall jag hade lån nu. Allt pekar på att räntorna är på väg uppåt - inte minst då staten lånar mer till statskassan. Det är rimligt att tro att amortering på lån alltid är den kortsiktigt mest lönsamma hushållsekonomiska operationen man kan göra.

Inget talar för att vi får en återgång till styrräntor på 2-4% inom ramen för detta valutasystem. Absolut ingenting. Ju mer skulder desto mindre sannolikhet för höga räntor. Kapitalismen är satt ur spel av Riksbankerna och västvärldens politiker som är ivriga att inte förlora sin makt.

De som skall ha ont i magen är de som sitter med sitt livs besparingar på sparkonton. Bali-ins är mer troliga än höga räntor.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #8 skrivet: fredag 30, oktober 2015, 02:36:28 »
Hej!

Vi har ingen inflation att tala om. T.o.m. Riksbankens styrelse kliar sig själva i huvudet över varför våra negativa inlåningsräntor inte hjälper till att öka penningmängden (Så att investeringstakten till nya och gamla företag ökar) .

För 2 år sedan var jag helt övertygat om att vi kommer att glida över i ett höginflationsamhälle. Det var innan jag insåg att alla moderna globala ekonomier håller på med samma försök : Öka penningmängden för att "Stimulera" ekonomin. Men den enda stimulationen som lyckades är att blåsa bubblor på privatlån till framförallt bostäder.

Håll kvar dina andelar i Guld. I Skr. räknat går guldpriset ungefär lika bra som OMX. Om inte bättre. Du ska ju ändå sälja ditt guld i Sverige ? I så fall är det Guldpriset räknat i Kronor som räknas. Inte Dollar. Glöm inte det. Ifall du har fysisk guld.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 23:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 23:30

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz