Författare Ämne: Hjälp mig identifiera mynt  (läst 4513 gånger)

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 217
  • Affärsomdömen: 26
Hjälp mig identifiera mynt
« skrivet: torsdag 01, oktober 2015, 11:25:02 »
Hej. Har köpt ett mynt via en tradera-auktion. Ett mynt på - enligt säljaren (en pantbank) 7,2g 21k guld.

Det är å andra sidan ungefär vad jag (och pantbanken) vet om myntet. Köpte det främst för att jag tyckte att det var lite vackert, med skrifttecknen på - kändes lite "exotiskt". Men vad är det för ett mynt? Någon av Er som känner igen? Verkar komma någonstans från mellanöstern/centralasien/främre orienten, typ? Någon som vet något?

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2048
  • Affärsomdömen: 126
SV: Hjälp mig identifiera mynt
« Svar #1 skrivet: torsdag 01, oktober 2015, 11:34:42 »
http://taxfreegold.co.uk/turkey.html

"Reverse of Turkish 100 Piastres of Abdul Hamid II"

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: torsdag 01, oktober 2015, 12:09:49 »
Mm. Det ser det onekligen ut att kunna vara. Tack så hjärtligt för informationen!

Har ett annat - samma historia - myntet sägs i det här fallet vara ett makedonskt (grekiskt?) mynt - Alexander den Store - men känner inte igen det som något "stater"-mynt jag sett förut? Har vi någon idé om vad detta kan vara?

Argyros

• Gäst
« Svar #3 skrivet: söndag 18, oktober 2015, 13:12:49 »
Mm. Det ser det onekligen ut att kunna vara. Tack så hjärtligt för informationen!

Har ett annat - samma historia - myntet sägs i det här fallet vara ett makedonskt (grekiskt?) mynt - Alexander den Store - men känner inte igen det som något "stater"-mynt jag sett förut? Har vi någon idé om vad detta kan vara?

Lätt att blanda ihop när det finns ett land som heter Makedonien och som inte har något med det antika Makedonien att göra, förutom det geografiska. Antika Makedonien, där Alexander den store härskade, var en av många "stater" i det antika Grekland. Ser dock inte ut att vara Alexander. Ser ut som en kvinna, ser ett örhänge.

Ser nästan ut som att det är en Syracuse Dekadrachm runt 405 BC fast dessa är i silver.
Mycket möjligt att myntet är av guld, men chansens finns att detta är en replica, ganska populärt att förfalska antika mynt. Finns till och med hemsidor som säljer sådana. Här är ett exempel: antiquanova.com
« Senast ändrad: söndag 18, oktober 2015, 13:50:48 av Argyros »

Argyros

• Gäst
« Svar #4 skrivet: måndag 19, oktober 2015, 11:13:00 »

http://myntbloggen.se/tag/dekadrachm-syrakusa/

Citera
Världens genom tiderna vackraste (och mest förfalskade) antika mynt till salu på Tradera!? Utropspris: 120.000 kr.  – Vad skall man tro om det?

Får man fråga hur mycket du gav för myntet?
« Senast ändrad: måndag 19, oktober 2015, 11:15:39 av Argyros »

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: måndag 19, oktober 2015, 11:28:15 »
Tack. Kan möjligen vara ett sådant mynt.

Vad jag gav för det minns jag inte riktigt, då jag haft det i flera år. Jag köpte myntet för att jag tyckte att det var vackert. Själva myntramen som det kom i var endast märkt "Alexander den store". Som sagt - tyckte myntet var vackert. Ser det som något slags "mellanting" mellan "ett litet mynt i min gamla myntsamling" (där det - ifall det faktiskt ÄR ett mynt från Alexander den store är mitt äldsta mynt) och "en del av guldreserven".

Argyros

• Gäst
« Svar #6 skrivet: måndag 19, oktober 2015, 12:57:00 »
Tack. Kan möjligen vara ett sådant mynt.

Vad jag gav för det minns jag inte riktigt, då jag haft det i flera år. Jag köpte myntet för att jag tyckte att det var vackert. Själva myntramen som det kom i var endast märkt "Alexander den store". Som sagt - tyckte myntet var vackert. Ser det som något slags "mellanting" mellan "ett litet mynt i min gamla myntsamling" (där det - ifall det faktiskt ÄR ett mynt från Alexander den store är mitt äldsta mynt) och "en del av guldreserven".

Om det skulle visa sig att den är äkta (vilket jag inte tror, tyvärr. Dekadrachmer är i silver) så är den inte ens från Alexander den stores tid. Den har egentligen ingenting med honom att göra eftersom den präglades mellan 415 - 380 BC innan han föddes och med tanke på att den heter "Syracuse dekadrachm" vilket innebär att myntet är från Sicilien. (Vilket var en del av det antika Grekland)

Att försöka sälja den som "Alexander den store" är bara fel och omoraliskt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Silvermynt bytes by Krugerangel
Idag kl. 11:44

Oseriösa säljare på Tradera. by cyber
Idag kl. 10:30

ENGLAND by cyber
Idag kl. 10:15

hur ser era UBS guldtackor ut? by sff123
Idag kl. 00:15

"SÅLD"Guld Säljes Schweizisk 20 Franc Helvetia by Norberg
Igår kl. 18:05