Författare Ämne: HARD ASSET ALLIANCE  (läst 13150 gånger)

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
HARD ASSET ALLIANCE
« skrivet: lördag 10, oktober 2015, 19:08:22 »
Hej

Jag undrar om det är någon här på forumet som har investerat i ädelmetaller via organisationen Hard Asset Alliance? (HAA)

För den som inte vet vad Hard Asset Alliance är för något, så är det en allians ut av stora guld- och silverinvesterare som samarbetar med seriösa valv över hela världen. De ville att det skulle vara möjligt att äga guld och silver utanför banker, och startade därför Hard Asset Alliance, där metallerna förvaras i ett valv istället.

Fördelarna är att det går att skicka sina ädelmetaller mellan olika valv i Singapore, Zurich mm.. Så om politikerna någon gång skulle föreslå en lagstiftning om beslagtagande av ädelmetaller så ska det gå att skicka sina ädelmetaller till ett annat valv på en annan kontinent, innan detta träder i kraft.

Man slipper även krånglet med att gräva ner sina metaller i skogen eller liknande, eftersom metallerna förvaras av alliansens olika valv. Man kan även sälja och köpa på ungefär samma sätt som hos en vanlig aktie-mäklare. Men med den skillnaden att man faktiskt äger de fysiska metallerna som ligger i ett valv.

Jag har själv inte full koll på hur det fungerar, och skulle därför vilja höra med forumet om det är någon som har investerat hos HAA, och i så fall hur det går till?
Tankar och input om organisationen är även välkommet.

Frågor att diskutera:

Vad finns det för för- och nackdelar?

Finns det något i den svenska lagstiftningen som försvårar att öppna ett konto hos dem?(skatter, moms m m)?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
HARD ASSET ALLIANCE
« Svar #1 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 14:01:41 »
Vi har diskuterat HAA och andra liknande tjänster (GoldMoney, BullionVault, BitGold, etc) flera gånger och det är tydligt att vi faller ner i två olika kategorier. Vissa (jag är en av dem) tycker att det finns stora fördelar, ffa vid försäljning, med att inte förvara metallen själv. Andra menar att det finns stora nackdelar, ffa vid kontroll, med att inte förvara metallen själv.

Båda argumenten har givetvis sina poänger.

Men om man kommer fram till att man vill diversifiera genom att förvara en del metall hos ett ombud så är åtminstone min slutsats att jag har undvikit HAA pga att de är baserade i USA och att försök att skapa konton hos dem ledde till blankettifylleri för vidare skickning till IRS. Där tappade jag intresset och talade om för HAA att jag gärna blir kund den dag de inte behöver tvinga non-US citizens att skriva under papper till IRS (dvs i praktiken när de inkorporerar t ex någonstans i EU eller liknande).

"Vi förstår absolut och detta är på gång." svarade HAA. Det är 18 månader sedan och jag har inte hört ifrån dem så jag antar att ingenting ändrats.

Dessbättre finns det ju flera alternativ till HAA så jag tycker inte att detta är ett problem.

Det som var nytt med HAA när de kom var att de möjliggjorde att ta leverans av små enheter (åtminstone ner till 1oz, kanske mindre). Tidigare var GoldMoney ensamma om fysisk leverans, men deras nedre gräns var 100g vilket är lite opraktiskt mycket för de flesta av oss. Men sedan dess har BullionVault börjat erbjuda fysisk leverans i mynt och tackform och dessutom har vi BitGold med sina små 10g-kuber. Detta gör att jag ser HAA som till största del bara intressant för amerikaner.

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
SV: HARD ASSET ALLIANCE
« Svar #2 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 21:09:12 »
Okay

Vilken av dessa tjänster som du nämner anser du är mest fördelaktig för oss svenskar? Och i så fall varför?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
HARD ASSET ALLIANCE
« Svar #3 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 21:18:04 »
Det finns inget entydigt svar, det beror på vad som är viktigast. Men generellt är mitt intryck att BitGold är väldigt konkurrenskraftigt vid inköp och leverans av små enheter (minimum 10g). De har dessutom andra tjänster som betalning met btc, gold backed card, etc.

BullionVault tror jag fortfarande vinner när det gäller sälj, där får man tillgång till en realtidsmarknad med köp- och säljstack vilket ingen annan som jag testat har. Dvs för en "trader" till skillnad från "stacker" är BV nog ett bättre val. BV levererar bara metall i form av "well known coins", vilket kan ses både som en fördel och en nackdel relativt BitGold (beroende på hur välkända BitGolds små kuber blir).
« Senast ändrad: söndag 11, oktober 2015, 21:19:44 av august »

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 22:41:37 »
Okay

Jag har inte tänkt tradea guld och silver, utan snarare stacka dem på lång sikt. Och då är BitGold bäst säger du?

Samt, vad finns det för regler kring skatt, moms, avgifter och liknande som man ska tänka på när man öppnar ett konto hos dessa aktörer?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
HARD ASSET ALLIANCE
« Svar #5 skrivet: söndag 11, oktober 2015, 23:35:29 »

Jag har inte tänkt tradea guld och silver, utan snarare stacka dem på lång sikt. Och då är BitGold bäst säger du?
Nix, det säger jag inte. Vad jag säger är att BG har stora fördelar som jag ser det. Och vissa nackdelar, men för mig överväger fördelarna.

Vad som är bäst för dig skall du själv avgöra och inte överlämna till någon annan. Alla val innebär en risk på något sätt. Om det plötsligt visar sig att vi alla blivit lurade och BitGold löses upp i ingenting som morgondimman när solen börjar värma... då gäller det att du har klart för dig att det var ditt val att använda dem och varför du valde att göra så.
Citera
Samt, vad finns det för regler kring skatt, moms, avgifter och liknande som man ska tänka på när man öppnar ett konto hos dessa aktörer?
Guld är momsfritt att handla med och beskattas vid försäljning, det spelar ingen roll om mellanlagringen sker i ditt bankfack eller i en leverantörs valv. Vad avgifter beträffar så är det bäst att kolla med den leverantör du tänker välja.

Men generellt är det givetvis så att det är såpass dyrt att begära leverans hem att det blir oekonomiskt att köpa en 10g BitGold-kub och längre fram begära hem den. Då är det säkert billigare hos en lokal leverantör.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 20:45:50 »
Passar på att nämna att lite efterforskning visat att BullionVault delägs av ett företag som i sin tur ägs av ett företag som i sin tur ägs av Rothschild. Om det är bra eller dåligt får tiden utvisa. Det behöver inte vara dåligt bara för att Rothschilds är delägare men jag får ändå en liten klump i magen. Med tanke på hur guldmanipulationen ser ut finns en motpart som tjänar pengar på de affärer som görs och det skulle inte förvåna mig om guldet har fler än en ägare. Hur väl genomförda kontrollerna är vet man ju inte, men i min smak är de lite "sloppy"  BullionVault är annars en mycket smidig och enkel plattform att handla ifrån efter att man verifierat identitet och konton.

BullionStar har börjat med att man kan ha pengar på kontot hos dem vilket gör det smidigare att sälja och köpa i omgångar. Nytt med konto sedan september så jag har inte testat. Går också att handla med bitcoin. Jag har haft lite strul med överföringar till Singapore så både konto och bitcoin skulle underlätta. Lite högre premier och dyrare varor i Singapore, men auditen känns bättre och de levererar foto med varorna och köporder. De har också platina (mums). Torgny Persson som grundade Libertysilver i Sverige och Estland startade BullionStar.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Pastor Hannes
Igår kl. 22:35

Bad jokes. by Sarek
Igår kl. 20:00

Aktiespararna by Cash Is King
Igår kl. 00:55

Irankriget by gbz