Författare Ämne: Det där med moneyprinting  (läst 2844 gånger)

Utloggad Trollbunden

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 0
Det där med moneyprinting
« skrivet: måndag 07, november 2011, 19:42:32 »
Alla käftar på moneyprinting, och att det är så illa att den totala mängden pengar i omlopp idag är så mycket större än den var för 50 år sen, men en sak undrar jag.

En av pengars mest grundläggande funktioner måste ju vara att mäta värde. Värdet av alla slags varor och tjänster som det handlas med. Av alla dessa är råvaror bara en liten del, det mesta är resultat av folks arbete, eller nedlagda arbetstid. (till och med råvaror är ju det, det skulle inte finnas mycket vete utan bönders arbete, och inte mycket tillgängligt guld utan rafineringsindustrins arbete)

Då det blir fler och fler människor på jorden ökar ju mängden tillgänglig arbetstid. Dessutom ackumuleras en hel del värde eftersom mycket av det som folk skapar finns kvar långt efter att de har dött. (hus och infrastruktur, tex.) Så totalt sett så ökar antalet varor och tjänster, och därmed det totala värdet i världen.

Är det inte naturligt då, att också mängden pengar ökar?

Sen säger jag ingenting om att det alltid i alla lägen skulle vara ok att trycka sedlar. Ifall det blir inflation skapas uppenbarligen pengar i snabbare takt än det totala värdet i form av varor och tjänster ökar, och i det motsatta fallet blir det deflation, men generellt så ser jag ingen djävul i just det faktum att mängden pengar ökar?

(Sen kan man ju fortsätta att diskutera hur mycket det går att öka det totala värdet i form av varor och tjänster utan att förstöra planeten, och vad som händer när man når gränsen, men det blir en annan diskussion.)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #1 skrivet: måndag 07, november 2011, 21:23:15 »
Jag är med i ditt resonemang, att mängden pengar bör öka i takt med befolkningen samt att en del av det skapade värdet finns kvar för lång tid framåt. Problemet är ju inte ökad penningmängd per definition, utan HUR pengarna skapas som jag ser det (som ej läst nationalekonomi eller liknande, jag kan därför ha fel i mitt resonemang).

Idag skapas som bekant pengar ur skuld iom fractional reserve banking. Räntan på dessa skulder motsvarar inget av reellt värde enligt min uppfattning, och är den del som står för inflatering av valutan. Även när folk exempelvis tagit bolån som de aldrig planerat betala tillbaka utan enbart betalar räntan, borde väl isåfall bidra till inflationen? Samma sak gäller att hålla en krigsmaskin igång, mycket av de pengar exempelvis USA pumpar in i sin militär är starkt inflationsdrivande.

Lägg därtill diverse räddningspaket med nyskapade pengar som dessutom borde ge en kraftig valutautspädning på kort tid så minskar valutornas värde än mer.

Fraktionsreserverna hos banken är väl således ett systemfel som förr eller senare kommer leda till en obönhörlig krasch? Någon som är mer påläst på området kanske kan förklara detta bättre än mig :)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #2 skrivet: måndag 07, november 2011, 23:25:01 »
Bill Still argumenterar på liknande sätt i utmärkta Secret of Oz:

[video]
[/video]

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1 oz Guld MS70 Libertad 2016 by Smaug
Igår kl. 10:15

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 08:58

Ny medlem : Stackollector by toblov