Författare Ämne: Är jag tokig.  (läst 7025 gånger)

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
Är jag tokig.
« skrivet: söndag 06, november 2011, 17:03:18 »
Hej gott folk.

Jag följer rätt många auktioner på nätet, ser en tydlig tendens gällande guldpriset på mynt. Tar man några av de kända mynten så ligger nästan alltid premien över spotpris, du får betala mer än guldvärdet helt enkelt. Jag har börjat inhandla sånt som inte är lika hett helt enkelt, ett exempel som jag köpte nyligt är ett 20 dollars mynt från jamaica http://www.taxfreegold.co.uk/jamaica.html

Innehåller drygt 7 gram guld. när jag köper detta så betalar jag ca 20-30% under spotpris, tycker det är rätt billigt. Jag förstår att de andra myntena är lättare att kränga iväg senare, men guld som guld tänker jag.

1. Är jag tokig?

2. Är jag halvsmart?

3. Inget av de?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Är jag tokig.
« Svar #1 skrivet: söndag 06, november 2011, 18:29:31 »
Nja lutar åt att du är 2. halvsmart.
Guldet har en renhet på 50% inte det allra vanligaste, men guld är guld.
Ingen annan bjöd mer än dig så antagligen är dagsvärdet 20-30% under spot

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
Är jag tokig.
« Svar #2 skrivet: söndag 06, november 2011, 20:37:08 »
a) Kan du köpa större mängder(>0.5kg) guld(skrot, medaljer eller opopulära gulföremål) för mindre än 5% under spot kan du direkt sälja vidare till en metallhandlare om du har rätta kontakterna och göra vinst. Så det är en sorts minnivå. Kan du direkt sälja vidare till någon annan för mer än du gav(inkl frakt, arbetstid, och alla dina kostnader) så är det också smart köp om du inte har någon annan affärsmöjlighet som ger mer...

Om du inte idag kan sälja det vidare för mer än dina kostnader är det spekulation.
Fast spekulerar du att allt guld kommer gå upp så är det ju bättre att ha mer guld än att ha mindre...

Småkvantiteter är inte storhandlarna intresserade av då det är för mycket jobb per varje liten post. Därför betalar de kanske 70-80% av spot för att det ska löna sig. Så priset du fått är kanske rimligt i förhållande till insatsen.

(Var detta lite osammanhängande beror det kanske på starkölen på flygplatsen :-)

/H

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
Är jag tokig.
« Svar #3 skrivet: söndag 06, november 2011, 20:52:20 »
Citat från: mega_n
a) Kan du köpa större mängder(>0.5kg) guld(skrot, medaljer eller opopulära gulföremål) för mindre än 5% under spot kan du direkt sälja vidare till en metallhandlare om du har rätta kontakterna och göra vinst. Så det är en sorts minnivå. Kan du direkt sälja vidare för mer än du gav(inkl frakt, arbetstid, och alla dina kostnader) så är det också smart köp om du inte har någon annan affärsmöjlighet som ger mer...

Om du inte idag kan sälja det vidare för mer än dina kostnader är det spekulation.
Fast spekulerar du att allt guld kommer gå upp så är det ju bättre att ha mer guld än att ha mindre...

Småkvantiteter är inte storhandlarna intresserade av då det är för mycket jobb per varje liten post. Därför betalar de kanske 70-80% av spot för att det ska löna sig. Så priset du fått är kanske rimligt i förhållande till insatsen.

(Var detta lite osammanhängande beror det kanske på starkölen på flygplatsen :-)

/H

aha så du jobbar som pilot  :D

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
Är jag tokig.
« Svar #4 skrivet: söndag 06, november 2011, 20:55:59 »
Huur wisshte du de\' ? ;-)

Håller du med mitt rantande ovan?

/H

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
Är jag tokig.
« Svar #5 skrivet: söndag 06, november 2011, 21:03:49 »
Det låter väl vettigt, men jag sparar på mig en massa, ska som inte sälja något just nu, får väl vänta tills man har några kilo  :)  men ett mynt som jag tror man kan få hyffsat billigt är hc andersen guldmynt, 10 kr. De är vikt/guld ungefär lika som 20 kronorna..

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
SV: Är jag tokig.
« Svar #6 skrivet: lördag 07, januari 2012, 22:02:35 »
Jag maila en nystartad myntbutik i norge som annonserar efter att få köpa mynt, så jag drog iväg ett mail på skoj bara, skrev årtal, land, valör samt mängden guld i de. fick ett litet för bra bud nästan, så jag vet inte om de har koll på vad de köper in, jag gör då 20% vinst..De kanske trodde det var rent guld, men det bör de väl ha kollat upp med den infon jag gav de? jag får ca 85% av guldvärdet..

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Är jag tokig.
« Svar #7 skrivet: söndag 08, januari 2012, 00:33:11 »
Det var trevligt att höra med bra pris, men det kan ju förstås vara nybörjare eller korkskallar som tror sig göra en bra hacka utan att kunna guldmarknaden. Ska du nappa på erbjudandet eller vara på säkra sidan och stå över? Finns många lycksökare inom guld...

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by Sarek
Idag kl. 14:48

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Igår kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Igår kl. 16:51

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n