Författare Ämne: Bilder på silver.  (läst 435050 gånger)

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1976
  • Affärsomdömen: 63
SV: Bilder på silver.
« Svar #930 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 11:46:19 »
Idag fick jag hem dessa stiliga rounds.
Säljer gärna en om någon blir sugen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1357
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #931 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 14:55:21 »
Kul att få hem något man verkligen vill ha. Det finns ett egenvärde i att äga något man verkligen gillar och inte bara vinstoptimera varje betald krona. Poured silver är ju typiskt den sortens PM. Mycket dyrare per gram, men ger mervärde i att vara silver man kan ta på och beundra som riktiga konstverk. (Hoppas jag inte får dig att köpa mer dyrsilver nu.  :-[)
Gjutet silver är väldigt trevligt. Men när jag någon gång känner att nu blev det all lite för hög premie på någonting jag köpte så räcker det att gå till eBay och söka på ”vintage poured silver bar”. Typiska priser startar på 200 USD för en 10 oz tacka och går till månen (det finns 5 oz tackor som går för över 1000 USD, där kan vi tala om premie). Frakt uppskattas till sådär 25 USD när min address stoppas in. Sedan kommer tull... på sådär 60-70 USD (och den tas ut av eBay Global Shipping direkt, så det är ingen idé att gå och hoppas på att paketet slipper igenom). Så totalt sådär 300 USD för 10 oz med ett spotpris runt 160 USD, dvs drygt 80% över spot.

Ungefär där blir jag botad och slutar voja mig över att jag betalade 12% över spot för ett guldmynt från tidigt 1800-tal.

Men visst väcker det ha-begär, och jag har några tackor som jag köpt när jag råkat vara i USA. Det är allt en himla tur att det inte finns någon motsvarande marknad för gjutet silver i Sverige. Sedan är det en intressant fråga varför jag gillar dessa gamla buckliga tackor från diverse micro refiners på 70-talet (de flesta gick i konkurs efter silverspiken 1980) medan jag är rätt ointresserad av moderna produkter (t ex från Monarch och Yeagers). Jag har inget bra svar på den frågan. Kanske är det för att jag vill vara 100% säker på att det har svalnat innan jag klämmer på det?

Inloggad silverguldfisken

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #932 skrivet: torsdag 25, juli 2019, 19:11:31 »
Poured silver är ju typiskt den sortens PM. Mycket dyrare per gram, men ger mervärde i att vara silver man kan ta på och beundra som riktiga konstverk. (Hoppas jag inte får dig att köpa mer dyrsilver nu.  :-[)

Låter spännande, finns det någon e-shop där man kan titta mer på poured-silver och se priser mm?

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #933 skrivet: torsdag 25, juli 2019, 19:25:23 »
Den  här butiken har en del att välja på.

https://www.ebay.com/str/World-Of-Coins-Edelmetalle?_trksid=p2047675.l2563

Fan ibland är jag dyxlextisk.
« Senast ändrad: torsdag 25, juli 2019, 21:02:37 av Birka »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #934 skrivet: torsdag 25, juli 2019, 21:47:13 »
Kul att få hem något man verkligen vill ha. Det finns ett egenvärde i att äga något man verkligen gillar och inte bara vinstoptimera varje betald krona. Poured silver är ju typiskt den sortens PM. Mycket dyrare per gram, men ger mervärde i att vara silver man kan ta på och beundra som riktiga konstverk. (Hoppas jag inte får dig att köpa mer dyrsilver nu.  :-[)
Gjutet silver är väldigt trevligt. Men när jag någon gång känner att nu blev det all lite för hög premie på någonting jag köpte så räcker det att gå till eBay och söka på ”vintage poured silver bar”. Typiska priser startar på 200 USD för en 10 oz tacka och går till månen (det finns 5 oz tackor som går för över 1000 USD, där kan vi tala om premie). Frakt uppskattas till sådär 25 USD när min address stoppas in. Sedan kommer tull... på sådär 60-70 USD (och den tas ut av eBay Global Shipping direkt, så det är ingen idé att gå och hoppas på att paketet slipper igenom). Så totalt sådär 300 USD för 10 oz med ett spotpris runt 160 USD, dvs drygt 80% över spot.

Ungefär där blir jag botad och slutar voja mig över att jag betalade 12% över spot för ett guldmynt från tidigt 1800-tal.

Men visst väcker det ha-begär, och jag har några tackor som jag köpt när jag råkat vara i USA. Det är allt en himla tur att det inte finns någon motsvarande marknad för gjutet silver i Sverige. Sedan är det en intressant fråga varför jag gillar dessa gamla buckliga tackor från diverse micro refiners på 70-talet (de flesta gick i konkurs efter silverspiken 1980) medan jag är rätt ointresserad av moderna produkter (t ex från Monarch och Yeagers). Jag har inget bra svar på den frågan. Kanske är det för att jag vill vara 100% säker på att det har svalnat innan jag klämmer på det?

Nytt kan ju också bli gammalt när det har svalnat efter femtio år.

Vill man ha buckliga tackor så är det ju bara att ta fram hammaren.  :)
« Senast ändrad: fredag 26, juli 2019, 14:55:18 av Birka »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1357
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #935 skrivet: söndag 28, juli 2019, 06:21:05 »
Sedan är det en intressant fråga varför jag gillar dessa gamla buckliga tackor från diverse micro refiners på 70-talet (de flesta gick i konkurs efter silverspiken 1980).
Jag är en svag människa. Bara för att vi pratade om detta så fick jag ett återfall. Nu var inte International Silver direkt en ”micro refiner”, men tackan är åtminstone bucklig. Och sval. Man behöver dessutom absolut inte använda några handskar.

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #936 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 00:54:50 »
Har fått hem lite mindre silvertackor efter bra tips på inköpsställen samt affär här på forumet. Passar på att visa upp hela stashen också.

Jag är lite svag för Valcambis grejer. Om det är någon som har silvertackor mm. ifrån Valcambi så visa gärna. Hade varit roligt att se vad som finns.

Edit: Efter tips har jag nu bytt från PNG till JPG och ökat upplösningen lite på bilderna.

« Senast ändrad: torsdag 08, augusti 2019, 11:22:54 av silverguldfisken »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #937 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 09:36:20 »
Stiligt!
Men det är något gult som fattas.  :)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1474
  • Affärsomdömen: 23
  • Medlem #100
« Svar #938 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 09:57:31 »
Det var en fin samling silvermynt och tackor.
Emellertid så var upplösningen på bilderna något svag, så ifall du inte misstycker så "manipulerade" jag första bilden i mitt bildbehandlingsprogram och la ut den för bättre betraktande:

P.S. Kanske berodde den dåliga upplösningen på dina bilder på att du fick "sampla ner" dem då de var för tunga. Det beror i så fall på att du använder bildformatet PNG. Men om du byter bildformat till JPG, som jag gjorde, så kan du ha bilder med större upplösning, och som detta forum tillåter.

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #939 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 11:12:27 »
Det var en fin samling silvermynt och tackor.
Emellertid så var upplösningen på bilderna något svag, så ifall du inte misstycker så "manipulerade" jag första bilden i mitt bildbehandlingsprogram och la ut den för bättre betraktande:

P.S. Kanske berodde den dåliga upplösningen på dina bilder på att du fick "sampla ner" dem då de var för tunga. Det beror i så fall på att du använder bildformatet PNG. Men om du byter bildformat till JPG, som jag gjorde, så kan du ha bilder med större upplösning, och som detta forum tillåter.

Tack för grymma tips! Jag drog ner ett bildbehandlingsprogram, redigerade lite och la upp på nytt. Ser det bättre ut? Runt vilken upplösning ska man sikta på för forumbilder? 800x600, 1024x768 eller större?

Stiligt!
Men det är något gult som fattas.  :)

Har lite lite minigrejer på g där också, men det var vi lite senare i den gula bildtråden va? ;)

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 387
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #940 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 11:23:11 »
Tack för grymma tips! Jag drog ner ett bildbehandlingsprogram, redigerade lite och la upp på nytt. Ser det bättre ut? Runt vilken upplösning ska man sikta på för forumbilder? 800x600, 1024x768 eller större?

Tror inte det finns någon begränsning på upplösning, bara filen blir mindre än 300kB. Kanske går den gränsen att höjas lite av admin också. Det här är ju 2019, ingen hårddisk ska väl bli full pga några meg bilder? :)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #941 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 11:24:45 »
För forumbilder så räcker 1024x768 bra. Du kan som du vet lägga ut bilder på upp till 300 KB.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 920
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #942 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 15:47:10 »
Då denna normalt aldrig skulle hamna i min samling men ändå gjorde det :D
Så tänkte jag att den sammanfattar ganska bra min personlighet ::)
Och med en ny profilbild kanske ni glömmer alla dumheter jag skrivit här och det är några Trust Me :D
« Senast ändrad: torsdag 08, augusti 2019, 15:49:48 av sff123 »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #943 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 16:14:59 »
Scrooge McDuck - Ja, det är så han kallas i USA, Joakim von Anka. Och det nog fler här som på visst sätt liknar den personligheten...

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
« Svar #944 skrivet: torsdag 08, augusti 2019, 17:13:36 »
Min nya smältugn i mitt nya silvergjuteri.
Smälter även guld och koppar.
När husmålningen är klar sätter jag igång på allvar.  :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Att betala med guld by Tyr
Idag kl. 14:38

NY TÄVLING GISSA GULDSPOT/STÄNGD by Tyr
Idag kl. 14:33

Helikopterpengar by mega_n
Idag kl. 13:48

Nytillskott by Strokur
Idag kl. 11:04

Bilder på silver. by silverguldfisken
Igår kl. 23:37