Författare Ämne: Differenzbesteuerung  (läst 1218 gånger)

Utloggad Andman

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • Affärsomdömen: 2
Differenzbesteuerung
« skrivet: måndag 27, juli 2020, 20:51:17 »
Var inne och kikade på några Tyska sidor för att kolla priser på några mynt. Då dök det här ordet upp: Differenzbesteuerung. Försökte översätta det på nätet, men blev inte riktigt klar över betydelsen. Är ju någon form av skatt, men verkar inte vara moms. Är det någonting som läggs på priset, eller är det bara information att jag skall betala vinstskatt den dag jag säljer myntet med vinst?

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
SV: Differenzbesteuerung
« Svar #1 skrivet: måndag 27, juli 2020, 21:18:52 »
Då dök det här ordet upp: Differenzbesteuerung.

Differenzbesteuerung (skillnadsbeskattning, skatt på skillnaden) är en skatt på begagnade artiklar, som i Tyskland också kan tillämpas vid försäljning av "begagnade" ädelmetaller. Det är ganska tekniskt, men i princip tillämpas skatten bara på skillnaden mellan köppriset och försäljningspriset, därav skattens namn.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 638
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #2 skrivet: måndag 27, juli 2020, 21:20:24 »
Kör den här i chrome/google translate så får du en helt ok förklaring: https://www.steuertipps.de/lexikon/d/differenzbesteuerung

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 381
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #3 skrivet: måndag 27, juli 2020, 22:27:25 »
Skattefar ska alltid ha sitt >:(

Utloggad Andman

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: tisdag 28, juli 2020, 10:33:52 »
Tack för era svar, men jag förstår fortfarande inte om det priset jag ser är det jag skall betala, eller om det tillkommer ytterligare skatt. Frakten lämnar vi därhän. Här är ett exempel:

UK The Queen´s Beasts 6. Ausgabe 2020 Yale of Beaufort 10 oz SilberUK The Queen´s Beasts 6. Ausgabe 2020 Yale of Beaufort 10 oz SilberUK The Queen´s Beasts 6. Ausgabe 2020 Yale of Beaufort 10 oz SilberX
UK The Queen´s Beasts 7. Ausgabe 2020 Yale of Beaufort 10 oz Silber
Ausgabe:   The Queen´s Beasts 7. Ausgabe - Yale of Beaufort
Ausgabeland:   United Kingdom
Hersteller:   Royal Mint UK
Nominalwert:   10 Pounds
Jahr:   2020
Gewicht (brutto):   311,03 Gramm
Gewicht (fein):   311,03 Gramm
Feingehalt:   999,9/1000
Material:   Silber
Durchmesser:   89,15 mm
Erhaltung:   Prägefrisch
Verpackung:   Originalkapsel
Artikel #:   3002 014
Lieferzeit: ca. 1 - 6 Werktage*
253,30 €*

Differenzbesteuerung nach §25a USTG zzgl. Versand

Kostar det i det här fallet 253,3 €, eller mer?

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: tisdag 28, juli 2020, 11:10:18 »
Tack för era svar, men jag förstår fortfarande inte om det priset jag ser är det jag skall betala, eller om det tillkommer ytterligare skatt.

...

Endast fraktkostnader läggs till (zzgl. = zuzüglich). Differenzbesteuerung indikeras för att visa vilka skatter som ingår. Differenzbesteuerung är en slags mervärdesskatt.

Utloggad RemusTh

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #6 skrivet: tisdag 28, juli 2020, 11:58:19 »
Flera som svarat korrekt tidigare i tråden hur det räknas ut. I Tyskland uppfattar jag det som om det är ett krav att nämna vilken beskattningstyp som används, eller att det i vart fall är mycket vanligare att det anges på vilket sätt beskattningen sker.

Skatteavdraget blir olika för EU-interna köp när det är företag som köper, antingen utan moms eller genom vinstmarginalbeskattning, vilket kan komplicera det hela ganska mycket ibland, eller t.o.m i vissa fall bli fel.

Det svenska ordet för skatten är Vinstmarginalbeskattning som förkortas VMB och är helt enkelt moms på endast vinsten (pålägget) och inte hela beloppet på varan.

Går att läsa om hur det fungerar på skatteverket även om det är korrekt angivet tidigare i tråden:

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.html

Uppfattar att VMB används på lika sätt i både i Tyskland och Sverige.

Lagstiftningen är också lika när det gäller pris till slutkund d.v.s. en konsument och det inte gäller företag.  Då skall moms, hur den än beräknas, ingå i priset.

Är det en sida som vänder sig till konsumenter skall därför priset anges inklusive moms.

Kan dock vara lite lurigt ibland om man inte kan Tyska tillräckligt bra.

Lycka till med inköpen!
« Senast ändrad: tisdag 28, juli 2020, 12:02:21 av RemusTh »

Utloggad Andman

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: tisdag 28, juli 2020, 12:19:30 »
Tack för era svar, men jag förstår fortfarande inte om det priset jag ser är det jag skall betala, eller om det tillkommer ytterligare skatt.

...

Endast fraktkostnader läggs till (zzgl. = zuzüglich). Differenzbesteuerung indikeras för att visa vilka skatter som ingår. Differenzbesteuerung är en slags mervärdesskatt.

Tack, då förstår jag.

Utloggad Andman

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: tisdag 28, juli 2020, 12:20:58 »
Flera som svarat korrekt tidigare i tråden hur det räknas ut. I Tyskland uppfattar jag det som om det är ett krav att nämna vilken beskattningstyp som används, eller att det i vart fall är mycket vanligare att det anges på vilket sätt beskattningen sker.

Skatteavdraget blir olika för EU-interna köp när det är företag som köper, antingen utan moms eller genom vinstmarginalbeskattning, vilket kan komplicera det hela ganska mycket ibland, eller t.o.m i vissa fall bli fel.

Det svenska ordet för skatten är Vinstmarginalbeskattning som förkortas VMB och är helt enkelt moms på endast vinsten (pålägget) och inte hela beloppet på varan.

Tack, det var en bra förklaring 👍

Går att läsa om hur det fungerar på skatteverket även om det är korrekt angivet tidigare i tråden:

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.html

Uppfattar att VMB används på lika sätt i både i Tyskland och Sverige.

Lagstiftningen är också lika när det gäller pris till slutkund d.v.s. en konsument och det inte gäller företag.  Då skall moms, hur den än beräknas, ingå i priset.

Är det en sida som vänder sig till konsumenter skall därför priset anges inklusive moms.

Kan dock vara lite lurigt ibland om man inte kan Tyska tillräckligt bra.

Lycka till med inköpen!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
Idag kl. 20:20

Säljes 10 st Kruugerrand år 2020 by dmannen74
Idag kl. 15:37

Säljes 3st "Världens minsta guldmynt" by Salbazios
Igår kl. 17:45

16 Psyche by Philip
Igår kl. 14:52

1oz Australian kookaburra 2013 by Vedbaronen