Författare Ämne: Ekonomisk surivalism  (läst 6788 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Ekonomisk surivalism
« skrivet: onsdag 02, november 2011, 01:15:29 »
Sitter och jobbar och har tv´n på i bakgrunden. Där pågår ett program om s.k. surivalister.

Dvs. människor som planerar och förbereder en samhällskollaps och anarki. Gissar att Kanal 5 letat upp rätt extrema individer för att det skall bli bra television, men inser samtidigt att många troligen placerar i ädelmetall som en slags ekonomisk surivalism. Blir därför nyfiken, varför placerar du i ädelmetall? Kanske moderator kan slänga upp en poll.

Här är några olika orsaker jag kan tänka mig att folk har. Givetvis kan man ha flera orsaker.

Jag placerar i ädelmetall för att:

1. Jag tror bara det är en bra investering överlag.

2. Det ger mig en känsla av oberoende.

3. Jag diversifierar investeringar, där ingår ädelmetall som en investering bland andra.

4. Jag vill ha ett sparande utan statlig insyn eller kontroll.

5. Jag ser det som en ekonomisk försäkring.

6. Jag vill skydda mig mot inflation.

7. Jag vill skydda mig mot ekonomisk kollaps.

8. Jag har ett samlarintresse.

9. Jag vill kunna investera stort i tider av valutamässig oro.

10. Jag handlar med ädelmetaller.

11. Jag tror på ett ekonomiskt system där valutan bygger på ett underliggande värde.

12. Jag vill bli rik.

13. Jag litar inte på att ha pengar på banken.

14. Jag tycker det är ett roligt sparande.

15. Jag vill skydda/bevara mitt kapital.

Fyll på med svar, dina och andras anledningar.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1994
  • Affärsomdömen: 220
Ekonomisk surivalism
« Svar #1 skrivet: onsdag 02, november 2011, 01:35:10 »
Svaret blir nog JA. Dvs, alla anledningar som du räknade upp:-)

/H

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Ekonomisk surivalism
« Svar #2 skrivet: onsdag 02, november 2011, 09:46:20 »
Alla utom möjligen 10. stämmer in på mig. Tycker förövrigt att det är smått tragiskt att ett beteende som var fullständigt naturligt för 50-70 år sedan numera platsar i ett TV-program kallat \"Outsiders\". Bara för att man tänker något längre än näsan räcker så är man en \"outsider\"...

Utloggad argentus

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 1
  • Första myntet -ett äkta fynd!
Ekonomisk surivalism
« Svar #3 skrivet: onsdag 02, november 2011, 14:30:34 »
Jo, samma här, alla utom 10. stämmer på mig men till slut så blir man tvungen att handla med metaller.. Jag är dessutom medlem i en ekonomisk survivalistisk förening (www.bit.ly/sbZ2Qc) som håller seminarier och förespråkar placering bla. i ädelmetaller.

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
Ekonomisk surivalism
« Svar #4 skrivet: onsdag 02, november 2011, 16:20:51 »
Måste instämma med de andra vilka anledningar jag har för att investera i ädelmetaller. Det är ju roligt dessutom, som redan nämnt, att investera i fysiska ädelmetaller :D.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Ekonomisk surivalism
« Svar #5 skrivet: onsdag 02, november 2011, 18:14:39 »
Jag instämmer på alla punkter! Tror dock det finns individer här på forumet som kanske har färre anledningar än oss som hittills kommenterat, eller någon som möjligen har en annan baktanke med sitt investerande. Låt oss andra höra i så fall :)

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
Ekonomisk surivalism
« Svar #6 skrivet: onsdag 02, november 2011, 18:49:13 »
Okej, en annan anledning till varför jag investerar i silver är att ge bankerna det symboliska fingret.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2198
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
Ekonomisk surivalism
« Svar #7 skrivet: onsdag 02, november 2011, 20:24:45 »
Mitt sparande i ädelmetaller är föranlett av följande 3 punkter.

5. Jag ser det som en ekonomisk försäkring.
7. Jag vill skydda mig mot ekonomisk kollaps.
15. Jag vill skydda/bevara mitt kapital.

Jag fruktar nämligen att vi kommer till en punkt där den ekonomiska krisen slutligen övergår i hyperinflation, och då är oxå följande punkt giltig i sammanhanget:

6. Jag vill skydda mig mot inflation.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Ekonomisk surivalism
« Svar #8 skrivet: onsdag 02, november 2011, 21:40:31 »
Jag lutar mest åt 7 och 11.
Det börjar kännas vara läge för någon form av Ädelmetallstandard

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Ekonomisk surivalism
« Svar #9 skrivet: onsdag 02, november 2011, 22:48:28 »
En sak jag funderat på några gånger är kännedomen och kunskapen om ädelmetaller i detta landet. De flesta vet att framförallt guldsmycken är värda pengar, men hur reagerar Medelsvensson (som aldrig ägt något annat guld än i form av smycken) om man vill göra affärer med en tacka eller ett mynt? Eller dito av silver?

Anledningen att jag ställer frågan är för att många inte i Sverige inte förstår poängen med att äga fysiska ädelmetaller: \"men vad ska man använda dem till?\". En sedel förstår alla att det är pengar, men en silvertacka? Jag misstänker därför att en allmän handel med metaller som betalningsmedel i ett krisläge kan bli svårt... tänk om det bara är vi ädelmetallnördar och kriminella som accepterar dem som valuta? :P Vad tror ni?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
Ekonomisk surivalism
« Svar #10 skrivet: torsdag 03, november 2011, 01:22:54 »
Citat från: Silverräven
Anledningen att jag ställer frågan är för att många inte i Sverige inte förstår poängen med att äga fysiska ädelmetaller: \"men vad ska man använda dem till?\". En sedel förstår alla att det är pengar, men en silvertacka? Jag misstänker därför att en allmän handel med metaller som betalningsmedel i ett krisläge kan bli svårt... tänk om det bara är vi ädelmetallnördar och kriminella som accepterar dem som valuta? :P Vad tror ni?

Ekonomihistoria är ett av mina favoritämnen.

Finns ju flera scenarier vad som händer vid en ekonomisk kris av lite dignitet. En är ju att blicka tillbaka vad som hänt historiskt. Vad händer i vid en fördjupad ekonomisk kris? Hur kommer denna kris i så fall att utveckla sig? Vad har hänt förr?

Kommer pengarna (pappers- och digitalvarianten) i så fall att successivt värdelösa ur långsiktigt scenario genom inflation, eller, kommer det bli ett snabbt ras? Ett sådant där rasande folkmassor i ilska och frustration bränner pengarna på gatorna i protest för att de inte längre går att handla för? Är det ett anarkistiskt scenario, där gäng tar över och styr, då rättsväsendet helt fallit samman?

Man skall idag komma ihåg att det idag går betydligt fortare än förr i tiden i ekonomin. Valutasystemen är också tätt sammanflätade liksom bankväsendet. Det rör sig inte om något enskilt lands kollaps längre. Handeln är dessutom betydligt mer gränsöverskridande än tidigare. Privat skuldsättning är idag betydligt vanligare än den varit historiskt. Förr sparade man till det man ville, idag lånar man till detsamma. Risken är (tror jag) därför att det blir ett globalt valutaras. Risken är då alla är skyldiga alla pengar (med bankväsendet och olika stater i åtanke).

Om en valuta, kanske inte helt osanolikt, att dollarn faller, varför skulle inte då andra valutor (där deras backing består av stora dollarreserver) också dras med? Om ett antal stora banker ställer in betalningarna. Hur skall andra banker som har fodringar på dessa konkursbon, då betala de allt fler desperata kontohavarna som vill ta ut sitt kapital?

Ser man med en historisk tillbakablick så har det hänt förr. I USA 1933 förbjöds privat innehav av investeringsguld, för att skydda dollarn under den djupa lågkonjuntur som då rådde.

I Tyskland 1923, så kunde en limpa bröd kosta 200 miljarder (200 000 000 000). Folk upptäckte att deras livsbesparingar inte längre räckte till att köpa ett frimärke. Arbetarna (de få som då hade arbete) fick betalt flera gånger om dagen, och fruarna fick möta dem, för att springa till affärerna för att byta mot varor då priserna höjdes varje timme. Det finns flera historier. En är om ett kvarter i Berlin som såldes för ett guldmynt. En annan historia om tjuven som stal en skottkärra med pengar, men lämnade kvar pengarna.

När Zimbambe 2008 släppte sin hundrabiljonerssedel (trillion dollars eng) räckte den enligt ryktet på morgonen till tre ägg på marknaden. På eftermiddagen fick man vara glad om den räckte till ett ägg. Statlig priskontroll som infördes vilket kom att innebära tomma hyllor i affärerna och inte minst en omfattande svarthandel. Den lokala inflaterade valutan byttes till slut mot andra valutor och inte minst mot
guld
.

I Argentina under hyperinflationen byttes guldsmycken mot andra varor i butikerna. För kriminella var det bättre att råna affärer med smycken och förmögna hem där smycken fanns än att råna banker.

Vid en total anarki skulle troligen det vara ordentliga matförråd, en säker tillflyktsort, bra vapen och pålitliga vänner som är att föredra framför något annat. Guld och silver är nog roligt att ha, men det riskerar samtidigt att göra dig samtidigt till en jagad person.

Samtidigt håller jag med om poängen att kalla surivalister för outsiders (precis som tidigare påpekats i tråden) är felaktigt och missvisande. Sedan kan jag personligen tycka, att individer som lever hela sitt liv genom att gräva ned hemliga matreserver med några mils mellanrum. Där samma invider planerar olika tänkbara flyktvägar längs dessa matreserver inte lever något liv alls.

Ser man samtidigt vad som händer och vad folk kan handla med. Guld och silver har ett oslagbart track-record som monetär funktion. Det går dessutom om man är lite skicklig att tjäna pengar på det.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Swedbank krasch by pennypacker
Idag kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac
Igår kl. 17:32

Hej på er alla fina! – En nygammal här som har hittat hem igen! by zodiac
Igår kl. 14:26

Hej, ny här (Koppar) by Silvernewb
onsdag 23, april 2025, 14:05:55

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by RickyB
onsdag 23, april 2025, 11:28:35