Författare Ämne: ISIS släpper guld, silver och kopparmynt  (läst 20023 gånger)

Utloggad kashe

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 4
ISIS släpper guld, silver och kopparmynt
« skrivet: söndag 30, augusti 2015, 23:17:46 »
Jaha, då har ISIS börjat göra reklam för sina guld, silver och kopparmynt.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3215910/ISIS-release-pictures-new-gold-coins-say-break-capitalist-enslavement-paying-deranged-gunmen-dollars.html#ixzz3kK4L6eh4

Trots att ISIS är en av de värsta terror och sektorganisationen i nutid så tror jag att dessa mynt kommer få ett samlarvärde.. Själv skulle jag aldrig röra deras sk*tmynt.

Utloggad vonswartz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 250
  • Affärsomdömen: 23
SV: ISIS släpper guld, silver och kopparmynt
« Svar #1 skrivet: söndag 30, augusti 2015, 23:53:46 »
...jag kräktes just i min mun....

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
« Svar #2 skrivet: måndag 31, augusti 2015, 00:57:07 »
Jaha, då har ISIS börjat göra reklam för sina guld, silver och kopparmynt.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3215910/ISIS-release-pictures-new-gold-coins-say-break-capitalist-enslavement-paying-deranged-gunmen-dollars.html#ixzz3kK4L6eh4

Trots att ISIS är en av de värsta terror och sektorganisationen i nutid så tror jag att dessa mynt kommer få ett samlarvärde.. Själv skulle jag aldrig röra deras sk*tmynt.
   Om USA hade hållit sig till sin konstitution som stadgar ICKE inteventionism o inte bombat sönder allt och alla så hade man inte provcerat fram terrorn. Sen blir det ju inte bättre av alla finansiella intressen som vill destabilisera och ta över mellanöstern Irak Iran Syrien och därför backar upp ISIS.
För ni tror väl inte att man inte kan stoppa ISIS om man vill när när man beaktar att bara USA har 800 militärbaser i 130 länder och en krigsbrudget som är större än Kina Ryssland Saudiarabien Fankrike England Indien och Tyskland ´s tillsammans ? Varför har de råd ?   Petrodollarsystemet! 

Det som egentligen händer är att man associerar guld och silver med terrorism. ISIS gillar guld och det gör vi här på forumet också. Alltså är vi finansiella terrorister. Enkelt !
 Det är min första tanke åtminstone. 

Det är ju hål i huvudet att prägla IS mynt.  Jag ser det som ett spel för gallerierna av ovanstående skäl. Om de lägger vantarna på guld och behöver handla så ökar det knappast gångbarheten på guldet om men förser det med en IS prägel..
BTW
Att vilja använda guld istället för US dollar var ju även Gadhaffis största brott. Vi förrtjänar kanske samma behandling ? 

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #3 skrivet: måndag 31, augusti 2015, 08:08:35 »
Un-able kör med samma förvirrade logik som säger att en kvast kan inte flyga, inte heller en häst, alltså är hästen en kvast.
För att ge en reaktion på grundfrågan; Det låter som en bra idé att svälta ut IS på alla plan och helt vända ryggen till allt som kan ge dem legitimitet.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #4 skrivet: måndag 31, augusti 2015, 08:36:25 »
Är köp av dessa mynt är betrakta som finansiering av terrorverksamhet? Är det ens IS som marknadsför dessa eller någon som förstått att det går att tjäna pengar på fundamentalism extremism och missnöje?

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: måndag 31, augusti 2015, 09:22:20 »
Om USA hade hållit sig till sin konstitution som stadgar ICKE inteventionism

Nja, det är väl inget som står explicit i deras grundlag. Statsförfattningen behandlar maktfördelningen mellan president/HD/kongressen (bland annat); vad för sorts uppgifter som den federala staten skall ta på sig som inte delstaterna skall göra, tex sköta postväsendet och ge ut pengar, vad den federala staten skall se till att skydda som tex medborgares rättigheter samt vilka saker som den federala staten har rätt att fatta beslut om över huvudet på delstaternas, tex att förklara krig.

Däremot är det många som ifrågasätter effektiviteten i USAs "export of democracy".

Ur det här forumets perspektiv är det nog en passage som är den mest intressanta i USAs författning:

"No State shall enter into any Treaty, Alliance, or Confederation; grant Letters of Marque and Reprisal; coin Money; emit Bills of Credit; make any Thing but gold and silver Coin a Tender in Payment of Debts"
Article I, Section 10.

;D

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 01, september 2015, 00:53:45 »
Om USA hade hållit sig till sin konstitution som stadgar ICKE inteventionism

Nja, det är väl inget som står explicit i deras grundlag. Statsförfattningen behandlar maktfördelningen mellan president/HD/kongressen (bland annat); vad för sorts uppgifter som den federala staten skall ta på sig som inte delstaterna skall göra, tex sköta postväsendet och ge ut pengar, vad den federala staten skall se till att skydda som tex medborgares rättigheter samt vilka saker som den federala staten har rätt att fatta beslut om över huvudet på delstaternas, tex att förklara krig.

Däremot är det många som ifrågasätter effektiviteten i USAs "export of democracy".

Ur det här forumets perspektiv är det nog en passage som är den mest intressanta i USAs författning:

"No State shall enter into any Treaty, Alliance, or Confederation; grant Letters of Marque and Reprisal; coin Money; emit Bills of Credit; make any Thing but gold and silver Coin a Tender in Payment of Debts"
Article I, Section 10.

;D

Det jag syftade på om än kanske dåligt formulerat är att männen som grundade USA,  "The Founding fathers" lyfte fram icke interventionistisk utrikespolitik.    Det är så jag har uppfattat det i alla fall.  Har jag fel ?
Det som gällde då är ju inte synomymt med dagens amerikanska situation....Tvärtom har man ju vänt det mesta som en gång gjorde USA starkt ryggen. Det är det som jag tycker är väldigt tråkigt. 
Precis som du skriver om USAs inte så effektiva "export of democracy", många uppfattar att det har inte gått så bra med att sprida frihet och demokrati med bomber. 
 Vad tycker du själv ?

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: tisdag 01, september 2015, 01:00:17 »
Är köp av dessa mynt är betrakta som finansiering av terrorverksamhet? Är det ens IS som marknadsför dessa eller någon som förstått att det går att tjäna pengar på fundamentalism extremism och missnöje?
Ja IS är vidrigt på alla sätt och vis! Om vi kan svälta ut dem så är det en självklarthet att vi ska göra det.
Om IS är det värsta som finns i vår nutid.. tja det kan ju däremot diskuteras. Om det nu ska tävlas vilka som är värst.. Sett till numerär och annat.
De som finansierar och backar upp IS är inte jättemycket bättre...
De krafter som gjorde att IS överhuvudtaget bildades är inte jättemycket bättre heller.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: tisdag 01, september 2015, 01:17:26 »
Un-able kör med samma förvirrade logik som säger att en kvast kan inte flyga, inte heller en häst, alltså är hästen en kvast.
För att ge en reaktion på grundfrågan; Det låter som en bra idé att svälta ut IS på alla plan och helt vända ryggen till allt som kan ge dem legitimitet.
Precis som jag skrev i mitt inlägg så delar jag med mig av min första tanke. Har aldrig påstått att det skulle vara någon djupanalys såhär på kvällskvisten. Har aldrig påstått att jag kan redogöra för allt i detalj om vilka syften som finns med dessa mynt och om alla krafter som driver IS och  vad vem vilka som styr det hela..

Tråkigt att du ägnar dig åt gliringar ? Önskar att vi kunde ha en trevligare ton till varandra på forumet.

Bättre i så fall att uttrycka sig rakt och hederligt.

Vill att du specificerar vad som är förvirrat!

Är det att jag tycker konceptet verkar dumt?.. Guld är guld... varför skulle detta göra guldet mer gångbart.
I vissa kretsar kanske men på det stora hela? Tveksamt. Samlarvärde...  kanske det men säkert inte fullt så mycket i första ledet.
Uppenbarligen så vill många inte befatta sig med dessa mynt. Och då framhöll jag att jag inte tycker det verkar vara en bra idé.

Är det att jag inte tror på allt som sägs om denna terrororganisation och nämnde några andra intressen än de som mainstream media nämner ?
Jag påstår att USA´s utrikespolitik skapar terrorism. Är det förvirrat ?

Är det för att jag skrev att man vill förknippa och svartmåla ädelmetallerna med terrorism ??    Ja det kanske är lite långsökt men varför kan man inte få lägga fram sina tankar på ett forum som detta utan otrevliga kommentarer som dina.

Om du har svårt att stava mitt namn så använd kopiera och klistra in -funktionen. Men det var ju nästan roligt med Unable.. Strokur behöver man ju knappt göra om för det är ju rätt roligt från början Stroker ?  :P.
Du vill svälta ut IS.. BRA! Jag med!  Jag har inte på något som helst sätt motsagt denna önskan.
Om du tror det så är det inget utslag av logik varken det är med eller utan kvastar och hästar.

Inloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 374
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #9 skrivet: tisdag 01, september 2015, 08:13:09 »
Kära Unmanipulatable!

Visst tog jag chansen att få en billig poäng  ;) Samtidigt får man väl tåla ett visst mått av spetsiga formuleringar när inläggen tangerar politik där även vi på forumet representerar så många olika åsikter trots ett i grunden gemensamt intresse.
Men visst, på sistone har jag läst en hel del kommentarer som jag tycker är värre. Kronprinsessans man har kallats för fjanten, Ingves har fått en hel del taskiga tillmälen etc. Kallades inte Björn Ulveus för skäggapa eller något liknande i samband med kontantdebatten? Sånt tycker jag är tråkigare, att angripa "non participants" som inte kan gå till motmäle, oavsett vad man tycker om dem privat.
Ta inte åt dig personligt, du är väl debattglad nog att kunna formulera dig spetsigt tillbaks.
När det gäller ISIS har vi i grunden samma åsikt  >:(

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #10 skrivet: tisdag 01, september 2015, 20:57:35 »

Är det för att jag skrev att man vill förknippa och svartmåla ädelmetallerna med terrorism ??    Ja det kanske är lite långsökt men...

Det är inte ett dugg långsökt. Senaste månaden har det dykt upp artiklar som försökt associera guld med IS, nazism och miljöförstöring - det så uppenbart att det görs i propagandasyfte.

http://unvis.it/www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-29/islamic-state-finds-gold-coins-are-a-steal-as-throwback-currency

"Dåliga människor" säger nej till Feds dollar:

The currency is meant to break the shackles of “the capitalist financial system of enslavement, underpinned by a piece of paper called the Federal Reserve dollar note,” the group said in the video.

http://www.di.se/artiklar/2015/8/10/grand-canyon-hotas-av-guldlacka/

Amerikanska myndigheter tömmer själva ut gruvslam i en flod i Colorado blir till GULD HOTAR VÄRLDSARV.

Explosionen och "olyckan" i Tianjin spred 700 ton natriumcyanid för vinden:

http://www.scientificamerican.com/article/how-dangerous-is-the-sodium-cyanide-at-the-tianjin-explosion-site/

Officials investigating a huge explosion at a warehouse in Tianjin in China have discovered a store of 700 tonnes of sodium cyanide. Sodium cyanide is used industrially across the globe, most frequently in the mining of gold. Although most of us have the traditional imagery of a 19th-century gold miner panning for nuggets, this isn’t the industrial method used today. Most of the world’s gold is not found in nugget form but as very fine gold powders in rocks. In fact, our cultural demand for gold forces us to mine in rocks that can be as low as 0.005% gold

Nazister - guld - försåtsminering! Ondska - guld - explosioner! Polen påstår sig ha hittat guld från Nazityskland på tågvagnar som är satta i någon slags underjordisk tunnel.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nazisternas-guldtag-kan-vara-minerat-krismote-i-polen/

Undrar vilka rubriker som kommer härnäst?

- Guldtacka kvävde 5-årigt barn i Finland. Ett 5-årigt barn svalde en....
- Guldet i din vigselring är en miljöbov. I New York är nu kopparringar på modet för vigslar...
- Vietnamesisk by i slagsmål om guldklimp - 76 döda
- Guld är ohygieniskt och opraktiskt!. Den fd Abbagitarristen Björn "skägget" Ulvaeus portar nu besökare som bär guldsmycken från att besöka Abbamuseet....
- Guld och kontanter hotar demokratin. Bonniers och Schibsteds chefsredaktörer går nu samman..
- Indiens fattiga får hjälp av George Soros att investera i aktier istället för att spara i Guld. I en hjärtskärande kampanj har nu godhetsmogulen George...
- Chockbilderna där Putin och Xi Jinping poserar med blodsguld från Ukraina och Taiwan!. I en serie skakande bilder kan...
- Anna Books varning till ABs läsare - guldlänken runt min vrist gjorde mig hungrig och tjock!
- En förbannad Ulf Lundell till Expressen i natt - Kvinnoooooor och guld skimrar vackra men är ytliga och innehållslösa!. Den självutnämnde allvetaren Ulf Lundell är sedan en månad tillbaka singel, pank och har igen tagit till...

« Senast ändrad: tisdag 01, september 2015, 21:29:40 av ManoleteSTHLM »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: tisdag 01, september 2015, 23:32:22 »

Är det för att jag skrev att man vill förknippa och svartmåla ädelmetallerna med terrorism ??    Ja det kanske är lite långsökt men...

Det är inte ett dugg långsökt. Senaste månaden har det dykt upp artiklar som försökt associera guld med IS, nazism och miljöförstöring - det så uppenbart att det görs i propagandasyfte.

http://unvis.it/www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-29/islamic-state-finds-gold-coins-are-a-steal-as-throwback-currency

"Dåliga människor" säger nej till Feds dollar:

The currency is meant to break the shackles of “the capitalist financial system of enslavement, underpinned by a piece of paper called the Federal Reserve dollar note,” the group said in the video.

http://www.di.se/artiklar/2015/8/10/grand-canyon-hotas-av-guldlacka/

Amerikanska myndigheter tömmer själva ut gruvslam i en flod i Colorado blir till GULD HOTAR VÄRLDSARV.

Explosionen och "olyckan" i Tianjin spred 700 ton natriumcyanid för vinden:

http://www.scientificamerican.com/article/how-dangerous-is-the-sodium-cyanide-at-the-tianjin-explosion-site/

Officials investigating a huge explosion at a warehouse in Tianjin in China have discovered a store of 700 tonnes of sodium cyanide. Sodium cyanide is used industrially across the globe, most frequently in the mining of gold. Although most of us have the traditional imagery of a 19th-century gold miner panning for nuggets, this isn’t the industrial method used today. Most of the world’s gold is not found in nugget form but as very fine gold powders in rocks. In fact, our cultural demand for gold forces us to mine in rocks that can be as low as 0.005% gold

Nazister - guld - försåtsminering! Ondska - guld - explosioner! Polen påstår sig ha hittat guld från Nazityskland på tågvagnar som är satta i någon slags underjordisk tunnel.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nazisternas-guldtag-kan-vara-minerat-krismote-i-polen/

Undrar vilka rubriker som kommer härnäst?

- Guldtacka kvävde 5-årigt barn i Finland. Ett 5-årigt barn svalde en....
- Guldet i din vigselring är en miljöbov. I New York är nu kopparringar på modet för vigslar...
- Vietnamesisk by i slagsmål om guldklimp - 76 döda
- Guld är ohygieniskt och opraktiskt!. Den fd Abbagitarristen Björn "skägget" Ulvaeus portar nu besökare som bär guldsmycken från att besöka Abbamuseet....
- Guld och kontanter hotar demokratin. Bonniers och Schibsteds chefsredaktörer går nu samman..
- Indiens fattiga får hjälp av George Soros att investera i aktier istället för att spara i Guld. I en hjärtskärande kampanj har nu godhetsmogulen George...
- Chockbilderna där Putin och Xi Jinping poserar med blodsguld från Ukraina och Taiwan!. I en serie skakande bilder kan...
- Anna Books varning till ABs läsare - guldlänken runt min vrist gjorde mig hungrig och tjock!
- En förbannad Ulf Lundell till Expressen i natt - Kvinnoooooor och guld skimrar vackra men är ytliga och innehållslösa!. Den självutnämnde allvetaren Ulf Lundell är sedan en månad tillbaka singel, pank och har igen tagit till...
:P Alltså var och en av dina rubriker förtjänar ju att ramas in. Episkt! Hahaha!
Undrar förresten om det var jag som "myntade" (förlåt)  begreppet "skäggapa" om Björn "Folkets man mot det ohygieniska kontanväldet" Ulvaeus  ? Känns som något jag skulle kunna säga men jag tror dock inte det var jag hahahahh !  :-[

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #12 skrivet: onsdag 02, september 2015, 11:57:50 »
Citat från: Unmanipulatable link=topic=5136.msg46823#msg46823

Precis som du skriver om USAs inte så effektiva "export of democracy", många uppfattar att det har inte gått så bra med att sprida frihet och demokrati med bomber. 
 Vad tycker du själv ?

Tja, det fungerade ju i Tyskland, Japan och (nåja) Italien. Man kanske helt enkelt använt för lite bomber på senare tid? ;)
« Senast ändrad: onsdag 02, september 2015, 17:35:07 av mega_n »

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #13 skrivet: onsdag 02, september 2015, 18:51:34 »
.
:P Alltså var och en av dina rubriker förtjänar ju att ramas in. Episkt! Hahaha!
Undrar förresten om det var jag som "myntade" (förlåt)  begreppet "skäggapa" om Björn "Folkets man mot det ohygieniska kontanväldet" Ulvaeus  ? Känns som något jag skulle kunna säga men jag tror dock inte det var jag hahahahh !  :-[
[/quote]

Jag skrev skägglufs och du skrev skäggapa om Ulvaues. Förlåt till Björn Ulvaeus och alla fans till Björn som hänger här på sidan! Förlåt för att vi kritiserade dina åsikter Björn - och detta utan att du hade en chans att besvara dem Björn. Bjööööööööööööööörrrrn  (nästan så att man tänker på filmsekvensen från Svullo Grisar Vidare när Micke Dubois sitter ensam på Kärrtorps t-bane station och ångestfyllt skriker ut Björn Ulvaeus namn rakt ut i natten).

Björn är förstås varken en lufs, han är hel och ren, eller en strategiskt rakad apa men han är faktiskt skäggig och är en fullblodsidiot.

Några snabba favoriter i repris kring Ulvaeus nya livsuppgift efter att Abba lagt ner:

Björn Ulvaeus son har drabbats av ett antal inbrott den senaste tiden. Och nu har Abba-Björn fått nog. Nu vill han avskaffa kontanter helt och hålllet. På grund av det inträffade har Björn Ulvaeus idag skrivit en krönika på Newsmill där han förespråkar en helt kontantfri värld.. Affärsvärlden, 2008.

Björn Ulvaeus har en dröm om ett kontantfritt samhälle. Behöver vi verkligen pengar? Björn Ulvaeus ställer sig frågan i ett drömskt utlägg på museets hemsida.
På vägen dit vill han utrota svarthandeln och det startar i kassan på Abbamuseet.
- Tänk på allt lidande världen över på grund av brott – allt från mord till cykelstöld", skriver Björn Ulvaeus på museets hemsida.
Expressen, 2013-05-03

Han menar i stället att museet, här och nu, startar en kamp mot en stor del av brottsligheten i världen. Därför vill Björn Ulvaeus nu starta "det största brottsförebyggande programmet någonsin" genom att helt sluta använda kontanter i Sverige.
"Vi kan och bör vara det första kontantlösa samhället i världen.
Expressen, 2013-05-03

SvD Näringsliv har tidigare i artiklar berättat om olägenheten för särskilt många äldre i ett allt mer kontantlöst samhälle. Björn Ulvaeus kommer också in på denna åldersgrupp i sin inlaga.
– Jag ger mig tusan på att nästa gång de ska betala något, så halar de fram kortet utan uppmaning, skriver Björn Ulvaeus
. SVD, 2013-10-23.

Han konstaterar i inlägget att sedlar och mynt är dyra att hantera, medverkar till brottslighet och att de är ohygieniska.
– I ett tidigt skede bestämde vi oss för att Abba the Museum skulle gå i bräschen i riktning mot det kontantlösa samhället, skriver han.
Det finns däremot vissa utländska besökare som protesterar mot att det inte går att betala med kontanter på museet.
– De som gnäller mest högljutt kommer oftast från Tyskland eller Ryssland enligt Björn Ulvaeus.
SVD, 2013-10-23

Korståget fortsätter i Veckans Affärer 30:e oktober 2013 - pengarna ska väck!

Efter noggrant reflekterande har Björn Ulvaeus kommit fram till att han inte personligen behöver kontanter. I en ny debattartikel bemöter han kritikerna och fortsätter sitt korståg mot de smutsiga pengarna.

http://www.va.se/nyheter/2013/10/30/abba-bjorn-ger-inte-upp-pengarna-ska-vack/
« Senast ändrad: onsdag 02, september 2015, 19:44:20 av ManoleteSTHLM »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
« Svar #14 skrivet: onsdag 02, september 2015, 19:12:05 »
Om Björn inte gillar kontanter kan han ju sluta använda dem. Han behöver ju inte dra in mig i det hela.  >:(

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 16:36

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane