Författare Ämne: Börsnedgången nu i augusti  (läst 57618 gånger)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
Börsnedgången nu i augusti
« skrivet: lördag 22, augusti 2015, 14:03:57 »
Så kom den äntligen, börsnedgången som vi PM-kramare och cornucopia-läsare väntat på så länge. Råvarubolagen har ju tagit en ännu hårdare smäll, men guldet verkar ju ha fått en liten nytändning.

Hur tänker ni med era investeringar?

Själv sitter jag hyggligt still i båten (ungefär 90% aktier, 5% räntefonder, 4% bankkonto, 1% PM :) ). Mitt resonemang är ungefär att kinesernas val att devalvera tyder på att deras ekonomi är betydligt sämre än vad de låtsas om. Men om deras industri börjat hacka så måste väl någon annans ha tagit fart - någonstans måste ju allas platt-tv:s tillverkas tänker jag. Oron verkar mest vara just oro, snarare än någon fundamental förändring (typ kraftigt stigande räntor eller fallande försäljning eller lönsamhet för bolagen).

Jag siktar på att öka i PM, men är för snål för att köpa från retailers, så det tar tid..

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: Börsnedgången nu i augusti
« Svar #1 skrivet: lördag 22, augusti 2015, 15:00:07 »
Så kom den äntligen, börsnedgången som vi PM-kramare och cornucopia-läsare väntat på så länge. Råvarubolagen har ju tagit en ännu hårdare smäll, men guldet verkar ju ha fått en liten nytändning.

Själv sitter jag hyggligt still i båten (ungefär 90% aktier, 5% räntefonder, 4% bankkonto, 1% PM :) ). Mitt resonemang är ungefär att kinesernas val att devalvera tyder på att deras ekonomi är betydligt sämre än vad de låtsas om. Men om deras industri börjat hacka så måste väl någon annans ha tagit fart - någonstans måste ju allas platt-tv:s tillverkas tänker jag. Oron verkar mest vara just oro, snarare än någon fundamental förändring (typ kraftigt stigande räntor eller fallande försäljning eller lönsamhet för bolagen).

Jag siktar på att öka i PM, men är för snål för att köpa från retailers, så det tar tid..

H-vete, jag hade skrivet ett ganska långt svar och det försvann av någon anledning. Bra med världsekonomitrådar där de breda sammanhangen diskuteras.

Pm-kramare med 1% pm i portföljen? Med en portfölj på två miljoner så innebär det 2 oz guld...trevligt, men ordet kramare kanske är att ta i? =) Vilket epitet skulle jag erhålla som har över 25% placerat i pm...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #2 skrivet: lördag 22, augusti 2015, 15:31:27 »
PM-huligan.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: lördag 22, augusti 2015, 22:17:14 »
Helt sant, PM-huliganen ;) Jag tänkte mer på övriga forumdeltagare än mig själv...

Synd på ditt långa inlägg!

mrSju

• Gäst
« Svar #4 skrivet: lördag 22, augusti 2015, 23:16:29 »
Jag klev av med "rubbet" när stockholmsbörsen ännu stod +12%. så de kändes väl rätt.
Har nåra förhoppningsbolag kvar dock, som går skit.

Tur man har sitt guld. Man blir glad av guld. ;D

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #5 skrivet: lördag 22, augusti 2015, 23:26:17 »

Själv sitter jag hyggligt still i båten (ungefär 90% aktier, 5% räntefonder, 4% bankkonto, 1% PM :) ). Mitt resonemang är ungefär att kinesernas val att devalvera tyder på att deras ekonomi är betydligt sämre än vad de låtsas om. Men om deras industri börjat hacka så måste väl någon annans ha tagit fart - någonstans måste ju allas platt-tv:s tillverkas tänker jag. Oron verkar mest vara just oro, snarare än någon fundamental förändring (typ kraftigt stigande räntor eller fallande försäljning eller lönsamhet för bolagen). Jag siktar på att öka i PM, men är för snål för att köpa från retailers, så det tar tid..
Cornucopia!   :o Aldrig hört talas om!  ;D ;D ;D  1% är inte ens i rätt storleksordning för att få kalla sig pm-kramare.  Bra att du är snål. Då har du motivation att skydda dina tillgångar. Missar du pm-tåget så lär du ha ont i snåltarmen ett bra tag. Kommer du lite för tidigt till perrongen o får betala lite mer för biljetten... så kan du i en stressfri miljö känna att du gjort det bästa du kunde utifrån given information och att du slapp missa tåget.  Men allvarligt talat verkar du ha annan information än jag eftersom du tror att du ska hinna köpa på dig PM som hedge i långsam takt. Du tycker 1% är är pm kramare + snål + "tar tid" = du köper för sakta..   Du behöver öka andelen pm och det lär du göra ganska fort. Det är min bedömning.  De låter ju ännu  inte guldbarometern ge besked om ekonomin. Utan manipulerar ned spotpiset i ett läge så att guldpriset blir helt ologiskt..   De kan knappast orka göra det hur länge som helst. OCH : eliten har ju guld själva. Detta plus att  om bankeliten ska kunna konfiskera reala tillgångar från skuldslavarna så behöver man låta allt rasa. Det är ju själva syftet med konjunkturcykeln boom and bust bubblor och kollaps. Incitamenten är alltså att i slutänden låta guldet öka och allt annat rasa (?)  Börsen Bostadsmarknaden och valutorna lär ju rasa.  Speciellt de valutor som är tyngda av en extrem skuldsättning. Räcker ju med att US dollarn rasar för det mesta vad fiat heter ska gå åt h-e ? Och USD är ju dödsdömd. Det är väl ingen som tror något annat ?  Jag tycker inte 25%  pm är mycket. Jag har mer kan jag säga.   Många säger att 10 % är lagom. Jag tycket det är för lite !!!   Hört folk som har nästan allt i pm utom kanske motsv några månadsinkomster.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 09:01:16 »
Ok, ok, jag fattar att 1% är väldigt lite för att vara på det här forumet. Jag är väl mer PM-intresserad än PM-kramare. Men hur gör ni själva då nu när det skakar? Tankar PM som vanligt? :)

En tanke är ju att en priskrasch i aktier & reala tillgångar i princip är en uppgång för fiat. Så om fallet fortsätter är det ju cash man borde ha.

Men övergår det istället i inflation är det ju smart att låna upp till taknocken och köpa reala grejer (PM, fastigheter, t o m i viss mån aktier). Pengarna faller i värde och allt annat går upp. Naturligtvis inget jag rekommenderar, men ändå...

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 09:11:26 »
Angående att ha nästan allt i PM förresten... Är inte det ett väl defensivt play? En sådan portfölj funkar säkert bra vid en krisen som vi väntar på, och jag har full förståelse för de som har upp till 25% i PM som försäkring, särskilt nu med QE överallt. Men någon gång vill man ju ha avkastning på sitt kapital också, inte bara bevara det.

Och ingen vet ju exakt när krisen kommer. Har man suttit i 100% PM i tio år och aktiemarknaden faller med 50% då så har man kanske fortfarande gått back jmf med aktier.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #8 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 09:45:06 »
Part 4 i visaul capitalists serie "silver as an investment" är intressant i sammanhanget. Personligen sitter jag kanske med större andel i äm än vad dem flesta gör. Men det beror på att jag tror läget vi ser i silver och guld är bättre än vanligt Planen är att så småningom vikta om då jag inte tänkt sitta med 100% äm resten av livet.

http://agaunews.com/visual-capitalist-rounds-out-its-look-at-silver-by-making-the-case-for-its-use-in-investment/

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
SV: Börsnedgången nu i augusti SVART MÅNDAG?
« Svar #9 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 12:58:03 »
Blir det en svart måndag ?

Kanske påverkas börs-bear-folket av att man tror att FED höjer  räntan i september (förutom att skylla på Kina) ?
Fed. kan naturligtvis inte höja räntan. Dels för att skuldsättningen är för hög och att man inte vill spräcka några bubblor (inte än?)......o framför allt för att vi är en nedgång...
Kommer nedgången stanna när det visar sig att räntan lämnas orörd ? Kommer nedgången fortsätta för att man inser att FED aldrig kommer höja räntan ? Väntar med spänning... Jag har full förståelse för att som nämnts att en del inte bara ser på vad som komma skall med förskräckelse utan kanske rentav med tillförsikt.    Naturen spirar ju aldrig så bra som efter en skogsbrand...

Jag har fortfarande ett par 100k i fiat likvid vilket ju såklart är helt tokigt men har så mycket pm redan och tvekar att öka andelen. Har tänkt att jag ska  hinna fundera o placera mina likvida medel i olika "korgar" men jag har känt mig mer o mer stressad hela sommaren.  Man har ju faktiskt ett liv också. Man kan ju inte tänka på sin portfölj hela tiden...Vad göra med likvida medel ? Jag tycker det är så svårt att hitta andra placeringar än pm.. Har naturligtvis tänkt på många små olika sätt men det tar tid och det blir många små placeringar istället för få och stora... 
Korta räntor sägs det...  men har ju inget förtroende för banken..   bitcoin tror jag på.. Aktier är inte en lätt sak att sätta sig in i.
Olika fiatvalutor..bunkra bränsle, villaolja... investera i bostaden osv
Mycket tacksam för alla tips !

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 13:21:52 »
Sätt dina kulor i Avanza Zero.
Det funkar alltid.  :)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #11 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 13:30:04 »
Sätt dina kulor i Avanza Zero.
Det funkar alltid.  :)
Indexfonder är ju självklart tänkbara.. Samtidigt så har ju Stefan Ingves gått med Atlas Copcos största kompressor (numera tillverkad i Kina) o blåst upp badbollen så när den en exploderar undrar jag om det finns något kvar av mina kulor  :-\  ? Men som sagt ett utav de möjliga placeringarna..   

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 13:59:52 »
Jag plockade ut allt mitt kapital från aktiefonder efter att Ericsson "krashat" i våras . Allt utom Ericsson som fick en ny chans och jag kunde sälja vid 95:-. Gjorde en vinst på dem med 60 % så jag är nöjd.

Bytte också mina ppm och Saf Lo till Spiltan. Det kanske inte var så smart men dock det enda vettiga alternativet kändes det som.

Tänker gå "all in" i slutet av September och satsa allt på svensk indexfond.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #13 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 15:06:26 »
jag har satsat en del på preferens aktier. så länge bolagen inte kursar är man lite säkrare än vanliga aktier som är betydligt volatilare.
tyvärr finns de flesta preferens aktier i fastighetsmarknaden, vilket är extra riskfyllt om räntan återgår till positiva värden. skönt att hedga ingves lite.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: söndag 23, augusti 2015, 15:31:35 »
" hedga ingves " låter positivt. Men vad betyder det?  :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Igår kl. 19:59

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer
Igår kl. 15:35

Goldsilver.be by Coltrane