Författare Ämne: Hur förvarar man sina guldmynt? och vilka ska man köpa?  (läst 5951 gånger)

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 243
  • Affärsomdömen: 2
Hur förvarar man sina guldmynt? och vilka ska man köpa?
« skrivet: fredag 21, augusti 2015, 13:23:10 »
Hur förvarar man sina guldmynt?

Hej, köper man kapslar till varje enskilt guldmynt eller låter man dom ligga som dom är?
Om man använder kapslar, vart köper man dom?

Titta på Tavex och dom har bara tre mynt med 1/2 oz
Vad ska man köpa, vilket har mest samlar värde eller är det samma?

2015 1/2 oz Kinesisk Guld Panda
2015 1/2 oz Australisk Guld Lunar - Getens År
1/2 oz Australisk Guld Kangaroo

Finns det någon som har och säljer 1/2 oz Australiska Guld Lunar med andra årgångar, skulle vara häftiga att ha en komplett serie med alla år.
Om inte finns det någon butik eller samlare man kan vända sig till!

Tack på förhand
« Senast ändrad: fredag 21, augusti 2015, 14:08:48 av sputnik »

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 450
  • Affärsomdömen: 6
SV: Hur förvarar man sina guldmynt? och vilka ska man köpa?
« Svar #1 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 14:14:24 »
Hur förvarar man sina guldmynt?

Hej, köper man kapslar till varje enskilt guldmynt eller låter man dom ligga som dom är?
Om man använder kapslar, vart köper man dom?

Jag brukar handla airtites med svarta ringar direkt från USA på airtites.com. Det tar lite tid, ca 2 veckor, men det funkar perfekt. Lite dyr frakt. Dom tar även PayPal.

Med airtites med svarta ringar så behöver man inte så många olika storlekar på kapseln utan köper olika stora svarta ringar.

Jag förvarar mina kapslar i anpassade tuber. Varje tub tar 20 st.
http://airtites.com/storage-tube-coin-holders.htm#.VdcTGrRiGF8

Det finns även ett coolt album som man kan förvara kapslarna i, snyggt och enkelt om man vill titta på mynten ofta.  :)
http://airtites.com/coin-capsule-album.htm#.VdcTR7RiGF8

Även det lilla myntstället på bilden kommer därifrån. Hoppas att det hjälper.

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 243
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: fredag 21, augusti 2015, 14:26:35 »

Tack, låter jätte bra :-)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 786
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: lördag 22, augusti 2015, 00:39:26 »
En del kommer i kapsel, inte krugs men pandor lär göra det. Mest samlarvärde av de uppräknade torde pandan ha, lunar god tvåa och kängurun i princip inget alls. Vad gäller kapslar finns det en sponsor på forumet som säljer dylika.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1517
  • Affärsomdömen: 358
  • "Allting är relativt"
« Svar #4 skrivet: lördag 22, augusti 2015, 07:26:22 »
Ja, några av 1/2 oz äldre Panda mynt får bra samlarvärde med tiden! :D
1/2 oz guld 1995 Panda ograderad och även utan OMP och "Seller Notes:   “Proof with minor hairlines” gick på ca. 57500 kr häromdagen.

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 217
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #5 skrivet: torsdag 24, september 2015, 08:27:56 »
Länge sedan det skrevs i den här tråden - men jag tyckte frågeställningarna var intressanta och nästan angränsande till lite filosofiska, så här kommer mina synpunkter:

Det har redan tidigare pratats om "airtites" i tråden. Själv använder jag "quadrum"-systemet, mest då jag tycker att det är enkelt med fyrkantiga kapslar - de staplar lättare. Vilket man gillar bäst är givetvis en smaksak. Många myntverk säljer sina mynt med tillhörande "originalkapsel" - och då finns givetvis inget skäl att byta. Vissa mynt kommer emellertid i typ "plastficka" eller myntkuvert - och där kan det finnas en poäng i att försöka skydda dessa mot skav och repning genom att förvara dem i kapsel.

Vad det gäller vilka mynt man köper och varför tycker jag personligen att det känns bäst då jag köper med hjärtat: Jag köper vackra mynt för att jag gillar designen eller tycker att de är speciellt "spännande" på något sätt, snarare än att jag tänker att de är speciellt värdefulla som samlingsmynt om ett tag. De flesta investeringsmynt (typ maples, buffalos, krugerrands, kangaroos, etc.) kommer i princip alltid bara att värderas utifrån guldpriset. Sedan finns det typ panda-mynten och vissa lunar-mynt och liknande som _kan_ vara värda mer än bara guldpriset _om man hittar rätt köpare_.

Jag själv har några investeringsmynt - men jag har nog egentligen fler historiska guldmynt, som jag köpt därför att de visar ett skeende i historien jag tycker varit intressant, eller jag har tyckt att motiven varit vackra.

Jag köper i och för sig guld som en investering - men jag försöker att köpa guld jag tycker om, inte bara som investering, utan lite som jag skulle köpt konst, eller vin - för att njuta av det - även om det är en god investering.

Men det är förstås bara mina - lite filosofiska - åsikter.

Utloggad MarkusA

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 3
Hur förvarar man sina guldmynt? och vilka ska man köpa?
« Svar #6 skrivet: torsdag 24, september 2015, 10:24:56 »
Både air-tites och quadrum är bra kapslar imho.
När det gäller val av mynt så har jag inga svar men dock förslag på frågor du kan ställa dig själv.
Vad är syftet med guldmynten?
Bullion som investering?
Mynt för att du tycker om att samla?
Numismatiskt intresse?

Är svaret kul att samla så kan du ju välja fritt efter eget huvud vad du fattar tycke för för stunden. Hur ser samlarvärdet ut för moderna guldmynt? Är det något som består? Hur lätt kan du få tillbaka "samlarpremien" om du vill sälja? Eller är det bättre att samla på det du tycker om för att du tycker om det?
Är svaret bullion för guld som investering så svarar nog de flesta att du kan välja fritt bland de mest välkända mynten med lägsta premier.
Är svaret numismatiskt intresse så vetekatten? Kanske kan det vara charmigt med gamla svenska guldmynt?

Mitt eget samlande landade på lite (inte så mycket) äldre svenska mynt och växte fram organiskt. Där kan man stilla samlarintresset utan att det kostar en förmögenhet... Just samlande är ju ganska personligt och det bör nog reflektera något som just du gillar oavsett orsak. Samlande behöver inte vara ekonomiskt motiverat.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Har jag blivit blåst, forumaffär by sff123
Idag kl. 01:58

Guld, idag väldigt övervärderat ur historisk synvinkel? by guldgrisen
Idag kl. 00:15

Blir skillnaden verkligen så stor? by guldgrisen
Igår kl. 23:09

Silvercoins.ee by Stocken
Igår kl. 23:06

Revolut by guldgrisen
Igår kl. 22:04