Författare Ämne: Harry Dent  (läst 5810 gånger)

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 2
Harry Dent
« skrivet: fredag 24, juli 2015, 02:45:56 »
Harry Dent, "Economic collapse: The Biggest Financial Bubble About to Burst!", i InfoWars live 2015-07-08.

! No longer available

https://www.youtube.com/watch?v=eHjaa6mhPj8

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
SV: Harry Dent
« Svar #1 skrivet: lördag 19, mars 2016, 16:38:45 »
Vad ska man man tro om denna tjomme ?
Nu förutspår han ett kommande guldpris på $700 och att det kan gå ner till så lågt som $250.
Att vi skulle se $5000 som Jim Richards är inne på menar han inte kommer att hända i vår livstid.
Han har ju inte ett så väldigt bra "track reckord" så man kanske skall negligera honom helt.
Ett guldpris på $250 skulle väl innebära att all guldbrytning skulle upphöra ? Finns väl ingen som
kan få någon lönsamhet med ett så lågt pris.
« Senast ändrad: lördag 19, mars 2016, 18:37:29 av hasse_A »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Harry Dent
« Svar #2 skrivet: lördag 19, mars 2016, 22:43:49 »

Nu förutspår han ett kommande guldpris på $700 och att det kan gå ner till så lågt som $250.
POG (price of gold) är idag ett papperspris. Pappersmarknaden är så mycket större att den fysiska marknaden blir närmast irrelevant som mekanism för "price discovery". Detta innebär att jag inte tror att man skall utesluta $700 om eller när det blir mer kaotiskt och BB säljer mer och mer pappersguld för att undvika en explosion uppåt.

Men detta kommer bara att fungera så länge det finns en tro på att pappersguld går att omvandla till fysiskt. Om eller när det förtroendet upphör så kommer priset på fysiskt guld och pappersguld att separera, det ena går upp och det andra går ner.

När detta kommer att ske har jag ingen aning om, men att antalet "paper claims" per oz fysiskt hela tiden stiger ser jag som ett tecken på att stressen i systemet ökar i en accelererande takt. Men å andra sidan så vill människan bli bedragen, så jag har slutat tro att det kommer att bryta samman bara för att det når en punkt där det blir uppenbart att det aldrig kommer att gå att få fysiskt för ens en bråkdel av alla claims. Jag tror att vi nu är uppe över 200x mellan papper och fysiskt på Comex.

Men även om jag inte har någon aning om när papper och fysiskt kommer att separera så är jag helt säker på att det då inte kommer att gå att köpa fysiskt. Den fysiska marknaden kommer att torka upp på nolltid givet de astronomiska mängder papper som finns.

Så $700 kan inträffa (men behöver inte innebära någon större skillnad mot idag räknat i kronor). $250 ser jag dock som ytterst osannolikt. $5000 kommer absolut, men ingen aning om det är om två år, 10 år eller 25 år. Måste jag gissa säger jag mer än två, mindre än tio.

Så därmed gissar jag att Harry Dent har fel.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Harry Dent
« Svar #3 skrivet: lördag 19, mars 2016, 22:52:08 »
En kommentar om guldbrytning: jag tror inte att man skall stirra sig alltför blind på kostnaden att bryta guld. Orsaken är att det som kallas "stock vs flow" för guld är väldigt högt pga att guld inte förbrukas. Detta gör att det årliga tillskottet från gruvor bara förändrar tillgången med någon procent. Det är fullständigt irrelevant så länge pappersguldet sätter priset.

Den dag som papper och fysiskt separerar kommer brytningskostnad att få betydelse. Men det är inte nu.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
SV: Harry Dent
« Svar #4 skrivet: söndag 20, mars 2016, 00:26:10 »
En kommentar om guldbrytning: jag tror inte att man skall stirra sig alltför blind på kostnaden att bryta guld.

Jag menar inte att det skulle vara omöjligt att pappersguld skulle gå ner till $700 eller lägre men då skulle brytning upphöra eller så skulle premium för fysiskt guld öka till en nivå som ändock gör det lönsamt. Detta är ju då samtidigt en bit på vägen då pappers och fysiskt separerar. Det hela är ju en balansakt av ytterst delikat karaktär för bankmaffian.

Går man för långt med sitt pappersguld skjuter man sig i foten genom att förtroendet går förlorat vad gäller leverans av fysiskt guld. Alternativt låter man guld stiga i värde men då ser folk att guld är en bättre värdebevarare än fiat.

Så länge det finns ett spelrum mellan dessa alternativ klarar man att hålla krisen stången men när dessa 2 överlappar varandra har de nått till vägs ände.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 2
Harry Dent
« Svar #5 skrivet: lördag 26, mars 2016, 02:08:31 »
Peter Schiff och Harry Dent debatterar ekonomi i InfoWars, 2016-03-25.
Harry Dent och Peter Schiff har helt olika uppfattning angående hur guldpriset kommer att utvecklas framöver. Harry Dent är övertygad om att guldpriset kommer att sjunka eftersom han anser att guld är en av många tillgångsbubblor som förr eller senare kommer att brista. Peter Schiff ser stigande guldpriser eftersom centralbanker skapar allt mera fiatvaluta och genererar ett ständigt växande skuldberg vilket dopar ekonomin på ett ohållbart sätt som kan leda till världsomspännande ekonomisk kollaps där guld återfår allt starkare monetära egenskaper medan förtroendet hos fiatvalutorna går förlorat.

Peter Schiff and Harry Dent Debate on Economy
! No longer available

https://www.youtube.com/watch?v=zoEyqhMEABk

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 15:07

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 16:41