Författare Ämne: Baltikinkasso - oroad amatör  (läst 4749 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Baltikinkasso - oroad amatör
« skrivet: söndag 22, maj 2011, 22:25:56 »
God afton,

att skriva presentation är inte min starka sida men jag gillar i alla fall att fylla skattkistan men silvermynt och guldtackor i syfte att bättra på framtidsutsikterna för min familj men också som en trevlig liten hobby. Jag bor i Norge och har, låt oss säga, \"stor erfarenhet\" av vilka problem som kan uppstå när man vill dra nytta av det trevliga faktum att Norge inte momsbelastar silvermynt. Frågor på det så är det bara att starta en tråd eller skicka PM.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #1 skrivet: söndag 22, maj 2011, 22:29:49 »
Välkommen hit Baltikinkasso! Hoppas du inte ämnar bedriva din bedrägliga indrivningsverksamhet här på sajten ;)

Ser fram emot att få höra lite av dina erfarenheter från Norge. Du är välkommen att starta en tråd under något av de forum som passar ämnet bäst.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2072
  • Affärsomdömen: 137
« Svar #2 skrivet: söndag 22, maj 2011, 22:39:12 »
Hej Baltikinkasso och varmt välkommen till forumet.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 22, maj 2011, 22:43:43 »
Hehe, nä jag ska försöka hålla mig i skinnet. Vid nickvalet kände jag bara ett enormt behov att bevara en gammal god felstavning.

Norgehistorierna kommer vi bra tillfälle, låt oss säga så länge att det finns risk att maskineriet inte flyter friktionsfritt när paketen ska hanteras av diverse klåpare.

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #4 skrivet: söndag 22, maj 2011, 23:21:44 »
Hej, trevligt att hitta en medlem med en gång som bor i Norge och hobbyinvesterar som mig.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: tisdag 24, maj 2011, 23:12:14 »
Kul nick, skall ärligt säga att jag snabbt (felaktigt) läste Batik-inkasso först och såg framför mig någon sextiotals hippie i batiktröja och manchesterjeans som jobbade på Kronofogden. Tänk så fel man kan ha.

Berätta gärna mer om problemen med att Norge inte momsbelägger som man kan drabbas av. Har jag inte helt fel, får man (i alla fall i yttrandefrihetens namn) diskutera hur man kan och inte kan föra pengar över gränser, så länge det görs hypotetiskt.  :P

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: tisdag 24, maj 2011, 23:43:03 »
Citat från: Åbama
Kul nick, skall ärligt säga att jag snabbt (felaktigt) läste Batik-inkasso först och såg framför mig någon sextiotals hippie i batiktröja och manchesterjeans som jobbade på Kronofogden. Tänk så fel man kan ha.

Berätta gärna mer om problemen med att Norge inte momsbelägger som man kan drabbas av. Har jag inte helt fel, får man (i alla fall i yttrandefrihetens namn) diskutera hur man kan och inte kan föra pengar över gränser, så länge det görs hypotetiskt.  :P

Batikinkasso var faktiskt en jävligt rolig variant, kan man ändra sitt nick?

Jag kan fila ihop en trådstart, men behöver några dagar på mig. Problemen ligger snarare hos norska posten och tullen som ibland väljer att inte förtulla alls och ibland anser att silvermynt i själva verket är momspliktiga datordelar. Mer om detta senare. Inga olagligheter alltså, det är väl sedan, när man på ett högst hypotetiskt plan för silverpenningarna över svenskegrensen som eventuellt lagbrott uppstår.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: onsdag 25, maj 2011, 00:03:21 »
Citat från: Baltikinkasso

Jag kan fila ihop en trådstart, men behöver några dagar på mig. Problemen ligger snarare hos norska posten och tullen som ibland väljer att inte förtulla alls och ibland anser att silvermynt i själva verket är momspliktiga datordelar. Mer om detta senare. Inga olagligheter alltså, det är väl sedan, när man på ett högst hypotetiskt plan för silverpenningarna över svenskegrensen som eventuellt lagbrott uppstår.

Fråga admin eller regga en ny nick och skriv ifrån. Det senare är kanske det enklaste. Ser också fram emot att du i den forumdelen postar var man köper silver i Norge. Ibland är man ju faktiskt där.

Edit: såg att den informationen redan fanns, snyggt!  :)

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2072
  • Affärsomdömen: 137
« Svar #8 skrivet: onsdag 25, maj 2011, 00:20:48 »
Citat från: Baltikinkasso

Nicket ska gå att ändra så det är bara att tjoa till så fixar vi det.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Morgan Dollar’son
Idag kl. 04:19

Bilder på silver. by Morgan Dollar’son
Idag kl. 04:07

Vad F*******n ska man köpa!? Hehe by sff123
Idag kl. 01:53

[Till salu] 30 mm myntkapslar by Mark
Igår kl. 22:45

Föreslå en bok om gruvdrift och prospektering by Mark
Igår kl. 19:48