Författare Ämne: Banker i media var dag  (läst 3149 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Banker i media var dag
« skrivet: onsdag 12, oktober 2011, 22:30:36 »
Inte en dag utan att Europas banker diskuteras överallt i media.
Dexia (europas Bear Stearns) europas största derivatbank sköts nu av regeringar i Frankrike bla.
Barosso, Borg mfl mfl talar om att bankerna måste kapitaliseras, vad händer när dom gjort det?
Kommer då en Grekisk skuldnedskrivning med kanske 50% som då de nykapitaliserade bankerna klarar av att hantera.
Var så säker, frågan är bara när - naturligtvis blir det på en helg när allt är \"stängt\".
Blir det denna helgen - eller nästa - eller någon helg lite längre fram, vad tror ni?

Känns lite overkligt att det inte blivit någon \"bankrun\" av storlek ännu, eller är det nedtystat?
Bankräntan är inget att jubla över - så kanske man skall ha en slant liggandes utanför banksystemet liksom bara uti fall att....

Detta var lite tankar o funderingar en dag mitt i veckan

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
Banker i media var dag
« Svar #1 skrivet: onsdag 12, oktober 2011, 23:31:20 »
Det har på olika håll ryktats om november som månaden för grekisk default. Nu vet jag inte om grekerna har nån långhelg i november men om de har det så är mina pengar på den helgen.. Sen frågan är ju om det stannar där, hur behöver reserverna se ut om Portugal och Irland följer efter?
Att bankerna blir räddade är det ju ingen tvekan om, än kan man ju ha hopp om att staterna i varje fall straffar ägare och ledningar i någon mån även om det inte är stort.

I Greklands fall har jag läst på flera ställen att många flyttat ut så mycket pengar de kan till banker utanför Grekland, Schweiz är väl den traditionella kandidaten men nu ska mycket pengar ha sökt sig till tyska och holländska banker läste jag nånstans. Enklare med gemensam valuta, lämnar grekland eurozonen så har man skyddat köpkraften, gör de det inte så är det bara att flytta hem dem igen. Det primära här är väl inte att dölja legala tillgångar får man väl anta. Det kan kanske beskrivas som en digital bankrun i slowmotion?

Inloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Affärsomdömen: 5
Banker i media var dag
« Svar #2 skrivet: torsdag 13, oktober 2011, 12:42:59 »
Citat från: kristensson

Känns lite overkligt att det inte blivit någon \"bankrun\" av storlek ännu, eller är det nedtystat?
Bankräntan är inget att jubla över - så kanske man skall ha en slant liggandes utanför banksystemet liksom bara uti fall att....

Detta var lite tankar o funderingar en dag mitt i veckan

Självklart så bör man ha en \"nödslant\" utanför någonstans ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Banker i media var dag
« Svar #3 skrivet: måndag 17, oktober 2011, 23:26:12 »
Lite off topic kanske, men det har även diskuterats om en brain drain i Grekland. Unga välutbildade och företagare överger nu landet för att det börjar bli för svårt att överleva. Med de förutsättningar som finns blir det helt enkelt lättare att klara sig i andra länder, och Grekland får än svårare att bygga upp en hållbar ekonomi. Jag tror att Grekland får ett antal tuffa decennier framför sig, och nu är frågan vilka länder som kommer traska i deras fotspår härnäst?

När det gäller Greklands default så tror jag man kommer skjuta på den så långt det bara är möjligt. Det sista EU och IMF vill se är en statsbankrutt.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
Banker i media var dag
« Svar #4 skrivet: torsdag 20, oktober 2011, 03:41:08 »
Efter Grekland kommer nog Portugal, Irland, Spanien, Italien, Belgien, Frankrike. Välj ordningen.
Alltså vi kommer närmare EU inre kärna. Kan undra hur mycket längre Tyskland orkar dra lasset.
Tror Tyskland står för 40% av kalaset. Kan vara så att det trots enorma kostnader för Tyskland att lämna euron det ändå blir billigare i längden än att försörja halva Europa.
Kom ihåg att igen lösning på problemet finns ännu man bara förser skuldtyngda länder med mer skulder.
Kan det gå åt helvete så går det åt helvete så håll hårt i era ädla metaller.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14