Författare Ämne: Deutsche Bank i trubbel  (läst 15517 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2253
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
Deutsche Bank i trubbel
« skrivet: fredag 12, juni 2015, 22:34:26 »
Jag saxar fritt  från en artikel med rubriken:

Är Deutsche Bank nästa Lehman?

Ser man tillbaka på Lehman Brothers kollaps 2008 så är det  förvånande hur snabbt det gick. I efterhand fanns det några tidiga varningstecken, men den verkliga omfattningen av katastrofen rullades upp bara i de sista ögonblicken innan det blev uppenbart att Lehman var dömd.

Kan samma sak hända med Deutsche Bank?

Först måste vi konstatera: Om Deutsche Bank är nästa Lehman, kommer vi inte veta det förrän händelserna rör sig i en okontrollerbar och accelererande hastighet. Denna typ av "fractional-reserve" bank är per definition i konkurs hela tiden men det gäller att projicera en aura av stabilitet tills den illusionen redan har börjat att implodera.
Då vi blir medvetna om en kris i antågande så kommer den redan ha exploderat innan den blivit känd för allmänheten. Vi vet redan att sanningen är det första offret vid alla bankkriser. Det kommer att finnas lite av tidiga varningar.

Hur sårbar är då Deutsche Bank?

Problemet för Deutsche Bank är att det är en bank med vanlig bankverksamhet utan större vinstmöjligheter. Men för att bibehålla marginalerna så har Deutsche Bank tvingats till mer riskfyllda affärer.

Deutsche Bank sitter nu på mer än $ 75 biljoner i derivatsatsningar, ett belopp som är tjugo gånger större än Tysklands BNP. Deras derivat exponering överstiger till och med JP Morgans exponering  med svindlande 5 biljoner USD.

Med den typen av exponering, kan relativt små rörelser få katastrofala förluster. Återigen måste vi konstatera att Grekland missade sin återbetalning till IMF - och ytterligare uteblivna betalningar kan vi absolut inte räkna bort.

Här har vi en bild på läget:

Ändrade rubriken från "Tyskland" till "Deutsche Bank i trubbel" / Admin
« Senast ändrad: fredag 30, september 2016, 21:26:29 av Silverräven »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Tyskland
« Svar #1 skrivet: fredag 12, juni 2015, 22:45:06 »
Banken måste ligga risigt till.

Som världens tolfte största bank måste Deutsche Bank måste ha varit exponerad mot

# Hepta bank
# Schweizerfranc
# Grekland
# Andorras bankväsende och Spanska banken som äger Andorrabanken som lämnat in konkursansökan
# Tyska statspapper vilka gått bananas

En av ovanstående händelser räcker för att de ska ha förlorat kopiösa mängder pengar.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2253
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: fredag 12, juni 2015, 23:09:26 »
Det första tecknet på att saker och ting var på väg utför för Lehman var den 9 juni 2008 då Fitch Ratings sänkte Lehmans kreditbetyg till AA-minus med utsikterna negativa.

Den 9:e juni 2015 sänkte Standard & Poor kreditbetyget för Deutsche Bank till BBB+ vilket är tre punkter ovanför skräpstatus.

I förbigående sagt så är betyget BBB+ lägre än Lehmans nedgradering som föregick dess kollaps 3 månader senare.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: fredag 12, juni 2015, 23:37:49 »
Skrämmande när du presenterar det på det sättet!

Det är nära på otänkbart att DB går under men vilka ska rädda dem om det är så illa som jag tror? Inte ens Draghinomics räcker till att täcka eventuella förluster.

Smäller det kommer det sannolikt att sprida sig till Sverige.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #4 skrivet: lördag 13, juni 2015, 21:00:46 »
Dessutom har två riktiga höjdare nyss fått lämna banken.

Dom befinner sig minst sagt på gungfly

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #5 skrivet: söndag 14, juni 2015, 00:55:40 »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 14, juni 2015, 03:57:27 »
Jim Willie, aka Golden Jackass har sedan i höstas (eller tidigare) nämnt DB som en potentiell riskbank utefter de händelser som ägt rum. I en annan tråd postade jag en pod där han efter någon minut pratar en stund om DB. Länk till det inlägget.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=4013.msg44670#msg44670

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 725
  • Affärsomdömen: 2
Tyskland
« Svar #7 skrivet: måndag 22, augusti 2016, 14:09:24 »
Enligt artikel i DI uppmanas tyskar att bunkra dricksvatten och livsmedel enligt landets nya civilförsvarsstrategi.

http://www.di.se/artiklar/2016/8/21/tyskar-ska-bunkra-for-kris-och-krig/

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #8 skrivet: torsdag 25, augusti 2016, 02:21:35 »
Jag har mat som protein och grönsaker på burk till ungefär ett halvår till mig själv, på två ställen, alltså 1 år til bara mig.
Olivolja 20 liter, 40kg ris, 20kg diverse torkade bönor osv osv m.m.m.m. bör kunna ge mig 2års livs förnodenhet.
Blir vi två så räcker min mat till 2 personer i 6 månader.
Hunden har också mat för ett år framöver :)
Du, JUST DU, borde verkligen börja tänka på ett litet matförråd till dig och dina nära!!!!

Its not if..its when the shit hits the fan!
Stack-up, build-up and team-up! ;)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #9 skrivet: torsdag 25, augusti 2016, 13:30:49 »
Det borde vara en självklarhet för alla här att hysa ett lager med förnödenheter. Om man har insett att den korrektion som måste komma efter att den globala centralbankskartellen hållit på att manipulera och störa marknaden  med ständigt ökad kraft (speciellt efter förra finanskrisen), kommer bli ganska ödesmättad; då inser man ju även att brister på livsmedel och basvaror troligen kommer att uppstå.    Det är väldigt svårt att förutspå exakt hur det kommer att slå. Det som är uppenbart är att en förmögenhetsöverföring kommer att äga rum samt att maktförhållanden kommer att rubbas. Nyfattiga kommer vilja revoltera. Den som har makt och priviliegier kommer inte frivilligt att släppa det. Detta innebär strid och den striden kan bli våldsam.

Centralbanksinterventionerna blir allt intensivare och de ger sin in på fler och fler marknader. Ju mer planekonomin förvränger marknaden desto större blir korrektionen när den kommer.

Därför är det vettigt och logiskt att vara förberedd på väldigt dåliga tider.
Ha också bunkrat upp för ett halvårs förbrukning med mat som håller många många år för att slippa rotationsarbetet. Det var dyrt men det är å andra sidan väldigt mycket arbete med att hålla på och rotera maten .. Det är något som man måste tänka på jämt och ständigt i så fall.

Dock så är jag sugen på att bygga upp ett sådant förråd som du ha för att det är kul :)

Man kan även fråga sig hur pass mycket foliehatt osv man behöver vara för att investera i ett sådant lager och kunna motiverar det ekonomiskt.  Inte jättemycket om man frågar mig....

Traditionellt brukar man ju tänka att lagerhållning är en stor kostnad. Men
med tanke på att våra valutor lever i en miljö med minusräntor och inflation så är det ju bortsett från utrymmet och tiden att rotera maten/grejerna ingen kapitalkostnad för att lägga sina slantar i mat och förnödenheter. Det verkar snarare korkat att inte göra det.   

Utloggad Frederyck

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 876
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #10 skrivet: fredag 26, augusti 2016, 08:05:43 »
Ha också bunkrat upp för ett halvårs förbrukning med mat som håller många många år för att slippa rotationsarbetet. Det var dyrt men det är å andra sidan väldigt mycket arbete med att hålla på och rotera maten .. Det är något som man måste tänka på jämt och ständigt i så fall.

Här måste jag kontradiktera. :) Självklart är det subjektivt, men jag har svårt att se att det är så mycket jobbigare att bara ha ett större förråd av tex ris, pasta, bönor, inlagda grönsaker osv än för dagsbehovet. När ett paket ris tar slut så skriver man upp "ris" på inköpslistan. Handlar. Men istället för att ställa in det nyinköpta i skafferiet så går man ned i källaren (eller ekivalens) och ställer det där samtidigt som man plockar upp det äldsta paketet som redan står där. Då kan du ha 10 enkilospaket ris i källaren som räcker en bra stund. Samma sak med pasta, bönor, linser, grönsaker på burk mm.

Det svåra blir ju om man i vanliga fall inte äter den typen av mat utan bara handlar färsk mat hela tiden, dvs man äter i praktiken mestadels från kylen istället för från skafferiet. Då kanske det är jobbigt att tvinga sig själv att då och då äta torrvaror och inlagd frukt och grönsaker osv för att få rotation på sin samling?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: torsdag 01, september 2016, 18:58:25 »
Går ej få ut Guld från Gulduppbackade fonder - Brist?

https://www.rt.com/business/357890-deutsche-bank-gold-germany/

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: lördag 03, september 2016, 11:09:33 »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #13 skrivet: torsdag 29, september 2016, 21:04:25 »
DB verkar sitta fett på pottan, som man säger på fackspråk.

http://www.di.se/nyheter/stora-hedgefonder-plockar-ut-fran-deutsche-bank

Kan nån förklara för mig varför man inte bara gör en nyemission och tar in stålar på det sättet? Pinsamt, ja, men bättre än att kunderna drar...

För aktieägarna borde det ju vara likvärdigt (i en företrädesemission kan man ju antingen pynta in pengar och behålla sin ägarandel i en mer välkapitaliserad bank eller sälja av teckningsrätterna om man nu inte har råd)

Eller då kanske man triggar en massa CoCo-bonds som späder ut aktieägarna eller nåt...

Eller hoppas man att Merkel kliver in? Men det lär ju knappast ske till bättre villkor än att de styr upp det själva...

Utloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #14 skrivet: fredag 30, september 2016, 16:19:27 »
Citat:

"Kan nån förklara för mig varför man inte bara gör en nyemission och tar in stålar på det sättet? Pinsamt, ja, men bättre än att kunderna drar... " slut citat

Jag tror nog att man är skiträdd för den signal man skickar isåfall, vilket kanske lockar till en ännu större kundflykt.
Bättre att låtsas som ingenting och stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa.
Men vad vet jag?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by august
Idag kl. 07:58

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
Igår kl. 18:10

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
Igår kl. 16:51