Författare Ämne: Copper spots...  (läst 8869 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
Copper spots...
« skrivet: söndag 31, maj 2015, 23:02:49 »
Milk spots på silver har vi pratat om många gånger, men copper spots på guld kände åtminstone inte jag till. Sedan fick jag av en händelse en länk till följande video skickad till mig:

https://www.youtube.com/watch?v=UKY3scPIMd8

Här tar de som ni ser och blir av med rödaktiga "copper spots" från en 1990 guldpanda med hjälp av en cigarrtändare. Nu råkar detta vara lite extra intressant för mig eftersom jag råkar ha just en 1990 guldpanda med diverse rödaktiga fläckar som jag inte vetat vad de var för något.

Så vad är det som sker i i videon? Förbränns kopparfläckarna pga att lågan är så het? Vågar jag ge mig på detta på mitt mynt eller riskerar jag att förstöra det mer än förbättra det? Och, kanske viktigaste frågan, varför blir det överhuvudtaget copper spots på ett mynt som skall vara 9999 Au?

august
« Senast ändrad: tisdag 02, juni 2015, 01:15:40 av august »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Copper spots...
« Svar #1 skrivet: söndag 31, maj 2015, 23:30:11 »
Har bara hört talas om kopparutfällning på "oädlare" guldmynt som Krugerrand.
Det kan ju vara mer förståeligt då de innehåller koppar.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2205
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: måndag 01, juni 2015, 10:19:08 »
Jag vet inte vad ni andra ser när ni spelar upp ”august” videoklipp. Behöver man ha någon slags inloggning för att se den? Jag skulle i all fall tro att det är fler än mig som bara ser följande:

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #3 skrivet: måndag 01, juni 2015, 10:36:36 »
Som ”kristensson” skrev så ”förekommer det kopparutfällning på "oädlare" guldmynt som Krugerrand”

Det står en hel del om detta på Red Spots on Gold Coins

"Red spot can occur on almost any gold coin, it certainly happens on 22 carat gold coins. We have seldom seen it on .999(9) fine gold coins, and presume it is virtually impossible for it to occur on actual fine gold (1.000/1.000)."

Det skall visst ändå gå att ta bort detta med värme på .999 guldmynt, enligt forumet på sajten Silver Stackers

copper spots usually................... and yes easier to remove than milk spots, ,my understanding is they use heat to remove them ,as the melting points are different in the 2 metals ,i saw quite a few before and after pics and they are remarkable...........

Jag hittade "august" videoklipp på Youtuben, men slarvade bort det och nu hittar jag det inte igen, men det såg allt ut att fungera bra med värmen från gasbrännaren (cigarettändare?)

Edit: Jag hittade klippet igen och här är det:

https://www.youtube.com/watch?v=xDKVdQMT3rY
« Senast ändrad: måndag 01, juni 2015, 11:11:29 av Sarek »

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 451
« Svar #4 skrivet: måndag 01, juni 2015, 12:50:11 »
Jag kan bekräfta att det inte alls är ovanligt med copper spots på .999 guldmynt som Pandor eller andra guldmynt från China Mint. Jag har även graderade mynt med 69/70-gradering som fått det.  I många fall försvinner de helt efter en runda hos NCS. Huruvida NCS kör tändar tricket eller en mer labmässig behandling av myntet vet jag inte. Men de tar betalt för ett fin 'konservering'.

Grymt coolt videoklipp!!

Men jag skulle inte ta bort "copper spots" själv på ett Pandamynt från 90-talet i dagsläget. Jag skulle möjligtvis testa efter att många andra vart 'kolgruve-kanariefåglar'(läs August, Fantom mfl) och läst på ordentligt innan... från inlägg på ÄF, SS och CMF. Förutom själva processen skulle jag vilja veta hur NGC+NCS reagerar när man först kör en hemma-NCS och tar deras jobb.. för att sedan vilja ha en 69-gradering.  :)
« Senast ändrad: måndag 01, juni 2015, 13:16:00 av mowi_af »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: måndag 01, juni 2015, 16:08:25 »
Under videoklippet frågar någon:

"did u use a lighter or is that something else u use to remove the copper spot?"

Den som la upp videon svarar:

"it has to be a cigar lighter.. normal lighter will not work..."

På videoklippet så ser man att han använder sig av Iroda Turbo-Lite Lighter som används just som cigarrtändare och det såg ju ut att bli bra enligt bilderna:

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2125
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: tisdag 02, juni 2015, 01:49:18 »
Sarek: ingen aning om vad som hände med youtubelänken. Även jag ser nu samma ledsna youbegubbe som du. Och oavsett hur mycket jag försöker laga länken så funkar det inte. Min youtube-fu räcker uppenbarligen inte.

Men jag skulle inte ta bort "copper spots" själv på ett Pandamynt från 90-talet i dagsläget. Jag skulle möjligtvis testa efter att många andra vart 'kolgruve-kanariefåglar'(läs August, Fantom mfl) och läst på ordentligt innan... från inlägg på ÄF, SS och CMF.
Tackar. Jag känner ju ungefär likadant, jag har inte så många 1oz pandor från 1990 att jag vill smälta ner den av misstag.

Apropos smälta ner så stod det förresten i inlägget som Sarek refererade till bl a:

"my understanding is they use heat to remove them ,as the melting points are different in the 2 metals ,i saw quite a few before and after pics and they are remarkable"

Som vi alla vet har koppar smältpunkten 1084 C och guld 1064 C. För det första så ligger dessa två temperaturer rätt nära varandra, för det andra så ligger de i fel ordning (dvs guldet smälter först). Känns inte helt riskfritt om man säger så.

Men eftersom guld har lägst smältpunkt kan det ju inte handla om smältning, det måste vara någonting annat och min gissning är att det är en reduktionsprocess. De röda fläckarna är sannolikt Cu2O ("cuprite") och upphettning med kol blir:

Cu2O(s) + C(s) ---> CO(g) + 2Cu(s)

(dvs koloxid och metallisk koppar). Men var kommer kolet ifrån?

Jag tycker inte att jag fått rätsida på vad som egentligen händer. Och det gör mig än mindre säker på att jag kommer att våga mig på detta. Jag föreslår att vi lockar Fantom att köra först ;-)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1569
  • Affärsomdömen: 411
  • "Allting är relativt"
« Svar #7 skrivet: tisdag 02, juni 2015, 18:50:20 »
Jag föreslår att vi lockar Fantom att köra först ;-)

Japp, skicka ditt mynt till mig, jag fixar det! (Adressen är samma som tidigare), skicka gärna en cigarrtändare med. :D

Det är ett välkänd problem, framförallt med guld Kina Panda mynt och även övriga investerings guld mynt med renhet .999

Man kan kalla det som fabriks missar (präglings missar), som träffas då och då, speciellt med guldmynt som har stora upplagor.

Här är 2 vanligaste orsakar som personalen från Myntfabriker berättar:

1) Från stämplar, vilka pressar reliefbilden, personalen eller processen kunde inte ta bort all tvättvätskan när dem rengöras. Rester av denna vätska i små droppar föll på ytan av mynten senare under präglings processen, och sedan förångas. Som ett resultat, mynten har ett  "tryckt-spot" bestod bland annat olika metallkomponenter. Först dessa fläckar var inte synlig, men inom några år de blir rostiga (oxiderad) och nästan samtidigt dyker upp röda blöts, stänk och andra fläckar.

2) Röda fläckar på guldmynt och tackor förekommer på grund av närvaron på ytan av mikroskopiska partiklar av järn, som överförs till järn i kontakt med verktyget under tillverknings processen till mynt. Detta sker oftast under stämpling eller valsning. Rust volym avsevärt större än dess gett upphov bit järn (cirka 300 gånger) så att osynligt i form av mikroskopiska bitar av järn, synliggörs i form av rost efter lagring i en relativt fuktig miljö (ibland tillräckligt med fukt som kommit in i kapseln med luft). På mynt järn tolereras under rullande ark, vid tillverkning av råämnen för mynt.

Förlåt för mitt krångligt svenska här! :)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #8 skrivet: tisdag 02, juni 2015, 19:37:36 »
Jag föreslår att vi lockar Fantom att köra först ;-)
Japp, skicka ditt mynt till mig, jag fixar det! (Adressen är samma som tidigare), skicka gärna en cigarrtändare med. :D
Ha, ha   ;D

Från stämplar, vilka pressar reliefbilden, personalen eller processen kunde inte ta bort all tvättvätskan när dem rengöras. Rester av denna vätska i små droppar föll på ytan av mynten senare under präglings processen, och sedan förångas.

Tack Fantom, jag tror att du kom med en förklaring till upphovet till de röda fläckarna som är det mest troliga. Att det skulle bero på koppar i guldmynt som har renheten 999.9 kunde jag inte förstå, utan som du skriver så är det allra troligaste att någonting har kommit utifrån och satt sig på guldmynten, som efterhand har reagerat med omgivningens syre och framhävt och förstärkt utseendet. Då är det också förståeligt att man med hög värme helt enkelt bränner upp dessa föroreningar. Hade det varit från koppar i själva myntet så hade ju den kopparen stannat kvar där.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #9 skrivet: fredag 03, mars 2023, 20:26:55 »
Hej!

Vill dela av med mig av en metod som jag har nyligen prövat på ett mynt med 22 karat som hade röda copper spots. Testade att gnugga försiktigt med en suddgummi på just pricken lite fram och tillbaka och det försvann. Om det gör någon skada på myntet vet jag inte .. prova på eget ansvar!

Må bäst :D

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #10 skrivet: lördag 04, mars 2023, 18:20:14 »
I posterna ovan skrevs om att "elda upp" det dom ser ut som kopparfläckar på guld. Jag hade en "kopparfläck" på en 100 grams guldtacka som jag ville få bort. Men jag vågade inte prova med värme på det objektet direkt. Utan jag provade först på en riktigt repig 1 oz Silver Eagle. Och det var ju tur att jag provade på det myntet innan jag gick vidare på dyrare saker. För det som hände var att det dels blev en spricka i silvermyntet, och sedan blev det dessutom helt sotigt. Därmed var det slut med den metoden.

Suddgummi mot "milkspot" har jag hört talas om. Men jag provade i stället framgångsrikt med en silverputsduk mot "milkspots" på Silver Maples. Jag hade en avbruten rund tandpetaren i silverputsduken och putsade längs efter radierna. Mynten blev bra utan några märken.
Men mot mynt som är silverblanka fungerar det inte och man får synliga fläckar.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3333
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #11 skrivet: lördag 04, mars 2023, 18:35:04 »
Min metod för att bli av med "spottiga" mynt är att sälja dem till LS.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1008
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #12 skrivet: lördag 04, mars 2023, 18:44:30 »
Min metod för att bli av med "spottiga" mynt är att sälja dem till LS.

Jaså...

det är dina "taskiga" mynt som jag brukar få hem från L.S.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by AndrewJackson72
Igår kl. 18:42

Varför köpa silver? by Sarek
Igår kl. 12:28

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
fredag 13, juni 2025, 20:54:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 13, juni 2025, 16:48:40

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
fredag 13, juni 2025, 13:22:24