Författare Ämne: Goldmoney (BitGold) : Ett enkelt sätt att spara i guld.  (läst 133333 gånger)

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 248
  • Affärsomdömen: 4
SV: BitGold : Ett enkelt sätt att spara i guld.
« Svar #210 skrivet: onsdag 13, april 2016, 12:07:24 »
Enligt min erfarenhet går det utmärkt att stoppa in pengar, dem tar de utan problem emot. Problemen hopade sig för mig när man ville ta ut. Speciellt om man fått någon bonus. Och som vi varit inne på tidigare är det i denna typ av bransch förtroende som spelar roll. Och mitt förtroende har dem då inte längre kvar.

Att sälja guld och föra över till betalkort för att sedan köpa något i sek blir rätt dyrt med alla avgifter och spreads. Bra att ha i bakhuvudet.

Det jag försöker säga är att försök var försiktig med bitgold och ropa inte hej bara för att dem smidigt och gladeligen tar emot dina pengar.

Är det fler som delar den här erfarenheten i tidigare inlägg i denna tråd?
Gick lite hastigt igenom tidigare inlägg och det verkar ju vara just det "bonusen" som har krånglat, kan inte se att något haft problem med att ta ut pengar.

MVH
« Senast ändrad: onsdag 13, april 2016, 13:37:50 av sputnik »

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1414
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #211 skrivet: onsdag 13, april 2016, 13:45:58 »
Jag hade grova problem med det. De spärrade mitt konto 3-4 ggr i rad varje gång efter att jag ville ta ut en mindre summa pengar. De hänvisade till att jag försökte scama dem då jag tipsade flera kollegor om att skapa konto. Och då de satt på samma kontor hade de samma IP. Och det var inte ok.. Efter mycket om och men, många mail och telefonsamtal och inskickade dokument släppte de mitt konto men i stort sett alla bonusar togs bort.. Så visst, pengarna jag satt in kunde jag till slut ta ut. Men mitt förtroende får de aldrig tillbaka. Ett seriöst företag erbjuder inte till att börja med sig up bonusar som de sedan i stort sett vägrar stå för.

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #212 skrivet: onsdag 13, april 2016, 17:32:04 »
Jag hade grova problem med det. De spärrade mitt konto 3-4 ggr i rad varje gång efter att jag ville ta ut en mindre summa pengar. De hänvisade till att jag försökte scama dem då jag tipsade flera kollegor om att skapa konto. Och då de satt på samma kontor hade de samma IP. Och det var inte ok.. Efter mycket om och men, många mail och telefonsamtal och inskickade dokument släppte de mitt konto men i stort sett alla bonusar togs bort.. Så visst, pengarna jag satt in kunde jag till slut ta ut. Men mitt förtroende får de aldrig tillbaka. Ett seriöst företag erbjuder inte till att börja med sig up bonusar som de sedan i stort sett vägrar stå för.

Din situation med kontor och samma IP samt bli anklagad för scam upplyser mig om att du hade en konflikt med Bitgold och varav dom valde att ta bort din bonus.
Det är inte min sak att avgöra vad som är rätt eller fel.

Men det ger inte en rättvis bild till en vanlig användare som inte är i konflikt med Bitgold och då skulle erfara samma svårigheter som du att ta ut pengar.
Alltså jag och förhoppningsvis andra är ju inte i konflikt med Bitgold och kan ju då förvänta oss att kunna ta ut pengar eller få guld hemskickat om vi så önskar, vilket jag inte läst att någon skulle haft problem med.

MVH

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #213 skrivet: onsdag 13, april 2016, 18:18:11 »
Hur ett företag agerar i en konflikt har väl ändå rätt stor betydelse i denna typ av bransch. Det visar enligt mig mycket på hur seriöst ett företag är. Efter första gången de spärrade mitt konto förklarade jag situationen och efter många turer låste de upp kontot. Men uttag fick jag inte göra. Sedan hände det som sagt 2-3 ggr till när jag försökte ta ut, varav det var samma vändor. Sista gången tog det 6-7 veckor. De besvarade inte mail eller telefonsamtal. De bad mig även skicka in bevis på att jag värvat kollegor... Hur menar de att jag skulle göra det?! De hade alla redan signat upp sig med legg och ett eget mobilnr. Oseriöst i min mening.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #214 skrivet: onsdag 13, april 2016, 18:19:15 »
Och för att förtydliga. Jag var inte i konflikt med Bitgold innan jag försökte ta ut. Då var allt finemang.

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #215 skrivet: onsdag 13, april 2016, 18:49:01 »
Hur ett företag agerar i en konflikt har väl ändå rätt stor betydelse i denna typ av bransch. Det visar enligt mig mycket på hur seriöst ett företag är. Efter första gången de spärrade mitt konto förklarade jag situationen och efter många turer låste de upp kontot. Men uttag fick jag inte göra. Sedan hände det som sagt 2-3 ggr till när jag försökte ta ut, varav det var samma vändor. Sista gången tog det 6-7 veckor. De besvarade inte mail eller telefonsamtal. De bad mig även skicka in bevis på att jag värvat kollegor... Hur menar de att jag skulle göra det?! De hade alla redan signat upp sig med legg och ett eget mobilnr. Oseriöst i min mening.

Men du skriver att du blev anklagad för att flera från ditt kontor skaffat konto och från samma IP adress och att du blivit anklagad för scam försök om jag förstått det hela rätt.
Om detta skedde när du skulle ta ut pengar, så måste du ju blivit anklagad för det eftersom du nämner dessa detaljer specifikt.
Och då kan man ju knappast antyda att du är i en vanlig situation när du ska ta ut dina pengar.

Jag menar jag sitter från min hemdator med 1 IP adress och sitter inte på ett kontor med flera kollegor med samma IP adress som ska öppna konton hos Bitgold från samma adress.
Alltså skiljer sig min situation från din dåvarande situation och kan med all sannolikhet inte bli anklagad för scam försök eller få någon eventuell bonus borttagen om jag väljer ta ut en summa pengar eller få guld hemskickat.

MVH

Utloggad isak

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
« Svar #216 skrivet: onsdag 13, april 2016, 19:22:44 »

Men du skriver att du blev anklagad för att flera från ditt kontor skaffat konto och från samma IP adress och att du blivit anklagad för scam försök om jag förstått det hela rätt.
Om detta skedde när du skulle ta ut pengar, så måste du ju blivit anklagad för det eftersom du nämner dessa detaljer specifikt.
Och då kan man ju knappast antyda att du är i en vanlig situation när du ska ta ut dina pengar.

Jag menar jag sitter från min hemdator med 1 IP adress och sitter inte på ett kontor med flera kollegor med samma IP adress som ska öppna konton hos Bitgold från samma adress.
Alltså skiljer sig min situation från din dåvarande situation och kan med all sannolikhet inte bli anklagad för scam försök eller få någon eventuell bonus borttagen om jag väljer ta ut en summa pengar eller få guld hemskickat.

MVH

Har man en förklaring (det är mina kollegor jag värvar, vi sitter för tillfället i samma företagsnätverk) och detta efter viss "due dilligence" från Bitgolds sida verkar stämma (Är registreringarna gjorda från samma dator? Kan man uppmana dem att även logga in hemifrån? Eller vilka rutiner dem nu har för stävja fuffens... Jag har ingen aning.) så tyder det ju på en av två saker..
1. De har dåliga rutiner för att stävja fuffens.
2. De utför fuffens själva.

Du har troligen inte en fast ipadress (det brukar kosta pengar. Din ISP har en pool med adresser som de på olika sätt tilldelar kunderna..), vad händer den dagen jag skapar ett konto och råkar göra det från en adress du tidigare haft? Kommer systemet att flagga ditt konto för fuffens? osv.

Jag tror de flesta inte har några problem, men jag måste ju hålla med toblov. Oseriöst. Utan tvekan. Men det är väl de flesta tjänster på intärnät ;)

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #217 skrivet: onsdag 13, april 2016, 19:40:04 »

MVH

Har man en förklaring (det är mina kollegor jag värvar, vi sitter för tillfället i samma företagsnätverk) och detta efter viss "due dilligence" från Bitgolds sida verkar stämma (Är registreringarna gjorda från samma dator? Kan man uppmana dem att även logga in hemifrån? Eller vilka rutiner dem nu har för stävja fuffens... Jag har ingen aning.) så tyder det ju på en av två saker..
1. De har dåliga rutiner för att stävja fuffens.
2. De utför fuffens själva.

Du har troligen inte en fast ipadress (det brukar kosta pengar. Din ISP har en pool med adresser som de på olika sätt tilldelar kunderna..), vad händer den dagen jag skapar ett konto och råkar göra det från en adress du tidigare haft? Kommer systemet att flagga ditt konto för fuffens? osv.

Jag tror de flesta inte har några problem, men jag måste ju hålla med toblov. Oseriöst. Utan tvekan. Men det är väl de flesta tjänster på intärnät ;)

Jag kan också tycka att det är dåligt hanterat av Bitgold med en sådan situation, men vill betona att det inte gäller gemena man, för då hade vi troligen sett det i denna tråd.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #218 skrivet: onsdag 13, april 2016, 19:49:12 »
Jag menar inte att detta kommer hända alla. Det jag ville påvisa var deras oseriösa agerande. Och btw för i sammanhanget några futtiga bonusar. Jag hade själv redan satt in ca 10k SEK...

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #219 skrivet: torsdag 14, april 2016, 14:34:14 »
Tjena, vill bara nämna en rolig funktion med Bitgold - Request Payment - alltså kan jag skicka typ elektronisk räkning/faktura till någon och få betalt direkt in på mitt Bitgold konto, utan att sätta in pengar via min bank, alltså syns inte transaktion någon annanstans än på mitt Bitgold konto.
Ska vara hundvakt i helgen åt en tax över en dag och tar 100 kr för besväret och jag brukar alltid ta kontant betalning, men nu skicka jag en - Request Payment :-) skoj att se hur det fungerar i praktiken, typ 0.3 g guld hahahaha :-)

MVH

EDIT: Det var inte så smidigt, mottagaren måste öppna konto hos Bitgold för att kunna betala, det var inte så bra, utan krångligt och påtvingande.
« Senast ändrad: torsdag 14, april 2016, 16:55:05 av sputnik »

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #220 skrivet: torsdag 14, april 2016, 20:11:50 »
Ett bolag som ni borde hålla er undan ifrån, absolut att testa lite för skojs skull men att använda det för större summor är verkligen inte att rekommendera. Bolaget går fortfarande inte med vinst och gick det senaste  kvartalet -0,05 Canada dollar per aktie. De långivare som bolaget har skulder hos, är nordamrikanska storbanker och dessa kommer utan tvekan om något händer med bolaget exempel konkurs ta  bolagets guld i anspråk för att täcka dessa lån. Bolagets redovisnings metoder är minst sagt inte direkt av den bästa kvaliteten och öppenhet är något som inte verkar existera i den.

Det är också ett känt faktum att bolaget som dessa i historien alltid på något sätt säger till sina kunder att de har mer guld än vad de har. Ett annat sätt bolag på senare tid kommit runt att de faktiskt måste äga det guldet är att de leasar (Hyr) ut det till någon investmentbank eller liknande. På det sättet kan de få inkomster på samma guld ifrån två håll och man kan fortfarande hävda att guldet ägs av dem eftersom det endast hyrs ut. Välkommen till den kampen när lilla Kalle ifrån Sverige vill ha ut sitt guld men Goldman Sachs eller liknade på andra sidan anser att de har en större rätt till det, vem tror ni kommer få guldet.

Det finns också risken att det landet som guldet förvaras i också beslagtar guldet vilket har hänt åtskilliga gånger i historien under stora kriser i världen ett exempel är USA. Bitgold hävdar att de förvarar sitt  guld på dessa platser, Toronto, New York, Singapore, Zurich, Dubai, Hong Kong and London.

Bitgolds kort är också en extremt dyrt att använda som betalningskort med helt enorma påslag för diverse saker och är helt underlägset vanliga betalkort. Tanken att ha fysiskt  guld om något händer i världen som en säkerhet är bolaget också helt irrelevant för då detta guld om något extremt händer i världen omöjligen kommer leta sig över världen till (dess rätta ägare). Bolaget är också helt irrelevant för att använda för att spekulera i guldpriset som investering utan ha någon tanke att ta ut fysiskt guld, detta då det finns finansiella instrument som är betydligt billigare att handla guld för då än hos bitgold, bland annat diverse ETF:er som direkt investerar i fysiskt guld till exempel.

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #221 skrivet: fredag 15, april 2016, 07:38:57 »

Citera
Bolaget går fortfarande inte med vinst och gick det senaste  kvartalet -0,05 Canada dollar per aktie. De långivare som bolaget har skulder hos, är nordamrikanska storbanker och dessa kommer utan tvekan om något händer med bolaget exempel konkurs ta  bolagets guld i anspråk för att täcka dessa lån. Bolagets redovisnings metoder är minst sagt inte direkt av den bästa kvaliteten och öppenhet är något som inte verkar existera i den.

Hej, vad hittar man den informationen, läsa om hur det går för företaget osv...

MVH

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #222 skrivet: fredag 15, april 2016, 08:12:13 »
Q3 siffror: http://ir.bitgold.com/investors/press-releases/press-release-details/2016/GoldMoney-Inc-Releases-2016-Third-Quarter-Financial-Results/default.aspx

Hittar inga nyare siffror för varken Q4 eller Q1 2016 då dem verkar släppa kvartalsrapporterna 6 månader efter kvartalets utgång. Här kan du dock hitta nyckeltal för årets gångna månader; http://ir.bitgold.com/investors/press-releases/default.aspx

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #223 skrivet: fredag 15, april 2016, 08:19:16 »
Citera
Bolaget går fortfarande inte med vinst och gick det senaste  kvartalet -0,05 Canada dollar per aktie. De långivare som bolaget har skulder hos, är nordamrikanska storbanker och dessa kommer utan tvekan om något händer med bolaget exempel konkurs ta  bolagets guld i anspråk för att täcka dessa lån. Bolagets redovisnings metoder är minst sagt inte direkt av den bästa kvaliteten och öppenhet är något som inte verkar existera i den.

Hej, vad hittar man den informationen, läsa om hur det går för företaget osv...

MVH

Här hittar du lite mer info:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/75992/goldmoney-inc-
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/04/01/goldmoney-inc-goldmoney-inc-reports-march-2016-key-performance-indicators-for-the-bitgold-and-goldmoney-businesses.html

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #224 skrivet: fredag 15, april 2016, 10:48:14 »
Man ska helst inte titta på bolagets egna pressutsläpp då det där oftast är positivt vinklade meddelanden som släpps ett exempel på det är att bolagen oftast inte visar net profit utan enbart gross profit för att det ska verka som de går med vinst men i själva verket går de med förlust i nettoresultatet. Gå hellre in på ja vilken internationell tjänst som helst för att få en mer nyanserad bild, exempelvis bloomberg, Yahoo finance o.s.v.

Då bolaget är noterat finns också deras riktiga tegelstensrapporter publicerade om du vill djupdyka på riktigt dock som nämnt tidigare extremt svåröverskådlig redovisning dock.

Tänk på att det är Goldmoney inc som bolaget heter och inte som tidigare bitgold.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 21:48

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by cyber
Igår kl. 16:53

JP Morgan by JohanB
tisdag 29, september 2020, 23:51:29

50 Francs - 1974 - 1979 Frankrike silvermynt by Andy
tisdag 29, september 2020, 18:31:42

Byte av 1 kg silvertackor till silvermynt by I_am_mine
tisdag 29, september 2020, 09:22:50