Författare Ämne: Goldmoney (BitGold) : Ett enkelt sätt att spara i guld.  (läst 186866 gånger)

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: bitgold
« Svar #120 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 21:48:49 »
Beror ju även på vad dollarn är värd i SEK. Säg att dollarn står i 1 SEK. Då ligger du plus minus noll.

Och nej, bitgold erbjuder ej silver. Beror nog delvis på förvaringsproblem då silver tar mer plats. Och nu tar dem ej betalt för storage.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #121 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 21:50:13 »
Ja, tänk om guldpriset kommer upp i 10 000 dollar/uns. Då ska jag alltså betala 3000 i skatt av vinsten på 9000. Helt sjukt.
Går det att komma runt detta på något sätt lagligen?

Förresten, det går inte att köpa silver via BitGold antar jag?

Går priset upp så mycket så kanske du ska vara ganska nöjd ändå. Speciellt ifall den reella köpkraften ökar mycket och fiatvalutan fortfarande har köpkraft.

Ja. Det går att komma runt ifall du gör en lika stor förlustaffär samtidigt. (Aktier eller nåt annat???) Då kan du kvitta vinsten mot förlusten (tror jag.)

Nej. Silver köper och lagrar man t ex hos Goldmoney.com. (Eller andra liknande bolag.) Goldmoney och BitGold är idag samma bolag med två olika tjänster...

/H

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #122 skrivet: måndag 12, oktober 2015, 23:44:09 »
Detta inlägg skulle postas i en annan tråd.  :D
« Senast ändrad: tisdag 13, oktober 2015, 20:44:34 av Asrael »

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: BitGold : Ett enkelt sätt att spara i guld. Nu högre startbonus!
« Svar #123 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 00:13:41 »
"First deposit bonus" funkade. Betalade med kreditkort. inom 5 minuter fanns både beloppet plus 10% extra guld på kontot... (Erbjudandet gäller till och med söndag tror jag...)

Nu väntar jag på MASTERCARD-betalkortet för att se ifall man kan handla för guldet också. (Verkar dock vara ett "prepaid"-betalkort vilket innebär att man manuellt först måste redeema guldet (från valt valv) till kortet innan man handlar...)

/H

Kan du eller någon annan förklara detta närmare? Betyder det i praktiken att man säljer guldet och för över fiat till kontot kopplat till kortet?

Vore fint om man kunde flytta 10g till "kortet" och om man handlade för 300 kr drogs ca 1g räknat i dagens kurs. Det kanske inte är så det fungerar?

Har de bara guld? Goldmoney har även Ag, Pt och Pd men de kanske tillhör den ursprungliga delen av företaget och inte alls är inblandade i Bitgold-konceptet?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #124 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 00:36:10 »
"First deposit bonus" funkade. Betalade med kreditkort. inom 5 minuter fanns både beloppet plus 10% extra guld på kontot... (Erbjudandet gäller till och med söndag tror jag...)

Nu väntar jag på MASTERCARD-betalkortet för att se ifall man kan handla för guldet också. (Verkar dock vara ett "prepaid"-betalkort vilket innebär att man manuellt först måste redeema guldet (från valt valv) till kortet innan man handlar...)

/H

Kan du eller någon annan förklara detta närmare? Betyder det i praktiken att man säljer guldet och för över fiat till kontot kopplat till kortet?

Vore fint om man kunde flytta 10g till "kortet" och om man handlade för 300 kr drogs ca 1g räknat i dagens kurs. Det kanske inte är så det fungerar?

Har de bara guld? Goldmoney har även Ag, Pt och Pd men de kanske tillhör den ursprungliga delen av företaget och inte alls är inblandade i Bitgold-konceptet?

Ja. BitGolds betalkort drar inte direkt guld och konverterar det till fiat från ditt bitgold-konto. Du måste göra det manuellt till kortets-konto. Dock är det integrerat på siten så det är lätt att flytta och se saldo på kortet på BitGold-siten. Nackdel att man manuellt måste fylla på kortet vartefter från bitgold-kontot. Fördel att man kan välja när man säljer sitt guld(för att tajma upp/nedgångar). Kortet kan man få i Euro eller USD. När man handlar i annan valuta tillkommer växlingsavgift.

Jag har även ett Xapo Bitcoin-betalkort. Det är mer äkta då det automatiskt konverterar och drar bitcoin från din wallet direkt vid köp när man handlar med det.

BitGold och Goldmoney håller de efter samgåendet som separata tjänster med olika inriktning. BitGold mer för mindre kunder(lightweight) för transaktioner med guldbackning. Goldmoney för mer seriöst bruk med lagring av metaller. Har mycket större kunder genomsnittligen map innehav. Och de har andra metaller också.

/H

Utloggad ConcernedCitizen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #125 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 10:51:01 »
Hmm. Nu har även jag gått med (och trådstartaren har fått något slags referral-bonus - lyckis dig!) :) Jag har ännu inte riktigt förstått vidden av storheten med att äga guld i ett valv i Kanada (i mitt fall) - och kanske speciellt inte nu, när det verkar som att man t.ex. inte har VISA-prepaid-kortet (Det ska tydligen introduceras "om ett par veckor"). Känns som rätt omständligt sätt att köpa och spara i guld.

För egen del är det i och för sig lockande att ha en del av guld utomlands i ett "brunt-i-fläkten"-scenario och det är dags att lämna landet (och kunna ha en tillgång på en kontinent där det är enklare att få ut den i en annan valuta än i just svensk dito). Men... Well... Vi får se hur användbart jag kommer tycka att det här är.

Jag har ju sett att flera försöker sig på liknande lösningar (bullion star - med vad heter han - Liberty Silver-snubben - i spetsen, bl.a.) men skälet att det nu blev bitgold har att göra med att de är störst. Och att gold money ligger bakom. Det borgar för att det i alla fall inte är scam.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #126 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 11:25:36 »
Hmm. Nu har även jag gått med (och trådstartaren har fått något slags referral-bonus - lyckis dig!) :) Jag har ännu inte riktigt förstått vidden av storheten med att äga guld i ett valv i Kanada (i mitt fall) - och kanske speciellt inte nu, när det verkar som att man t.ex. inte har VISA-prepaid-kortet (Det ska tydligen introduceras "om ett par veckor"). Känns som rätt omständligt sätt att köpa och spara i guld.

Tack så mycket... (Det gäller att vara tidigt ute ;-) Men det är en win-win då jag får en bonus men även du får en bonus som du inte fått annars. För tillfället verkar den ligga på 0.25 gram guld.

Jag upplever det som lätt att köpa. Man kan tex köpa guld med sitt vanliga kreditkort eller med sin bitcoin-wallet...
Billigaste sättet att köpa med fiat är nog dock med banköverföring.

/H

PS. Prepaid card(MASTERCARD) kommer ut officiellt snart. Jag har varit med i beta-testperioden... Funkar bra. Läs en av mina tidigare poster ovan DS.
« Senast ändrad: tisdag 13, oktober 2015, 11:30:38 av mega_n »

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #127 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 11:37:18 »
Billigaste sättet att köpa med fiat är nog dock med banköverföring.

För mig strulade det när jag provade banköverföring.
Växlingskursen, SEK till CAD, blev en helt annan än vid överföringstillfället.
Jag blev då tvungen att tjata en vecka för att dom över huvud taget skulle godkänna överföringen som då blev mycket dyrare än om jag använt mitt kort.

Detta är bara min egen erfarenhet, kanske har det funkat bättre för någon annan.
Så nu använder jag bara kortöverföring. Det brukar godkännas direkt under arbetstid.

Och uttag gör jag till mitt BitGold MasterCard i EUR, det funkar klockrent.
« Senast ändrad: tisdag 13, oktober 2015, 11:39:35 av Brageson »

Utloggad Drnogo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #128 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 14:52:05 »
Så jag köper guld, lagrat i fysisk form i valv i utlandet. Kan använda det om jag vill- som alternativ till annan betalningsform eller helt enkelt spara det. Och när som helst ta ut det - i fysisk form.

Men hur är det med beskattning. Hur beskattas en ev värdeökning. Och när? Endast vid uttag?

Någon som vet?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #129 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 15:07:33 »
Så jag köper guld, lagrat i fysisk form i valv i utlandet. Kan använda det om jag vill- som alternativ till annan betalningsform eller helt enkelt spara det. Och när som helst ta ut det - i fysisk form.

Men hur är det med beskattning. Hur beskattas en ev värdeökning. Och när? Endast vid uttag?

Någon som vet?

Ja.
Läs ovan i tråden. Reavinst/förlust vid försäljning tas upp i nästa deklaration.

/H
« Senast ändrad: tisdag 13, oktober 2015, 16:58:38 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #130 skrivet: tisdag 13, oktober 2015, 15:10:44 »
Har flyttat hit bitgold-diskussionen från "HARD ASSET ALLIANCE"-tråden.

/H
« Senast ändrad: tisdag 13, oktober 2015, 16:58:19 av mega_n »

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
SV: BitGold : Ett enkelt sätt att spara i guld.
« Svar #131 skrivet: onsdag 14, oktober 2015, 17:13:48 »
Okay, några frågor :)

1) Hur får jag den här bonusen som folk i tråden nämner? Den består alltså av en liten mängd bonus-guld om jag har förstått saken rätt?

2) Hur hög är växlingsavgiften när jag handlar i en annan valuta än i dollar och euro? (Som ju vi svenskar gör)

3) Vad anses generellt vara bäst? Att få kortet kopplat till Euro eller dollar och i så fall varför?

4) Angående GoldMoney: Går det att handla med silver på samma sätt via GoldMoney, som med Guld, via BitGold?
Eller fungerar det på annat sätt där? (har de kontokort uppbackade av silver t ex?) Är köp av silver lika fördelaktigt som vid köp av guld hos BitGold, i relation till spot-priset?

5) Spelar det någon roll om jag öppnar kontot, hos dessa aktörer, via ett utländskt bank-konto?
Kan jag t ex föra över pengar direkt från ett norskt konto och sedan handla med BitGold-kortet på samma sätt i Sverige och i övriga Världen? Och kan jag då även vid ett senare köptillfälle föra över pengar från ett svenskt bank-konto till samma BitGold-konto, eller kan BitGold-kontot bara kopplas till ett enda bank-konto?

6) Hur fungerar det med moms vid köp av silver hos GoldMoney? Räknas det som att jag har köpt silvret utomlands eller får jag betala svensk moms?

7) Vad är det för bankomat-kort de har hos BitGold? Kan jag välja mellan Mastercard, och några andra typer av kort, eller är det ett och samma kort?
Vad kostar det att beställa hem kortet samt hur snabb är leveransen?

8 ) Till Mega_n - Vad menar du med den här kommentaren: ”Speciellt ifall den reella köpkraften ökar mycket och fiatvalutan fortfarande har köpkraft.”
Kan köpkraften öka mer än vad fiatvalutan tappar i köpkraft?

Låt säga att guldpriset når över 40 000 dollar(som jag tror att det kan göra).
Jag har då ett uns guld värt 40 000 dollar som jag har köpt för 1000 dollar. Låt säga att relationen mellan SEK/DOLLAR är densamma.
I ett sådant scenario bör väl fiatvalutan tappa lika mycket i köpkraft som guldpriset ökar? Det vill säga 40 gånger mindre köpkraft?
Alltså behåller jag enbart min egen köpkraft, genom att äga detta guld.
Eller kan det även vara så att min köpkraft ökar mer än vad fiatvalutan tappar i köpkraft?
Jag har alltid trott att guld enbart behåller min egen köpkraft, utan att ge någon ökning av denna.
Men om alla som inte äger något guld samtidigt tappar sin köpkraft så kan man kanske säga att jag blir rik, eftersom jag behåller min köpkraft, när alla andra blir fattiga.. Men kan jag då köpa något av större värde för pengarna(än vad jag kan nu), om alla priser på konsumentvaror och tillgångar har gått upp under samma tid?
Lite förvirrad. Skulle uppskatta en förklaring av detta ☺

9) Du nämner att BitGold är mest för mindre kunder och att GoldMoney är för större kunder.
Vad finns det för fördelar med att välja GoldMoney om jag är en större kund och vad anses som en större kund i sammanhanget?

« Senast ändrad: onsdag 14, oktober 2015, 17:55:17 av Goldbug »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #132 skrivet: torsdag 15, oktober 2015, 08:18:26 »

1) Hur får jag den här bonusen som folk i tråden nämner? Den består alltså av en liten mängd bonus-guld om jag har förstått saken rätt?

2) Hur hög är växlingsavgiften när jag handlar i en annan valuta än i dollar och euro? (Som ju vi svenskar gör)

3) Vad anses generellt vara bäst? Att få kortet kopplat till Euro eller dollar och i så fall varför?

Del1.

1. Gå via den länk som finns i första posten i denna tråd och skapa ditt konto. Då får du för närvarande 0.25g guld insatt.(Detta kan ändras av BitGold närsomhelst.)

2. Jag tror den är på 2.75% (växlingsavgift).

3. Välj den valuta som du handlar mest i. Tex dollar om du reser i USA eller handlar mycket från usa mm på internet. Euro om du reser i europa eller handlar via kort från tex tyskland. (När du använder kortets valuta slipper du växlingsavgiften.)

/H

« Senast ändrad: torsdag 15, oktober 2015, 09:03:56 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #133 skrivet: torsdag 15, oktober 2015, 09:23:03 »

4) Angående GoldMoney: Går det att handla med silver på samma sätt via GoldMoney, som med Guld, via BitGold?
Eller fungerar det på annat sätt där? (har de kontokort uppbackade av silver t ex?) Är köp av silver lika fördelaktigt som vid köp av guld hos BitGold, i relation till spot-priset?

5) Spelar det någon roll om jag öppnar kontot, hos dessa aktörer, via ett utländskt bank-konto?
Kan jag t ex föra över pengar direkt från ett norskt konto och sedan handla med BitGold-kortet på samma sätt i Sverige och i övriga Världen? Och kan jag då även vid ett senare köptillfälle föra över pengar från ett svenskt bank-konto till samma BitGold-konto, eller kan BitGold-kontot bara kopplas till ett enda bank-konto?

6) Hur fungerar det med moms vid köp av silver hos GoldMoney? Räknas det som att jag har köpt silvret utomlands eller får jag betala svensk moms?

7) Vad är det för bankomat-kort de har hos BitGold? Kan jag välja mellan Mastercard, och några andra typer av kort, eller är det ett och samma kort?
Vad kostar det att beställa hem kortet samt hur snabb är leveransen?

8 ) Till Mega_n - Vad menar du med den här kommentaren: ”Speciellt ifall den reella köpkraften ökar mycket och fiatvalutan fortfarande har köpkraft.”
Kan köpkraften öka mer än vad fiatvalutan tappar i köpkraft?

Låt säga att guldpriset når över 40 000 dollar(som jag tror att det kan göra).
Jag har då ett uns guld värt 40 000 dollar som jag har köpt för 1000 dollar. Låt säga att relationen mellan SEK/DOLLAR är densamma.
I ett sådant scenario bör väl fiatvalutan tappa lika mycket i köpkraft som guldpriset ökar? Det vill säga 40 gånger mindre köpkraft?
Alltså behåller jag enbart min egen köpkraft, genom att äga detta guld.
Eller kan det även vara så att min köpkraft ökar mer än vad fiatvalutan tappar i köpkraft?
Jag har alltid trott att guld enbart behåller min egen köpkraft, utan att ge någon ökning av denna.
Men om alla som inte äger något guld samtidigt tappar sin köpkraft så kan man kanske säga att jag blir rik, eftersom jag behåller min köpkraft, när alla andra blir fattiga.. Men kan jag då köpa något av större värde för pengarna(än vad jag kan nu), om alla priser på konsumentvaror och tillgångar har gått upp under samma tid?
Lite förvirrad. Skulle uppskatta en förklaring av detta ☺

9) Du nämner att BitGold är mest för mindre kunder och att GoldMoney är för större kunder.
Vad finns det för fördelar med att välja GoldMoney om jag är en större kund och vad anses som en större kund i sammanhanget?
Del2.

4. Det fungerar ungefär likadant. De håller på att modernisera sin website och tjänster. Tidigare kunde man bara använda banköverföring.  Man har även valutakonton förutom metallkonton hos Goldmoney. Vilket gör att man kan köpa och sälja metaller och valutor. Avgifter vid köp beror på hur mycket man köper. Kolla prislista på deras site...
De har lagringsavgift. Högre för silver än guld. (Då det tar större plats i valven.)

5. Läs deras FAQ. Du måste dock registrera vilket land du är ifrån.

6. Momsfritt sålänge du inte tar ut det fysiskt till land som har moms.

7. Mastercard (bara)? Avgifter finns att läsa om på siten. (Första året ingen årsavgift tror jag.) Nu beta testperiod slut. Snart officiellt kort inom kort...

8. Den reella köpkraften kan ändras för guld ifall priset stiger snabbare än inflation/devalvering av fiatvalutan.
Om tex guld skulle stiga till 1000kr per gram i morgon så skulle du kunna köpa många fler liter mjölk än du kunde igår för ditt guld. Medan du skulle kunna köpa lika många liter i fiat.

Om däremot guld stiger till 1000kr per gram på 5 år och inflationen är hög så kanske din köpkraft när du använder guld inte förändrats.

Många anser att guld/silver nu är kraftigt undervärderade så den reella köpkraften i guld/silver skuile mycket väl kunna stiga mycket kraftigt.

9. Handla/växla mellan olika valutor och metaller. Bra på att hantera stora mängder metaller. Har en historia att vara ett seriöst bolag. Goldmoney ar registrerat i Skatteparadiset Jersey, BitGold i Canada. Sedan är BitGold ganska nytt som bolag/affärside...

/H
« Senast ändrad: torsdag 15, oktober 2015, 09:28:14 av mega_n »

Utloggad Goldbug

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #134 skrivet: torsdag 15, oktober 2015, 20:05:41 »
Ok :)

Vad finns det för för- och nackdelar som talar för och emot att BitGold inte skulle göra en Volkswagen, eller kanske en cypriotisk bank-volta, där ens guld helt plötsligt inte finns att hitta? :)

Vad är det som talar för att BitGold är seriösa och vad är det som talar emot?

Själv blir jag lite oroad av att George Soros stöder projektet, som har anklagats för att verka för en ny Världsregering (ingen aning om detta stämmer  :) )

Undrar även vad det kostar att ta leverans av guldet och få hem det om jag exempelvis äger 5-6 uns?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Pastor Hannes
Igår kl. 22:35

Bad jokes. by Sarek
Igår kl. 20:00

Aktiespararna by Cash Is King
Igår kl. 00:55

Irankriget by gbz