Författare Ämne: Aj, ryggskott!  (läst 2414 gånger)

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
Aj, ryggskott!
« skrivet: onsdag 28, september 2011, 18:47:06 »
Varför har vi så veka ryggar? Eller också är den inte är byggd för en 90-kilos apa som klättrar för ofta på byggställningar och tak.

Jag har lyckats att skada mig för hundraelfte gången i mitt arbete och nu sitter jag sorgsen framför dator med för mycket verkningslöst smärtstillande i kroppen för att våga ta en konjak, jag skulle tagit spriten istället för pillren!

Och egen företagare är jag också, så jag har inte tid att vara skadad heller, borde sälja allt och bli löneslav igen.
Just nu är jag beredd att sälja hyresfastigheterna för en 100g guldtacka och en stor jäkla whiskey!

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
Aj, ryggskott!
« Svar #1 skrivet: onsdag 28, september 2011, 22:33:23 »
Men du... varför börjar ni inte jobba på Bring istället? Det är det bästa jobbet man kan ha! Avslappnande och bra träning för kroppen som bygger karaktär och som om detta inte var nog så får man träffa trevliga och realistiska kunder varje dag som, liksom ni vet, sätter en guldkant på vardagen.

Ingen stress, ingen övertid, ingen missad lunch, inga extraarbeten, inga bilköer, inga oförskämda kunder, inga tvång, ingen problem med smärta osv. - kort och gott inga bekymmer.

Och som om detta inte var nog så, hör och häpna, tjänar man 14000 Kr som nyanställd och efter tre år av trogen tjänst så har jag hört att man tjänar 16000 kr.  :o  Vilken lönekarriär  :o .
Så ta och droppa in någon valfri vardag så kan ni börja jobba omgående som möbelslav: adressen är Lerkrogsvägen 43, Bring-lagret ligger bakom Pågen-lagret.

Det enda kravet som existerar att ni inte har ledsyn samt alla fyra lemmar intakta, dessutom så måste ni kunna läsa Svenska eller Engelska; inga krav på att kunna tala båda språken måste tilläggas och att ni inte är från Småland.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
Aj, ryggskott!
« Svar #2 skrivet: onsdag 28, september 2011, 23:59:34 »
Citat från: Bergstrollet
Varför har vi så veka ryggar? Eller också är den inte är byggd för en 90-kilos apa som klättrar för ofta på byggställningar och tak.

Jag har lyckats att skada mig för hundraelfte gången i mitt arbete och nu sitter jag sorgsen framför dator med för mycket verkningslöst smärtstillande i kroppen för att våga ta en konjak, jag skulle tagit spriten istället för pillren!

Och egen företagare är jag också, så jag har inte tid att vara skadad heller, borde sälja allt och bli löneslav igen.
Just nu är jag beredd att sälja hyresfastigheterna för en 100g guldtacka och en stor jäkla whiskey!

Företagarna är välfärdens nya slavar. De skall inte enbart försörja sig själva och alla dem betalda från staten.

Vet inte hur många gånger jag kommit hem tre, fyra eller ibland fem på natten, för att bokstavligt talat stupa i säng, för att tidigt på morgonen väckas av en ringande telefon. Kan inte minnas när jag hade en helt ledig helgdag senast. När jag inte behövde svara på mail, prata i telefon eller göra något annat arbetsrelaterat under en helg. Har inte haft en sjukdag så länge jag kan minnas.

Jag lider med dig, så gör du allvar av planerna, så bjuder jag på en välpolerad hundragrammare och slänger in en helpava bra single malt, för kåkarna.  ;)

Skojar bara, du repar dig nog, men fundera istället på allvar på att sälja kåkarna medan det fortfarande finns köpare, priserna är höga och räntorna är låga. Beroende på vad som händer i världsekonomin under några års sikt, finns möjligheten att du om några år kan köpa till tillbaka hyresfastigheter med rejäl rabatt mot dagens priser. Glöm inte att du 1923 kunde köpa ett kvarter i Berlin för något guldmynt. Låter kanske otänkbart idag, men vad säger att det är det i morgon? Man använder trots allt alltjämt samma medicin som skapat krisen, för att behandla symptomen på den.

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
Aj, ryggskott!
« Svar #3 skrivet: torsdag 29, september 2011, 00:52:00 »
Citat från: Åbama
Företagarna är välfärdens nya slavar. De skall inte enbart försörja sig själva och alla dem betalda från staten.

Nu är du väl inte lite bitter? Skattemässigt finns det mångt fördelar att vara egenföretagare än löneslav; deklarationen har ju en del av fördelarna.

Sen så betalar ju löneslavarna staten dessutom, inte bara företagen - vilket är ju en liten halvlögn i sig då många företagare får lönebidrag för specifika arbetstagare.

Sen så får ju en väldig massa av löneslavarna jobba exakt lika mycket som företagarna då många, inklusive mig, blir tvingande att jobba tills vi är klara. Och dessutom utan att få i närheten av lika mycket betalt som företagaren - vilket jag stödjer och är helt i linje med att det är riktigt, till realistiska nivåer såklart.

ett kort exempel från egna erfarenheter kan se ut så här: Jag vaknar 04:30 för att jobba 06:00, åker till jobbet och börjar arbetsdagen. Av olika skäl kommer jag inte kunna vara klar i tid och ringer in för att förklara detta men blir då tillsagd att jobba övertid utan skälig ersättning. Kommer tillbaka till arbetsplatsen 22:00 och är därför hemma cirka 24:00  för att gå upp 04:30.

Och ingen lunch har jag tagit då arbetsmängden är helt ur proportion till att man är ensam, vilket man hör från andra anställda titt som tätt, utöver detta så följer jag uppenbart inte kör och vilotid. Vilket jag får stå för såklart då jag inte har skyldighet att köra i strid mot dessa regler eller utan en tidbok utöver det.  

Är helt och hållet medveten om mina juridiska rättigheter och företagarens men vet utöver detta att jag är utbytbar och därför kommer jag hålla käften och förbli oskäligt utnyttjad. Så kort sagt så förstår jag inte din onödiga politisering av ämnet eller vinkling av helhetsbilden.    

Om ni blev irriterad av min inledande post så var den ett ironiskt sådant, om än misslyckat, då , som jag nu antar, måste irriterat er på något sätt då er post är nästan ett klockrent svar, inte bara till Bergstrollet, utan till min post.

Eller är jag bara trött och kinkig idag? Min bil blev trots allt välsignats med ett prydligt hål på sidan av fronten idag, av en idiot som kör in i bilar nästan dagligen, och detta brukar göra en kinkig har jag hört.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
Aj, ryggskott!
« Svar #4 skrivet: torsdag 29, september 2011, 22:59:27 »
Citat från: Dekaron

Nu är du väl inte lite bitter? Skattemässigt finns det mångt fördelar att vara egenföretagare än löneslav; deklarationen har ju en del av fördelarna.

Först och främst, alla har rätt till en åsikt, det är din rättighet precis lika mycket som någon annans, däribland min. Bitter är jag inte heller. Däremot är jag innerligt jäkligt trött på ett samhälle där parasiterande av så många anses som en utbredd rättighet. Sverige har i mitt tycke blivit ett B-land. Är det inte Bidragstagare, är det Biståndstagare, Barnmaskiner, Batikhäxor, Byråkrater eller Brottslingar som alla skall försörjas via skattsedeln.

Jobbar du och sliter? Grattis i så fall! Jag är den förste att gratulera och meddela min respekt!

Du försörjer dig själv och troligen en jäkla massa andra. Jag har aldrig heller påstått att man inte kan ha en anställning, vara duktig, försörja sig själv eller för den delen också arbeta hårt som anställd. Jag vet nämligen att det kan man mycket väl. Jag har nämligen själv gjort det.

Däremot misstar du dig om det livet som företagare skulle ha några större ekonomiska fördelar jämfört med en anställning. Arbetsgivaravgiften som företagare är om man tar ut (egen) lön är i stort sett densamma som för vilken anställd som helst. Visst, det finns vissa lättnadsregler i skattefri utdelning, men för att de i praktiken skall få någon effekt, krävs det en jäkla massa anställda.

Ser du dessutom sedan den 1 juli så har en företagare sju karensdagar mot en för en anställd. Har du dessutom anställda som exempelvis sysslar med en kampsport, kan du få se fram mot att betala sjukpenning för en skada din anställde ådragit sig på sin fritid.

Väljer du sedan som företagare att ta aktieutdelning istället för lön (för att få ut något mer), så är denna inte pensionsgrundande eller sjukpenningsgrundande. För att ta ett exempel inom bekantskapskretsen, så har en god vän, en mor som varit egenföretagare i hela sitt liv. Som sådan tog hon ofta utdelning istället för lön för att få det att går runt privatekonomiskt. Idag får sonen skjuta till pengar till modern månatligen, då hennes pension är så mager inte på långa vägar kan leva av den. Detta trots många miljoner i inbetalda bolagsskatter under livet som är långt mycket mer än den genomsnittlige löntagaren bidragit med.

Sedan har du skillnaden som företagare, att blir du sjuk straffas du dubbelt. Dels har du karens. Dessutom ett eventuellt intäktsbortfall då du inte kan arbeta. Sedan, att det du i praktiken inte kunde göra p.g.a. sjukdom, väntar på dig, när du tillfrisknat.

Har du dessutom företag får du vänta ett halvår längre på skatteåterbäringen och agera bank åt staten. Jag roade mig en gång att ringa till Skatteverket för att få en förklaring varför så var fallet. Handläggaren där upplyste mig om att jag minsann (med undertryck i rösten) fick ränta på pengarna och den var skattefri (räntan var 0%). När jag frågade varför fick jag fick vänta, fick jag till svar, ”driver du företag har du ju själv valt det”. Så mycket för att främja företagande med andra ord.

Ser du dessutom till det personliga risktagandet. En god vän drev ett aktiebolag. När deras största kund ställde in betalningarna innebar detta att inte heller de kunde betala varken skatter eller moms och konkursen var ett faktum. Då skatteskulder följer en företagare oavsett bolagsform, är han skuldsatt för livet.

Slutligen, vad det gäller de deklarationsmässiga fördelarna. Här är det uppenbart, att du aldrig skrivit en företagsdeklaration (med allt vad det innebär). För att ge dig ett exempel, min fru har deklarationsmässigt ett kryss och en namnteckning, jag betalar en redovisningsbyrå för att göra mina deklarationer.

Så kort sagt så förstår jag inte din onödiga politisering av ämnet eller vinkling av helhetsbilden.    

Om ni blev irriterad av min inledande post så var den ett ironiskt sådant, om än misslyckat, då , som jag nu antar, måste irriterat er på något sätt då er post är nästan ett klockrent svar, inte bara till Bergstrollet, utan till min post.

Eller är jag bara trött och kinkig idag? Min bil blev trots allt välsignats med ett prydligt hål på sidan av fronten idag, av en idiot som kör in i bilar nästan dagligen, och detta brukar göra en kinkig har jag hört.

Inte alls irriterad från min sida. Alla har vi dåliga dagar. Trist med din bil!

Min dag har varit utmärkt, men jag står dock för åsikterna ovan.  :)

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
Aj, ryggskott!
« Svar #5 skrivet: fredag 30, september 2011, 02:44:20 »
Bitter är jag inte heller.

Okej, förlåt.

Däremot är jag innerligt jäkligt trött på ett samhälle där parasiterande av så många anses som en utbredd rättighet.

Är själv innerligt jäkligt trött på ett samhälle där många gediget solventa individer propagerar Darwinism.

Eller hur deras ekonomiska grunder, så att säga, står sig dominanta mot säkerligen 90% av övriga befolkningens egna ekonomiska grunder. Att just dessa solventa individer ter sig helt oförmögna som barn att förstå hur snöpligt skralt det skulle bli för majoriteten för att just deras drömmar samt åsikter skall realiseras.      

Jag går gärna i god för det ni skriver för jag har träffat dessa individer själv; dem som ni kallar för parasiter. Men jag anser lika gärna att jag hellre ser dem, flesta av dem i vilket fall, få ströjobb och lite bidrag än inget alls.

Dessutom dessa bidragstagare är i absolut minoritet, där ca. 10% av dem får bidrag genom otillåtna metoder. 10% för mycket men hellre det än att 90% blir lidande på grund av deras agerande.

Jobbar du och sliter? Grattis i så fall! Jag är den förste att gratulera och meddela min respekt!

Du försörjer dig själv och troligen en jäkla massa andra. Jag har aldrig heller påstått att man inte kan ha en anställning, vara duktig, försörja sig själv eller för den delen också arbeta hårt som anställd. Jag vet nämligen att det kan man mycket väl. Jag har nämligen själv gjort det.

Yeay! Då är vi två som tycker det!   :cool:

Däremot misstar du dig om det livet som företagare skulle ha några större ekonomiska fördelar jämfört med en anställning. Arbetsgivaravgiften som företagare är om man tar ut (egen) lön är i stort sett densamma som för vilken anställd som helst. Visst, det finns vissa lättnadsregler i skattefri utdelning, men för att de i praktiken skall få någon effekt, krävs det en jäkla massa anställda.

Här håller jag med dig att de fördelarna inte är särskilt iögonfallande men dem finns ändock där och underlättar, lite. Man borde ge mindre företag skattelättnader att anställa folk bl.a. Skatten på lönen varierar med ålder samt årtal dessutom, för att inte glömma storleken på summan som man betalar ut i lön.

Ett regelverk som lämnar få sinnen intakta och kapabla nog att förtälja den hemska resan genom skogen: Skattejuridik.  

Ser du dessutom sedan den 1 juli så har en företagare sju karensdagar mot en för en anställd. Har du dessutom anställda som exempelvis sysslar med en kampsport, kan du få se fram mot att betala sjukpenning för en skada din anställde ådragit sig på sin fritid.

Det sista i stycket: that\'s life - deal with it. Folk är inte livegna och låser sig inne så dem kan tjäna sin \"herre\". visst jag inser att det känns jävligt orättvist, precis som detta med min bil att det blir faktiskt, om jag vill det, min chef som ersätter skadorna då denna jävla idiot som körde in i den var i tjänst just då - jag kommer göra allt för att dåren skall få betala allt själv så han lär sig att ta det försiktigt i framtiden.

Men faktiskt om jag är ute och stärker min fysiska hälsa och gör mig illa så är det en del av livet. Det skall inte betyda att jag, liksom en defekt vara, blir \"returnerad\" till \"hyllan\" av ekonomiska grunder. Det är ju av denna anledning vi har sjukpenningen.  

Väljer du sedan som företagare att ta aktieutdelning istället för lön (för att få ut något mer), så är denna inte pensionsgrundande eller sjukpenningsgrundande. För att ta ett exempel inom bekantskapskretsen, så har en god vän, en mor som varit egenföretagare i hela sitt liv. Som sådan tog hon ofta utdelning istället för lön för att få det att går runt privatekonomiskt. Idag får sonen skjuta till pengar till modern månatligen, då hennes pension är så mager inte på långa vägar kan leva av den. Detta trots många miljoner i inbetalda bolagsskatter under livet som är långt mycket mer än den genomsnittlige löntagaren bidragit med.

Hemskt. Vad kan jag säga angående detta? Det måste finnas något som denna bekanta till er kan göra för att förbättra sin situation?

Ja, det är ju en av dessa orättvisor, så att säga, med att välja bort lön i förmån till aktieutdelning. Det borde ju vara pensionsgrundande samt sjukpenningsgrundande.

Det finns väl inget som påstår att det är olagligt att både få lön samt utdelning om bolaget medger det. Eller att man kan registrera en firma kopplat till aktiebolaget eller ett aktiebolag kopplat till firman som då får stå för eventuella skatter, typ alla stora skatter. Registrera ett dotterbolag? Eller varför inte en parallellfirma?

Sedan har du skillnaden som företagare, att blir du sjuk straffas du dubbelt. Dels har du karens. Dessutom ett eventuellt intäktsbortfall då du inte kan arbeta. Sedan, att det du i praktiken inte kunde göra p.g.a. sjukdom, väntar på dig, när du tillfrisknat.

Ja, om man inte har anställda vill jag påpeka eller om man är helt inkompetent som ledare. Nyckelordet är: delegera.

Faktiskt man måste räkna med sådant som detta och böra alltid vänta sig det värsta. Säger inte att man ska gå runt rädd och paranoid men man skall alltid ha en rimlighetsbedömning över sker och ting.

Om man som företagare med anställda inte litar på de anställda kommer de anställda jobba därefter: osäkert och ointelligent = dyrt för företaget samt mer stress osv.

Sen existerar ett annat nyckelord: outsourcing.

Här kommer ett till nyckelord: tydlighet.

Visst jag är medveten om att dessa knep har begränsningar men dem är helt klart, i princip, ovärderliga i dagens marknadsklimat.

Har du dessutom företag får du vänta ett halvår längre på skatteåterbäringen och agera bank åt staten. Jag roade mig en gång att ringa till Skatteverket för att få en förklaring varför så var fallet. Handläggaren där upplyste mig om att jag minsann (med undertryck i rösten) fick ränta på pengarna och den var skattefri (räntan var 0%). När jag frågade varför fick jag fick vänta, fick jag till svar, ”driver du företag har du ju själv valt det”. Så mycket för att främja företagande med andra ord.

Men har inte detta med räntan med bankerna att göra och hur stater lånar pengar till dem utan, just det, ränta? Det blir liksom som om samhället skall betala dig pengar för du väntar på en återbäring.

Samtidigt som du får agera bank åt någon anonym kostymnisse som tjänar pengar via detta. Gissar faktiskt jag har misstolkat dig helt fel så rätta mig gärna.  

Visst man stöter alltid på den attityden men det är en skral sanning: du har faktiskt gjort ett eget privatekonomiskt val angående din ekonomiska framtid.

I vilket fall vill jag säga: Grattis! För få vågar göra ett sådant vågspel.  

Och så här på sidan så kanske det är bara så att dem inte prioriterar företagens återbäringar framför miljontals människors återbäringar då det faktiskt dem som utgör basen för konsumtionen.
Ja, jag vet... jag vet... företagarna betalar dessa men systemet är ju något av en symbios.

Ser du dessutom till det personliga risktagandet. En god vän drev ett aktiebolag. När deras största kund ställde in betalningarna innebar detta att inte heller de kunde betala varken skatter eller moms och konkursen var ett faktum. Då skatteskulder följer en företagare oavsett bolagsform, är han skuldsatt för livet.

Jag förstår fullt ut riskerna med ett aktiebolag men ser inte varför man ska använda denna typ av företagsform som ett slagträ i en politiserad debatt då den är egentligen mer inom ekonomi & karriär och/eller inom Liv & Leverne.

Alla tar dessa risker, även om en företagare tar en stor risk på en och samma gång, med skulder. Om jag vill köpa in mig i en lägenhet måste jag låna. Vill jag köpa en bil måste jag låna. Vill jag konvertera till grön el så måste jag låna osv.

Jag till och med erbjudet mig att betala dem där fjuttiga 3-5 kr vid kortköp för mindre grosshandlare och livsmedelsbutiker m.m. om jag gör små inköp. En helt tokig gest med tanke på hur många som inte gör det eller tänker på de dolda kostnaderna för denna typ av företagare.

Om jag då helt plötsligt förlorar mitt jobb så är det lika kört för mig som det är för företagaren, skillnaden är att jag inte har inventarier för ett x-antal hundratusen, om nu företagaren har det dvs, som denna kan sälja av.  

Jag har idéer om att driva eget, vet vad jag behöver titta på men har inget kapital att göra detta med. Så jag avböjer och investerar i ädelmetaller för att sen försöka på mig swingtrading. Roligare och mindre stressigare.

Slutligen, vad det gäller de deklarationsmässiga fördelarna. Här är det uppenbart, att du aldrig skrivit en företagsdeklaration (med allt vad det innebär). För att ge dig ett exempel, min fru har deklarationsmässigt ett kryss och en namnteckning, jag betalar en redovisningsbyrå för att göra mina deklarationer.

Sant. Jag har inte deklarerat som företag men det hindrar mig inte från att lyssna på vänner till familjen, eller föräldrarna för den delen, diskutera öppet hur dem kan undvara pengar via deklarationen. Lagligt så klart.

Jag förstår mycket väl att de pengar man kan \"rädda\" undan skatten via deklarationen är korvören. Fastän det lär vara ett ganska stort belopp; beroende på företagets storlek såklart.

PS: ursäkta för längden av min post... eller ja wall of text, men ville i vilket fall vara något strukturerad. Ha det!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
Aj, ryggskott!
« Svar #6 skrivet: fredag 30, september 2011, 23:23:02 »
Är själv innerligt jäkligt trött på ett samhälle där många gediget solventa individer propagerar Darwinism.

”Gediget solvent Darwinist”, JA, för tusan! Tack för komplimangen!  :)

Det skulle man nog kunna kalla mig. Egoist är annars epitet man brukar få höra. Har man flyttat hemifrån vid 16 års ålder, försörjt sig själv sedan dess. Extrajobbat sig igenom studietiden för att slippa ta lån. Byggt upp sin ”gedigna solvens” genom stenhårt arbete (dag som natt), vilket innebar att man redan vid 40 års ålder då troligen hade arbetat mer än en genomsnittlig ålderspensionär.

Sorry, jag skäms inte över det. Vad är dessutom egoism i din värld?

Jag vill ha ett samhälle där den lilla statsmakt som finns, existerar för individen. Inte som idag, individen för kollektivet. Jag vill ha ett samhälle där staten använder sina resurser förnuftigt, inte som idag, där medlen till väldigt stora delar slösas bort.

Jag vill ha ett samhälle där en skattebetalare kan förvänta sig ett fungerande rättsväsende. Inte som idag, där medborgaren både kan bli ett brottsoffer, få betala världens högsta skatter för ett totalt odugligt havererat rättsväsende. I detta varken kunna få rättslig upprättelse och dessutom även kan förvänta sig fortsättningsvis få betala uppehället för brottslingen som vanligen går fri och kan fortsätta.

Jag vill ha ett samhälle där sjukvården håller hög klass med stor valfrihet, och finns tillgänglig för fattig som rik. Inte som idag, där riksdagsledamöter har skattebekostade sjukförsäkringar som köper dem före i köerna de själva beslutat om. Som idag, där verkligt sjuka ifrågasätts om de inte trots allt, kan arbeta. Där samtidigt riksdagsledamöter i femtioårsåldern kan bli arbetsbefriade med hög lön fram till pensionen utan ifrågasättande om de så önskar.

Jag vill ha exakt samma villkor för mig, som för alla andra. Jag begär inte att någon skall betala för mig, lika lite som jag inte önskar betala för någon annan jag inte själv valt.

Ändå får man höra att man är kapitalist (oftast utalat i föraktfull ton), besutten, egoist och nu senast solvent darwinist. Inte utan att man blir lite stolt. ;)

Färdigskrivet i ämnet för min del, livet är för kort och det finns annat viktigare att göra.

Trevlig kväll!

Utloggad Dekaron

• Kopparmedlem
  • **
Aj, ryggskott!
« Svar #7 skrivet: lördag 01, oktober 2011, 02:42:22 »
Suck. Visst tolka mig som ni vill. Skrik och veva vilt om att samhället skall byggas efter en typ av åsikt.
Förutom detta så har jag också jobbat under min utbildning; så bygg inga moraliska underverk av att ni har gjort det.

sen så vore det trevligt att ni inte lägger ord i folks mun. Framför allt påståenden om vad andra skulle ha påstått om er eller era åsikter.

Det är otrevligt att ni påstår att jag har vart ute att ge er epitet. Det är också underbart åtråvärt i en person att tro på sig själv och de egna åsikterna men det åtråvärda kan bli kvävande och trångsynt när det drivs förbi en gräns.

Om ni vill banta regeringen till att enkom ha makten att stödja individen så rekommenderar jag er att läsa på er historia. Regeringar är bara trädet av det frö som sakta växte under hundratals år - mer eller mindre.

Men ni har rätt i en sak: livet är för kort och det finns annat viktigare att göra.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Igår kl. 21:13

Flertalet ovanliga silvermynt säljes by Andreaass
Igår kl. 02:53

Birka något för dig by sff123
Igår kl. 00:30

Tjänstepension by snus
fredag 18, oktober 2019, 23:14:13

Köpes: Riksbankens 100 kr jubileumsmynt/minnesmynt by Guldfeber
fredag 18, oktober 2019, 18:41:30