Författare Ämne: forum uppdatering?  (läst 23457 gånger)

Inloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 745
  • Affärsomdömen: 3
forum uppdatering?
« skrivet: söndag 03, maj 2015, 08:21:35 »
Blir tokig på mobilversionen. Lyckades byta till full version efter lite letande, och konstaterar att högerspalten är borta? var är "nya inlägg"? Surfar oftast med mobilen och gillade överskådligheten innan.

Förändringsfientlig uppenbarligen. ..

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2072
  • Affärsomdömen: 137
SV: forum uppdatering?
« Svar #1 skrivet: söndag 03, maj 2015, 08:50:58 »
Blir tokig på mobilversionen. Lyckades byta till full version efter lite letande, och konstaterar att högerspalten är borta? var är "nya inlägg"? Surfar oftast med mobilen och gillade överskådligheten innan.

Förändringsfientlig uppenbarligen. ..

Det stämmer, högerspalten är en del av en portal och visas inte i mobilversionen pga platsbrist så att säga. I själva mobiltemat har man en knapp som heter "nyliga inlägg" och då får man upp alla de senaste posterna direkt, inte bara tråden som det har postats i, överskådligare än så blir det inte. :-)

Vill man däremot ha upp "senaste inlägg" på fullversionen så får man expandera sitt forum på den lilla pilen uppe till höger (se bild) och sen klicka på "Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök.", ett alternativ är ju att man bokmärker den sidan så att man hamnar direkt där när man går in på forumet.

Här kommer direktlänken som man då kan spara. http://www.adelmetallforum.se/index.php?action=unread
« Senast ändrad: söndag 03, maj 2015, 09:00:13 av MrLibertad »

Inloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: söndag 03, maj 2015, 10:13:45 »
den lilla vita pilen hade jag aldrig hittat själv, tack för bilden.

Den fungerar inte på mobilen i desktop läge på opera i alla fall. Går det att fixa? vore trevligt om jag fick bestämma själv hur sidan presenteras.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 03, maj 2015, 10:25:54 »
den lilla vita pilen hade jag aldrig hittat själv, tack för bilden.

Den fungerar inte på mobilen i desktop läge på opera i alla fall. Går det att fixa? vore trevligt om jag fick bestämma själv hur sidan presenteras.

Pilen fungerar i min mobil på Chrome, Firefox och Opera så då har du något annat problem med något som stoppar scriptet från att fungera, det kan vara ett antivirus program eller någon inställning som stoppar scritptet.
« Senast ändrad: söndag 03, maj 2015, 10:27:38 av MrLibertad »

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1425
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #4 skrivet: söndag 03, maj 2015, 10:51:10 »
Saknar också "senaste inlägg", visst funkar olästa inlägg men listan försvinner ju när man läst alla olästa inlägg en gång. Ibland vill man tillbaka till en tråd man nyligen läst, det är inte lätt nu på den "vanliga sajten" i mobilen.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: söndag 03, maj 2015, 11:25:13 »
Saknar också "senaste inlägg", visst funkar olästa inlägg men listan försvinner ju när man läst alla olästa inlägg en gång. Ibland vill man tillbaka till en tråd man nyligen läst, det är inte lätt nu på den "vanliga sajten" i mobilen.

Mitt förslag här är att använda mobiltemat  ;D och klicka in sig på nyliga inlägg och sen stanna kvar i den vyn och sen bara uppdatera den sidan (genom att swipa neråt på skärmen med valfritt finger), allting samlat och klart på ett och samma ställe.

Inloggad maggan

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 03, maj 2015, 11:38:02 »
jag använder aldrig mobilversionen av sidor. detta för att det dels ser annorlunda ut mot vad jag är van vid och dels för att författaren väljer ut vad som ska visas. min åsikt är fortfarande "det var bättre förr."

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: söndag 03, maj 2015, 11:54:34 »

Mitt förslag här är att använda mobiltemat  ;D och klicka in sig på nyliga inlägg och sen stanna kvar i den vyn och sen bara uppdatera den sidan (genom att swipa neråt på skärmen med valfritt finger), allting samlat och klart på ett och samma ställe.
Skulle gärna göra det men vill inte behöva rensa all webhistorik och data i webbläsaren. Känns som en osmidigt lösning.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: söndag 03, maj 2015, 12:32:47 »

Skulle gärna göra det men vill inte behöva rensa all webhistorik och data i webbläsaren. Känns som en osmidigt lösning.

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Kontakt ska tas med portalutvecklaren för att se om det här går att lösa men tillsvidare kommer forumet att se ut som det gör nu i mobiler och surfplattor.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: söndag 03, maj 2015, 12:35:46 »
Det går inte att skapa en tråd eller ett ämne som listar alla senaste inlägg?

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: söndag 03, maj 2015, 15:31:22 »
Det går inte att skapa en tråd eller ett ämne som listar alla senaste inlägg?

Ta en titt längst ner i forumet på första sidan, det är det bästa jag kan göra.

Fungerar även i mobilen med vanligt visningsläge.

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: söndag 03, maj 2015, 15:35:00 »
Strålande, tack!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1542
  • Affärsomdömen: 380
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: söndag 03, maj 2015, 15:36:17 »
Självklart "det var bättre förr"! Det var ännu bättre förr förr tiden, då vi hade även guld, silverspott rutan på forumet (som försvann och aldrig kom tillbaka) :'( Vi har egentligen en unik forum, som har temat ädelmetall och som inte har en sådan ruta (guld-silver spott), alla andra har en (oftast fler) ruta.

På min Nokia telefonen det gick att lösa problemet genom att välja i inställningar (webbplatsinställning) - "visa sidor - datorversion".

Annars, som det var redan skrivit här, ingen ide alls att använda mobilversionen som inte visar "senaste inlägg" - höger rutan tyvärr. (i alla fall för mig).

Länken "Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök." är inte samma sak.

Tyvärr så gäller det inte bara våran forum, även Tradera försämrades kraftigt med sin nya version (som jag fortfarande fattar inte varför försämrar de istället att förbättra), ja... jag gillar inte att kritisera men även Toyota byggde sina bilar bättre då tiden än den gör nu. :D

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: söndag 03, maj 2015, 15:53:24 »
Allting som efterfrågas i tråden finns i t ex i appen tapatalk som nu för tiden är gratis.

Jag förstår faktiskt ärligt inte varför man vill surfa på det fullstora forumet i en liten mobil med kanske 4-5 tums-skärm när det finns appar eller mobilanpassade teman som gör det så mycket lättare.

Nyliga inlägg samt senaste inlägg finns som default i t ex Tapatalk så antingen har man inte provat eller så vill man helt enkelt inte. :-) 8) 8)

Ge Tapatalk eller mobiltemat en riktig chans och gå igenom vad som finns där inne, använd dom i en vecka eller två typ.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #14 skrivet: söndag 03, maj 2015, 18:34:25 »
Jag tror nog att de flesta tycker det är bra med en mobilanpassad version av forumet. Iom att Google nu styr sina användare till dessa, så är det ett måste för att inte dala i rankingen.
Men det jag saknar är möjligheten att kunna klicka sig till det gamla gränssnittet om man så önskar.
Motsätter sig Google en sådan möjlighet, eller är problemet av mer teknisk naturen?

Personligen så uppskattar jag den översikt man får på fullsize hemsidor, och har hittills valt bort merparten av de mobilsidor som inte tillåter besökarna att avgöra visningsläge själva.
Det är samma princip som att jag (och många med mig) väljer bort datorer som endast erbjuder Win 8, och köper in Win 7 dito istället.

Jag upplever det heller inte som ett större problem att fingra lite på skärmen, än att klicka i små dropdown menyer.

Nu kanske jag framstår som väl grinig, och jag inser givetvis att det inte går att göra alla nöjda.
Jag vet också att det arbetas mycket och seriöst bakom kulisserna för att hålla en hög nivå på forumet.
All heder åt det :)
Men detta var mina 2 cents ang mobilutseendet, och jag följer givetvis ämnet med intresse.

PS.
Att sedan Google väljer att fokusera på utseende snarare än innehåll, innebär att de nu slutligen helt diskvalificerat sig som min sökmotor  >:(
Men det är ett helt annat ämne.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem- Morgan Dollar’son by Morgan Dollar’son
Idag kl. 04:19

Bilder på silver. by Morgan Dollar’son
Idag kl. 04:07

Vad F*******n ska man köpa!? Hehe by sff123
Idag kl. 01:53

[Till salu] 30 mm myntkapslar by Mark
Igår kl. 22:45

Föreslå en bok om gruvdrift och prospektering by Mark