Författare Ämne: Förvaring  (läst 20449 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Förvaring
« Svar #15 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 22:06:01 »
Citat från: mega_n
Jag har ställt några frågor till min bank så får vi se vad de säger...

/H

Intressant, du får uppdatera oss om vad de svarar!

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Förvaring
« Svar #16 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 22:37:13 »
Citat från: Silverräven
Citat från: mega_n
Jag har ställt några frågor till min bank så får vi se vad de säger...

/H

Intressant, du får uppdatera oss om vad de svarar!

Instämmer!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
Förvaring
« Svar #17 skrivet: måndag 31, oktober 2011, 18:56:49 »
Här kommer min rapport!!!
=================

Jag tänkte reda ut vad som gällde med att förvara guld- och silvermynt samt tackor i bankfack. (Varning: Lång rant...)

OBS! Här följer min tolkning av vad som gäller och ifall du tänker förvara guld/silver i bankfack måste du göra din egen bedömning. (Olika banker kan ju också ha olika regler för detta.)

Jag började med att kontakta min bank och bad få en kopia av \"Allmänna villkor för servicefack i Handelsbanken\".

Den klargör att man inte får ha \"kontanter\" i bankfacket. Inte heller sprängämnen etc... ;-) (Detta tydligen för att försöka förhindra pengatvätt, terroristverksamhet och annan brottslig verksamhet.) Nåväl, vad är kontanter? (Giltigt betalningsmedel verkar vara svaret.)

Tackor och mynt som inte är giltiga betalningsmedel får man alltså ha i bankfacket såvitt jag förstår. (Varning : Se dock nedan om hur bankfacket är försäkrat.)

Om man nu vill förvara sina guld och silvermynt som är giltiga betalningsmedel även om de inte används som sådana i praktiken i bankfacket?

Tänkte att det var läge att reda ut detta en gång för alla då det diskuterats i diverse forum. Varför inte fråga banken? De borde väl veta...

Jag försökte ställa frågan så konkret som möjligt genom att ge exempel på några mynt och fråga ifall de var tillåtna att ha i bankfacket.

Jag frågade : Hur är det t ex med Krugerrand guldmynt, 1$ Silver American Eagles, gamla svenska enkronor från 1800-talet och svenska 10 kronors guldmynt från början på 1900-talet. (Alla dessa är faktiskt giltiga betalningsmedel.)

Efter en dryg dag hörde jag av från bankkontakten. Han hade kollat med deras jurist. Juristen ville dock inte/fick inte prata med mig(kunden) direkt så frågor fick skickas genom kontakten. Svaret från juristen var : \"Generellt sätt räknas mynt av den typ jag räknade upp inte som kontanter.\"
Jag sa att det lät ju bra men att jag gärna ville veta konkret ifall jag fick lägga mynt av just dessa typer i bankfacket.
Han sa då att jag bara hade räknat upp exempel och för att konkret kunna svara måste jag vara tydligare. Då sa jag att jag vill placera, inte bara t ex utan faktiskt just dessa typer, av mynt i bankfacket och jag ville gärna få mail(skriftligt besked) på om det var OK. Han lovade att kolla en gång till med juristen.

Efter ett tag fick jag telefon med svaret att de inte lämnar ut skriftliga besked. (Typiskt jurister att inte konkret svara utan låta sådana definitioner avgöras senare i rättsalen.) Hur som helt kunde jag få beskedet muntligen. Jo, men inte ner konkret än tidigare. Nämnligen : \"Generellt sätt räknas mynt av den typ jag räknade upp inte som kontanter.\"

Jag sa då att jag kanske tänkte lägga in min myntsamling av dessa och liknande typer av mynt i bankfacket. Och bankkillen sa bara jaha...

Varför var jag så frågvis. Är det bara inte att lägga in mynten i bankfacket och strunta i avtalet. Hur skulle banken kunna veta vad jag har i det.

Jo! Det finns nämligen några lägen där andra personer får insyn i ditt bankfack.

1. Ifall banken säger upp bankfacket. Antingen för att de lägger ned bankfacks-verksamheten eller för att flytta bankfacken eller bygga om etc. Då ska banken meddela innehavaren för att ge möjlighet att ta ut/flytta innehållet. De ska skriftligt meddela i rimlig tid i förväg om detta. Om du inte utrymmer bankfacket eller om du har inte betalat den årliga hyran för bankfacket så har banken rätt att bryta upp facket i närvaro av \"notarius publicus\" och tömma det. Du får stå för kostanderna för uppbrytandet.
I det fall kontanter upptäcks i detta fack(eller andra otillåtna saker) så gäller att dessa \"får banken genast förfoga över på sätt som banken finner lämpligt\". (Så nu förstår du kanske min vilja att få svar på mina frågor ovan.)
Uppenbarligen värdelösa saker i bankfacket får slängas.  Andra värdesaker omhändertas av banken mot skälig avgift under en tid ifall ägaren hör av sig och vill ha dem (min tolkning)...

2. Husrannsakan. Domstolsbeslut att kolla igenom dina saker av olika anledningar då du är misstänkt för brott. Då kommer polisen att öppna bankfacket. I detta fall måste nog du visa på att innehållet är ditt med kvitton eller andra trovärdiga förklaringar. Tror inte polisen i detta fall kommer ta ditt guld/silver. Bankpersonal har nog inte insyn i detta fall. (Husrannsakan gäller naturligtvis även dina andra kassaskåp hemma etc. Se till att ha kvitton etc...)

3. Kronofogden gör utmätning ifall du har skulder och de känner till att du har bankfack. I detta fall får nog inte bankpersonal insyn i bankfacket men finns det utmätningsbara saker så blir nog kronofogden glad.

4. Du avlider och facket öppnas i närvaro av en \"notarie publicus\" eller liknande. Bankpersonal har nog inte heller i detta fall insyn så det är nog lugnt med guld/silvret.

5. Andra myndighetsbeslut. Konfiskering av guld eller terroristbekämpning eller andra saker som staten skulle kunna hitta på. (Låg risk i Sverige?)

När jag pratade med bankkontakten kollade jag vad som gällde försäkringar vid rån/brand etc. Enlig honom så är inte innehållet i bankfacken försäkrade. Och avtalet säger att ifall banken vidtagit alla rimlig åtgärder samt inte varit oaktsamma så kan du känna dig blåst.
Ev. kan ditt försäkringsbolag hjälpa till ifall din (hem)försäkring täcker detta. Genom att ta en lämplig kompletteringsförsäkring kan man kanske försäkra t ex samlarmynt som man ev kan ha i bankfack eller hemma i eget kassaskåp etc. Dock så går åt minstone inte mitt försäkringsbolag med på att försäkra guld/silvertackor.

Slutsats : Det är vågat att ha mynt som är gällande betalningsmedel i bankfacket då banken med sin egna definition kan beslagta dem ifall de öppnar bankfacket. (Detta är inte säkert, men beroende på bankens/rättens definition så skulle de kunna göra det.) Det verkar inte vara i banken intresse att definiera kontanter bättre eller svara på frågor då de inte tjänar något på det. (Och jag tvekar på att mina frågor till banken och deras svar ovan skulle kunna förhindra det.) Skulle kanske spelat in samtalet...?

Dessutom är innehållet inte alls försäkrat och vid rån mm kan du bli helt utan. (Nu är nog dock bankvalvet ganska säkert, men det känns ju inte tryggt att veta att de redan friskrivit sig från i princip allt som kan hända om de inte uppenbarligen slarvat...)

Här kan ni läsa själva. (Se speciellt avsnitt 7 och 9) :
http://baggu.se/media/data/villkor_bankfack.pdf

Kontakta gäran bankerna och försök reda ut detta. Om flera kontaktar dem kanske vi kan få ett förtydligande...

En arg mega_n rapporterar direkt från banksektorn.

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Förvaring
« Svar #18 skrivet: måndag 31, oktober 2011, 19:56:38 »
Strålande mega_n!

Jäkligt underligt att giltiga betalningsmedel inte är ok fast det är precis som du säger att t ex en guld-femma från 1901 är ett giltigt mynt. Eller för att citera riksbanken.se:

Citera
Giltiga betalningsmedel är även äldre versioner av 1-, 5- och 10-kronorsmynt, minnes- och jubileumsmynt som präglats sedan 1897 samt 2-kronorsmynt

Okej, nu är det kanske inte helt vanligt att folk betalar sin mjölk med ett sånt mynt men var drar dom gränsen liksom?

Citera
I det fall kontanter upptäcks i detta fack(eller andra otillåtna saker) så gäller att dessa \"får banken genast förfoga över på sätt som banken finner lämpligt\".

Om nu banken skulle öppna upp facket och upptäcka massa 5-kronor från 1901 är det nog helt annat ljud i skällan än de (förvisso vaga) svaren du fick skulle jag tippa.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Förvaring
« Svar #19 skrivet: måndag 31, oktober 2011, 21:14:22 »
Jag blir också upprörd när jag läser detta, men föga förvånad. Förklaringarna du fick från banken var alldeles för godtyckliga för att jag skulle känna mig trygg med att förvara mina ädelmetaller där. Nog kan man ge sig fan på att om det skulle uppstå någon speciell situation (rån/lagändring/polisutredning), så kommer banken knappast att tolka sina egna regler till kundens fördel. Är man lite paranoid av sig så ska man nog betrakta innehållet i bankfacket som bankens/statens egendom om något händer...

Nä, dolt kassaskåp hemma känns fortfarande tryggare i mitt tycke, alternativt att gräva ner dyrgriparna på säker plats :) Bra skrivet hur som helst!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 16:33

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi