Författare Ämne: Förvaring  (läst 19206 gånger)

Robin

• Gäst
Förvaring
« skrivet: söndag 25, september 2011, 14:55:47 »
Hur förvarar den stora massan här på forumet sitt guld. I bankfack? Värdeskåp hemma? Eller kanske i madrassen? Bankfack torde enligt mitt sätt att se det på vara det säkraste alternativet. Eller vad säger ni? :lol:

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
Förvaring
« Svar #1 skrivet: söndag 25, september 2011, 15:18:58 »
Tänk bara på att man inte \"får\" ha \"pengar\" i bankfack. Alltså giltliga svenska och utländska betalningsmedel - http://cornucopia.cornubot.se/2011/04/sebs-replik-vi-tror-att-alla-vara.html

Guldtackor verkar vara ok?

Robin

• Gäst
Förvaring
« Svar #2 skrivet: söndag 25, september 2011, 20:47:54 »
Nej mynt som silver maple eller krugerrand tode vara förbjudet att ha i bankfack dådet är pengar. Frågan är bara varför man inte får ha pengar i ett bankfack. :mad:

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Förvaring
« Svar #3 skrivet: måndag 26, september 2011, 15:43:38 »
Banken vill antagligen helst inte att du ska ha bankfack överhuvudtaget, då de inte tjänar nånting på innehållet. Blir det mot all förmodan även ett rån och bankfacken blir länsade så vill de inte heller ta ansvar för värdet på innehållet, så helst ska du inte förvara något av värde där alls. Då återstår frågan: varför erbjuder de tjänsten överhuvudtaget?

Personligen har jag kassaskåp. Går att få tag i på Blocket helt gratis om man orkar bemöda sig att åka och hämta den själv :)

Utloggad Long John Rockefeller

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 0
Förvaring
« Svar #4 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 17:26:00 »
Jag undviker bankfack eftersom guld och bankfack inte går ihop filosofiskt. Guld är en säker investering i orostider. Bankfack är en skitdålig investering i orostider.  :) Om banken faller i ett globalt bankras, vad händer då med bankfacket? Knappast kommer du att få tillgång till det.

Kassaskåp är tveksamt om det inte är ett dyrt kassaskåp som väger ton. Ett lättare skåp är inget annat än en stor reklamskylt för inbrottstjuvar om vilken pjäs man skall prioritera vid ett inbrott med tidsbrist. Funkar som \'Tag två betala för ett\' som chokladstänger i kassan.. och ett skåp runt 60 kg eller under är ett smidigt \'safe bet\' för tjuven-  :)

Bästa skyddet är tystnad. Motstå frestelsen att glappa käft om att du minsann har börjat investera i guld för att du inte tror på fiatvalutan. Det är svårt, man har ett psykologiskt speglingsbehov att glappa käft åt någon. Om du råkar göra det är det bäst att ljuga och säga att du ångrade köpet pga säkerhetsoro. Det är lättare att först glappa käft och sen ljuga än att vara tyst från början. Sjukt men så funkar det.

Sen så kan jag tänka mig att nästbästa skyddet är att gräva ner guldet i skogen... se bara till att man inte gör en ekorre och glömmer platsen. Att märka platsen med GPS borde vara ok, man får inte bli för paranoid... använd en kryptisk beskrivning bara på vad du har märkt ut exakt. Detta skyddar också mot husrannsakan från staten i ett scenario där guldinnehav har blivit olagligt, vilket INTE är ett otänkbart scenario i orostider.  :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2023
  • Affärsomdömen: 224
Förvaring
« Svar #5 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 17:37:59 »
Jag tror på att man inte ska lägga allt i en korg.

* Allt i bankfack och banken stänger igen eller blir rånad... Bad!

* Allt i kassaskåp på ett ställe. Tjuven tar en truck och tar med sig hela skåpet eller med pistol ber dig öppna... Bad!

* Allt nedgrävt och du glömmer var det var eller dör ifrån det eller någon skattletare hittar det... Bad!

* Allt hos någon oficiell aktör som lagrar guldet år dig. Konfiskation... Bad!

* Allt gömt i väggen till ditt uthus. (Det brinner ned eller någon hantverkare hittar gömman... Bad!

Jag har därför mitt guld/silver mm på många olika ställen. Fördelat efter hur riskfyllt jag kommit fram till att varje ställe är. Om bara något av ovanstående går fel så är det rätt OK ändå... (Inte kul, men man kan ta det...)

/H

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Förvaring
« Svar #6 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 17:38:39 »
Att gräva ner sitt guld må ses som extremt, men har man värsta tänkbara scenario framför sig är det ett enkelt alternativ. Har man hus med egen tomt är det i såfall relativt enkelt, värre om man som jag bor i hyresrätt i storstan... :P

Jag ser inga större problem med kassaskåp, beroende på vad det är för något. Mitt är stort och jäkligt tungt och inget man flyttar på i en handvändning. Inget som går att stjäla i första taget, dessutom är det väl dolt så ingen vet att det finns där det finns (förutom hela forumet nu då ;) ).

Dock så inbjuder det självklart tjuvar när de väl fått syn på det. Lösningen är inte 100%, men det är å andra sidan ingen lösning. Föredrar dock att ha det inlåst under egen insyn än under någon annans, däribland bankens :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Förvaring
« Svar #7 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 17:39:54 »
Ett ställe man kan gömma sitt guld på är förstås i munnen. Lite jobbigt bara om en rånare/tjuv upptäcker det och under pistolhot tvingar dina guldtänder ur dig bara... :P

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Förvaring
« Svar #8 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 17:45:23 »
Citat från: agau
Tänk bara på att man inte \"får\" ha \"pengar\" i bankfack. Alltså giltliga svenska och utländska betalningsmedel

Jag tror vi hårddrar detta lite för långt. Jag tror inte banken anser att dina guldmynt är \"kontanter/cash\". De förstår inte att det är riktiga pengar.

Lagligt betalningsmedel må så vara enligt definition, men inget som vanligen används som lagligt betalningsmedel ens i någon annan avlägsen del av världen... (Och ja, jag känner till Utah\'s nya lagar...)

/H

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Förvaring
« Svar #9 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 17:46:44 »
Citat från: Silverräven
Ett ställe man kan gömma sitt guld på är förstås i munnen. Lite jobbigt bara om en rånare/tjuv upptäcker det och under pistolhot tvingar dina guldtänder ur dig bara... :P

Man får inte plats med så många kilo där... ;-)

Utloggad agau

• Silvermedlem
Förvaring
« Svar #10 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 20:00:38 »
Citat från: mega_n
Tänk bara på att man inte \"får\" ha \"pengar\" i bankfack. Alltså giltliga svenska och utländska betalningsmedel

Jag tror vi hårddrar detta lite för långt. Jag tror inte banken anser att dina guldmynt är \"kontanter/cash\". De förstår inte att det är riktiga pengar.

Lagligt betalningsmedel må så vara enligt definition, men inget som vanligen används som lagligt betalningsmedel ens i någon annan avlägsen del av världen... (Och ja, jag känner till Utah\'s nya lagar...)

/H

Inte riktiga pengar?! Det är ju precis det det är :)

Jag förstår vad du menar men jag är inte säker jag håller med, jag tror bankerna skulle ta alla chanser dom kunde att vägra ta något ansvar för t ex Philharmonikers som ju har ett nominellt värde.
Svenska jubileumsmynt som jag är lite förtjust i är, enligt Riksbanken, giltligt betalningsmedel i Sverige. Det tror jag man får ännu svårare att snacka bort.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Förvaring
« Svar #11 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 20:55:12 »
Svenska jubileumsmynt som jag är lite förtjust i är, enligt Riksbanken, giltligt betalningsmedel i Sverige. Det tror jag man får ännu svårare att snacka bort.

De tar väl ändå inte ansvar för innehållet... Har för mig att försäkringar inte gäller ändå.

Detta är nog tänkt för att man inte ska gömma undan svarta pengar eller stöd till terrorister eller nåt...

Tvivlar på att du inte får ha dina jubileumsmynt där, men man vet aldrig...

/H

Utloggad agau

• Silvermedlem
Förvaring
« Svar #12 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 21:21:30 »
På min länk står det \"Banken ersätter inte kunden om kontanter skulle försvinna från bankfacket av någon anledning.\" det tolkar jag som man får ersättning för andra värdesaker om dom skulle försvinna.

Dom hänvisar till både krångliga skadeståndskrav och penningtvätt som anledning till \"förbudet\".

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Förvaring
« Svar #13 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 21:45:35 »
Enligt vad jag har läst mig till (har tyvärr ingen källa att länka till, tror jag läste det hos Cornucopia), så FÅR man ha guld, silver, minnesmynt osv i bankfacket i dagsläget. Skulle banken däremot få facken länsade och du förklarar vad innehållet var, så får du ingen ersättning pga \"försäkringsregler\". Bankfacken skall alltså helst endast användas till att förvara saker utan värde...

En av alla galenskaper hämtat ur samtiden om ni frågar mig.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Förvaring
« Svar #14 skrivet: onsdag 19, oktober 2011, 21:52:10 »
Jag har ställt några frågor till min bank så får vi se vad de säger...

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
tisdag 23, september 2025, 11:48:59

Ny basprisnivå för 1 oz bullionsilvermynt. by Coltrane
tisdag 23, september 2025, 07:19:33

Säljes : 10 g guldtacka by zodiac
måndag 22, september 2025, 21:50:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
måndag 22, september 2025, 08:42:21

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by august
fredag 19, september 2025, 22:24:50

Intresserad av 2 kr 80% Gustav V och Oskar by JohanB
fredag 19, september 2025, 18:13:51

Oseriösa säljare på Tradera. by august
fredag 19, september 2025, 14:07:45

Milkspots sänker värdet? by Philip
tisdag 16, september 2025, 17:33:05

Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 1913, 4 gram ,rent 765,36 gram fri frakt by cleztone
måndag 15, september 2025, 20:38:36

Säljes: Sovereign och 1g tacka by Kalle4001
måndag 15, september 2025, 10:37:45

Köpa GLD, GDX, hurdå? by JL_GBG
fredag 12, september 2025, 20:24:39

USA - hur har dom det by gbz
torsdag 11, september 2025, 15:35:55

Intressekoll 50 gram PAMP Fortuna guldtacka (nytt i embalage) by FJP
onsdag 10, september 2025, 17:49:41

Equinox Gold (EQX) by gbz
onsdag 10, september 2025, 17:40:09

t.o.m.28e, 15160 (spot+1900kr), Tigerns År silvermynt,1kg, Australisk Lunar 2010 by d_g_s
onsdag 10, september 2025, 00:54:50