Författare Ämne: Silverspot 30.66$ - edra tankar?  (läst 8420 gånger)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Silverspot 30.66$ - edra tankar?
« skrivet: fredag 23, september 2011, 22:07:34 »
Ner i runda slängar 25% på ett par dagar var inte vad jag direkt hade räknat med och anledningen till fallet är inte helt lätt att finna. Med avsevärt mindre exponering mot silverspot jämfört med vårraset så kan jag lyckligtvis stå lite vid sidan av och betrakta det som sker med hyffsat neutrala ögon. Jag tror man får ta det här som ett fint köpläge, under förutsättning att även det fysiska priset följer med ner, och samtidigt en påminnelse om hur liten och lättpåverkad silvermarknaden är.
Lite irriterande är det dock att jag lade en mindre beställning förra veckan och enligt snacket i Silberwerte-trådarna så är det många som lyckats pricka in samma höga priser som jag.
Så hur tänker och agerar ni efter detta fall? Någon som sett några markanta prisjusteringar på fysisk vara? Kan det dyka upp rejäla köplägen inom de närmsta veckorna?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #1 skrivet: fredag 23, september 2011, 22:26:08 »
Focusera på ratio guld/silver och köp när ni har pengar det ni finner billigast vid det tillfället.
Vad priset är i papperspengar spelar ingen som helst roll då det enligt mitt synsätt snart spelat ut sin roll och då gäller det bara vem har flest oz.
Kolla inte vad guld/silver kostar i papperspengar utan köp allt vad ni kan medans ni kan.
Papperspengar bye bye

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #2 skrivet: fredag 23, september 2011, 22:27:22 »
jag köpte silver imorse, sen kom raset, helt naturligt alltså  :o

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #3 skrivet: fredag 23, september 2011, 22:41:35 »
Jag tror det kan sjunka betydligt mer, nedåt $20? Känner inte mig direkt orolig. Skall försöka köpa lite imorgon.

Utloggad agau

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #4 skrivet: lördag 24, september 2011, 00:01:11 »
http://www.zerohedge.com/news/case-closed-cme-hikes-gold-silver-copper-margins

Margin hike igen tydligen. Verkligen läge att köpa i helgen nu.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: lördag 24, september 2011, 00:21:58 »
Lyssnade på Jim Rogers för en tid sedan, som sade att det troligen skulle komma en korrigering i priserna nedåt. Under samma föredrag sade han, att han (vid tillfället för föredraget) varken köpte eller sålde guld eller silver, utan satsade på att behålla innehavet han redan hade, men att han skulle köpa mer om priset dippade. Hans åsikt (och min egen) är att det långsiktigt kommer fortsätta upp även om vi står inför en kortsiktig justering.

Jag tror personligen att vi kan se en dipp i priserna fram till nyår. Guld kanske nere så lågt som 1200 USD/Troy Oz (bara en gissning). Det lär framförallt vara en extremt volatil marknad. Silver har idag backat betydligt mer än guldet och är också en betydligt mer volatil råvara då den till skillnad från guldet betraktas mer som en industriell tillgång istället för enbart finansiell. Den drogs med övriga industriella råvaror som föll kraftigt beroende på oro för sämre tider och därför minskad industriell efterfrågan. Exempelvis kopparn satte ett nytt årslägsta.

En förhoppning är också att det med detta också sker en utrensning i guldskojarbranschen. Man kan ju bokstavligt talat inte längre gå genom ett köpcentrum utan att bli påhoppad av antingen skojare som försöker sälja fejkguld eller som skall försöka lura av en ens vigselring.

Jag ser därför personligen inte den här korrigeringen som någon nackdel. Jag ligger rejält på plus, och då jag köpt, förädlat det jag köpt, sålt med hävstång, (återvunnit riskkapitalet och återinvesterat vinsterna) och köpt mer (nej jag tänker inte berätta hur). För min del kan priset falla över 70% och jag skulle ändå ligga på plus. Jag kommer försöka köpa på mig mer, med rejäl rabatt att lägga till tillgångarna om priset fortsätter ned. :)

Långsiktigt i allmänhet och i åtanke med oron i världsekonomin i synnerhet, känns ädelmetall som en trygg investering oavsett hur den kortsiktiga prisbilden utvecklar sig. Guld lär aldrig bli helt värdelöst, medan en valuta eller en aktie mycket väl kan bli det. Grekland står inför en betalningsinställelse och den grekiska anarkistvänstern med sina syndikalistiska fackförbund generalstrejker i protest mot att de vare sig vill se nedskärningar eller vill betala tillbaka på vad grekiska staten lånat. Detta är bara en del av all skit vi ser, som kommer skapa en dominoeffekt av insolvens bland banker/länder i världen.

Även en lång rad andra länder är i praktiken insolventa. Så även amerikanarna som fortsätter leva över sina tillgångar med nya och gamla trix med quantitative easing (QE).

Riksbanker världen över inklusive IMF kommer fortsätta den keynesianska huskuren med att även fortsättningsvis vara att förse insolventa banker/länder med mer nyskapade pengar, tills pengarna till slut förlorat sitt värde, eller förtroendet för valutan helt urholkats.

Att vi kommer se en valuta med guld och silvermynt igen tror jag däremot inte en sekund på. Däremot kommer guld och möjligen silver, vara en utmärkt bytesvara i en havererad världsekonomi.

Utloggad Jesper

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 15
    • http://www.poppe85.se [ej klar]
« Svar #6 skrivet: lördag 24, september 2011, 00:37:00 »
är det värt att betala 400kr mer för 4st canada grizzly från tyskland än att tjäna 400kr på att köpa liberty silvers mynt? lika mycket silver

4st grizzly 167eur 4st liberty silver mynt 1390kr

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #7 skrivet: lördag 24, september 2011, 02:02:53 »
Jag lyckades givetvis precis som många andra beställa silver till högt pris om man jämför med dagens priser..
Slängde iväg en order 8/9 hos silber-werte och sen dess har ju priset som sagt rasat en del men jag tycker inte priserna hos dem följt med så mycket ner...
Skillnaden på en Fiji Taku är nu endast 0,56 euro och på Koala 3,22 euro
Anta det är präglingskostnader som gör att inte priserna på mynt dalar lika mycket som spot?

Tror det blir en beställning till under helgen eller början av nästa vecka ifall priserna börjar dra sig upp igen.
Eller så avvaktar jag någon dag in i nästa vecka och ser vad som händer, kan ju fortsätta rasa om vi har tur/otur (beroende på hur man ser det)

Just nu kostar 4st LS mynt 1284:- medans 4st Grizzly från silber-werte just nu kostar 1125:- (enligt Swedbanks växlingskurs och utan frakt inräknad)
Tror det felet du hittade hittade kan bero på att LS uppdaterar sina priser oftare än vad silber-werte gör..

Utloggad Casamannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #8 skrivet: lördag 24, september 2011, 10:27:08 »
Det är köpläge nu...

BrotherJohnF - Silver Update 9/23/11 - Load The Boat

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #9 skrivet: söndag 25, september 2011, 10:28:40 »
En intervju med ”silvergurun” David Morgan som gjordes i torsdags om pappersmarknaden på silver och den dagens \"den perfekta stormen\". Sedan gick ju silverbörsen ner ytterligare på fredag.

Intervju med D. Morgan

En teknisk fråga: Hur gör man för att slippa få hela URL:en utskriven. I stället för alla tråkiga tecken så skulle där i stället kunna stå t.ex. \"Intervju med D. Morgan.!?

Edit: Jag har nu ändrat hyperlänken efter nedanstående goda instruktioner.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: måndag 26, september 2011, 15:49:39 »
Citat från: Sarek

En teknisk fråga: Hur gör man för att slippa få hela URL:en utskriven. I stället för alla tråkiga tecken så skulle där i stället kunna stå t.ex. \"Intervju med D. Morgan.!?

Markera en bit text som du vill skall länka till en artikel och klicka länkknappen (jordgloben) ovanför kommentarsrutan. Du får då möjligheten att klistra in en url som länken skall gå till. Se exempel nedan hur koden skall se ut:

Kodstycke: [Välj]
[url=http://www.exempelsida.com]Länktexten du vill ska synas[/url]
Detta producerar följande: Länktexten du vill ska synas

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: söndag 02, oktober 2011, 11:18:41 »
En ny intervju med ”silvergurun” David Morgan i ”This Week in Money” som gjordes igår lördagen den 1 okt.

This week in Money

Edit: Intervjun med D. Morgan startar efter 15,45 min.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
SV: Silverspot 30.66$ - edra tankar?
« Svar #12 skrivet: lördag 26, november 2011, 20:56:03 »
Silver Update med Brother John den 25 Nov 2011
Han börjar med en kort teknisk analys över silver. Sedan tar han upp en intervju med Keith Neumeyer - President and Director of First Majstic Silver Corp.
Den handlar bl.a. om tillgång och efterfrågan på silver och i hur hög grad som silverbörsen är fri från manipulation m.m

Om du vill titta på 
Silver Updaten
  så kan du bättre följa med genomgången av artikeln genom att samtidigt se den här!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
SV: Silverspot 30.66$ - edra tankar?
« Svar #13 skrivet: lördag 26, november 2011, 22:50:55 »
Föredömlig återanvändning av gammal tråd, det uppskattas från moderator! Mycket intressant interjvu, obligatorisk läsning/lyssning för den som är det minsta intresserad av ädelmetaller.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 23:44

Centralbankernas guldhandel by gbz
Igår kl. 23:21

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 21:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka