Författare Ämne: Ingves inte nöjd - vill ha mer inflation  (läst 15082 gånger)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
Ingves inte nöjd - vill ha mer inflation
« skrivet: tisdag 14, april 2015, 13:04:29 »

Brukar ni läsa Dagens Industri ?

http://www.di.se/artiklar/2015/4/14/nordea-ingves-tvingas-agera-igen/

Riksbankschefen är inte nöjd med nivån på det han kallar inflation.  Till saker som påverkar  denna hör uppenbarligen bokrean men inte bubblan på börs eller bostadspriser.

Intressant tanke  ::) att få ner inflationen genom att minska folks ränteutgifter vilka ju räknas in i inflationen.

Tror ni Ingves kommer ta åt sig "äran" när oljepriset stiger för att han varit så duktig o skapat inflation ?

Ekonomierna och centralbankerna runt om oss tävlar om att sänka sina valutor, applåderade av finanseliten.
Känns som att det går utför nu.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
SV: Ingves inte nöjd - vill ha mer inflation
« Svar #1 skrivet: tisdag 14, april 2015, 17:21:02 »
Tycker man borde mäta inflation i bostadspriser.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 708
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: tisdag 14, april 2015, 17:40:27 »
Tycker man borde mäta inflation i bostadspriser.
Ja, i vart fall borde det vara en del i inflationsberäkningen. Dagens konsumentprisindex, KPI, är inte ett bra mått på inflationen. KPI känns mer som något som skapats för att Riksbanken ska kunna försöka motivera förd penningpolitik.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #3 skrivet: tisdag 14, april 2015, 17:44:45 »
Och kanske huspriserna stabiliseras om dom börjar sänka ränteavdraget, börja med 2% sänkning per år så slår dom inte undan benen på folk allt för fort och dom kan ju stoppa sänkningen om det behövs.
bara tanken att staten betalar folk för att låna är skrattretande, dom kan väl tvinga bankerna att sänka räntan istället... men då blir det moment 22, hmm

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 14, april 2015, 17:53:04 »

Brukar ni läsa Dagens Industri ?

http://www.di.se/artiklar/2015/4/14/nordea-ingves-tvingas-agera-igen/

Riksbankschefen är inte nöjd med nivån på det han kallar inflation.  Till saker som påverkar  denna hör uppenbarligen bokrean men inte bubblan på börs eller bostadspriser.

Intressant tanke  ::) att få ner inflationen genom att minska folks ränteutgifter vilka ju räknas in i inflationen.

Tror ni Ingves kommer ta åt sig "äran" när oljepriset stiger för att han varit så duktig o skapat inflation ?

Ekonomierna och centralbankerna runt om oss tävlar om att sänka sina valutor, applåderade av finanseliten.
Känns som att det går utför nu.

Uttalanden från Stefan Ingves ser jag allt mer som "dagens skämt". Riksbankens penningpolitik är oseriös och kortsiktig. Det känns som världens alla riksbanker och regeringar allt mer låter sig styras av världsomspännande bankkartell.
« Senast ändrad: tisdag 14, april 2015, 17:55:16 av Cash Is King »

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #5 skrivet: tisdag 14, april 2015, 17:58:27 »
Och kanske huspriserna stabiliseras om dom börjar sänka ränteavdraget, börja med 2% sänkning per år så slår dom inte undan benen på folk allt för fort och dom kan ju stoppa sänkningen om det behövs.
bara tanken att staten betalar folk för att låna är skrattretande, dom kan väl tvinga bankerna att sänka räntan istället... men då blir det moment 22, hmm

Mycket kan sägas om ränteavdraget. Jag tycker i allmänhet tanken med avdrag är något bra - du har rätt till dina egna pengar, MEN - varför ska bara vissa få rätt till sina pengar? Avdrag för ränteutgifter, renovering m.m. är enligt mig fortfarande väldigt sjukt, eftersom det signalerar att man har rätt till olika mycket av sina intjänade pengar beroende på hur man vill spendera dem. Ett bättre alternativ är enligt mig att sänka skatten rakt av, ta bort alla dessa avdrag, och sedan istället låta var och en själv välja hur man ska använda pengarna.

Som det är idag så subventionerar man på sätt och vis en uppblåst bostadsmarknad och det är ju rakt av förjävligt.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 14, april 2015, 18:28:14 »
Avdrag för ränteutgifter, renovering m.m. är enligt mig fortfarande väldigt sjukt, eftersom det signalerar att man har rätt till olika mycket av sina intjänade pengar beroende på hur man vill spendera dem. Ett bättre alternativ är enligt mig att sänka skatten rakt av, ta bort alla dessa avdrag, och sedan istället låta var och en själv välja hur man ska använda pengarna.
Som det är idag så subventionerar man på sätt och vis en uppblåst bostadsmarknad och det är ju rakt av förjävligt.

Håller med ovanstående kommentar. Min önskan är mer makt åt folket mindre åt politikerna dvs sänk skatterna till ett minimum och ta bort den orättvisa fördelningspolitiken där politikerna tillåts beslagta kapital och fördela efter eget godtycke.

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
« Svar #7 skrivet: torsdag 02, juli 2015, 19:07:07 »

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: torsdag 02, juli 2015, 22:54:55 »
Såg nån sorglig intervju med nån chefsekonom som gästspelade på "Cirkus Almedalen"  ::) som "expert"...Jag blir så upprörd av att se o höra dessa mainstream-ekonomer tala.

"Kan vi verkligen ha förtroende för Riksbanken när de inte håller inflationsmålet ?"
SUCK! Ledande manipulativa frågor. Underförstått ur hennes fråga;  inflation är bra.   Inflation är inte stöld från människor som arbetat ihop kapital.  Riksbanken borde ha sänkt räntan mer o köpt mer (skithus)papper.

Varför fattar inte människor att en svagare krona ger dyrare import ,sämre köpkraft lägre levnadsstandard ?  Varför fattar de inte att genom de tillfälliga icke-lösningarna som en försvagad krona är, så minskar incitamenten för den anpassningen som behöver göras långsiktigt för att bli en  konkurrenskraftig nation och kunna exportera ?
Varför fattar de inte att det i slutänden bara är bank- o politiker-eliten  som tjänar på inflationen för att kunna blåsa bort alla lån som de lurar på mänskligheten som inte har mycket andra val än att ta lån eftersom finanseliten redan blåst upp alla priser så mycket...

Det retar mig  >:( även hur man missbrukar ordet Inflation. Det är tydligen bara de priser som man har valt att plocka in i Riksbankens lilla gulliga index. Andra priser kan man skita i ?  Vad tror folk att det är som blåses upp? ..Eller kan de inte engelska ?"inflate"  det är penningmängden som blåses upp men det är ju inte PK att tala om i Sverige.

Fattar inte folk att det är helt absurt att först sänka räntan och sen tala om amorteringskrav ? Är ju de låga räntorna som skapar dessa problem.  Per Bolund sa att det börjar bli lite viktigt att bevaka skuldsättningen nu.

Varför tycker inte människor det är konstigt att ekonomin bara kan räddas genom att människor lånar mer när det samtidigt talas om för hög skuldsättning.   Varför tror människor på att jobb endast kan växa till genom att man får låna pengar ännu billigare än man redan kan ?    Det går ju att låna pengar redan idag . Det är ju hål i huvudet.   Det behövs väl en bärande affärside och en massa annat. Och varför tror de på detta trots den redan höga skuldsättningen? Det borde ju vara en hejdundrande kommers redan om hög skuldsättning är medicinen. Varför talar politker och folk om tillväxt utan att ens veta vad ordet betyder eller om det är något bra, eller om det finns olika sorters tillväxt ?

Fattar inte folk att det som händer i Grekland är en fars ?  ??? De lånar pengar för att kunna betala lån ?

Nu hoppas jag att Grekland fortsätter sparka skuldburken framför sig ett tag till...då hinner jag skydda det som är kvar av mitt kapital i SEK. (jag har redan silver o guld men vet inte vad jag ska göra med resten av mitt kapital)  och sen hoppas jag det börjar hända saker både i Grekland Italien Spanien Frankrike osv.. och att Per Bolund styr upp några ordentliga amorteringskrav så att bobubblan spricker....

Först efter detta kan återuppbyggnaden börja. 
Har redan varnat mina vänner.

Frågor till er med anledning av ovanstående.

Är de flesta människor finansiella analfabeter?

Har ni varnat er vänner för att det finansiella systemet är predestinerat att kollapsa och att det finns många saker som tyder på en större "korrigering"  i relativ närhet ?

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #9 skrivet: fredag 03, juli 2015, 00:44:46 »
Det är redan för sent. Sverige och inte minst svenskarna sitter djupt i skiten. När finanssektorn visar sig bestå av luft blir det tufft. När sedan euron och dollarn far åt pipsvängen blir det ännu tuffare. "The winter is coming".

De flesta tror att staten kommer rädda dem om det skiter sig. Staten kan inte. Kassakistorna är tomma.

Få är medvetna om att det finns ca 100.000 svenskar med livstidsskuld. De skulle vara fler om gränsen inte var satt till 25 år, men snart blir de ytterligare ett par hundratusen för då räknas även personer in som hamnade i trubbel efter bostadskraschen på 90-talet. Ingen ser sig vara en av dem, men en bostadskrasch idag kommer skuldsätta ytterligare en halv till en miljon människor för livslång tid. Skuldavskrivning är inget lagstadgat i Sverige annat än för skulder mot staten, t ex skatteskuld, vårdnadsbidrag m fl.

Citera
Är de flesta människor finansiella analfabeter?

Ja. De flesta är också får i en fårskock och springer åt det håll fårhunden vill.

Kodstycke: [Välj]
Har ni varnat er vänner för att det finansiella systemet är predestinerat att kollapsa och att det finns många saker som tyder på en större "korrigering"  i relativ närhet ?
Ja. Detta är dock inte att rekommendera utan stor eftertanke. Många av oss som gjort så har skaffat oss ovänner och har fått ta gliringar i många år. Dessutom är det vanskligt att diskutera ekonomi och ge finansiella råd. Omgivningen vill inte lyssna på domedagsprofeter med plakat runt halsen med texten "Jorden går under". Människor vill ha det mysigt och leva i sin bubbla. Stör därför endast ett fåtal utvalda i sina drömmar, är mitt råd, för än så länge går börs och bostadspriser upp och det är "gratis" att låna pengar så man kan handla allt man vill ha och inte behöver. Ingen blir glad av att du 5 år senare kommer och säger att du hade rätt och du kommer inte få några kudos för det. Det räcker ibland inte ens med att påtala situationen i Grekland eller Spanien. "Greker och Spaniorer är så lata! Det kan inte hända oss!" Underförstått är vi i Sverige hårt strävande och förtjänar leva vårt liv i överflöd samt att vi har haft en finansminister som sett till att det är ordning och reda i statens finanser. (Jag tar mig för pannan)

Det finns de som gärna lyssnar och är intresserade eller de som går att väcka till liv. Andra, såsom min fru, måste lyssna. Några, nära vänner eller släktingar jag bryr mig om, får lite hintar och om någon nappar så portionerar jag successivt ut en annan bild av verkligheten än massmedia ger. De som är blinda och fortfarande är övertygade om att skuldekonomierna går att rädda utan att det påverkar en släpper jag snabbt efter att ha förlorat vänner och fått höra att jag måste söka hjälp. Det jag berättar står ju inte i tidningarna.

Detta med att varna omgivningen är alltså inte helt lätt. Inte minst för att ingen känner till framtiden. Man kan ha rätt men facit visar något annat. Jag skulle vilja likna det vid att vara dömd för ett brott man inte begått. Domen säger att du är skyldig och då är du det fastän du vet att du är oskyldig. Det är först 10 år senare i högsta domstolen du blir frikänd men du har redan förlorat de flesta av dina vänner. Välj inför vilka du vill vara oskyldigt dömd så blir det lättare att hålla igen käften. Eller förstå att du faktiskt kan ha fel men väljer att handla utefter din övertygelse ändå.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #10 skrivet: fredag 03, juli 2015, 07:33:04 »
Spännande är det. Den svenska skuldbubblan är verkligen värd att diskutera och fundera kring. Skillnaden är alltid vem man diskuterar med. Problemet är också att många högbelånade som annars är rationella människor, inte vill eller vågar tro att det värsta ens är möjligt.

Ekonomin bygger på att folk konsumerar!

Så sade Stefan Löfven för en tid sedan när han fick frågan om det inte vore idé att succesivt minska ränteavdragen. En minskning som var tänkt att motverka den ökande skuldsättningen. Problemet är samtidigt inte enbart Stefan Löfven eller någon annan enskild politiker. Problemet är istället att det är en vanlig och allmänt spridd missuppfattning och myt bland beslutsfattare och ekonomer. Där utgör Löfven och Ingves inte några undantag. Ingen politiker vill heller bli den som utlöser lavinen och en punkterad lånebubbla.

Faktum är att hela systemet också är uppbyggt för att premiera skuldsättning. Den som vill spara ihop till något missgynnas på flera sätt. Dels genom kapitalskatt på eventuell ränta från besparingarna. Dels genom en riksbank som eftersträvar den indirekta skatten inflation vilken därför urholkar samma besparingar.

De som lånar premieras däremot istället av samma system. Vi har dels den konstlat låga räntan som i sig uppmuntrar skuldsättning. Som om inte detta räcker gynnas låntagaren också genom extra rabatt från skattereduktioner på samma redan låga ränta. Eftersom Riksbanken dessutom har det uttalade målet med inflation som minskar lånets värde genom att inflationen minskar pengarnas värde.

Systemet kan därför sägas ha ett antal mekanismer som direkt skapat den skuldbubbla som nu nått smått episka proportioner.

Inflation är bra!
Inflation är också bra då det stimulerar konsumtion och därför tillväxt brukar det heta. Minskar penningvärdet blir varorna dyrare över tid. Därför vill man köpa direkt och på så sätt gynnas konsumtionen. Ungefär så det är tänkt. Problemet är bara att det till viss del stämmer.

Vi kan börja med att titta på fenomenet platta tv-apparater. När dessa kom kunde de kosta både fyrtio och åttio tusen kronor. Det såldes samtidigt inte en bråkdel av dagens volymer. När utvecklingskostnaderna senare hade hämtats hem. Produktionen blivit effektivare och inte minst att konkurrensen och utbudet ökat föll därför priserna ordentligt.

Enligt modellen ovan borde ju då konsumtionen minska då priset fallit. Tvärtom så har volymerna istället mångdubblats efter prisfallet. Lägre priser (deflation) innebär därför inte minskad konsumtion. Det är idag inte många hem som har kvar tjock-tv. Dessa skänks istället bort för byte mot de allt billigare platta tv-apparaterna.

Ett annat exempel kan tas med kreditkort. En vara som köps på kredit där krediten också innebär en räntekostnad blir som bekant dyrare för köparen jämfört mot om denne istället sparar ihop till sitt köp. Trots detta köps allt fler varor på kredit. Här är det istället att köparen helst vill ha varan direkt och en liten fördyring uppväger ändå att köparen då slipper gneta och spara och därmed vänta med att kunna göra sitt köp.

Faktum är inflations- och lågräntepolitiken däremot skapar en viss direkt konsumtion men också en del farliga och irrationella beslut. Ett par jag känner har under tio års tid drömt om och planerat köpet av sitt drömhus. Det har varit deras livsmål. Båda är samtidigt sparsamma och medvetna ekonomer.

När jag för en tid sedan talade med en av dem, berättade maken att de hellre hade sparat ett tag till för att skaffa sitt drömhus. De kände samtidigt att sparandet inte kom någonstans. De valde således att skuldsätta sig långt högre än vad som var tänkt från början. Av rädsla att de annars inte skulle få råd alls i framtiden.

När man idag frågar dem hur det känns är det dubbelt. Att huset visserligen är trevligt, men att köpet bara fungerar så länge räntorna är låga och båda kan försörja sig. Skulle priserna däremot falla är de rökta.

Systemfelet då,
Går man tillbaka till politikerna och deras tro. Konsumtion bygger först och främst inte en ekonomi. I synnerhet inte lånefinansierad konsumtion. Produktion gör det däremot. För att kunna konsumera måste man nämligen först producera något av värde eller nytta för någon annan. Det finns inga gratisluncher för att använda ett passande citat. En lånefinansierad konsumtion idag, är uppskjutningen konsumtion i morgon.

Lån behöver med detta sagt inte alltid vara fel eller något dåligt. Lån till investeringar där avkastningen överstiger kostnaden för ränta och avbetalning kan ju tvärtom vara något positivt och bra. Riskvilligt kapital kan därför vara något positivt och bra då det gör nytta.

Problemet är istället när man sätter marknadsmekanismer ur spel. När man genom subventioner och konstlat låga räntor skapat ett överflöd av pengar (läs riskkapital) som letar låntagare. Detta skapar irrationella investeringar och prisbubblor likt de vi nu bland annat ser på fastigheter. Där människor som inte borde fått låna ändå får det, eller där människor likt paret ovan antingen lånar för att inte ”missa tåget”, eller i tron att tillgångsvärdena stiger till himlen och man kan låna sig rik.

Det politiska och ideologiska försvaret,
Från politiskt håll blir det däremot i mitt tycke allt mer kortsiktigt. Ingen vågar säga eller göra det nödvändiga då ingen vill vara den som sätter snöbollen i rullning ner för slänten. Frågan är kanske om speciellt många ens förstår det farliga läget. Med stigande skuldsättning samt uppblåsta tillgångsvärden kan man från politiskt håll istället hävda att ekonomin trots allt är välmående. Man kan peka på att BNP ökar, vilket i sig är naturligt då även skulder även räknas in som en del i nationalprodukten. Befolkningen är visserligen allt högre skuldsatt men man kan samtidigt hävda att de också är allt rikare då tillgångarna samtidigt stigit. Precis som vilken bra fylla som helst kommer däremot till slut baksmällan smygande. Kreditexpansion som alltid till slut följs av kreditkontraktion.

Verkligheten är också att ekonomin som blivit uppblåst av låga räntor jagar på en allt högre skuldsättning. Att den allt högre skuldsättningen är en ren konsekvens av räntorna och de inbyggda mekanismerna i systemet. Stigande tillgångsvärden (däribland fastighetspriser) gör också att ingen heller vill sitta på läktaren och titta på när andra blir allt rikare. När en kreditkontraktion däremot slutligen inträffar kommer skulderna vara kvar samtidigt som tillgångsvärdena då faller. Det vill säga, den som redan idag har hög belåningsgrad, kan se denna öka ytterligare trots att inga nya lån tagits. Detta då värdet på tillgångarna då faller.

Fortsättning följer…….
« Senast ändrad: fredag 03, juli 2015, 09:36:41 av Åbama »

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: lördag 04, juli 2015, 16:50:56 »
Sitter själv både på läktaren och är med på spelplanen. På planen därför att det idag är lätt att få krediter att växa genom att satsa på t.ex. fastigheter. Man vill ju inte stå kvar på perrongen när tåget går. Samtidigt växer obehagskänslan av att vi närmar oss en rejäl korrektion. Problemet är att vi alltid närmar oss en korrektion, med en dag i taget för varje dag. Ska man stå bredvid och ha en stor hög med PM som inte ens klarar av att uppfylla "storage of wealth" kriteriet om vi tittar tre fyra år bakåt i tiden, så är man helrökt. Nej, min filosofi är att spela med systemet, samt ha en del i försäkring, i form av PM.

Att Ingves hatar mig och försöker förstöra mina pengar, det försöker jag ha överseende med.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #12 skrivet: lördag 04, juli 2015, 19:19:33 »
Sitter själv både på läktaren och är med på spelplanen. På planen därför att det idag är lätt att få krediter att växa genom att satsa på t.ex. fastigheter. Man vill ju inte stå kvar på perrongen när tåget går. Samtidigt växer obehagskänslan av att vi närmar oss en rejäl korrektion. Problemet är att vi alltid närmar oss en korrektion, med en dag i taget för varje dag. Ska man stå bredvid och ha en stor hög med PM som inte ens klarar av att uppfylla "storage of wealth" kriteriet om vi tittar tre fyra år bakåt i tiden, så är man helrökt. Nej, min filosofi är att spela med systemet, samt ha en del i försäkring, i form av PM.

Att Ingves hatar mig och försöker förstöra mina pengar, det försöker jag ha överseende med.

Jag håller med dig Maggan. Jag tjänade min första miljon på fastighetsaffärer och det med lånade pengar dessutom. De som stått utanför fastighetsmarknaden har ekonomiskt framstått som förlorare. Historien tenderar å andra sidan att upprepa sig. Flertalet av de som sent 80-tal köpte fastigheter fick kort därefter se värdet på deras fastigheter rasa snabbt.

Jag var själv med och flyttade ut en familj på tidigt 90-tal som tvingades bort från sin nybyggda villa av banken som tyckte de var för överbelånade. Det var alltså en familj som klarat av alla räntebetalningar trots de kraftiga svängningarna på marknaden. Där värdet på fastigheter däremot fallit kraftigt och de blivit överbelånade i förhållande till värdet och banken därför tvingade fram en försäljning.

Vill minnas att mannen och kvinnan vardera fick cirka 600´000 kr med i skuld, då villan snabbt rasat till mindre än hälften av värdet. En annan bekant fick ”kasta in nyckeln” till bostadsrättsföreningen, då hans lägenhet inte gick att sälja alls. Båda dessa var dessutom i Stockholmsområdet som ju alltid ska vara en så attraktiv marknad.

Sverige har idag cirka 200´000 överskuldsatta. En del av dessa är givetvis individer som medvetet skapat sin egen situation genom SMS-lån och annat självförvållat ekonomiskt missbruk. En del är däremot individer som fortfarande har skulder från 90-talskrisen, som då trodde likt många nu tror fastighetspriserna är osårbara.

Den som ägde tulpanlökar i Holland i början av 1630-talet var också vinnare. Likaså den som ägde Framfab-aktier i slutet av 1990-talet. Poängen är att så länge bubblan är under uppblåsande framstår alltid de i bubblan som vinnare och de utanför som de uppenbara förlorarna. När den punkterats blir istället förhållandet det omvända.

Som jag ser det är ekonomin idag predestinerad att krascha. Genom olika mekanismer och marknadsinterventioner har man skapat obalanser och uppblåsta tillgångsvärden som kommer leda till en smäll långt värre än den vi såg i början av 90-talet.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: lördag 04, juli 2015, 22:17:40 »
Mycket intressanta svar !
Ja visst är det jobbigt att vara den som tar upp "tråkiga oviktiga saker" som ingen funderar på när det finns viktigare saker som fotboll och Lets Dance o börja ta sådana saker apropå ingenting. Det är minsann inte kul.  Jag tycker ändå att man ska försöka lite grand men utan att offra sig själv.

Har ett par goda vänner som verkligen är riktigt insatta i detta.  Tack Gud för det. Detär inte speciellt roligt om ingen i ens närhet och vardag delar ens sätt att se på saker. Sedan har jag ett par tre st vänner som är väldigt öppna och intresserade och tror på vad jag säger men inte känner riktigt samma engagemang. Familjen är måttligt intresserade men avfärdar inte heller det jag säger.

Jag är inte någon seriös prepper, förespråkar bara sunt bondförnuft och att göra informerade medvetna val i livet. Borde inte verka så apart.

I Riksdagen finns inga partier som talar öppet om de monetära frågorna. (s) och (m), sado masochisterna alltså :) är ju riktiga bankkramare.  Undantag finns i riksdagen. Faktiskt så är det vänstern som ibland tar upp frågor om både penningskapande och kontanternas bevarande. Finns på youtube när m Jörgen Andersson står och trycker ner alla försök till debatt.  Partiet De fria tar upp frågorna hela tiden. Aldrig lyssnat på dem live. Tyvärr avväpnas de genom att rasistkortet tas fram. Det har ju  t.o.m. drabbat den fromme Ron Paul så det kan ju inte vara något dåligt i så fall.

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
« Svar #14 skrivet: lördag 04, juli 2015, 22:29:30 »
http://www.insolvens.se/overskuldsatthet/

Går man med i klubben för skuldsatta så behöver man iaf inte drabbas av ensamhet. Framtiden ser ljus ut för tillväxten....av klubben och skuldsättningen :D

Snabbfakta om överskuldsättning

Över 100 000 personer har en pågående löneutmätning. Siffran inkluderar inte antalet överskuldsatta utan utmätningsbar inkomst. De är ca 200 000 personer.
    492 030 personer har skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten, 1793 personer av dessa är omyndiga.
    Ingen statistik finns över antalet barn som lever i familjer med löneutmätning.
    13 % av Sveriges barn lever i fattigdom. (Källa Rädda barnen). Barn i familjer med löneutmätning har inte räknats med.
    Under första kvartalet 2011 vräktes 173 barn
    De fyra vanligaste anledningarna till ekonomiskt obestånd är: sjukdom, arbetslöshet, konkurs och skilsmässa.
    Under första kvartalet 2011 beviljades totalt 1734 personer skuldsanering. 1253 personer fick avslag på sin ansökan.
    Nästan hälften av dem som söker skuldsanering är sjuka.
    Självmordsfrekvensen hos överskuldsatta är 33% högre än normalfrekvensen.
    400 - 600.000 personer räknas som överskuldsatta i Sverige. Kostnaden för samhället beräknas till 30 - 50 miljarder / år i produktionsbortfall och sjukdom.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Igår kl. 18:40

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

silvermynt köpes by iDaniel
onsdag 12, februari 2025, 13:39:00

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by RuttenFisk
tisdag 11, februari 2025, 03:24:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09