investera i guld och silver   

investera i silver

+-

Författare Ämne: Värdet av numismatiska mynt  (läst 839 gånger)

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 153
  • Affärsomdömen: 7
Värdet av numismatiska mynt
« skrivet: fredag 15, juni 2012, 01:01:34 »
Hej, undrar lite om ni här inne handlar numismatiska mynt och i så fall om ni inte kunde posta lite exempel på affärer nu gjort? Lite som referens för dem som likt mig själv har lite dålig koll på hur dessa bör värderas. Jag syftar främst på mynt som köps för sitt silverinnehåll mer än för sitt samlarvärde.

Vad är tex vettigt att ge för amerikanska 90% samt 40% mynt? Svenska 40/60/80/90/92,5? övriga mynt över 80% samt övriga under 50%? Söker inte absoluta sanningar utan åsikter.

Själv har jag givit upp till 75% av spot för bland annat 40% svenska och kanske uppåt 85% av spot för amerikanska 90%. är jag för snål eller betalar jag för mycket?

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 1
SV: Värdet av numismatiska mynt
« Svar #1 skrivet: fredag 15, juni 2012, 08:17:20 »
Kostnaden för att extrahera silvret kommer visserligen att stiga när silverpriset stiger, men inte lika mycket som priset. Ju högre silverpris desto närmare spotpris kan man tänka sig.

Kostnaden stiger dessutom ju mindre silver som finns i myntet. Men du gör nog ingen dålig affär när du köper 80-90%-iga mynt till 85% av spot.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #2 skrivet: fredag 15, juni 2012, 12:07:14 »
Mynten ni pratar om är ju inte numismatiska?

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: fredag 15, juni 2012, 13:09:52 »
Nja, kanske inte. Det jag menar är mynt innehållande silver som genom att de använts som betalningsmedel har ett vida känt silverinnehåll.
Kanske är det fel att kalla dem numismatiska, huvudsaken är att ni förstår vad som menas.

Argumentet att kostnaden för affinering är avgörande hör jag ofta men stämmer det egentligen särskilt väl?
.999 köps ju för ca 115% av spot medan 80% svenska säljs tex av silverskog för 95% av spot.
Men är det egentligen ett rimligt antagande att drygt 20% av värdet går bort i affinering? och om vi förväntar oss säg en dubblering av silverpriset bör ju den relativa affineringskostnaden minska ytterligare.
Sanningen är nog att de flesta av dessa mynten aldrig kommer att smältas ner, iallafall inte inom en överblickbar framtid. Avgörande för värdet bör då kvoten vikt/värde vara samt upplevelsen att renare = bättre.
Eller vad tror ni?

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: fredag 15, juni 2012, 14:15:31 »
Premien efter omkostnader på bullionmynt ligger nog runt 5% och jag tror definitivt att den negativa premien på skrotsilvermynt har mest att göra med kostnaden för nedsmältning. Skrotsilvermynt har också en positiv komponent i och med att de har ett väldefinierat silverinnehåll så de kan handlas med större säkerhet.

Skulle minuspremien överstiga kostnaden för affinering så skulle silverproducenterna köpa alla mynt och göra silvertackor av dem. Enkel marknadsekonomi.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: fredag 15, juni 2012, 16:33:49 »
Jag frågade en av de större silveruppköparna igår om affineringskostnader och fick följande svar:
"Typisk kostnad för affinering (med analys) ligger beroende på volym och renhet, 5-15% av silverpriset."

Jag tolkar det som att annat än affineringskostnad spelar in i marknadsvärderingen, alternativt att skrotsilvermynt är undervärderade.

Annonser

Coinex - Chinese Panda Coins

Gold and Silver

Senaste Inlägg

Nytt mynt 1 oz Silver Australian Stock Horse 2013 by jerseph
Idag kl. 10:39

Eget silvermynt/medalj by Sarek
Idag kl. 10:29

Avyttra icke PM mynt by Ebenezer
Idag kl. 09:55

Enorma blankningar i guld by Dealer67
Idag kl. 06:20