Författare Ämne: NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015  (läst 26617 gånger)

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
SV: NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015
« Svar #15 skrivet: måndag 09, mars 2015, 20:48:53 »
Stort tack än en gång Fantom, då skickar jag myntet till dig. Jag har ditt kontonummer men har ej sparat din adress....kan du pm:a det en gång till?

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015
« Svar #16 skrivet: tisdag 10, mars 2015, 18:23:25 »
Hej Fantom,

som vi pratat om tidigare är jag intresserad av att gradera min gamla ryss. Lägger det på lådan så snart jag har en chans, vilket bör bli den 26 mars (kommer hem från Afrika den 25e).

august

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
SV: NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015
« Svar #17 skrivet: onsdag 11, mars 2015, 20:17:09 »
Hej Fantom,

Vi du ha något betalt i förväg?
Typ som förra gången?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1586
  • Affärsomdömen: 422
  • "Allting är relativt"
« Svar #18 skrivet: onsdag 11, mars 2015, 21:39:47 »
Något betalt i förväg behövs inte den här gången, då jag ska få hyfsat bra lön för mars månad (jobbar väldigt mycket) och kan betala hela graderingen själv, dessutom jag skickar betydligt mer mynt än medlemmarna, det blir 16 mynt från mig! :o
Än så länge det är bara jag och du och august som graderar mynt den här gången.
/ Vi ska vänta tills han kommer till Sverige och skickar myntet till mig, så det kanske blir vecka 14 när jag skickar mynten till NGC, alltså jag skickar så fort jag får hans mynt).

sextio8 har alldeles för speciellt mynt (tung), så även om han ska gradera myntet jag skickar då den separat (jag har haft kontakt med han via PM).

Mynten som ska köras via NCS blir endast mina (mina mynt passar NCSs kategorier som jag skrev uppe och jag vet redan vilka priser och hur mycket jag ska betala... alltså 27$ för silver och 50$ för guld). Problemet är att om medlemmarna vill köra sina guldmynt via NCS då kostnaden kan vara annorlunda, riktigt annorlunda på grund då dom passar inte mina kategorier (om jag förstår rätt NCS feel) och det blir då typ 5% av värde för NCS + tillkommer NGCs graderings feel.
Kort sagt det kan vara alldeles för dyrt att köra mynt via NCS (då man vet inte slutkostnaden).
Så jag rekommenderar att skicka mynten för endast NGCs gradering, då man kan beräkna kostnaderna i förväg (som august gör).

Tillsvidare i framtiden jag ska annonsera endast NGC graderings erbjudande, som förra gången, det blir väl enklare (enklare för mig)! :) De som vill ha NCS+NGC får nog skaffa medlemskap hos NGC och skicka mynten själv. :)

Jag vill även påminna att graderade mynt är inte riktigt populärt i Sverige och dom är "relativt" svåra att sälja på Tradera, så vill man sälja sina graderade mynt i framtiden bättre att ni försöker göra det via eBay då eller via numismatiska forumen istället. Och kom ihåg att vi är på ädelmetallforumet och det är ej. numismatiskt forum! Så även om jag "populariserar" Panda och graderade Panda mynt här, då jag tycker att det är en bra investering, jag kan även ha fel!!! Samt observera att jag själv graderar endast Panda mynt och jag är helt ointresserad av övriga graderade mynt, alltså om någon erbjuder mig ett silver Eagle i kapseln för 170 kr och silver Eagle graderade ms 70 för 200 kr, jag väljer utan tvekan ograderade Eagle för 170 kr! :D

p.s. på grund av jag jobbar omänsklig mycket senaste dagar och ska jobba lika mycket en vecka till, då mina svar via PM och mejl är riktigt sega, jag svarar dock ändå inom maximalt 24 timmar!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #19 skrivet: onsdag 11, mars 2015, 21:55:21 »
Jag är definitivt intresserad, har ett par gamla guldmynt (amerikanska dollar) som är i riktigt fint skick och som skulle vara kul att få graderade. Slänger iväg ett PM till dig senare under dagen Fantom! :)
Missade jag ditt PM eller glömde du skicka den? :D
Som jag skrev uppe det går bra att gradera dina mynt hos NGC!

Som sagt, det går mycket bra att gradera för alla, dock mindre bra om ni vill konservera+gradera! :D

Det är 2 veckor kvar, så om någon är intresserad anmäl sig först i tråden och sen tar vi kontakt via PM eller mejl.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #20 skrivet: lördag 28, mars 2015, 15:45:18 »
Vi blev 3 medlemmar den här gången.

Fantom : 11 mynt, alla 11 mynt går via NCS+NGC.
Bosse68: 5 mynt, alla 5 endast gradering NGC.
Salbazios: 3 mynt, 1 mynt via NCS+NGC och 2 mynt endast NGC.

Det gick bra att skicka alla mynt i samma försändelsen dit, dock mynten som skickas endast till NGC kommer tillbaka separat. Det visste jag inte från början, då jag trodde att jag får alla mynt tillbaka samtidigt och i samma försändelsen.

"...Yes, you can send submissions for both NCS and NGC in the same package to save on shipping costs.  However, if the submission is just for NGC, then it would need to be on an NGC submission form.  Also, when the submissions for both NCS & NGC leave our company they cannot ship back to you together since we have two separate shipping departments..."

Och det betyder att jag har 4 nyheter:
1) Att Bosse68 (alla 5 mynt) och Salbazios (2 av 3 mynt) får sina mynt tidigare! :)
2) Frakt tillbaka blir dyrare helt enkelt, så Bosse68 och Salbazios får dela fraktkostnaden 50/50. :(
3) På grund av jag gjorde separata "submission form" tillkommer då extra 8$ för NGCs "submission form". :(
4) Jag ska inte ta något betalt för graderingen per mynt från medlemmar, som jag tänkte göra från början  :)
Citera
15 kr per mynt
då jag var alldeles för otydligt med infon och därför 2-3 medlemmar som tänkte vara med, kunde inte göra det den här gången, samt att jag missade att det skulle kunna komma mer kostnader (se punkt 2 och 3), men nu vet jag och det blir enklare nästa gång då. :)

Mynten var inpackad torsdags natt och skickades till NCS (+NGC) igår. Fredag den 27/03/2015

Mer info kommer...

Nästa NCS+NGC graderings erbjudande kommer i slutet av april månaden.
« Senast ändrad: söndag 29, mars 2015, 14:50:55 av Fantom »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #21 skrivet: fredag 24, april 2015, 15:29:17 »
Mynten som gick direkt till NGC är klara och på väg tillbaka till mig. (Mynten som gick till NCS är inte klara än)!
Imponerade och riktigt bra resultat (inga ms67 den här gången, 6 mynt - ms69 och 1 - ms68)! Förhoppningsvis kommer även mina mynt (som är hos NCS än så länge) få ett lika bra betyg! :)

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #22 skrivet: fredag 24, april 2015, 17:53:49 »
Kul att det gick så bra, får hoppas att ni inte behöver vänta så länge på resten.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #23 skrivet: fredag 24, april 2015, 19:43:06 »
Riktig bra service av dig, herr Fantom! Det är sånt här som gör vårt forum så bra, även om jag fick avstå från deltagandet denna gång pga villkoren hos NGC. Hoppas alla inblandande blir nöjda :)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015
« Svar #24 skrivet: fredag 24, april 2015, 20:49:57 »
Riktig bra service av dig, herr Fantom! Det är sånt här som gör vårt forum så bra, även om jag fick avstå från deltagandet denna gång pga villkoren hos NGC.
Precis vad jag också tycker. Fantom verkar vara en fantom på allt han företar sig. Även jag avstod ju i sista stund pga NGCs villkor menjag är fortfarande väldigt frestad. Om man bara hade haft lite fler mynt i samma kategori...

Det sagt är det ärligt talat rena utpressningen att sätta ett pris på X USD för 5+ mynt och 2X USD annars i kombination med att man har olika kategorier för t ex äldre US mynt (som dina) och äldre europeiska mynt (som mitt). Jag har inga problem med en mängdrabatt, men däremot att de delar in mynt i ett antal underkategorier så att t ex i detta fall vi inte fick summera ihop våra mynt.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #25 skrivet: lördag 25, april 2015, 08:10:44 »
Tack för trevliga ord! :o :)

Angående:

Nästa NCS+NGC graderings erbjudande kommer i slutet av april månaden.

Erbjudande kommer lite senare, så fort jag får tillbaka alla mynt från den här gradering (även mynt som är hos NCS).

Dock antar att det blir inte nå många intresserade, men jag startar tråden för säkerhetsskull ändå. :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #26 skrivet: onsdag 06, maj 2015, 15:27:52 »
Försändelsen har kommit till mig i måndags (hämtade från Postens ombud och lämnade hemma, senare jag hade ingen tid alls att vara hemma och packa ut den, inte ens lediga 15 minuter) idag jag hann packa ut den och åkte till jobbet igen, så jag skickar PM till Bosse och Salbazios under kvällen (eller natt).
 :)
Mynten som skickades till NCS är klara och ligger hos NGC nu, och borde vara klara den här vecka hoppas jag.
Statusen är "Grading/Quality Control".
 :)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #27 skrivet: torsdag 07, maj 2015, 00:00:38 »

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #28 skrivet: torsdag 07, maj 2015, 00:05:33 »
Alldeles för lång tid, NCS jobb känns rätt dåligt, låga betyg, till och med "UNC Details" och ms67! >:(
Och värsta fel är att NGC vid graderingen gav fel variation på mitt Panda 1995! :D
Om myntet skulle vara ett riktigt SMALL TWIG SMALL DATE och i ms69 kvalitet, då marknadsvärde på den blir ca. 8000 kr  ;D 8)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #29 skrivet: torsdag 07, maj 2015, 00:12:41 »
Jag mejlade nyss till NGC och bad de kolla över 1995 myntet, förhoppningsvis de hinner ändra variationen (utan att ändra betyget) innan de skickar mynten tillbaka. Får se vad de svarar. :D
Platina och guld mynt fick pf69/ms69 och det får jag nöja mig med då. :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by fåtöljpanda
Igår kl. 21:47

Säljes : Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
Igår kl. 16:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King