Författare Ämne: NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015  (läst 25870 gånger)

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1583
  • Affärsomdömen: 415
  • "Allting är relativt"
Hej!

Jag tänker skicka mynt till graderingen i slutet av mars 2015, vecka 13, mellan 23-27 mars.

Den här gången en del av mynt ska skickas även till NCS+NGC samtidigt med mynt som ska skickas endast till NGC.

Priser, enligt NGC och NCS sida (hoppas jag förstår priser för guldmynt rätt, det blir första gången när jag skickar även några guldmynt, innan det jag skickade endast silvermynt  :) ):

NGC gradering : 17$ per mynt (ej. guldmynt)
"Most regular issue coins 1970 to present (no patterns, die trials, etc.)"

NGC gradering : 30$ per mynt för guldmynt
"All common date world gold coins struck prior to 1980"

NCS conservation service & NGC : 27$ (ej. guldmynt)
"Submit any uncertified US or world coin struck from 1970 to present. One flat fee includes conservation by NCS and NGC certification. Following conservation, coins are transferred to NGC where they are graded and encapsulated in the NGC holder."

NCS conservation service & NGC : 50$ för guldmynt
"Submit any uncertified US or world coin struck from 1970 to present. One flat fee includes conservation by NCS and NGC certification. Following conservation, coins are transferred to NGC where they are graded and encapsulated in the NGC holder."

Övriga kostnaden som tillkommer:

$8 handling fee den ska delas på alla inblandade medlemmar.

Frakt till USA den ska delas på alla inblandade medlemmar.
(förra gången kostade 235 kr för 1 kg försändelsen, kan kosta mer den här gången!)

Frakt tillbaka den ska delas på alla inblandade medlemmar.
(förra gången kostade 38$, kan kosta mer den här gången!)

15 kr per mynt till kaffe och god kaka för Fantomen (mig)! 8)

Alla medlemmar som är intresserad och vill skicka sina silvermynt (och eventuellt guldmynt) till NCS+NGC eller endast till NGC för gradering kan anmäla sig först i tråden, sen tar vi kontakt via PM eller mejlet!

Läs mer om senaste gradring som var i november här : NGC Gradering (grupp gradering) i slutet av november 2014

Vid senaste gradering medlemmarna fick ms70 på några mynt!!!

Mer om NCS och NGC gradering läs här (från sidan 7) : Gradering NGC, PCGS, ICG, ANACS

Jag garanterar ingenting angående vilket betyg ska mynten få, då mynten som var cirkulerade och i dålig skick fick helt plötsligt ms68-ms69 resultat och myntet som var i topp skick och i originalförpackningar fick ms67.
Så kolla era mynt noga och bedöm skicket själv!

Jag skickar själv ca. 10-15 mynt den här gången, även guld Panda mynt och de flesta jag kör via NCS+NGC och några endast till NGC.

Jag måste förlänga NGCs medlemskapet innan jag ska skicka mynten den här gången (den gick ut i februari), man gör det 1 gång per år och det kostar från 39 $, den här summan betalar jag självklart själv (jag tror dock att jag ska spara på kaffe och kaka helt enkelt, då jag är snål ibland och brukar inte dricka så mycket kaffe egentligen :D)

Frågor? Fråga här i tråden och jag svarar när jag har tid!

Tack!

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
SV: NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015
« Svar #1 skrivet: lördag 07, mars 2015, 13:34:21 »
Beräkna med total preliminär kostnaden 200-250 kr per mynt för NGC gradering och 250-300 kr per mynt för NCS+NGC.
Glöm inte beräkna även fraktkostnaden från er till mig och mig till er.
Frakt från mig till er ska kosta 60 kr spårbar "Skicka Lätt" (1 kg).
« Senast ändrad: lördag 07, mars 2015, 13:39:28 av Fantom »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: NGC och NCS+NGC Gradering (grupp gradering erbjudande) i slutet av mars 2015
« Svar #2 skrivet: lördag 07, mars 2015, 14:01:58 »
Jag är definitivt intresserad, har ett par gamla guldmynt (amerikanska dollar) som är i riktigt fint skick och som skulle vara kul att få graderade. Slänger iväg ett PM till dig senare under dagen Fantom! :)

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #3 skrivet: lördag 07, mars 2015, 14:39:10 »
Jag är också sugen på att vara med igen :) gick ju bra förra gången!

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #4 skrivet: lördag 07, mars 2015, 14:56:49 »
3-4 mynt kommer från mig  :D

Inloggad 429ragtop

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #5 skrivet: lördag 07, mars 2015, 19:02:38 »
Hej
Jag har några gamla svenska guldmynt som jag skulle vilja få graderade.

Mvh Janne

Utloggad Salbazios

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #6 skrivet: lördag 07, mars 2015, 19:17:37 »
En liten fråga från en nybörjare på det här med gradering.

Vad är det för skillnad på.

NGC

&

NCS+NGC

Henrik

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #7 skrivet: lördag 07, mars 2015, 21:09:17 »
Jag är definitivt intresserad, har ett par gamla guldmynt (amerikanska dollar) som är i riktigt fint skick och som skulle vara kul att få graderade. Slänger iväg ett PM till dig senare under dagen Fantom! :)

Trevligt! :) Vill du få de endast graderade NGC, ej. NCS+NGC ?
Dina mynt går via NGCs kategori "US Coins" och där är annorlunda priser, och jag vet inte exakt hur mycket det skulle kosta och vilken underkategori de passar, då där finns olika, exempel:

"Specialty Gold"
All California fractional, $1 gold, $2.5 gold, $3 gold, $5 Indians, and all better-date US gold.

"GoldRush"
All US dates for $5, $10, $20 Liberty; $10 Indian and $20 Saint-Gaudens.

Om du vill ha NCS+NGC, då det kan vara ännu svårare att veta priser, då för mynt som är äldre 1970 NCS ska kosta 5% av myntets värde (minimum 15$) och jag tänkte först...ja inga problem jag deklarerar värde som typ 100$ per mynt, men det står så här hos NCS : "*Declared value MUST represent fair market value (FMV) and NCS reserves the right to make adjustments for undervalued items." :)
Så ifall du vill att vi kör dina mynt via NCS+NGC lika bra att mejla och fråga de först (i alla fall så att man kan veta hur mycket pengar man ska ha på kontot ungefär). Men det borde inte vara så svin dyr, dock man vet aldrig. Som jag skrev i första inlägg, jag har aldrig skickat guldmynt till NGC själv tidigare och guldmynt som jag ska skicka idag (guld Panda mynt) är inte äldre än 1970 och går under kategori "MODERN CONSERVATION WITH NGC GRADING" antar jag.

NGC SERVICES & FEES

CONSERVATION SERVICE AND FEES NCS

Med dina mynt jag får då mer erfarenhet med NGCs graderingen (innan det jag skickade endast silver Panda mynt), så du bör definitivt gradera de den här gången. Det blir säkert intressant och kul att se resultatet. :)

Jag är också sugen på att vara med igen :) gick ju bra förra gången!

Japp, det går bra, så välja de finaste och skicka dina mynt till mig, har du kvar adressen? Vill du ha NGC antar jag eller NCS+NGC?

3-4 mynt kommer från mig  :D

Perfekt! :) Skicka mynten till mig, samt skriv om du vill ha NGC eller NCS+NGC?

Hej
Jag har några gamla svenska guldmynt som jag skulle vilja få graderade.

Mvh Janne

Det går säkert bra att gradera dina gamla svenska guldmynt Janne!
Samma sak här, jag vet inte säkert till vilken kategori tillhör dina mynt, så priset kan vara annorlunda:

NGC SERVICES & FEES

Gold kostar 30$
All common date world gold coins struck prior to 1980.

Samt: "Certain coins valued under $3,000 that require additional research for authentication are NOT eligible for World Standard, Gold and Value tiers. Submit the following coins using World Express tier: RUSSIA, gold and silver coins, dated 1839 and before; RUSSIA, platinum coins, dated 1845 and before; CHINA, gold and silver coins, dated 1932 and before."

Express kostar 60$ och jag antar att dina gamla svenska guldmynt ska gå via Express, dock som sagt jag vet inte 100% och jag kan mejla och fråga NGC först.

Du kan skicka mig PM och beskriva dina mynt, och jag mejlar NGC, eller så får du gärna göra det själv, då du kan engelska säkert mycket bättre än jag.

Och om du vill få de via NCS+NGC, kan vara ännu svårare att veta priser, som jag skrev uppe det är 5% av värde som gäller.

Jag antar dock att ni vill ha endast NGC gradering, ej. NCS+NGC och det är bra, det blir enklare, speciellt för mynt som jag är osäkert var landar total kostnaden Silverrävens mynt och 429ragtop mynt. Dock om ni vill ha NCS+NGC, då fixar jag det (bara att ni betalar notan sen, och var landar NCS nota vet jag inte) :D

Priser som jag skrev i första inlägg gäller för mynt som är inte äldre än 1970 (alla mina mynt som jag skickade tidigare var nyare än 1970, då det var Panda mynt, samt även olika mynt från medlemmar som jag skickade i november 2014 alla var nyare än 1970), så därför jag är lite osäkert vad ska kosta graderingen för Silverräven och 429ragtop.

En liten fråga från en nybörjare på det här med gradering.

Vad är det för skillnad på.

NGC

&

NCS+NGC

Henrik

NGC är bara gradering

NCS+NGC är (kort sagt) professionell myntrengöring och konservering + gradering. :) Kolla bilden.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #8 skrivet: lördag 07, mars 2015, 21:17:27 »
Mer om NCS:

http://www.ncscoin.com/conservation/index.asp

NCS Conservation Video

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #9 skrivet: lördag 07, mars 2015, 21:20:05 »
Här hittade jag bilder på mitt mynt som gick via NCS+NGC i april 2014! :D

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 460
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #10 skrivet: söndag 08, mars 2015, 17:58:26 »
Vad skulle det kosta att gradera ett enkilosmynt? Skulle gärna restaurera (fingeravtryck) och gradera myntet. Vad tror du om kostnaden?

Utloggad jerseph

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #11 skrivet: söndag 08, mars 2015, 19:32:34 »
Sitter och funderar på vilka mynt jag vill skicka på gradering.. Vore det någon mening med att skicka några fina svenska/danska kronguldmynt?

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #12 skrivet: söndag 08, mars 2015, 23:13:20 »
Vad skulle det kosta att gradera ett enkilosmynt? Skulle gärna restaurera (fingeravtryck) och gradera myntet. Vad tror du om kostnaden?

Jag mejlade till NCS nyss, vi får se vad de svarar. Jag skrev som exempel 1 kg Kina Panda silvermynt 2001 till de. Dock kom på nu om jag kanske skrev fel, då du eventuellt tänker gradera ett kilos guldmynt (ej. silver) ???

Sitter och funderar på vilka mynt jag vill skicka på gradering.. Vore det någon mening med att skicka några fina svenska/danska kronguldmynt?

Fråga inte mig om det finns någon mening eller inte! Jag har inget svar! :D
Jag graderar själv endast Panda silvermynt + den här gången blir några guldmynt, guldmynt är också av Kina Panda serien! :)

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 166
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #13 skrivet: måndag 09, mars 2015, 14:50:52 »
Kolla på ebay och Tradera om det sälj några graderade kronguldmynt och hur mycket dyrare än ograderade de i så fall är.
Om det inte säljs graderade mynt av en viss sort så skulle jag tolka det som att det inte finns någon marknad för dessa, då är det upp till dig själv om du tycker att det känns bra att äga graderade mynt och vad mervärdet ät för just dig.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #14 skrivet: måndag 09, mars 2015, 17:28:30 »

Här är svaret:

"Hi Renat,

The fee for that one coin would be our standard conservation rate (5% of the declared value with a $25 minimum).

If you are looking at our submission form it would qualify for Option A in box # 5:

Option A: Our standard conservation with NGC grading is for all non-modern coins or modern coins that do not meet the 5 coin minimum requirements of the two NCS modern tiers.  The fees are 5% of the declared value (1% for evaluation and 4% for conservation) with a $25 minimum.  Once the coins are conserved, they are sent to NGC for grading where additional grading fees apply.

If you have any other questions, please feel free to contact us.

Thanks,
Tom Barth
Customer Service | Numismatic Conservation Services"

:)

och kom ihåg:

"*Declared value MUST represent fair market value (FMV) and NCS reserves the right to make adjustments for undervalued items."

:)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1 oz krugerrand 2022 by slamman23
Igår kl. 18:46

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 15:30

Säljes 1 oz Guld Lunar 2021 (spot + 2%) by Fantom
Igår kl. 13:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
tisdag 10, februari 2026, 14:35:38

COMEX I DEFAULT? by mega_n