Författare Ämne: Registering vid köp av ädelmetaller?  (läst 62279 gånger)

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Registering vid köp av ädelmetaller?
« Svar #60 skrivet: fredag 04, september 2015, 03:08:41 »

Nä, det absolut i särklass ospårbaraste (är det ett ord?, om inte så är det det nu :-)) är att handla med kontanter över disk på tex Tavex eller annan PM/mynt-butik.

Finns det någon övre gräns på köpesumman får att få handla anonymt?

Frågan är både lätt och svår att svara på.

Det lätta svaret är 10.000 kr. Handel av investeringsguld för ett värde mindre än 10.000 kronor kräver enligt svensk författning ej dokumentationsskyldighet Se https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.2/322547.html

Hela lagen.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2482.html?year=2015#section39-14

Det mer komplicerade svaret är att lagtexten använder begreppet nödvändiga identifikationsuppgifter och dessutom är totalbeloppet för samma transaktion 10.000 kr. Finns det några prejudicerande fall? (Nej)

Vad är nödvändiga identifikationsuppgifter? Det skulle kunna räcka med namn och adress eller endast smeknamn vid god kännedom om kund. Ponera att Anderssons guldhandel säljs efter 40 år. Om dokumentationen senare granskas kan det vara svårt att veta vem "Berra" är.

Därutöver kan man fråga sig vad som menas med samma transaktion? Eller mer korrekt, vad kan antas ha samband med en annan transaktion? Även om man förstår att det rör sig om samma transaktion blir det ju lite upp till handlaren hur han hanterar det. Tänk om Nisse går in till Anderssons och köper 100 st guldtackor om 10g. Var och en till ett pris under 10.000 kr. Nisse betalar kontant ca 340.000 kr. Kan någon 2 år senare bevisa att Andersson inte sålt 100 st guldtackor till 100 individer?

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #61 skrivet: fredag 04, september 2015, 07:59:53 »
Gjorde en beställning på Suisse, och de krävde ifyllnad av ett AMFlorm (Anti Money Laundering Form), plus en kopia på pass/körkort och en nylig räkning typ (el).

I deras avtal stod det för köp över $10000, men mitt köp var bara $300.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #62 skrivet: fredag 04, september 2015, 08:23:26 »
Var det Suisse gold?
Vid min första beställning gjorde jag fel och råkade välja storage in vault. Jag fick också skicka in ett intyg om penningtvätt. Jag började undra när veckorna gick och jag aldrig fick nåt silver. Jag mejlade dem och de sa att godset låg i deras kassaskåp.

Kolla så att du valt delivery. Då ska det funka som vanligt.

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #63 skrivet: fredag 04, september 2015, 09:04:38 »
@Birka, den detaljen hade jag redan under kontroll, 188:- i frakt. Enligt Suisse Gold så kommer de nu skickas i början på nästa vecka.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #64 skrivet: fredag 04, september 2015, 09:21:16 »
Roligt att någon mer än jag vågar handla från denna sida. Priset på tackor blir bra p g a låga premier och låga fraktpriser.

Vill du köpa momsfritt silver till lägsta pris så kan jag rekommendera: https://autrading.ee/home.php

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #65 skrivet: fredag 04, september 2015, 12:57:10 »
Gjorde en beställning på Suisse, och de krävde ifyllnad av ett AMFlorm (Anti Money Laundering Form), plus en kopia på pass/körkort och en nylig räkning typ (el).

I deras avtal stod det för köp över $10000, men mitt köp var bara $300.

Det är ju upp till varje handlare och olika lagstiftning i olika länder.

Operation Choke Point har dessutom satt press på guldhandlarna vilket i praktiken medfört krav på utökad dokumentation. Som handlare kan man ju kräva id/pass om man vill oavsett lagstiftning. Risken är att det inte blir någon affär.

Utloggad vonswartz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 24
Registrerade ädelmetallinköp...?
« Svar #66 skrivet: torsdag 21, april 2016, 18:41:15 »
Här är en fråga om investeringsguld jag köpt via företag.

Alltså.

Jag har ett medlemskonto på tavex. En del av mitt investeringsguld har jag köpt där. En del annorstädes. Jag har köpt in från fem olika aktörer. Det intressanta är att tavex verkar ha koll på min PM pott, på tiondels grams exakthet.

Det enda jag kan komma på är att det måste finnas något centralt register där var mans innehav registreras.

Vad säger ni, är jag fel ute...?

Flyttade den hit /MrL
« Senast ändrad: torsdag 21, april 2016, 19:49:57 av MrLibertad »

Utloggad vonswartz

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #67 skrivet: fredag 22, april 2016, 13:49:32 »

Nä, det absolut i särklass ospårbaraste (är det ett ord?, om inte så är det det nu :-)) är att handla med kontanter över disk på tex Tavex eller annan PM/mynt-butik.

Finns det någon övre gräns på köpesumman får att få handla anonymt?

Frågan är både lätt och svår att svara på.

Det lätta svaret är 10.000 kr. Handel av investeringsguld för ett värde mindre än 10.000 kronor kräver enligt svensk författning ej dokumentationsskyldighet Se https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.2/322547.html

Hela lagen.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2482.html?year=2015#section39-14

Det mer komplicerade svaret är att lagtexten använder begreppet nödvändiga identifikationsuppgifter och dessutom är totalbeloppet för samma transaktion 10.000 kr. Finns det några prejudicerande fall? (Nej)

Vad är nödvändiga identifikationsuppgifter? Det skulle kunna räcka med namn och adress eller endast smeknamn vid god kännedom om kund. Ponera att Anderssons guldhandel säljs efter 40 år. Om dokumentationen senare granskas kan det vara svårt att veta vem "Berra" är.

Därutöver kan man fråga sig vad som menas med samma transaktion? Eller mer korrekt, vad kan antas ha samband med en annan transaktion? Även om man förstår att det rör sig om samma transaktion blir det ju lite upp till handlaren hur han hanterar det. Tänk om Nisse går in till Anderssons och köper 100 st guldtackor om 10g. Var och en till ett pris under 10.000 kr. Nisse betalar kontant ca 340.000 kr. Kan någon 2 år senare bevisa att Andersson inte sålt 100 st guldtackor till 100 individer?

I dessa fall åligger ju bevisningen på den som deklarerar. Alltså Andersson, som innehar det fysiska guldet. Om det nu skulle komma en förmögenhetsskatt på fysiskt guld (inte helt otroligt), åligger det det enskilde att bevisa att guldet är avyttrat. Med ett kvitto. Kan man inte uppvisa det, så beskattas man för det massa PM man är registrerad för.

Underskatta aldrig pennalismen hos skattmasen.

Utloggad guldbob

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 322
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #68 skrivet: fredag 22, april 2016, 20:49:08 »
Har jag missat något, om jag köper kontant för under 10k 100gånger så är det inget jag behöver redovisa ej heller blir köpet registrerat vi har ingen förmögenhetsbeskattning så skattis/fogden vet inget, kan ha ÄM för miljontals kronor i soffan. Om jag senare väljer att sälja detsamma kontant så lär väl aldrig skattis veta något, det är köpt för skattade pengar. Mao mina egna pengar om jag valt att köpa ÄM och stoppa det i soffan istället för att ha sedlarna där så kan skattis aldrig ta ut skatt för det även om vi återigen får förmögenhetsskatt.

Köp kontant för mindre än 10k ingen registrering behövs.
Sälj kontant för mindre än 10k ingen behöver veta något.
Vad är problemet? Är det grejor för 99.999k gör 10st transaktioner...
Köper du via kort, faktura eller annan elektronisk form så registreras du alltid! Oavsett var i världen du köper det och oavset mängd.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #69 skrivet: lördag 23, april 2016, 17:10:11 »
Problemet är att guld:

a. är för dyrt
b. säljs oftast i multiplar av oz

Dvs svårt att komma under 10kkr. Visst kan man hatta omkring med mindre kvantiteér, men oz-mynten är nog de smidigaste att handla med.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 376
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #70 skrivet: torsdag 10, augusti 2023, 10:36:30 »
Jag har märkt nu att guldaktörer kräver jätte mycket underlag när man köper guld. En lokalaktörr där jag bor sa att dem har börjat kräva underlag så som jobb kontrakt eller lönespec osv. Dem hävdade att det var för att de skulle säkra sig själva och inte råka ut för häftiga böter för att dem har sålt till kunder med bristande kundkännedom. Sefinas pantbank har exempelvis fått betala stora böter pga detta.

Dem berättade även att numera har alla Pantbank en rapporteringsskyldighet till skatteverket när en kund säljer till dem för över 40k (minns inte om det var 40 eller 45 k).

Lite källor :
https://www.di.se/nyheter/halva-vinsten-borta-for-pantbanken-efter-boter/

https://www.sydsvenskan.se/2022-06-16/guldhandlare-pa-mollevangen-misstanks-ha-salt-stulna-smycken

Nu har jag beställt ett guldmynt från Libertysilver.se och fick följande. Myntet kostar ca 5250kr så det är under 10k :
Tack för din order!
Vi har tagit emot din betalning och enligt våra nya rutiner behöver vi, vid bankkontoöverföring/internationell betalning, få in kvittens/skärmdump på överföringen från din internetbank där det framgår att den är skickad från ditt konto samt kopia/foto på din legitimation.

Detta för att vi ska kunna verifiera betalningen samt kunna uppnå nödvändig kundkännedom och är helt enligt lagen om penningtvätt där vi måste veta vem vårt motpart är. När vi fått in detta underlag packas och skickas din order.
------
Nu kommer man tänka två gånger innan man beställer/köper guld någonstans. Jag personligen vet inte hur jag ska ta det att man ska behöva lämna in såna saker så som lönespec osv för att få handla guld. Jag personligen har inget konstigt för mig, jobbar jätte mycket och handlar med mina beskattade pengar men det känns inte så bra att dem ska ha sån koll på en och lagra ens uppgifter osv.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1819
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #71 skrivet: torsdag 10, augusti 2023, 11:34:22 »
Jag har inga problem med ovanstående varken hos Tavex,
eller beställningar från Tyskland eller Goldsilver.be
Har heller inga problem eller haft med Sparbanken mer än kundenkät,
vilken besvaras med enkelhet och jag gör relativt stora köp och sälj.
Handlade nyligen hos Tavex vilket jag inte ofta gör betalade kontant och legitimerade mig.
Inga problem med den transaktionen handlar även med medlemmar här,
ibland lite större belopp/inköp har aldrig fått någon förfrågan från min Bank.

Mina pengar är beskattade och redovisar det som är absolut nödvändigt i min deklaration.
Konverterar ibland värdepapper t.ex aktier där vinsten beskattas till fysiskt PM.

Penningtvättlagen har varit verksam länge nu men har inte märkt mycket av den,
med undantag för större kontantinsättningar vilket jag givetvis undviker.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #72 skrivet: torsdag 10, augusti 2023, 11:48:38 »
Handlade nyligen hos Tavex vilket jag inte ofta gör betalade kontant och legitimerade mig.

Mina pengar är beskattade och redovisar det som är absolut nödvändigt i min deklaration.
Konverterar ibland värdepapper t.ex aktier där vinsten beskattas till fysiskt PM.

Jag föredrar LS gentemot Tavex då LS har bättre priser och alltid funkat bra med dem.

Kanske dessa frågor börjar komma när dem upplever att man har handlat för mycket?

Hur ställer ni andra er för detta att det krävs underlag ?  :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1819
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #73 skrivet: torsdag 10, augusti 2023, 12:40:36 »

Jag föredrar LS gentemot Tavex då LS har bättre priser och alltid funkat bra med dem.

Kanske dessa frågor börjar komma när dem upplever att man har handlat för mycket?

Du refererar till något som för mig är nytt och jag känner ingen annan som stött på problemet.
Så anledningen till att du råkat ut för dito är svårt att besvara.
Jag kollade med LS och inga sådana krav ställs enligt dom annat om skäl finnes.
Om du handlar av aktörer som inte har rent mjöl i påsen så kan dom ha krav på sig,
att redovisa sina förehavanden och affärer mer ingående gentemot myndigheterna.

Det förekommer granskning av vissa individer p.ga härkomst eller bakgrund,
vilket enligt mig inte följer grundlagen.
Så om man har dessa kriterier så utsätts man för mer ingående granskning,
med hänvisning till penningtvätt/finansiering av ej önskvärd verksamhet.

Men generellt tror jag inte att någon större skärpning av gällande lagstiftning/regler,
har skett.

Inloggad zodiac

• Palladiummedlem
« Svar #74 skrivet: torsdag 10, augusti 2023, 12:47:53 »

Du refererar till något som för mig är nytt och jag känner ingen annan som stött på problemet.
Så anledningen till att du råkat ut för dito är svårt att besvara.
Jag kollade med LS och inga sådana krav ställs enligt dom annat om skäl finnes.
Om du handlar av aktörer som inte har rent mjöl i påsen så kan dom ha krav på sig,
att redovisa sina förehavanden och affärer mer ingående gentemot myndigheterna.

Det förekommer granskning av vissa individer p.ga härkomst eller bakgrund,
vilket enligt mig inte följer grundlagen.
Så om man har dessa kriterier så utsätts man för mer ingående granskning,
med hänvisning till penningtvätt/finansiering av ej önskvärd verksamhet.

Men generellt tror jag inte att någon större skärpning av gällande lagstiftning/regler,
har skett.

Så, hur ska jag tolka detta med LS om dem kräver bild på legitimation samt skärmdump för ett köp på mindre än 10k?

Känns ju dåligt om det är inget de har börjat göra mot alla.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes: 1oz Guld Maple Leaf 50 dollar Elisabeth II by TheHun
lördag 18, januari 2025, 18:26:12

Oseriösa säljare på Tradera. by sff123
fredag 17, januari 2025, 18:42:40

Guldinvestering? by lundis
torsdag 16, januari 2025, 14:31:45

Monetary Metals - Investera och få ränta med Guld/Silver innehav?! by sputnik
torsdag 16, januari 2025, 08:37:37

silvermynt köpes by Spade
måndag 13, januari 2025, 12:04:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by glimbert
fredag 10, januari 2025, 21:11:59

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Krippa
torsdag 09, januari 2025, 22:45:17

Köpes: Kookaburra silver 1 oz 2023 + 2024 by Frederyck
torsdag 09, januari 2025, 10:23:31

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 09, januari 2025, 10:06:41

Bad jokes. by Tyr
tisdag 07, januari 2025, 20:16:36

Ny medlem! by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:39

Ny medlem by toblov
tisdag 07, januari 2025, 16:59:20

Ny medlem StackingNick by zodiac
tisdag 07, januari 2025, 16:19:08

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
söndag 05, januari 2025, 13:55:37

GOTT NYTT ÅR by DEScypher
fredag 03, januari 2025, 16:11:15